Gå til innhold
Hundesonen.no

Kresen gutt som skal litt opp i vekt


Hermes
 Share

Recommended Posts

Da Calle først kom til oss spiste han godt. Vi hadde hørt han var noe kresen, men merket ikke noe til det. V&H og annet råfor falt veldig i smak, og han spiste mye i en periode. Dette gjorde også at han la på seg litt, til tross for lange turer og bra med mosjon.

Dette har snudd, og nå driver vi og river oss i håret av denne gutten. Hermes er rake motsetningen, han sier ikke nei til noe som helst, om det så er ribbe eller agurk. Calle skal kun ha det beste, og det beste blir fort kjedelig hvis han får det 2-3 dager på rad.

Den siste perioden har vi begynt å gi ham ister i tillegg, noe han har lagt sin elsk på, men resultatet har også vært at han slutter å spise annet - særlig V&H, som han ikke rører lengre. Ribbe liker han også godt, men i går syns han det var litt kjedelig, så da stod han over hele måltidet, spiste absolutt ingenting. Det sier seg selv at han ikke bare kan leve på ister. Meningen var at han skulle gå opp i vekt, men siden han slutter å spise annet så har resultatet vært det motsatte. De siste to ukene har han gått ned nesten to kilo, og det er ganske mye på en saluki som i utgangspunktet er tynn.

Hva gjør vi nå?

Tørrfor, høyenergi, har blitt nevnt. Jeg har mine prinsipper, men de kan jeg fire på når jeg ser dyret blir tynnere og tynnere. For å være helt ærlig tror jeg ikke det vil fungere, det skal være noe veldig spesielt med akkurat det tørrforet i så fall. Jeg har en pakke med Taste of the Wild her, og det var interessant noen få ganger. Nå rører han det ikke lengre, så resten blir nok treningsbiter til whippeten.

Litt rådvill. Har bare hatt hunder med enorm matlyst, så dette er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler selv av bytting er ganske dumt på en kresen hund. De spiser det med iver noen dager, så blir de lei og så får de noe nytt igjen og sånn går det. Jeg selv har kun gitt Nitro vom &hundemat og det er det kan får. Jeg er ganske streng på det at spiser han ikke ,så får han ikke mer før neste måltid. Han får 1 gang om dagen. Noen ganger kan han går flere dager hvor han bare småspiser, så plutselig spiser han mye. Jeg følger ikke med vekta hans, så lenge han ellers er aktiv og glad.

Det vises jo veldig godt på myndene hvis de har vektnedgang, men en frisk hund dør ikke av sult. Kanskje ved et strengt regime så vil han lære seg rutinen og "gi opp"? Det finns også krydder man kan krydre maten med, eller hell over selolje. Kanskje de vil slikke av dette, men det slutter de med når de blir orntlig sulten.

For sikkerhetsskyld kanskje en vett sjekk kan være lurt, hvis han går mye ned i vekt og nekter å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt Ister alene, eller er du villig til å kutte den opp evt hive det i en eller annen form for kjøkkenmaskin og blande det i V&H enten i biter eller mos sammen med V&H?

Variasjonen kan du evt lage ved å sirkulere mellom V&H typene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte litt på den strategien etter foring i dag (da Calle kun spiste noen rester av ribbe, og lot V&H ligge), å kun gi én ting, ikke noe mer dill.

Vi tror ikke han er syk på noen måte. Hadde man ikke sett det på avføring, om det hadde vært mark eller lignende?

Har du gitt Ister alene, eller er du villig til å kutte den opp evt hive det i en eller annen form for kjøkkenmaskin og blande det i V&H enten i biter eller mos sammen med V&H?

Variasjonen kan du evt lage ved å sirkulere mellom V&H typene?

Har gitt en kube med ister i tillegg. Er absolutt villig å kutte opp. Tror ikke kjøkkenmaskin er det beste, for han virker mindre lysten på mat om den er blaut og veldig tint, enn når den er litt mer fast. Men jeg vet ikke.

