Wednesday Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Jeg skal finne vinkel A i en trekant som ikke er rettvinklet... AB er 45,0 m AC er 65,0 m Vinkel C er 36 grader. Noen som har formelen? Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Hvem trinn / pensum er du på nå? Trigonometri er rettvinkla trekanter. Siter
LiloPilo Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Kan dette, men er ikke lett å forklare over pc'en da...! Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 Forkurs ingeniør. Vet ikke helt hva matten heter der jeg... Og det er jo tydeligvis ikke bare rettvinkla trekanter i trigonometri? Siter
Artemis Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Nå er jeg ingen ekspert, men: Denne tror jeg at du kan du løse ved å bruke sinus og cosinussetningen. Jeg ville laget meg rettvinklede trekanter ved å felle en normal. 2 Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Heter forkurs eller R1 og R2 er dit jeg skal selv forhåpentligvis Svaret blir ihverttfall følge SolidWorks 22,11° Formelen må jeg se på senere, har ikke hatt det her enda går bare gens. ut i søla først.. Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 *Klippe* Hmmm.... Det ser ikke riktig ut? Vinkel B ser ut til å være over 90 grader... Siter
LiloPilo Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Cosinussetningen; La A, B og C være hjørner i en vilkårlig trekant. La a, b og c være hjørnenes motstående sider. Da er: c^2 = a^2 + b^2 - 2ab*cosC AB=c AC=b Så får du en andregradslikning; a^2 + 16,64a + 2200 = 0 Finn a OG du kan gjøre om cosinussetning; a^2 = b^2 + c^2 - 2bc*cosA slik at du får cosA som ukjent, og du kan finne A Vet ikke sikkert om det er rett, men du får prøve! 1 Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 22,11 grader ser mye bedre ut, men må nesten ha utregninga og Jeg tror jeg har funnet det i boka mi her nå da... Nå skal jeg se om jeg klarer å brette hjernen rundt det. Siter
Pbt Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 http://www.rasmus.is/no/t/G/Su55k03.htm Se på Eksempel 1 Tror du kan bruke den. Prøvde å regne det ut, men fant ut at jeg ikke har riktig kalkulator lenger.. Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 22,11 grader ser mye bedre ut, men må nesten ha utregninga og Jeg tror jeg har funnet det i boka mi her nå da... Nå skal jeg se om jeg klarer å brette hjernen rundt det. Gjør det, jeg holder med solidworks. http://www.rasmus.is...t/G/Su55k03.htm Se på Eksempel 1 Tror du kan bruke den. Prøvde å regne det ut, men fant ut at jeg ikke har riktig kalkulator lenger.. Jeg har riktig kalkis men kan ikke bruke den Aner ikke hvorfor bildet blir så lite.. http://www.flickr.com/photos/79137105@N07/8145797359/in/photostream/lightbox/ Siter
Pbt Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Jeg har riktig kalkis men kan ikke bruke den Hehe, den er det bare å lære seg, for det kommer til å bli din beste venn Ihvertfall hvis du skal ta R1 og R2. Siter
Zitka Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Så jeg er plutselig ikke bra nok privatlærer til deg altså wed.. Utro imot meg me sonen altså... *snufs* Sent from my GT-I9100 Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 Så jeg er plutselig ikke bra nok privatlærer til deg altså wed.. Utro imot meg me sonen altså... *snufs* Sent from my GT-I9100 Unnskyld Krutsi Men som en trøst, tenkte jeg på deg med en gang jeg støtte på problemet, men du var ikke på chatten! Siter
Zitka Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Unnskyld Krutsi Men som en trøst, tenkte jeg på deg med en gang jeg støtte på problemet, men du var ikke på chatten! Du har da nr mitt i værste fall men det får gå for denne gang.. Du er unnskyldt -_- Sent from my GT-I9100 Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 Du har da nr mitt i værste fall men det får gå for denne gang.. Du er unnskyldt -_- Sent from my GT-I9100 Fjo! Siter
TonjeM Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Uhm kan man ikke finne B ved at tg B=45/65, B=inv tg 45/65 (husk å bruk grader og ikke radianer som benevning på kalkulatoren) og så er A=180 - B - C Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 Uhm kan man ikke finne B ved at tg B=45/65, B=inv tg 45/65 (husk å bruk grader og ikke radianer som benevning på kalkulatoren) og så er A=180 - B - C Men da blir ikke B over 90 grader? Og det må den være... Men jeg prøver å skjønne cosinussetningen nå. Ikke lett når en er stressa, og må levere denne oppgaven pluss en hel haug til, i MORRA! Siter
Zitka Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Forskjellen på cosinus, tangens og sinus er hvilke sider du har.. Tangens er hvis du har begge hosliggende katetene.. Sinus er hypotenus og motliggende katet.. Cosinus er hypotenus og hosliggende katet.. Sent from my GT-I9100 Siter
TonjeM Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Åååå javisst ja, 36 grader på C blir jo veldig smal.. da tror jeg du skal ta 180-invtg 45/60 (og akkurat de greiene der husker jeg ikke, for man må fikse litt straks vinklene blir over 90 grader) edit: Det er A jeg mener - ikke B! tgA=45/65 var det.. som krutsi sier, tg = mellom de hosliggende katetene. Og det er jo akkurat det du har for A Fatter ikke at jeg fikk det til å bli B.. Siter
Pbt Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Pytagoras (tangens og hypotenus) kan bare brukes på rettvinklede trekanter. Og det var ikke tilfellet i denne oppgaven som jeg forstod.. Så tror nok at cosinus og sinus er det man skal bruke. Men nå er det jo en stund siden jeg tok matte da! Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 Åååå javisst ja, 36 grader på C blir jo veldig smal.. da tror jeg du skal ta 180-invtg 45/60 (og akkurat de greiene der husker jeg ikke, for man må fikse litt straks vinklene blir over 90 grader) edit: Det er A jeg mener - ikke B! tgA=45/65 var det.. som krutsi sier, tg = mellom de hosliggende katetene. Og det er jo akkurat det du har for A Fatter ikke at jeg fikk det til å bli B.. Men det greiene der funker vel bare når den er rettvinkla? Siter
TonjeM Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Men det greiene der funker vel bare når den er rettvinkla? Niks, det er pytagoras som kun funker på rettvinklet (er det ikke rettvinklet så bruker man den utvidete pytagoreiske som er satt opp ovenfor). Tg funker alltid - men man må være litt obs på om vinklen er større eller mindre enn 90 grader. A er vel mindre enn 90 her, så da er det bare å kjøre på as is.. Siter
Wednesday Skrevet 1. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 1. November 2012 Niks, det er pytagoras som kun funker på rettvinklet (er det ikke rettvinklet så bruker man den utvidete pytagoreiske som er satt opp ovenfor). Tg funker alltid - men man må være litt obs på om vinklen er større eller mindre enn 90 grader. A er vel mindre enn 90 her, så da er det bare å kjøre på as is.. Hvilket svar får du? Siter
Zitka Skrevet 1. November 2012 Rapporter Skrevet 1. November 2012 Dette var det jeg tok i hue så ikke 100% sikker på at det er riktig.. Sent from my GT-I9100 Siter
Recommended Posts