Gå til innhold
Hundesonen.no

Studere økonomi


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå funnet ut at jeg vil studere økonomi og administrasjon til neste år. Jeg går for tiden vg3 påbygg for å få generell studiekompetanse. Har lest at det er en fordel å ha R1- matte, noe jeg tok i fjor.

Jeg har bestemt meg for å studere i Bergen, rett og slett fordi jeg elsker den byen, og har blitt litt kjent der siden jeg gikk vg1 og vg2 i Bergen. Og den aller viktigste grunnen er for å komme nærmere kjæresten min.

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har erfaringer med å studere i Bergen? Hvordan er opplegget med undervisning, er det likt som videregående eller er det mer selvstendig?

Det er vel også hvertfall to høgskoler i Bergen, men hvilken skal jeg velge? Hvorfor?

Får man stipend når man går på høgskole, eller er man avhengig av lån? (Skal selvfølgelig prøve å finne meg jobb)

Og, når man leter etter hybel, er det da normalt at det er totalfobud mot dyr? Jeg har jo hund, katt og rotter. Hunden blir hjemme hos mine foreldre, da hun ikke takler noe storbyliv, men rottene og katten har jeg lyst å ha med meg.

Kommer helt sikker flere spørsmål etterhvert, men dette får holde foreløpig. Fortell om alle erfaringer du har, både gode og dårlige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handelshøgskolen i Bergen (NHH) er Norges beste skole for økonomistudier. Har du kremkarakterer såpass at du kommer inn der er du sikret høy kvalitet på læringen og potensielt meget gode jobber i fremtiden. Det er bare å stå på og gjøre det beste du kan.

Med mindre du bor hjemme eller blir fullforsørget på annet vis må du nok regne med både studielån og deltidsjobb for å klare studietiden.

Det er generelt et stort og bredt studiemiljø i Bergen, med studenter fra hele landet. Min bror bodde der i over ti år og stortrivdes.

Husdyr gjør det alltid vanskeligere når man skal leie bolig. Mange får gode resultater ved å sette inn annonse selv, fremfor å ringe rundt på det som ligger ute. Skal du bo på studenthybel er det som regel husdyrforbud, så da må du nok regne med å komme deg ut på det åpne leiemarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer inn på NHH kan du fint bo i Eidsvåg/Åsane, og der er det kanskje lettere å finne bolig hvor du kan ha hund. De har også økonomi på universitetet (samfunnsøkonomi) og høyskolen (økonomi og administrasjon). Sistnevnte er kanskje mest aktuelt hvis du vil ha en mest mulig praktisk rettet utdanning, og du ikke kommer inn på NHH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar opp her litt igjen, i og med at jeg snart kan begynne å søke...
Noen som kan forklare litt forskjellen mellom UiB, NHH, HiB og BI? Får jeg samme utdanninga, altså etter jeg er ferdig der, har jeg lik kompetanse uansett hvilken skole jeg har gått på? Jeg tenker på å bli regnskapsfører, om det har noe å si.

Jeg merker at jeg ikke blir helt klok på dette. Prøver å lese om de forskjellige, men alt går i ball :P

Ser at BI ikke har søknad via samordna opptak, tror jeg. Jeg kan hvertfall inn der og søke nå. Men selv om jeg søker der også, så faller vel ikke plassene fra samordna opptak bort? Altså det re jo slik at om man på samordna opptak for 1. ønsket så mister man alt om man takker nei til det. Men, om jeg får ja på BI, så kan jeg vel enda svare ja på de andre uten at de faller bort? Dårlig forklart,, men håper noen forstår... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg denne tråden jeg, men gratulerer med valg av studie! Da har du ihvertfall garantert jobb de neste hundre år, elns... av og til angrer jeg på at jeg ikke fortsatte på økonomiutdanningen som jeg startet på, ift. jobbmuligheter. Men bare litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av et meget fornuftig studie, og en spennende yrkesvei, hilsen autorisert regnskapsfører :D

Nå vet jeg veldig lite om studiene som er i Bergen, men hvis du ønsker å bli autorisert regnskapsfører er det noen ting som skal oppfylles. Du vet det sikkert allerede, men du må ha en bachelor (180 sp) innenfor økad. I studiet må du 60 studiepoeng innenfor finansregnskap, skatte- og avgiftsrett og rettslære. 15 sp skal være innenfor finansregnskap, 15 sp innenfor skatte- og avgiftsrett og 10 sp innenfor rettslære. De siste 20 poengene kan du fordele selv ut på de 3 feltene.