Kanskje V&H med ister i små biter, blandet sammen, kan være et lurt regime over en periode...

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kresen fyr her selv, men dog ikke på det nivå du skisserer her. Jeg forer på tørrfor akkurat nå, høyenergifor som jeg bløter opp, og etter det er oppbløtt og mykt blander jeg oppi litt makrell i tomat :P Det funker som bare det her. Kjøper sånne små bokser med makrell i tomat jeg da, disse posjonsboksene, for han til meg skal jo ha såppass lite av gangen at en stor boks ville jeg brukt lang tid på å bruke opp. Når han blir lei av makrell i tomat, bytter jeg til leverpostei, og slik ruller det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kresen gutt som var skikkelig mager en periode. Løsningen for meg ble å variere på typen V&H, på den måten får han forskjellig "smaker" mat men det koster meg fint lite og er ikke noe stress. Jeg kjøper kilospølser riktignok. Jeg ga også det siste store måltidet veldig sent på kvelden, sånn i 12 tiden. Til godbiter ga jeg kun frysetørket vom. Dette fungerte for oss - heldigvis. :)

Har dere vurdert å bytte til Norwegian Polar? Alle hundene jeg kjenner som har smakt NP har elsket det og samtlige har gått opp i vekt - NP er sikringskost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har spist feks. vom&hundemat før, så liker han jo det. Hvis han slutter er fordi han er lei og vil ha noe nytt. Da vil jeg være streng og ikke gi han noe annet. Det er litt forskjellig hvis hunden nekter å spise maten fra starten, da liker de det nok ikke.

Kan du ikke ta en avføringsprøve for å være sikker? Jeg er sikker på at dette er kresenhet og at dette vil gå over etter en tid. Ja han vil kanskje blir tynn og fæl en stund, men så vil det gå seg til etterhvert, eller så vil ha være naturlig tynn hele tiden og han fungerer supert på å være tynn og lykkelig :P Har sett flere salukier som ser ganske så tynne ut, så det er ikke så unormalt virker det som med knokler her og der. Hadde en greyhound sett slik ut, hadde nok flere reagert, for de skal ikke se sånn ut. Jeg vet ikke hvordan Calle ser ut da, men du ser vel om det er grunn til bekymring. Oppdretter har vel kanskje litt erfaring med dette?

Nitro spiser feks. aldri når vi er andre steder. Er vi borte på besøk ei helg, så spiser han ingenting hele den helgen. Nekter. Men pytt sann, han spiser når han selv vil tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Provits nye frossenfôr, eller Nature's Menu? Sistnevnte bruker vi til Odin når han ikke vil ha noe annet. Det er ikke fullfôr, men funker fint med litt grønnsaker til.

Ellers er løsningen for min (tidligere dog, men skal ikke anbefale kastrering for akkurat det problemet :P ) anorektiker å variere mellom 2-3 fôrtyper på vanlig basis. Han får fortsatt V&H av og til, mest Robur light, litt Nature's Menu, av og til litt Bozita våtfôr, og middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har/har hatt slike problemer med Strider siden han var1 år ca. Broren hans var også slik (Harly til Mokken) men hun fortalte at NP fikset det.. skulle gjerne ha prøvd NP men jeg har ikke tilgang til det her jeg bor.

Strider likte V&H som "barn" men omtrent brekker seg hvis han får det servert nå - uansett type. Han spiser ikke rå mat overhode - har prøvd rå kyllingvinger, karbonade, rå kotletter - rå entrecote (med bein) en gang t.o.m. Da leker han med maten, kaster den opp i lufta, ruller seg på den - men spise den - nei.

For vår del har høyenergi-for vært redningen, for det kreves mindre mengder samtidig som det virker som det smaker "bedre". Vi veksler mellom proplan og rc. I tillegg viser det seg at Strider vil helst ha det oppbløtt, og han spiser om natten - etter kl 23 om kvelden. Han vil kun ha ett måltid i døgnet (plager vettet av meg, jeg er redd for magedreining og det å fore et stooort måltid fremfor 2 mindre..)

