Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking, kreft/sykdom og livsstilsvalg - Splittet fra AN


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg er sikker på at mange av røykerne hadde fått seg en real oppvekker av å møte noen face to face med kols. Forferdelig sykdom! ! Man blir helt totalt ufør, klarer ikke gå noen steder. Stefaren til samboer har det, og det er så fælt å se på at han har ødelagt seg på det viset. Relativt ung, men kan bare sitte i sofaen dag ut og dag inn. Bye bye drømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg blir bare så inn i gamperæva irritert over enkeltes uttalelser ang. røyking. Det er da for **** ingen som i dag tror at det er spesiellt helsefrembringende å røyke. Og når man i samme åndedrag pås

Eh, nei. De aller fleste overvektige er det fordi de spiser for mye og rører seg for lite. De har med seg dårlige spisevaner hjemmefra, utvikler og/eller beholder dårlige spisevaner fordi de av ulike

Neida, det var ikke rettet mot deg! Faktisk har jeg ikke lest alle innleggene nøye engang, jeg følte bare for å dele mitt synspunkt på saker og ting. Jeg er nok litt preget av å jobbe med kreft hver d

Det bør egentlig være akkurat sånn vær som det er nå på lørdag :)

Heelt enig! Men nå mener Yr at det skal komme noen skyer, men så lenge vi ser sola er jeg fornøyd :)

Jeg er sikker på at mange av røykerne hadde fått seg en real oppvekker av å møte noen face to face med kols. Forferdelig sykdom! ! Man blir helt totalt ufør, klarer ikke gå noen steder. Stefaren til samboer har det, og det er så fælt å se på at han har ødelagt seg på det viset. Relativt ung, men kan bare sitte i sofaen dag ut og dag inn. Bye bye drømmene.

Det blir nok veldig individuelt hvordan folk reagerer på det, noen tenker kanskje at det der hender aldri meg, andre får skrekken og røyker aldri igjen osv. Men det er uansett opptil enhver og gjøre de valg som blir rett for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg er sikker på at mange av røykerne hadde fått seg en real oppvekker av å møte noen face to face med kols. Forferdelig sykdom! ! Man blir helt totalt ufør, klarer ikke gå noen steder. Stefaren til samboer har det, og det er så fælt å se på at han har ødelagt seg på det viset. Relativt ung, men kan bare sitte i sofaen dag ut og dag inn. Bye bye drømmene.

Så det holder ikke med at nære familiemedlemmer har fått andre, invalidiserende eller dødelige, sykdommer som er pga røyking altså? :huh: For selv om mange har nettopp det, så er det ikke sikkert at det gjør det enklere for røykerne å slutte å røyke :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å hoppe inn i røykediskusjonen, jeg syns at om man har barn eller f. eks foreldre/søsken som bryr seg om en, så er det så grusomt egoistisk å røyke.

Mamma røyker og har "alltid" gjort det, hun har sluttet et par år her og der innimellom men vender alltid tilbake til røyken. En periode var hun skikkelig dårlig pga. kombinert allergi og for mye røyking, men har det fått henne til å slutte? Nei!!

Tror ikke man innser hvor idiotisk det er før man sitter der med en eller annen sykdom. Det er vel som med kreft, "det skjer ikke med meg".

Å dø pga. man røyker og får en sykdom er for meg like rasende dumt som å dø fordi man krasjet og ikke gadd å ta på seg bilbeltet.

Røyk i vei, men tenk på alle som er glade i dere og blir påvirket dersom noe skulle skje med dere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om røykere går med konstant dårlig samvittighet jeg? Tenker man ofte på det, bekymrer seg, etc?

Niks. Akkurat som at jeg ikke bekymrer meg noe særlig når jeg tar dagens dose medisiner (som sannsynligvis tar livet av meg før røyken gjør det), eller når jeg tar meg en tur ut med bilen. Det er mye som er farlig her i verden, det er ikke alt du dør av av den grunn.

