Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissing inne


Nica
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg lufter min blandingstispe på 3 år rundt 20 min på kvelden før vi legger oss.

Hun gjør bestndig fra seg godt før vi går inn, og når vi står opp har hun tissa inne..

Jeg har prøvd med tissespray men det bryr hun seg ikke om. Prøver å belønne når hun tisser ute, men det har heller ingen effekt. Vi brukte å ha henne i bur når vi var ute og om nettene, men det ble så mye vasking tilslutt av både bur og hund at vi heller satt henne fast i bånd på plassen sin(har vi henne løs er alle teppene nedpissa).

Jeg har prøvd å lufte bedre/lengere, la henne springe fra seg, hjernetrim osv. men ingenting ser ut til å fungere. Vet sier at det ikke høres ut som det er noe fysisk feil. Men mer en psykisk, ettersom hun ble adoptert fra Brasil, så vet ikke jeg bakgrunnen hennes. kanskje det ligger noe der? Hun er ganske stressa og "tasler" liksom rundt veldig mye(må snakke til henne heletiden!)

For å ha det nevnt, så skjer dette i perioder. i kanskje 3-4 dager, og opp til en uke. så gir det seg i en lengere periode. ca to mnd også er det påan igjen med tiss-vasking.

Noen som har noe tips til en desperat og fortvilet hundeeier? :icon_confused: På forhånd takk! :)

post-11587-0-25241500-1352202022_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye tiss i den forstand, men heller ikke bare en skvett liksom. Veterinær trodde ikke det kunne være uvi, men vi er på et stadie hvor vi bare må prøve alt, så da er vel det det neste.

Nå har ikke jeg jobb, så kan sove helt opp til 9-10 timer, å når jeg da går med henne, er hun ikke sånn VELDIG tissetrengt(hvis hun ikke har tisset inne). Hun får ikke vann om natten heller, så derfor er det rart at hun har noe "igjen" til å kunne tisse inne etter en god luftetur på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alt fysisk er utelukket hadde jeg sakt fra med store bokstaver jeg.

Minien min tisser og bæsjer inne i peroder, selvom hun stortsett holder seg både på natta og mens vi er på jobb. Hvorfor hun fortsatt driver med det gidder jeg ikke analysere, men jeg sier ifra at det er overhode ikke lov. Hun har blitt flink og gjør fra seg stort sett ute, men hun kan fortsatt finne på å drite i andre etg. om vi ikke lukker døra opp. Plagsomt? OH yes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sover alene på stua. Det varierer veldig når hun tisser. Nå de tre siste tre dagene har hun tisset på akkurat samme plassen til venstre for "plassen sin", å bare på natta. Når vi hadde henne i bur gjorde hun fra seg når hun var hjemme alene (HVER eneste gang).

Hun har slutta med det nå når vi har henne fast til plassen.. Vi har også merket at hun veldig ofte tisser på puta si, dette er vel ikke normal adferd når de først "må"?

Leeei av å vaske hund og gulv! :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hovedsaklig når hun er alene hjemme eller alene på natten så tenker jeg en eller annen grad av separasjonsangst... At det er i perioder kan jo være pga hormoner/kropslige sykluser eller det kan være noe helt annet.. Vanskelig og si, men jeg ville iallefall ha fått en grundig vet sjekk. Evt om dere føler at det er en usikker hund, prøv og få gjort noe med det. Hva skjer om dere har henne på soverommet om natta? Gjør hun fra seg da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har separasjons-angst. Bjeffer når vi er ute og når hun står utenfor butikker osv. Hun er veldig aggressiv ovenfor andre tisper og er noe usikker når hun møter nye mennesker. Vi har ikke prøvd å ha henne inne på soverommet, det er veldig liten plass der inne og det er helt ærlig ikke noe jeg er så stor fan av :wacko:

Vi skal til veterinær på fredag for å ta den siste grunnvaksina, da skal jeg høre med dem om uvi og hormonprobl. Noe er det i hvertfall og gir det seg ikke, vet jeg om en stk. samboer som ikke tillater hund i hus mer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har separasjons-angst. Bjeffer når vi er ute og når hun står utenfor butikker osv. Hun er veldig aggressiv ovenfor andre tisper og er noe usikker når hun møter nye mennesker. Vi har ikke prøvd å ha henne inne på soverommet, det er veldig liten plass der inne og det er helt ærlig ikke noe jeg er så stor fan av :wacko:

Vi skal til veterinær på fredag for å ta den siste grunnvaksina, da skal jeg høre med dem om uvi og hormonprobl. Noe er det i hvertfall og gir det seg ikke, vet jeg om en stk. samboer som ikke tillater hund i hus mer. :(

Helt ærlig, vis hun har separasjonsangst og dere vet det, hvorfor sover hun alene? Antagelig så tisser hun fordi hun er redd.. Eller hun er så redd at hun tisser seg ut..