Jeg har heller ingen erfaring med hunder som ikke vil ha mat. Har fått beskjed om ikke å stresse, og de spiser til slutt. Og det gjør de jo, men for egen del synes jeg det er alright at bikkja ikke er sykt undervektig men faktisk ser frisk ut. Da jeg bare lot det stå til, så holdt bikkja seg i live, for all del, men han var radmager og hvis han hadde fått en runde dårlig mage, så ville det kunnet bli riktig ille. Så jeg har stresset en del med maten, må innrømme det. Hopper han over en dag (det hender han gjør det), så jeg frisker opp måltidet med litt revet ost eller makrell i tomat eller leverpostei. Ofte er det som om han bare trenger å få i seg et par munnfuller for å skjønne at egentlig er han veldig sulten og da tømmes skålen.

Men lykke til med Calle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet den maten han liker best og holdt meg til den, uansett. Vær streng, ikke la maten stå fremme om han ikke vil ha, da får han vente til neste måltid, også kan du innimellom (uansett om han spiser eller ikke) hoppe over et måltid eller to bare så han får kjenne litt på sulten. Også har man småtriks som og ikke servere frokost med en gang man står opp, men gå en tur og få i gang systemet først, det hjelper ofte litt, og selvfølgelig aktivitet generellt øker appetitten (men dere er vel rimelig aktive om jeg husker rett). Jeg har hatt en matlei hund og det var ikke noe gøy, men med hjelp av dette regimet ble hun en normalt spisende hund til slutt. Nå er det år siden hun har skippet et måltid, men hun kan spise litt mindre om det blir rolige perioder.

Ellers kan man selvfølgelig drive og bytte, ikke noe galt med det, men jeg personlig orker ikke, samt at jeg ser fordelen i og ha en hund som spiser uansett hva jeg serverer. Også er det jo greit og velge et veldig energirikt for da slik at det blir mest mulig kalorier på minst mulig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har/har hatt slike problemer med Strider siden han var1 år ca. Broren hans var også slik (Harly til Mokken) men hun fortalte at NP fikset det.. skulle gjerne ha prøvd NP men jeg har ikke tilgang til det her jeg bor.

Strider likte V&H som "barn" men omtrent brekker seg hvis han får det servert nå - uansett type. Han spiser ikke rå mat overhode - har prøvd rå kyllingvinger, karbonade, rå kotletter - rå entrecote (med bein) en gang t.o.m. Da leker han med maten, kaster den opp i lufta, ruller seg på den - men spise den - nei.

For vår del har høyenergi-for vært redningen, for det kreves mindre mengder samtidig som det virker som det smaker "bedre". Vi veksler mellom proplan og rc. I tillegg viser det seg at Strider vil helst ha det oppbløtt, og han spiser om natten - etter kl 23 om kvelden. Han vil kun ha ett måltid i døgnet (plager vettet av meg, jeg er redd for magedreining og det å fore et stooort måltid fremfor 2 mindre..)

Jeg har heller ingen erfaring med hunder som ikke vil ha mat. Har fått beskjed om ikke å stresse, og de spiser til slutt. Og det gjør de jo, men for egen del synes jeg det er alright at bikkja ikke er sykt undervektig men faktisk ser frisk ut. Da jeg bare lot det stå til, så holdt bikkja seg i live, for all del, men han var radmager og hvis han hadde fått en runde dårlig mage, så ville det kunnet bli riktig ille. Så jeg har stresset en del med maten, må innrømme det. Hopper han over en dag (det hender han gjør det), så jeg frisker opp måltidet med litt revet ost eller makrell i tomat eller leverpostei. Ofte er det som om han bare trenger å få i seg et par munnfuller for å skjønne at egentlig er han veldig sulten og da tømmes skålen.