Nei, jeg skjønner akkurat den.. Og jeg skjønner at det er vanskelig å slutte.. Men jeg har veldig store problemer å gi forståelse for de som starter nå eller som absolutt ikke skal prøve å slutte eller kutte ned røykinga litt...

Hvorvidt du forstår hvorfor jeg røyker eller ikke, er meg revnende likegyldig, men jeg lurer på, hvis jeg kom med min hjerteskjærende historie om mobbing og utfrysing og isolasjon i alle barneskoleårene, og at jeg begynte å røyke som 12åring for å se kul ut, blir jeg like forstått som feite overspisere da? Eller er det bare når man røyker man er dum som skader deg sjøl?

.. Hjemme fra jobb og frisør, og tydeligvis passe grinete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at mange av røykerne hadde fått seg en real oppvekker av å møte noen face to face med kols. Forferdelig sykdom! ! Man blir helt totalt ufør, klarer ikke gå noen steder. Stefaren til samboer har det, og det er så fælt å se på at han har ødelagt seg på det viset. Relativt ung, men kan bare sitte i sofaen dag ut og dag inn. Bye bye drømmene.

Tja, jeg kjenner flere med varierende grad av kols, og det er ikke noe pent, men alikevell føles det ikke som noen nær virkelighet på meg.. Eller for og snu på det, jeg jobber med en som har kols, dog ikke verste sort enda, men alikevell kols og han er berørt av det. Han røyker enda..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pappa kjenner hadde røyket i mange, mange år (50 eller noe, kanskje?) da han måtte inn på en eller annen kontroll hos legen. Legen visste ikke om røykingen, men sa før pasienten gikk at "jeg ser at du ikke røyker, og det er utrolig bra! Ikke begynn med det heller". Han fikk sjokk da pasienten fortalte at han hadde røyket i såpass mange år. En jeg kjenner har også røyket mange år, og var hos legen. Hun fikk også beskjed om at det var SÅ bra at hun ikke røyker, og at hun ikke burde begynne med det fordi det ødelegger det på 1-2-3. Hun lot være å si noe, hun...

Pappa røyker, og har gjort det så lenge jeg kan husker. Jeg syns ikke noe om det, men det er faktisk hans kropp, og hans valg. Vil han røyke, så må han jo bare drive med det. Jeg tenker at å "nekte" noen å røyke (true dem, mase på dem osv) gjør ting verre. Jeg vet selv at det bare irriterte meg den tiden "alle" fortalte meg at jeg ikke kunne ri sprang på hesten min, jeg måtte selge han fordi han var farlig, etc. Da red jeg faktisk sprang oftere jeg, for å vise at han IKKE er farlig. Det kunne fort ha gått galt, men jeg ville ikke ha noe av at folk slang dritt om det jeg drev med. Vet ikke hvordan dette kommer frem, men poenget er at man bestemmer over sin egen kropp. Mitt syn er at masing gjør ting ekstremt mye verre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi tar jo eget ansvar for vårt liv og helse. For min egen del ønsker jeg å leve lengst mulig, og syns det er kjempe trist at folk blir syk uansett, men ekstra uforståelig er det når det er "selvforskyldt". (om det så er overvekt, røyking, dop, drikking, osv osv)

Han jeg nevte som har kols, røyker fortsatt, også hun som bor sammen med han. Så helt klart noe som preller av noen folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er så glad for at jeg både røyker, er feit og lavt utdannet jeg. For da er det faktisk ikke min skyld at jeg er dum, sikkert dødssyk og har lav inntekt. Det er de sosioøkonomiske faktorene som er skyld i alle mine miserer.. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen siste innlegg ifra meg.. Man kommer sjeldent noe lengre i denne diskusjonen, såe :P

Joda, men jeg synes likavell det er relevant, for jeg ønsker ikke mest og slutte og røyke fordi det er skadelig, jeg ønsker hovedsaklig og slutte/trappe ned fordi det koster en del penger. Penger som bare blir borte egentlig.. Så jeg tror kanskje det er fordi at selv om man vet så føler man kanskje ikke at faren er så reel/overhengende.. Vertfall ikke i nær fremtid.. Evt at fordelene veier opp for ulempene.. For noen.