Når du er ferdig med studiene, må du ha 3200 timer med praksis, minst et av årene hos en autorisert regnskapsfører, eller hos et autorisert regnskapsførerselskap. Etter det kan du søke finanstilsynet om autorisasjon.

Er det noe mer du lurer på rundt det å være regnskapsfører, er det bare å kontakte meg på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Fra BI sine sider:

"Rundt 10. mai sendes de første brevene ut om studietilbud til dem som fyller kravene for opptak til våre studier. Dette gjelder ikke årets avgangselever fra videregående skole da de får sine vitnemål i slutten av juni. Fristen for ettersendelse av vedlegg er 1. juli. Vi sender kontinuerlig ut tilbud til alle kvalifiserte søkere frem til studiestart. Du har to ukers frist til å bekrefte om du aksepterer studieplassen etter at du har mottatt tilbudet."

Du kan altså risikere å måtte svare BI før du vet om du kommer inn på en annen skole, eller ikke komme inn fordi du ventet så lenge med å søke, og det er rullerende opptak og plassene er fylt opp allerede.

BI er dyrt, for det første. Der må du betale skolepenger (får dekt mesteparten av dette fra Lånekassen, så du må regne med 170 - 180 000 mer i studielån for et bachelorstudie). Hvis du har tenkt til å være student på heltid, så hadde jeg uten tvil satset på å komme inn på HiB. Det er samme utdanningen, men den er gratis.

Jeg valgte BI, men jeg jobbet heltid ved siden av studiet (anbefales for øvrig ikke hvis du ikke har lyst til å gå på en smell), så jeg betalte for muligheten til å legge opp studiet som det passet best for meg, og kombinere forelesninger på kveldstid og nettstudier i "pjattefagene".

Jeg hadde veldig god bruk for matten jeg lærte på vgs. Det heter vel S1 og S2 nå. Jeg hadde sniklest litt på det i sommer, hvis jeg var deg. Så slipper du å henge etter på mattefronten. De fleste andre studentene der har nok har hatt mer matte enn deg, og da er det lett av å havne bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg denne tråden jeg, men gratulerer med valg av studie! Da har du ihvertfall garantert jobb de neste hundre år, elns... av og til angrer jeg på at jeg ikke fortsatte på økonomiutdanningen som jeg startet på, ift. jobbmuligheter. Men bare litt. :)

Takk :) Litt lettet over endelig ha funnet noe jeg kan tenke meg å jobbe med!

Du kan studere økonomi på Ås, UMB! *reklame for supert studiested* :D Perfekt for en hundeperson, det.

Det blir nok Bergen på meg, på grunn av både min forlovede som bor der, og at keg liker byen veldig godt :)

Gratulerer med valg av et meget fornuftig studie, og en spennende yrkesvei, hilsen autorisert regnskapsfører :D

Nå vet jeg veldig lite om studiene som er i Bergen, men hvis du ønsker å bli autorisert regnskapsfører er det noen ting som skal oppfylles. Du vet det sikkert allerede, men du må ha en bachelor (180 sp) innenfor økad. I studiet må du 60 studiepoeng innenfor finansregnskap, skatte- og avgiftsrett og rettslære. 15 sp skal være innenfor finansregnskap, 15 sp innenfor skatte- og avgiftsrett og 10 sp innenfor rettslære. De siste 20 poengene kan du fordele selv ut på de 3 feltene.

Når du er ferdig med studiene, må du ha 3200 timer med praksis, minst et av årene hos en autorisert regnskapsfører, eller hos et autorisert regnskapsførerselskap. Etter det kan du søke finanstilsynet om autorisasjon.

Er det noe mer du lurer på rundt det å være regnskapsfører, er det bare å kontakte meg på PM :)

Men dette er ikke noe man fyller inn i søknaden nå? Er ikke det slikt vi ordner ved studiestart, eller etter godkjent plass hvertfall? Isåfall kan jeg lese mer mer opp om dette, for det ble litt mye å huske dette her :P

Fra BI sine sider:

"Rundt 10. mai sendes de første brevene ut om studietilbud til dem som fyller kravene for opptak til våre studier. Dette gjelder ikke årets avgangselever fra videregående skole da de får sine vitnemål i slutten av juni. Fristen for ettersendelse av vedlegg er 1. juli. Vi sender kontinuerlig ut tilbud til alle kvalifiserte søkere frem til studiestart. Du har to ukers frist til å bekrefte om du aksepterer studieplassen etter at du har mottatt tilbudet."