Men lykke til med Calle!

Der beskrev du i grunn Aro. Mat spises helst på natten, når man ikke har noe kult å gjøre og leiligheten er mørk og kjedelig.. Teite bikkja, kaster opp gjør han når han bare spiser en gang om dagen :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet den maten han liker best og holdt meg til den, uansett. Vær streng, ikke la maten stå fremme om han ikke vil ha, da får han vente til neste måltid, også kan du innimellom (uansett om han spiser eller ikke) hoppe over et måltid eller to bare så han får kjenne litt på sulten. Også har man småtriks som og ikke servere frokost med en gang man står opp, men gå en tur og få i gang systemet først, det hjelper ofte litt, og selvfølgelig aktivitet generellt øker appetitten (men dere er vel rimelig aktive om jeg husker rett). Jeg har hatt en matlei hund og det var ikke noe gøy, men med hjelp av dette regimet ble hun en normalt spisende hund til slutt. Nå er det år siden hun har skippet et måltid, men hun kan spise litt mindre om det blir rolige perioder.

Mat står aldri fremme her (da blir whippeten veldig tjukk), så den forsvinner bort straks Calle ikke er interessert lengre. De får kun mat en gang for dagen, på kvelden, så noe frokost er det uansett ikke.

Skal prøve kun V&H en stund fremover nå, kanskje med litt ister ispedd (godt blandet). Jeg tror vi får en prøvepakke på RC høyenergi, så om ikke ny plan med V&H fungerer får vi prøve det.

Takk til alle innspill og tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo her har/er også kresen/sær. Det vi til slutt landet på var v&h (har nå funnet ut at nr 33 tydeligvis var nammest, har nr 25 nå nemlig..) til et måltid, og en liten slant med RC 4300. I starten på forrige anti-spise periode var det bare RC 4300 han spiste, da trengte han ikke å spise så mye for å få i seg nok. Og når han hadde spist godt over en lengee periode fant vi frem v&h igjen. nå har han spist mer eller mindre godt siden sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg var sta i to år jeg... og hadde en alt for tynn hund i tre. Han fikk måltidet sitt med v&h og/eller tørrfor, spiste han ikke tok jeg det bort. Det hjalp overhode ikke og han kunne glatt gå 5 dager uten å spise. Det er nok fortsatt første taktikken jeg ville kjørt om jeg får en småspist hund igjen, men det funker faktisk ikke på alle. Et problem er at jo mindre man spiser, jo mindre sultfølelse får man (jeg gjør ihvertfall det, og jeg har inntrykk av at det gjalt bikkja mi også :P ). Magesekken blir mindre og man trenger mindre mat for å føle seg mett. Og det er jo det siste man ønsker med en undervektig hund.

Det som funka på min var høyenergitørrfor stående fremme hele tida (neppe noen ide for TS :P ) og et måltid med v&h på kvelden rett etter kveldsturen. Så lenge vi ikke snakker om heftig trening ser jeg ikke noe problem med å gi mat rett etter tur. Det er da han er mest gira på mat. Jeg variererte ikke tørrformerke etter når hunden ville spise eller ikke, men varierte litt mellom hvilke høyenergifor jeg kjøpte fra sekk til sekk. Altså varierte, men ikke fra dag til dag. Min foretrekker foret tørt og ublanda. V&H er best halvfrossent, seloje/rapsolje er best etter maten, ikke blanda i osv.

Nå var det nok i hovedsak alder som gjorde at min slutta å sulte seg selv. Det skjedde noe da han bikka 3 år (det er ikke veldig unormalt med småspiste unge belgerhanner), men det nye og mindre strenge matregimet gjorde ihvertfall at han spiste. Han er fortsatt ingen storspiser og har fortsatt høyenergifor stående fremme hele tida, men nå spiser han nok til å bygge muskler og ikke være for tynn.