Og det er litt av det du skriver som gjør at jeg personlig ikke klarer helt å få tak på. For meg så er det veldig uanturlig å ikke tenke på konsekvensene for det man gjør mot kroppen. Jeg personlig har noen kg for mye, og jeg skal si det at jeg får dårlig samvittighet for kroppen min hvis jeg spiser usunt eller for at jeg ikke er flinkere til å trene. Jeg er livredd for at de kg jeg har ekstra skal påvirke helsa mi senere, eller at jeg spiser for mye sukker osv.

Niks. Akkurat som at jeg ikke bekymrer meg noe særlig når jeg tar dagens dose medisiner (som sannsynligvis tar livet av meg før røyken gjør det), eller når jeg tar meg en tur ut med bilen. Det er mye som er farlig her i verden, det er ikke alt du dør av av den grunn.

Hvorvidt du forstår hvorfor jeg røyker eller ikke, er meg revnende likegyldig, men jeg lurer på, hvis jeg kom med min hjerteskjærende historie om mobbing og utfrysing og isolasjon i alle barneskoleårene, og at jeg begynte å røyke som 12åring for å se kul ut, blir jeg like forstått som feite overspisere da? Eller er det bare når man røyker man er dum som skader deg sjøl?

.. Hjemme fra jobb og frisør, og tydeligvis passe grinete..

Det gir en forklaring på hvorfor man starter ja, men ingen god grunn i mitt hode hvorfor man fortsetter.. Jeg forstår hvor hard en slik avhengighet er og mener ikke at folk som røyker er dumme, men man tar et valg hver gang man tenner på en røyk. Jeg har sett mang en gang hvordan røyk kan ødelegge en kropp, både ung og gammel, og synes derfor det er "fremmend" tankegang å ikke ta slikt innover seg. Hadde jeg vært en røyker, så hadde jeg vært livredd.. Men det er vel nettopp det som gjør meg til en ikke-røyker også. Som stresser med solkrem når jeg skal være litt lengre uti sola osv.

Herremin så NYDELIG Maren!

Her er det også festlig vær i dag! Sol og blå himmel - snø sidelengs - sol igjen. Hundene og jeg ble med kjæresten på væpnet tur i skogen, og det er alltid gøy. Pea fant dyr, men er ikke akkurat noen jakthund, og jaget avgårde i motsatt retning :P Zima fant en pinne ^^ Det er koselig å komme hjem fra jobb og så stikke rett ut i skogen sammen med M! Vi hang opp viltkameraet hans også, jeg vil se gaupe på det!

Når det gjelder røykediskusjonen synes jeg at den som lever kjempesunt, spiser helt riktig, trener nok, aldri kjører for fort, alltid bruker sykkelhjelm, sover nok, aldri drikker alkohol eller snuser kan få lov til å kalle røykere dumme. Resten av oss får prøve å være litt forsiktige med glassveggene i huset vårt, de liker ikke å få steiner kastet mot seg.

Hvis det er kommentaren min som alle har tolket at jeg har kalt dere røykere for dum, så beklager jeg.. Det jeg mente var at hvis man som godt voksen bruker unnskyldningen "jeg var ung og dum da jeg begynte å røyke" for å fortsette å røyke, så er man ikke så stort bedre som voksen.. Istedenfor å bare si at jeg er så avhengig at jeg ikke klarer å slutte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kommentaren min som alle har tolket at jeg har kalt dere røykere for dum, så beklager jeg.. Det jeg mente var at hvis man som godt voksen bruker unnskyldningen "jeg var ung og dum da jeg begynte å røyke" for å fortsette å røyke, så er man ikke så stort bedre som voksen.. Istedenfor å bare si at jeg er så avhengig at jeg ikke klarer å slutte..