Du kan altså risikere å måtte svare BI før du vet om du kommer inn på en annen skole, eller ikke komme inn fordi du ventet så lenge med å søke, og det er rullerende opptak og plassene er fylt opp allerede.

BI er dyrt, for det første. Der må du betale skolepenger (får dekt mesteparten av dette fra Lånekassen, så du må regne med 170 - 180 000 mer i studielån for et bachelorstudie). Hvis du har tenkt til å være student på heltid, så hadde jeg uten tvil satset på å komme inn på HiB. Det er samme utdanningen, men den er gratis.

Jeg valgte BI, men jeg jobbet heltid ved siden av studiet (anbefales for øvrig ikke hvis du ikke har lyst til å gå på en smell), så jeg betalte for muligheten til å legge opp studiet som det passet best for meg, og kombinere forelesninger på kveldstid og nettstudier i "pjattefagene".

Jeg hadde veldig god bruk for matten jeg lærte på vgs. Det heter vel S1 og S2 nå. Jeg hadde sniklest litt på det i sommer, hvis jeg var deg. Så slipper du å henge etter på mattefronten. De fleste andre studentene der har nok har hatt mer matte enn deg, og da er det lett av å havne bakpå.

Da dropper jeg nok å søke BI, da jeg helst vil inn på NHH eøler HiB uansett. R1-matten er jo det samme som s1+s2... Forskjellen var bare at jeg tok alt på ett år, i stedet for å ta det over to år... Men sikker lurt å lese litt på det, ja, er mye jeg ikke husker :)

Noen som kan forklare forskjellen på høgskole og universitet, da med tanke på økonomilinje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

På universtitetet kan du studere samfunnsøkonomi. Du må på høgskolen for å bli regnskapsfører.

Er ikke R1 det vi kalte MX tidligere? Jaja, uansett. Statistikkdelen er fint å få med seg i alle fall (var en del av det i 2MY og 3MY som det het back in the days, og jeg var så evneveik i statistikk som fag at jeg måtte støtt og stadig grave fram de gamle bøkene fra vgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er ikke noe man fyller inn i søknaden nå? Er ikke det slikt vi ordner ved studiestart, eller etter godkjent plass hvertfall? Isåfall kan jeg lese mer mer opp om dette, for det ble litt mye å huske dette her :P

Ikke noe du trenger å fylle ut nå nei, dette er gjerne "valgfag" på skolen, som du velger etterhvert :) Men pass på at skolene du søker på har de fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da søker jeg hvertfall NHH og HiB, og kanskje UiB også... Kan hende jeg tar meg en tur innom rådgiver på skolen for å finne ut av ting jeg lurer på :) Tusen takk for svar! Og om noen har erfaringer med økonomistudier eller jobb så er det bare å dele :)

Ulla-Britt: jeg vet ikke hva det kaltes før, men vet at det er tilsvarende s1+s2... Vi kalte stort sett r-matten for den vanskelige matten, fordi vi gikk så fort gjennom kapitlene og var alltid kommet mye lenger enn de i s. Året før tok jeg t-matte. Så tror matten skal holde altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å snakke med en studieveileder siden du har såpass mange grunnleggende spørsmål, tror alle videregående skoler har en studieveileder? Da kan man ha en dynamisk samtale om dette. Forbered deg med å sette opp alle spørsmål du har om dette på forhånd.

Lykke til på ferden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å snakke med en studieveileder siden du har såpass mange grunnleggende spørsmål, tror alle videregående skoler har en studieveileder? Da kan man ha en dynamisk samtale om dette. Forbered deg med å sette opp alle spørsmål du har om dette på forhånd.

Lykke til på ferden:-)

Takk :) Tenkte avtale en time med rådgiver slik at jeg kan få svar på flere spørsmål :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har erfaringer med å studere i Bergen? Hvordan er opplegget med undervisning, er det likt som videregående eller er det mer selvstendig?

Jeg kjenner bare til studering på HiB, ikke økonomi, men noe annet. HiB er veldig yrkesrettet i forhold til universitetet. Jeg føler at alle fagene jeg tok på UiB var veldig teoretiske, men på HiB fikk jeg ofte mulighet til å praktisere mer kunnskapen jeg tok til meg. UiB har klassisk forelesninger slik man kanskje ser for seg: upersonlig. HiB er mer likt videregående, du har klasser med 20-30 personer og du har mulighet til mye personlig veiledning fra lærerne. Jeg personlig liker mye bedre å studere på HiB en UiB fordi det var ikke like tungt teoretisk og jeg føler jeg fikk mer kontakt med elever og lærere på HiB. Du har for det meste ikke obligatorisk oppmøte, men på noen få ting kreves det at du stiller. Usikker på økonomistudie, men på ingeniørstudiet er det obligatoriske innleveringer i alle fag underveis.

