Gå til innhold
Hundesonen.no

Bank støtter utdannelse av besøkshunder :)


Aslan
 Share

Recommended Posts

Spurte Nodat om nettopp det for noen dager siden.

"Det er ikke så lett, dessverre. Der vi har fått finansiering (Oslo) har det vært fra kommunen for at vi skal ha aktivitet på sykehjemmene der. Derfor er det foreløpig ingen mulighet for å komme til Oslo og ta kurs for så å drive aktivitet et annet sted. Men vi satser på at det løser seg snart."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare å ta kontakt :) Bor du i nærheten av Hå?

Tar selv denne utdannelsen denne høsten, bor i Trondheim men går i Oslo (betaler selv da), håpet er å få arrangert kurs her oppe på sikt også, men det trengs sårt ekvipasjer som har evner og tid til å legge ned arbeid :)

Nodat har lik type utdanning, men har finansielle problemer og får per i dag ikke arrangert kurs, krysser fingrene for at de kommer seg på beina igjen! Norske Terapihundskolen kostet i høst 5500,- for trinn 1/besøkshund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i møre og romsdal (nærmere bestemt Molde). Kunne virkelig tenkt meg å utdannet terapihund o.l :) Men ser for meg at dyret er litt FOR glad i folk. hehe... Men kunne absolutt tenkt meg å prøvd et kurs og slikt altså, tror det er veldig givende jobb :) Har jobbet litt på sykehjem og med psykisk utviklingshemming. Dyr har veldig fin innvirkning på mange :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er det nå en GD som er visitthund på gamlehjem, helt uten utdanning. Eier er sykepleier, og spurte de eldre, avdelingsleder og ansvarlig lege om de kunne prøve. Alle var villige, og nå kappes de gamle damene om å ha 90 kg hund på fanget en gang i uka :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg tenker som så at det kan vel ikke akkurat være rakettforskning å ta med en normalt oppegående, litt rolig, hund til et eldresenter for å glede de eldre. Kjære vene liksom...

You'd be surprised over hvor mange det ER rakettforskning for, derfor kjekt med kurs. Mange som ikke har peil og tropper opp med sin lite stabile hund på demensavdeling. Et under at ikke alvorlige ting har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You'd be surprised over hvor mange det ER rakettforskning for, derfor kjekt med kurs. Mange som ikke har peil og tropper opp med sin lite stabile hund på demensavdeling. Et under at ikke alvorlige ting har skjedd.

All ære til dere som gidder å bruke tusenvis av kroner på å lære hunden å bli en helt normal familiehund, altså, men jeg ser fortsatt ikke helt greia med at man skal kurses bare for at en hund skal omgås eldre mennesker liksom. At noen mennesker er så korte i nøtta at de ikke skjønner at den lille angstbiteren av en teppetisser ikke helt egner seg som besøkshund er jo ikke beviset på at en utdannelse av slik besøkshund er nødvendig.

... men altså - jeg synes det er helt supert at man bruker hunder som besøkshunder på institusjoner altså - det er et flott tiltak!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til dere som gidder å bruke tusenvis av kroner på å lære hunden å bli en helt normal familiehund, altså, men jeg ser fortsatt ikke helt greia med at man skal kurses bare for at en hund skal omgås eldre mennesker liksom. At noen mennesker er så korte i nøtta at de ikke skjønner at den lille angstbiteren av en teppetisser ikke helt egner seg som besøkshund er jo ikke beviset på at en utdannelse av slik besøkshund er nødvendig.

... men altså - jeg synes det er helt supert at man bruker hunder som besøkshunder på institusjoner altså - det er et flott tiltak!

Problemet er jo at de ødelegger for alle vi som vil drive med dette mer seriøst og ordentlig (tror ikke det skal mange sånne hendelser til før alle blir nektet innpass, utdannelse eller ei), så derfor syns jeg det er supert å spre det gode ord om kursing :) Selv om jeg sikkert fint kunne hatt samme effekt på de jeg vil besøke uten utdannelsen min, siden min hund funker godt til det her. Men jeg vil gjerne bruke hunden min til andre ting enn eldrehjem, eksempelvis innen psykisk helsevern eller barn med diverse utfordringer, og da er det greit for både fører og hund å ha litt ekstra kompetanse og trening :) Men da er det fint om besøkshunddelen ligger i bunn, før man bruker mange tusen på en slik jobb når bikkja ikke funker til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg tenker som så at det kan vel ikke akkurat være rakettforskning å ta med en normalt oppegående, litt rolig, hund til et eldresenter for å glede de eldre. Kjære vene liksom...

Ja. Ivy var med på gamlehjem to dager i uken når vi bodde i Nord Norge, helt uten kurs. Hun er en oppegående rolig voksen hund uten diller eller redsler av noe slag, og vi klarte oss kjempefint uten kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rakettforskning å få en hund som funker til spor eller LP heller, men folk betaler da noen tusenlapper for å kurses i det og.

Jeg syns det er strålende at folk får muligheten til og tar seg bryet med å lære mer om alt det fine en kan bruke hund til ihvertfall :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen fra Nodat skrive her da, og forklare hvorfor utdanning av hund er viktig?