En hund trenger ikke særlig stor plass for og sove. Og en hund med separasjonsangst skal ikke være alene.. Det er vondt for de og kan dere ikke tilrettelegge for en slik hund så bør dere finne en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun har separasjonsangst forklarer nok saken vil jeg tro. Å tisse på seg fordi man er redd er vel ikke uvanlig? Jobb med angsten, og tilrettelegg imens.. Om du virkelig ikke vil ha hund på rommet, hva med å ha ei sånn barnegrind i døra, sånn at hun kan se dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at hvis hunder stresser så produserer de mer "vann" som de ikke kan kvitte seg som blir til tiss?

Hvis hunden er stressa og har seperasjonsangst ville jeg ikke kjefta på den - det er jeg redd for bare gjør stressnivået høyere og enda mer tissing blir det. Hvor mye mental og fysisk stimuli får hun gjennom dagen? Og kanskje ta kontakt med en som jobber med hunder med problemer som kan hjelpe dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er vel de vanligste problemene man får på kjøpet når man henter gatehunder, og de vil trenge lang tid på å omstille seg - om de klarer det i det hele tatt. Det er ekstra mye jobb med sånne hunder, og om dere ikke er innstilt på å ta jobben, ville jeg helt ærlig kanskje prøvd å finne noen som vil det. Hvor lenge har dere hatt henne?

Jeg ville sluttet med å sette henne utenfor butikken hvertfall, og ikke la henne være alene hvis du ikke MÅ. Siden du ikke jobber, har du jo gode forutsetninger til å få jobbet med dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoi! mye tilbakemelding her!

Hunden er aldri redd når vi er i huset sammen med henne(og er som regel med oss de gangene vi skal noe), så tror nok ikke tissingen inne ville ha forbedret seg hvis hun sov sammen med oss. Jeg har ikke hentet i Brasil selv, og de forgje eierne har rett og slett løyet meg opp i trynet og sagt at hunden er normal, ingenting som feiler henne fysisk eller psykisk, stueren og går greit med hunder. Det viste seg at alt dette var løyn. Jeg har eid denne hunden i litt over et år har har selvsagt jobbet masse med henne og hennes mange problemer, vi har kommet utrolig langt, men det siste og største problemet er tissingen inne på natta. Min hensikt med innlegget var ikke å få kritikk for hvordan jeg behandler hunden min, men råd og tips om noen har opplevd det samme. Jeg kommer nok ikke til å gi henne vekk bare fordi at jeg ikke kan ha henne på soverommet sammen med meg.

Jeg vil kalle henne stueren fordi problemet er i perioder og hun vet utmerket godt at dette ikke er lov. Men jeg skal som sagt til veterinær på fredag, så da får jeg heller spørre henne.

Takk for mange seriøse svar! ... og noen litt utenom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det var meg du siktet til, men det var ikke ment så krast som det kanskje virket som. Når man kun får en liten del av historien, er det jo den man må forholde seg til. Når du skrev at "og gir det seg ikke, vet jeg om en stk. samboer som ikke tillater hund i hus mer" - hørtes det ut for meg at dette kanskje ikke er en så god match, fordi dette er et problem som kanskje vil ta lang tid å få gjort noe med. Men om det er feil, er jo det helt supert. Veldig synd at forrige eier har løyet - det er fryktelig uansvarlig. Gi gjærne tilbakemelding etter at dere har vært hos vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med hormonproblemer kan begynne å tisse rundt om i huset?