Jeg tror det er viktig å få i dem mat forholdsvis gjevnlig for å opprettholde matlyst og sultfølelse, og jeg ser ikke noe problem i å variere og velge for som hunden liker, men vær forsiktig å ikke gå i fella hvor man begynner å mase med maten og putte i bedre og bedre smaker for å lure dem til å spise. Da gjør du det fryktelig slitsomt for deg selv og mer styr rundt det hjelper neppe på å få bikkja til å spise :)

RC4800 er forresten et bra høyenergifor :)

Edit: men hvor mye man bør gjøre kontra å bare være sta kommer jo an på hvor lenge hunden har sulta seg og hvor mye for tynn den er da. De fleste hunder jeg ser som eierne sier er for tynne er egentlig bare ganske slanke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder jeg ser som eierne sier er for tynne er egentlig bare ganske slanke :P

Ja samme her. Har inntrykk av at folk er litt "redde" for tynne hunder rett og slett. De vil heller ha litt mer enn for lite på dem. Men på mynder er grensen mellom slank (som mange ikke-myndefolk syns ser magert ut) til tynn ikke så stor. Det er nok at de har diare eller ikke spiser på noen dager så ser de underernærte ut siden de ikke har noe ekstra fett å ta av.

Jeg er selv litt miljøskadet etter å ha mynde i hus, for syns nesten alle andre hunder ser tjukke ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calle er tynn, men ikke sykelig tynn. Han ser ut som en guttunge som har bedre ting fore, som å springe og leke og sånn med kompisene, enn å komme hjem til middag for det er kjeeeedelig. Dette er ikke uvanlig, men heller ikke vanlig, de er som de fleste andre, noen spiser mye, andre spiser mindre. Så lenge han er frisk og rask og ikke viser noen tegn på sykdom (hvilken han ikke gjorde da jeg så han sist) går det seg til.

Søsteren hans har akkurat vært igjennom samme sak og jeg bekymret meg mindre så lenge hun var seg selv ellers. Hun fikk tilbud om mat flere ganger om dagen og spiste hun ikke, neivel, da prøvde jeg igjen litt senere. Hun fikk også variert kost. For meg spiller det ingen rolle når hun spiste, jeg ser ikke vitsen med et du-skal-spise-det-jeg-tilbyr-deg-når-jeg-bestemmer-det regime, og ga henne mat når hun ville ha det. Den sto også fremme en stund da hun gjerne ville vente en stund etter at de andre var ferdige med sin slik at hun kunne spise i fred og ro uten slafsing av de andre rundt seg. Og det var helt uaktuellt at de andre fikk forsyne seg av hennes mat om hun ikke spiste opp, det passet jeg på. De hadde fått sitt - ferdig.

Nå er hun dog mer matlysten igjen, men hun overspiser ikke. Hun ser bra ut, men sikkert tynn for mange andre hundeeiere.

Masse tips er gitt, både her i tråden og av meg på privaten, og med min erfaring med både rasen, og det at Calle er fra meg så jeg vet hvordan hans familie kan være i matveien, tenker jeg dette går greit selvom vi kanskje ikke syntes det går fort nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle når hun spiste, jeg ser ikke vitsen med et du-skal-spise-det-jeg-tilbyr-deg-når-jeg-bestemmer-det regime, og ga henne mat når hun ville ha det. Den sto også fremme en stund da hun gjerne ville vente en stund etter at de andre var ferdige med sin slik at hun kunne spise i fred og ro uten slafsing av de andre rundt seg. Og det var helt uaktuellt at de andre fikk forsyne seg av hennes mat om hun ikke spiste opp, det passet jeg på. De hadde fått sitt - ferdig.

Men det orker ikke jeg med Hermes i hus, da må vi passe på konstant.