Neida, det var ikke rettet mot deg! Faktisk har jeg ikke lest alle innleggene nøye engang, jeg følte bare for å dele mitt synspunkt på saker og ting. Jeg er nok litt preget av å jobbe med kreft hver dag, og etter å ha skrevet 50 kreftdiagnoser hver dag føler jeg ikke for å gå hjem og dømme mennesker som av ulike grunner gjør ødeleggende ting med seg selv. En av de vanligste kreftformene er jo f.eks livmorhalskreft - som skyldes HPV-viruset som smitter via sex. Og brystkreft har man større sjanse til å få dersom man får sent barn, ikke barn i det hele tatt og/eller ikke ammer. Lungekreft kan man få ved å røyke, og veldig mange dør av de tingene de spiser som klistrer sammen årene og fører til blodpropp. Mange, mange dør i trafikken, og alle burde slutte med narkotika. Mange blir syke og dør av de valgene de har tatt her i livet, men å rette pekefingeren mot de og fordele skyld hjelper veldig lite. Dette innlegget var heller ikke rettet til deg egentlig ... mer en follow-up ;) (Forøvrig: Å innrømme avhengighet innebærer ofte å innrømme svakhet, føle seg ydmyket og liten, og det er veldig veldig vanskelig! Kanskje enda vanskeligere enn å slutte å røyke?).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir en forklaring på hvorfor man starter ja, men ingen god grunn i mitt hode hvorfor man fortsetter.. Jeg forstår hvor hard en slik avhengighet er og mener ikke at folk som røyker er dumme, men man tar et valg hver gang man tenner på en røyk. Jeg har sett mang en gang hvordan røyk kan ødelegge en kropp, både ung og gammel, og synes derfor det er "fremmend" tankegang å ikke ta slikt innover seg. Hadde jeg vært en røyker, så hadde jeg vært livredd.. Men det er vel nettopp det som gjør meg til en ikke-røyker også. Som stresser med solkrem når jeg skal være litt lengre uti sola osv.

Jeg kan si akkurat det samme om overspisere eller anorektikere, vet du. Jeg forstår hvorfor man trøstespiser, når man veit hva for slags helseplager man får av å være sykelig overvektig, så burde det være enkelt å la være å spise for mye og for usunt. Når man veit hvor skadelig det er å ikke å i seg næring, så burde det være så enkelt som å begynne å spise. Men for de så har du forståelse, sant? Så da er vi tilbake til det at det er greit å kalle røykere idioter (egoistiske idioter, til og med, som ikke tenker på de som er glad i oss), mens det bare er synd på feite folk.

Du jobber i helsevesenet, sant? Har du mye pasientkontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krut, hvis det hadde vært så enkelt å slutte som det virker som du tror så hadde det neppe vært mange røykere i dagens samfunn ;)

Jeg skjønner at det ikke er enkelt å slutte å røyke, jeg bare forstår ikke de som absolutt ikke vil prøve engang ;) De har bestemt seg på forhånd at de klarer det ikke..

Jeg kan si akkurat det samme om overspisere eller anorektikere, vet du. Jeg forstår hvorfor man trøstespiser, når man veit hva for slags helseplager man får av å være sykelig overvektig, så burde det være enkelt å la være å spise for mye og for usunt. Når man veit hvor skadelig det er å ikke å i seg næring, så burde det være så enkelt som å begynne å spise. Men for de så har du forståelse, sant? Så da er vi tilbake til det at det er greit å kalle røykere idioter (egoistiske idioter, til og med, som ikke tenker på de som er glad i oss), mens det bare er synd på feite folk.

Du jobber i helsevesenet, sant? Har du mye pasientkontakt?

Så du mener at hvis røykere hvis også psykologisk hjelp, så ville det være lettere å slutte å røyke?