Sorry, jeg måtte bare! :lol:

:lol:

Ja, har du ikke hørt om det altså? :P

Nei, ble litt lite utdypi siden jeg satt på telefon, men joda, en av grunnene til at f.eks. barn ikke blir tørre (eventuelt slutter å være tørre plutselig) kan være på grunnlag av hormonproblemer, gjerne i de tilfellene det er vanskelig å få bukt med det på andre måter, derfor jeg bare kastet det ut i lufta her, for mulig det kan være for hunder også. Hormonene styrer jo overraskende mye rart hos oss, liksom, så why not hos hunder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoi! mye tilbakemelding her!

Hunden er aldri redd når vi er i huset sammen med henne(og er som regel med oss de gangene vi skal noe), så tror nok ikke tissingen inne ville ha forbedret seg hvis hun sov sammen med oss. Jeg har ikke hentet i Brasil selv, og de forgje eierne har rett og slett løyet meg opp i trynet og sagt at hunden er normal, ingenting som feiler henne fysisk eller psykisk, stueren og går greit med hunder. Det viste seg at alt dette var løyn. Jeg har eid denne hunden i litt over et år har har selvsagt jobbet masse med henne og hennes mange problemer, vi har kommet utrolig langt, men det siste og største problemet er tissingen inne på natta. Min hensikt med innlegget var ikke å få kritikk for hvordan jeg behandler hunden min, men råd og tips om noen har opplevd det samme. Jeg kommer nok ikke til å gi henne vekk bare fordi at jeg ikke kan ha henne på soverommet sammen med meg.

Jeg vil kalle henne stueren fordi problemet er i perioder og hun vet utmerket godt at dette ikke er lov. Men jeg skal som sagt til veterinær på fredag, så da får jeg heller spørre henne.

Takk for mange seriøse svar! ... og noen litt utenom

De eneste gangene hunden tisser inne er når den er alene hjemme eller alene på natten... Men den tisser ikke for at den er alene? Da vet du jo tydeligvis svaret selv da? Du sier den har separasjonsangst, da tåler den ikke og være alene, viss den tåler det har den ikke sep. angst, da er den bare ikke trent nok på og være hjemme alene. Og om hun er redd så har det ikke noe med at hun vet at det ikke er lov og gjøre.

Om du synes jeg er krass så må du bare beklage, men du sa selv at hunden har separasjonsangst og at dere har den alene på natta, noe som fører til at den tisser inne, noe den ikke gjør når dere er sammen med den.. Det og sette en hund med separasjonsangst alene er som og putte en med klaustrofobi i en heis.. Det er IKKE bra. Så ja, jeg ble litt krass, for det finnes ikke greit i min verden. At jeg foreslår og finne på noe annet, har ikke noe med at en hund ikke får såve på såverommet og gjøre, men heller at en hund med separasjonsangst skal være alene, for det er ikke greit. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at tissingen ikke har med sep. angst å gjøre. Vi har hatt gjester som har sovet på sofan (rett ved siden av der hun sover) og morgenen etter hadde hun tisset. Hun har også brukt å snike seg unna, når vi er hjemme, og tisset på et annet rom som tilfeldigvis(?) er sønnen til samboern min sitt rom. Han bor ikke her for øyeblikket, så romdørene der er lukket. Vi har ofte hatt henne løs i huset om nettene/hatt romdøren vår åpen, men da har hun funnet seg et teppe å tisse på. Som sagt... jeg kjenner hunden min, og postet ikke innlegget for at folk skulle anta ting og komme med kritkk. Nica har separasjonsangst, men aldri når vi er hjemme. Forklar meg da tissingen inne..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at tissingen ikke har med sep. angst å gjøre. Vi har hatt gjester som har sovet på sofan (rett ved siden av der hun sover) og morgenen etter hadde hun tisset. Hun har også brukt å snike seg unna, når vi er hjemme, og tisset på et annet rom som tilfeldigvis(?) er sønnen til samboern min sitt rom. Han bor ikke her for øyeblikket, så romdørene der er lukket. Vi har ofte hatt henne løs i huset om nettene/hatt romdøren vår åpen, men da har hun funnet seg et teppe å tisse på. Som sagt... jeg kjenner hunden min, og postet ikke innlegget for at folk skulle anta ting og komme med kritkk. Nica har separasjonsangst, men aldri når vi er hjemme. Forklar meg da tissingen inne..?