Calle spiste godt da han kom her (til tross for omstilling og borte fra "mor", og andre ting var litt vanskelig for ham). Jeg tror det skyldes både at han fikk noe annet her enn han var vant med, og at vi gikk veldig mye tur den første tiden (jeg hadde flere turer på 15 km pluss de første ukene, og da blir man sulten). Nå har det vært litt labert den siste tiden, av forskjellige grunner, høst og eksamen, men håper å ta det litt opp igjen utover vinteren (skisesong, hurra!), og har et lite håp om at Calle i hvert fall spiser mer jevnt da. Nå har han noen dager han "tar igjen", og spiser ganske mye. Det er mulig han hadde hatt godt av en eller to fastedager i uken, men det gjør han jo også av seg selv, faster når han ikke vil spise.

Jeg er vel ikke noe bekymret for ham, men den vekten hans, som går som en jojo, stresser meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det orker ikke jeg med Hermes i hus, da må vi passe på konstant.

Mine ble ikke født med "ikke spis Mocca-mat" knapp ;) Et par dagers konsekventhet, og grind foran kjøkkenet hvis jeg måtte gå ut, løste saken relativt greit. Nå vet ikke jeg hvor hundene deres får maten sin, men det burde ikke være det største prob i verden, OM det er slik at Calle trenger fred og ro en stund for å spise det vi mener han bør, at han får maten sin et sted Hermes ikke må være, fx en krok i kjøkkenet. Slik løste jeg det med Mocca. Bare et tips, i beste mening :)

Jeg er iaf ikke bekymret. Calle har et fint hjem, han får tur, oppmerksomhet og GOD mat, og masse annet, og jeg er sikker på det løser seg på sikt. Hadde du sett min Robin i samme alder hadde du fått sjokk, han var verre enn hva Calle er nå, men vips så steg ant kg også på det skjelettet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med Calle og spisingen nå? Broren hans er periodespiser. Og jo mer aktivitet han får. jo mer mat får jeg lurt i han. Det funka fett - bokstavlig talt - til kulda kom. Brått satt jeg med TRE tynne hunder istede for en. Snusern er kronisk tynn, hun. Løste seg på gutta med å tilby mat oftere, og lure litt mer i skåla, gjerne sammen med en neve kattemat eller matrester eller litt boksemat eller noe sånt. Lukisen er fremdeles skranglete - men ikke FOR tynn lenger.

Kahlo som alltid har vært vrien på mat, og nok har medisinkse grunner til det, så bytter jeg for, ofte. Gidder ikke gi henne rått lenger, med mindre det er frossne kyllingvinger/klubber/filleter - for det sier hun nesten aldri neitakk til, synd det er så lite fett i det. Bytter på tørrfortyper, gir ris, saus, potetmos osv. Og ene dagen fikk hun 1 kg med gulost som hadde ligget leeenge i kjøleskapet og var blitt tørr og hardt. :lol: Hjelper ikke så mye på vekta, annet enn at hun hvertfall ikke går ned til ekstrem magerhet. Og jada, jeg har prøvd å være konsekvent med henne og, men når bikkja som har idealvekt på 29,5 - 30 kg - veier 22 - da gir man opp prinsippene og bare tilbyr ALT. Forøvrig er jeg ekstra raus med gobiter når de er tynne. Selv om det kanskje stjeler litt av matlysta så vet jeg at de får i seg noe. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel litt opp og ned. Prøver å ikke tenke så mye på det :P I det siste har han ikke ville ha ister, mens V&H er tingen igjen. Han har fått prøve energifor fra RC også, og det har han spist opp nå.

Syns det varierer med aktivitet, så får vel bare bli mer aktiv med han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det varierer med aktivitet, så får vel bare bli mer aktiv med han! :)

Dyrlegen vår sa det når jeg lurte på tips for å fete opp Leo i våres. Hun sa at vi skulle prøve med mere aktivitet istedet for å lure oppi diverse i matskålen. Og om det var dager hvor det skjedde veldig lite kunne vi hoppe over mat den dagen i de periodene han spiste dårlig faktisk. Det funket også fint Leo, sammen med vom og rc 4300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...