Der jeg jobbet sist hadde jeg svært mye pasientkontakt, men som jeg skrev tidligere; Dette er mine personlige meninger. Og de påvirker ikke jobben jeg gjør på noen måte.. De legger jeg igjen hjemme uavhengig av hvilke folk jeg møter på..

Edit:

Da finner du sånn ca, og bommer du litt så flytter du bare litt på bordet :aww:

Og nå skal jeg lage meg et skilt som det står "dørselgere uønsket". Steike jeg er lei av de derre alarmselgerne...

Skal du låne nurket? :lol: Jeg får aldri besøk lengre jeg av bøssebærere osv. De er her en gang og så kommer de aldri igjen, til tross for at jeg alltid kjøper osv..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at hvis røykere hvis også psykologisk hjelp, så ville det være lettere å slutte å røyke?

Selvsagt ikke, det er flust av folk som klarer å slutte å røyke på egenhånd. At ganske mange av de begynner igjen er jo bare en liten bagatell man ikke trenger å ta med i regnestykket. At det finnes en halv trilliard røykeslutt-produkter er vel heller ikke et hint om at det kanskje ikke bare er å bestemme seg for å slutte å røyke - det er et kunstig skapt marked, alle kan slutte om de bare vil. Akkurat som at alkiser bare kan slutte å drikke, narkiser bare slutte å ta narkotika, spilleavhengige bare slutte å spille. Enkelt og greit, avhengighet er gjerne det, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke, det er flust av folk som klarer å slutte å røyke på egenhånd. At ganske mange av de begynner igjen er jo bare en liten bagatell man ikke trenger å ta med i regnestykket. At det finnes en halv trilliard røykeslutt-produkter er vel heller ikke et hint om at det kanskje ikke bare er å bestemme seg for å slutte å røyke - det er et kunstig skapt marked, alle kan slutte om de bare vil. Akkurat som at alkiser bare kan slutte å drikke, narkiser bare slutte å ta narkotika, spilleavhengige bare slutte å spille. Enkelt og greit, avhengighet er gjerne det, sant?

Det har jeg aldri sagt og mener heller ikke :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett: "168 personer omkom i veitrafikkulykker i 2011. Dette var 40 færre enn i 2010. Tallet på omkomne, målt per 100 000 innbyggere, tilsvarte rekordlave 3,4 (Kilde: SSB)". Hvor mange dør pga kreft årlig? "Kreftformer med kjente årsaksfaktorer (tobakk og soleksponering) fortsatte å stige. Antall lungekreftdødsfall har for første gang passert 2 000 – økningen var på 10 prosent siden 2001 (Kilde: SSB)". Jeg fant dessverre ikke kjapt nyere tall for kreftstatistikken...

Det har du jo helt rett i! Mange flere får kreft, og lungekreft er en av de kreftformene med høyest dødelighet. Men egentlig ble det litt utenfor mitt poeng, som egentlig var: Folk blir alvorlig syke og dør av årsaker som til en viss grad er selvpåførte hele tiden. Røyking står kanskje i en særstilling her, men det er på langt nær den eneste kreftformen som er livsstilsrelatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du jo helt rett i! Mange flere får kreft, og lungekreft er en av de kreftformene med høyest dødelighet. Men egentlig ble det litt utenfor mitt poeng, som egentlig var: Folk blir alvorlig syke og dør av årsaker som til en viss grad er selvpåførte hele tiden. Røyking står kanskje i en særstilling her, men det er på langt nær den eneste kreftformen som er livsstilsrelatert!

Jeg skjønte poenget ditt, men når man drar fram sammenligninger så er det greit å bruke dem korrekt :).

Sånne jenter er det ekstremt mange av her i området. Men møtte en for en måneds tid siden, og fy søren, hu fikk meg til å snu helt. Kjempeoppegående jente, studerer medisin og får svært gode karakterer. Må si jeg hadde helt andre tanker da jeg først så henne.

Jeg vil ikke treffe slike jenter som attpåtil er oppegående - jeg vil beholde mine fordommer, jeg :lol:.