Saken gjelder ikke Nodat i det hele tatt ;)

Men joda, jeg kan fint representere både Nodat og Norske Terapihundskolen :) men hovedsakelig syns jeg det viktigste er fordi at institusjon og de man besøker skal være sikre på at de åpner dørene for en hund med eier som i større grad vet hva de driver med, en hund som er sjekket ut i forhold til tålegrenser og en eier som vet hvor den grensa går for sin hund, slik at en kan unngå uheldige situasjoner for både hunden og den man besøker. Som jeg skrev ovenfor, selv om mange klarer dette fint uten noen form for kursing er det beklageligvis mange som ikke vet en døtt om det og som ikke kjenner hunden sin godt nok. Et kvalitetsstempel, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske regjering er jo en papirmølle. Jeg vil tro at ved offisiell ("") utdanning vil terskelen være lavere for å godkjenne slikt, fordi det kan lages en papirmølle ut av det.

Blir vanskelig å bevilge penger om en ikke har noe "offisielt"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske regjering er jo en papirmølle. Jeg vil tro at ved offisiell ("") utdanning vil terskelen være lavere for å godkjenne slikt, fordi det kan lages en papirmølle ut av det.

Blir vanskelig å bevilge penger om en ikke har noe "offisielt"? :)

Mhm. Det er jo en grunn til at vi har utdannelser at all tenker jeg, også for bare mennesker liksom. Man kommer ofte langt med sunn fornuft og egenlært kunnskap, men ofte greit med noe mer og :)

Jeg sente en mail og hørte om mulighetene for å melde meg på jeg :)

Så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til dere som gidder å bruke tusenvis av kroner på å lære hunden å bli en helt normal familiehund, altså, men jeg ser fortsatt ikke helt greia med at man skal kurses bare for at en hund skal omgås eldre mennesker liksom. At noen mennesker er så korte i nøtta at de ikke skjønner at den lille angstbiteren av en teppetisser ikke helt egner seg som besøkshund er jo ikke beviset på at en utdannelse av slik besøkshund er nødvendig.

Så kompetansebevis er irrelevant? Med den tankegangen kan jo hvem som helst med normal medmenneskelighet overta for en utdannet omsorgsarbeider. Klart det er viktig å kvalitetssikre hvem som jobber med svake og syke - enten det er mennesker eller hunder. Man utdannes og sertifiseres av en grunn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rakettforskning å få en hund som funker til spor eller LP heller, men folk betaler da noen tusenlapper for å kurses i det og.

Jeg syns det er strålende at folk får muligheten til og tar seg bryet med å lære mer om alt det fine en kan bruke hund til ihvertfall :)

Jeg er ganske sikker på at det krever ganske mye mer å få en hund konkurranseklar (som i at hund og fører faktisk greier å prestere bra) innen en hundesport, enn det gjør å finne en hund og fører som kan fungere som besøkshunder (både på eldresenter og institusjoner).

Blir vanskelig å bevilge penger om en ikke har noe "offisielt"? :)

Det er vel vanskelig nok å få bevilget penger til noe som faktisk ER offisielt - som utdannelse av førerhunder og servicehunder.

Så kompetansebevis er irrelevant? Med den tankegangen kan jo hvem som helst med normal medmenneskelighet overta for en utdannet omsorgsarbeider. Klart det er viktig å kvalitetssikre hvem som jobber med svake og syke - enten det er mennesker eller hunder. Man utdannes og sertifiseres av en grunn.

Det er vel en viss forskjell på å skulle håndtere og stelle og medisinere mennesker - og å ta med en hund på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det krever ganske mye mer å få en hund konkurranseklar (som i at hund og fører faktisk greier å prestere bra) innen en hundesport, enn det gjør å finne en hund og fører som kan fungere som besøkshunder (både på eldresenter og institusjoner).

Vel, nettopp som du sier, er kjekt med kurs for å prestere BRA. Det er det som er poenget med disse utdannelsene også, en skal få en hund med fører som er et sikrere kort enn en som ikke har noen godkjennelse i tillegg.

Det er vel en viss forskjell på å skulle håndtere og stelle og medisinere mennesker - og å ta med en hund på besøk...

Neimen sunn fornuft får en langt på alt det uten om medisinering, men kompetanse gjør at man blir bedre til det, og er et tryggere tilbud enn en ufaglært. Ufaglærte personer bruker i utstrakt grad i omsorgsyrker, men det absolutt beste er om de har en grunnkompetanse i tillegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte Nodat om nettopp det for noen dager siden.

"Det er ikke så lett, dessverre. Der vi har fått finansiering (Oslo) har det vært fra kommunen for at vi skal ha aktivitet på sykehjemmene der. Derfor er det foreløpig ingen mulighet for å komme til Oslo og ta kurs for så å drive aktivitet et annet sted. Men vi satser på at det løser seg snart."

Men hva om du tar kontakt med kommunen din, kanskje de kan være villige til å "ansette" deg og hunden på forhånd (med prøvetid elns) - og dermed sponse kurs?

Edit; Så kan du binde deg til en spesifikk institusjon, eller til kommunen generelt, for f.eks. et år som det er i Oslo? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...