Gå til innhold
Hundesonen.no

"sjalusi" mellom hund og katt


Puttiva
 Share

Recommended Posts

Sjalusi, eller kall det hva du vil, hunden her syns ikke det er noe kult når vi koser med kattene, og kommer straks for å kreve oppmerksomhet han og, og dulter gjerne vekk kattene om nødvendig. Klynker og sutrer fælt om han ser de få oppmerksomhet og ikke han. Og får de noe mat som ikke han får, kattemat f.eks. da er verden grusom, da.

Hvordan skal jeg deale med dette? Føler at å overse adferden bare gjør det enda verre. Han syns virkelig det er grusomt at de får noe utenom han. Kan jo ikke slutte å gi kattene oppmerksomhet heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær ham en alternativ adferd?

Når jeg trener med den ene hunden på stuegulvet så får ikke den andre mase eller blande seg inn. Gjør den det så får den beskjed om å legge seg. Han kan godt ligge to meter unna og se på, men han skal ligge stille.

I starten kan du jo gjøre dette i korte økter, litt avhengig av om du har noen "plassen din/legg deg" kommando. Hvis ikke må du jo lære den det først. Og så evt. belønne at hunden blir liggende om du koser litt med katten, belønn, kos (på katten) osv.

Nå er Kovu to år, og jeg kan stort sett be hvem som helst av dem ligge og se på mens jeg har en hel (eller flere) økt med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hundene her er sånn når det kommer til alt egentlig. Hun får beskjed om å gå å legge seg. Og når jeg er ferdig med å "kose" med det hun eventuelt ikke vil at jeg skal kose på så roper jeg på henne så får hun litt kos. Enkelt og greit :) Hun får være så "furt" hun bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyver bort den sjalu saken uten å se på den, evt hindrer den fra å komme bort. Vi har hatt noen runder med slik sjalusi på Nansen når vi har fått nye medlemmer inn i flokken, men akkurat nå er det valpen som mener hun skal ha all oppmerksomhet. Skyver henne bort/holder henne unna, og ellers ignorerer henne, når hun forsøker å "stjele" min oppmerksomhet. Hun også har mange fine lyder hun syns vi burde få høre da :P Når hun gir opp, og roer seg ned med å ikke få være midtpunkt, kan jeg kalle henne til meg for å gi henne også kos, men lar henne ikke overta kosen; hun prøver å klatre på meg og komme innimellom og være nærmest, men det får hun ikke :) Ellers er jeg bevisst på å kalle henne til meg for kos alene også, for at hun skal lære at det ikke er smisking og hyling som skal til for å få oppmerksomhet, men at hun får det hun trenger på mitt initiativ :)

Har fungert veldig fint. De må bare lære seg å ikke være midtpunkt hele tiden!

Edit: Nansen har også hatt en runde med å bli sinna-sjalu, ville skikkelig gi søstra mi sin hund overhaling når vi snakket til ham eller ga ham kos. Da ble det klar tale :lol: ellers er bare masete hunder litt sånn luft...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oi, så først nå alle tilbakemeldingene. Tusen takk dere :)

Det vi gjør nå er å avvise, be han legge seg på plassen sin, la han sutre og syte til han er ferdig med det, og SÅ gi han kos og oppmerksomhet. Det har blitt bedre på når kattene får kos, men om han tror de får mat som han ikke får - da er det fremdeles krise på jord. Han er veldig flink til å bli på plassen sin om han får beskjed, men hele verden skal vite at det er skikkelig kjedelig og dårlig gjort, og hvor grusomt det er at kattene får godsaker og ikke han. Men det blir vel kanskje bedre etterhvert det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...