Det er vel også hvertfall to høgskoler i Bergen, men hvilken skal jeg velge? Hvorfor?

NHH har jeg forstått at blir regnet som "kremen" av øknomistudentene, HiB på en god andreplass og (ikke skyt meg nå please) de som går på Bi får ofte rykte på seg at de har "kjøpt seg en utdanning" pga de betaler så mye for å gå der og der er ikke like strenge opptakskrav. Du betaler rundt 400-500 i halvåret for høgskolen, men 30-50 000 for BI.

Får man stipend når man går på høgskole, eller er man avhengig av lån? (Skal selvfølgelig prøve å finne meg jobb)

Du kan få studielån om du bor vekke fra foreldrene, en del av dette gjøres om til stipend når du består eksamene dine. Det er lurt å skaffe seg en liten helgejobb som bi inntekt, men det er ikke nødvendig om du er svært øknomisk.

Og, når man leter etter hybel, er det da normalt at det er totalfobud mot dyr? Jeg har jo hund, katt og rotter. Hunden blir hjemme hos mine foreldre, da hun ikke takler noe storbyliv, men rottene og katten har jeg lyst å ha med meg.

Ja, i Bergen regnes dette som vanskelig. Jeg har selv sett etter leilighet i grei prisklasse for student med lov til å ha hund, og det gikk ikke særlig bra. Man får leie studenthybler i Bergen til rundt 2-3000/mnd, noe som er en OK pris i forhold til privatmarkedet, men her er det totalforbud for dyr. Så om jeg hadde hatt bruk for leilighet nå under studiet så tror jeg faktisk jeg hadde droppet dyreholdet mitt i en periode. (Heldigvis har jeg kjæreste som eier leilighet, så her får jeg lov å ha dyr, puh). Velger du å bosette deg litt utenfor sentrum er dette mye mer sannsynlig at er gjennomførbart.

Dette er bare mine personlige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ja, nå har jeg søkt med NHH på førsteplass, etterfulgt av HiB og UiB. Håper på å komme inn på NHH, men det får tiden vise. Men, det jeg lurer nå er hvordan man gjør det i forhold til bøker... Må man ha det klart til skolestart, eller kjøper man det etter vi har begynt på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg søkt med NHH på førsteplass, etterfulgt av HiB og UiB. Håper på å komme inn på NHH, men det får tiden vise. Men, det jeg lurer nå er hvordan man gjør det i forhold til bøker... Må man ha det klart til skolestart, eller kjøper man det etter vi har begynt på skolen?

Pensumlister blir offentliggjort før eller rundt studiestart. Det kan være greit å vente med å kjøpe pensum til etter første forelesning i hvert av fagene, for foreleser sier gjerne hva man i alle fall bør kjøpe inn av pensum, hvilke utgaver som går greit å ha (veldig greit å vite dersom man kjøper brukt!) også videre. Etter studiestart er de eldre studentene også på plass og vil gjerne selge noen av sine tidligere bøker, så da kan du få det litt rimeligere. http://ibok.no/ er dessuten et greit sted å lete etter brukte bøker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Ingvild - vent til etter første forelesning med å kjøpe bøker! Har brent meg på den såå mange ganger, kjøpt bøkene som står lista opp, så kommer jeg til forelesning og "Den boka skal vi ha så lite fra så det scanner jeg inn og legger ut på fagsidene." ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensumlister blir offentliggjort før eller rundt studiestart. Det kan være greit å vente med å kjøpe pensum til etter første forelesning i hvert av fagene, for foreleser sier gjerne hva man i alle fall bør kjøpe inn av pensum, hvilke utgaver som går greit å ha (veldig greit å vite dersom man kjøper brukt!) også videre. Etter studiestart er de eldre studentene også på plass og vil gjerne selge noen av sine tidligere bøker, så da kan du få det litt rimeligere. http://ibok.no/ er dessuten et greit sted å lete etter brukte bøker.

Sier meg enig med Ingvild - vent til etter første forelesning med å kjøpe bøker! Har brent meg på den såå mange ganger, kjøpt bøkene som står lista opp, så kommer jeg til forelesning og "Den boka skal vi ha så lite fra så det scanner jeg inn og legger ut på fagsidene." ...

Takk for svar, da venter jeg til jeg begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...