Gå til innhold
Hundesonen.no

yorkshire terrier/dverg Dach


Taxi
 Share

Recommended Posts

Jeg ville vært skeptisk, mtp smuglerhunder som nevnt over her, og jeg personlig kjøper ikke blandingshund fordi jeg ikke vil være med på og støtte den type avl, men om jeg skulle kjøpt en ville jeg ikke betalt mer enn maks 3-4 lapper.. Grunnen er at det mest sannsynlig ikke foreligger helsetesting av foreldre, og kanskje man ikke vet hvem foreldre er og ingen mulighet for og sjekke linjer som man har på renrasede..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom valpen ikke har helseattest har fått flere ormekurer, kloklipp m.m og ingen foreldre er helsetestet er mitt tips - LIGG UNNA!

Se etter de nevnte tingene, og gjerne papirer på hunden (om du kjøper en renraset hund) til en senere gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar , jeg har hilst på både far & Mor å forlangt å sett helsepapirer og stamtavle på de begge noe jeg fikk sett ;)

Både far & Mor kommer fra norge og har samme eier , eieren skulle sterlisere tispen da hun fant ut at hun ventet valper ..

Hun skal ha 4000 pr valp og de får kun ormekur før levering .. men er det lurt av meg å ha en skikkelig kontrakt om at eg kan levere valpen tilbake hvis det skulle vise seg å være noe negativt med han når jeg skal ha han til vetrinær for vaksine og helsekontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar , jeg har hilst på både far & Mor å forlangt å sett helsepapirer og stamtavle på de begge noe jeg fikk sett ;)

Både far & Mor kommer fra norge og har samme eier , eieren skulle sterlisere tispen da hun fant ut at hun ventet valper ..

Hun skal ha 4000 pr valp og de får kun ormekur før levering .. men er det lurt av meg å ha en skikkelig kontrakt om at eg kan levere valpen tilbake hvis det skulle vise seg å være noe negativt med han når jeg skal ha han til vetrinær for vaksine og helsekontroll?

Syns du skal forlange helseattest på valpen før den leveres. Mer logisk det enn at du skal betale 4000; , hente valpen, ta den til vet og så finne ut at den kanskje er syk. Ikke sikkert du får pengene tilbake da. Og dessuten er du kanskje allerede knyttet til den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal forlange helseattest på valpen før den leveres. Mer logisk det enn at du skal betale 4000; , hente valpen, ta den til vet og så finne ut at den kanskje er syk. Ikke sikkert du får pengene tilbake da. Og dessuten er du kanskje allerede knyttet til den.

Den tenkte jeg rett å slett ikke på =) da får jeg be henne om å gjøre det før jeg bestemmer meg og håpe på det beste =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet hvis du har møtt foreldrene,oppdretter og krever helseattest :)

Hvis oppdretter hadde et fint hjem(les:reint,normalt osv.),og de virker glade i valpene og spør deg litt om hvordan du har tenkt at ditt hundehold skal være,så hadde jeg gått for valpen om det føles riktig :) Og man kjenner det jo litt på magefølelsen om noe virker feil.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet hvis du har møtt foreldrene,oppdretter og krever helseattest :)

Hvis oppdretter hadde et fint hjem(les:reint,normalt osv.),og de virker glade i valpene og spør deg litt om hvordan du har tenkt at ditt hundehold skal være,så hadde jeg gått for valpen om det føles riktig :) Og man kjenner det jo litt på magefølelsen om noe virker feil.

Det var veldig fint hos henne og hundene hennes så ut til å trives og ha det bra :-D Valpene var rolige å livlige , no har jeg vært der tre ganger og blitt kjent med her enkelt valp for å være sikker på at eg tar det rette valget ..og om en uke får jeg voffen i hus siden min sønn å voffen så ut som å trives veeeldig godt sammen .. <3

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell kan skje, og det virker som du har fått godt innblikk i både foreldredyr og "oppdrettsvirksomhet". Synes likevel det er litt spesielt å ikke veterinærsjekke valper før levering, men tilsynelatende ta et standpunkt som oppdretter om å kun gi markkur.

Jeg håper derfor at du ikke lar søte valpeøyne eller sønnen din overtale deg til å si "okej da!" når du står der om ei uke og skal hente valpen, og det viser seg at oppdretter "ikke har rukket" å få veterinærattest på valpen. Hvis valpen er leveringsklar neste uke, er denne uka her et fint tidspunkt å dra til veterinær på, og dette er en utgift oppdretter skal dekke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg en lykkelig eier av en liten flott guttevalp <3

men må ærlig inrømme at jeg e vant med store hunder så får jo angs når jeg skal gå rundt i huset :P e livredd for å tråkke på ann ,men det går seg te ;)

Gratulerer! :D Legg gjerne ut bilde ja!

Jeg var også redd for å tråkke på Zara,men man blir fort vandt til det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: hvis valpen har kun fått en ormkur, så ville jeg ha gitt den en nå..

Sent from my GT-I9100

han har fått to ormekurer og siden jeg skal hente ut ormekurer til alle de 7 hestene mine så skal eg hente ut en til han og

TAKK gud for at eg har verdens greieste vetrinær <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen har fått regelmessige ormerkurer ifra oppdretter, så skal valpen ha når den er 8 uker (som regel gir oppdretteren dette) og så deretter hver 2. mnd :)

Han har fått alle ormekurene han skal ha :-D så no skal han snart inn å få vaksine å chip :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...