Jeg har ikke antatt noen ting, jeg spurte, du svarte og jeg svarte på det igjen. At du har tilleggsinfo nå, kan jo ikke jeg vite ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål var om noen andre har opplevd dette før og kanskje har tips til hvordan bli kvitt det. Det du hengte deg opp i var at hunden var alene på natten, som ikke har noen ting med saken og gjøre...

Derfor blir jeg litt skremt over antagelsene og spørsmålstegnene som blir stilt til meg som hundeeier.

Beklager hvis jeg missforstår, men det høres nesten ut som om du annklager meg for å være en elendig hundeeier fordi jeg ikke har hunden inne på rommet sammen med meg om natten... Dessuten blir hunden mer avhengig av deg om du skal ha den rundt deg heeele tiden, det er hovedgrunnen til at hun sover alene (og hun har ingen problemer med det!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål var om noen andre har opplevd dette før og kanskje har tips til hvordan bli kvitt det. Det du hengte deg opp i var at hunden var alene på natten, som ikke har noen ting med saken og gjøre...

Derfor blir jeg litt skremt over antagelsene og spørsmålstegnene som blir stilt til meg som hundeeier.

Beklager hvis jeg missforstår, men det høres nesten ut som om du annklager meg for å være en elendig hundeeier fordi jeg ikke har hunden inne på rommet sammen med meg om natten... Dessuten blir hunden mer avhengig av deg om du skal ha den rundt deg heeele tiden, det er hovedgrunnen til at hun sover alene (og hun har ingen problemer med det!)...

Jeg spurte deg når hunden tisset inne, noe som er veldig relevant. Da svarte du at hunden tisset inne i buret sitt når den var alene og på natten (når den også er alene, selv om dere er i huset), i tilegg skrev du at den har sep. angst og det er kun det jeg har forholdt meg til. Det er tusen mulig grunner og senarioer til at en hund tisser inne. For og komme med antagelser trenger man informasjon, og jeg har gitt svar basert på den informasjonen du har gitt. Og det er helt reelle svar.

Ikke heng deg opp i at hunden ikke sover på rommet. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor du har hunden, JEG hengte meg opp i at en hund med sep angst ble etterlatt alene, og tisset seg ut, kun når den var alene.. Og det var det jeg svarte på. Normale hunder tåler fint og sove på stua eller i gangen, eller hvor det nå skal være. Og nå har det jo vist seg at din hund tydeligvis ikke har sep.angst, så da er jo den saken grei? Jeg sitter ikke og bruker tid på denne tråden fordi jeg ikke har noe bedre og bruke tiden min på altså. Jeg spør spm fordi det er viktig ifht svar, og jeg svarte basert kun på den informasjonen jeg hadde. Ikke vondt ment.

Vil du ha reelle svar bør du komme med mer info, all info, og gjerne hva du tror at det kan være og hva du vet at det ikke er, hva du har prøvd og hva du ikke har prøvd..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingenting er galt fysisk så er det jo separasjonsangst. og den kan være forferdelig for noen, og for deg synes jeg et høres ganske kjipt ut med en hund som er stressa og tisser inne.

Jeg ville starta hjemmealene-treninga på nytt. sett deg inn i hvordan du gjør det på best mulig måte, og som har fungert for de fleste. :)

I tillegg er det godt for hunden å jobbe litt for oppmerksomheten deres, at hun kun klarer å roe seg ned med deres nærvær eller kos er ikke alltid like positivt. Å gjøre henne mer selvstendig og booste litt på "selvtillitten" hennes er bare fint!

Det at dere "prøver alt" nå trenger ikke være bra. jeg er veldig for å holde seg til en metode til man ser resultat, og at hele husholdningen er enig og med på metoden. Det tar tid med hunder som sliter med angst, og tolmod er et ord du må huske :)

Så prøv å leit litt her inne på forumet etter tråder om hjemmealene-trening og finn en måte som passer for dere! Sett igang og vær forberedt på at det tar tid.

og så helt til slutt, siden du for tiden ikke jobber er det perfekt! Lag gjerne en fast rutine om morgenen. Når du står opp, er det første du gjør å gå på tur med henne, gjerne en halvtime. For ei som har vanskelig for å holde på litt væske, kan 9-10 timer blir i overkant, så tenk litt på henne også selv om det er ekstra tøft å stå opp nå som vinteren kommer. :P og så jevne turer, eller luftinger gjennom dagen, med rikelig av aktivisering og lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...