Nei, nå er jeg så trøtt at jeg skal krype i bosoa og se om jeg sover bedre i natt. Ikke bare bare å ha fått seg ny seng. Den må ligges inn, den (ja, jeg vet - jeg er sær, jeg sover dårlig og alt må være "rett" for at jeg skal få sove, til og med himmelretningen er viktig, for tenk... og nå ser jeg at det er begynnende fullmåne ute også - da kommer det vel enda flere netter med dårlig søvn, da...).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvis minst en til sier at jeg ikke trenger luftespalte på bilvinduet om vinteren, så løper jeg ut og lukker. Kom igjen! d038.gif

Som erfaren hundibilenpådagtiddame så kan jeg si at jeg ikke har hatt glippe på vinduene når det har vært kaldt. Biler er ikke luft-tette så det går fint uten å ha lufting om du synes det blir for kaldt.

Forøvrig - den gangen jeg hadde terrier i bilen så var det -5 og kaldere før jeg kledde på henne og det gikk fint det. (de hadde tepper i buret og aviser i bunnen av burene.

Såååå....... jeg gikk jo glipp av moroa i går ser jeg, var altfor opptatt med kaffe, røyk og 50 shades of Grey.... - men tar det igjen nå jeg...

Nå vil jeg ikke si at overvekt og røyking er det samme.. Kan knapt sammenlignens.. Sykelig overvekt skyldes som oftes av andre grunner også enn at de bare spiser for mye.. Det er liksom ikke bare så slutte å spise.. Det er mye mer kombliserte saker enn å bare la røyken ligge...

..og det sier du på bakgrunn av hva da?

Jeg føler at jeg har pondus til å svare her nemlig - jeg har vært sykelig overvektig OG røyker, og nei - det er ikke psykiske problemer som har gjort at jeg elsker mat, ei heller grunnen til at jeg var feit. Feit ble jeg fordi jeg spiste for mye og beveget meg for lite - en ekstremt dårlig kombinasjon. Jeg var så feit at jeg på statens regning har fått slankeoperasjon - ene og alene fordi fedmen min var en alvorlig trussel mot helsen.

Jeg røyker også, har gjort det siden jeg var 15. Når jeg var 15 var jeg ung og dum - i dag er jeg ikke 15 lenger, jeg røyker fortsatt og jeg gjør det fordi jeg liker det - enkelt og greit. Jeg vurderer å slutte, men det er kun det økonomiske som er årsaken og da blir det vanskligere. Røyking er ikke sundt, men jeg har IKKE fått noen melding om at jeg på STATENS REGNING kan gjøre det jeg må for å få til å slutte..... og selv legene anbefaler røykeslutt så har de alle vært mer bekymret for overvekten enn røykingen. Og igjen - fedmen var staten veldig villig til å gjøre noe med - røykeslutt - not so much...

Ad dette med fedme og psykiske problemer - i forbindelse med slankeoperasjonen så var vi på kurs - flere tonn mennesker i ett rom, kun to hadde vel kanskje litt bakrgrunnsstoff i forbindelse med fedmen - de øvrige av oss var "vi er feite fordi vi er late og spiser for mye" - (selv om en del startet kurset med å hevde at de ikke visste hvorfor de var feite for de spiste jo ingenting). Så nei - nesten alle overvektige mennesker er ikke overvektig fordi de har psykiske problemer - de FLESTE er feite fordi de spiser for mye og beveger seg for lite - kun ett fåtall er feite pga. underliggende problemer som sykdom og/eller annet.

Det er ikke mange som er sykelig overvektig bare pga de drikker cola...

Og som jeg skrev i siste innlegget mitt: jeg har null forståelse for de som sitter nå og er storrøyker og som nekter å bare prøve å kutte ned røyken.. Spesielt nå når det er så fokus på både KOLS og lungekreft..

Dessuten vil jeg nok nesten påstå at det er bedre å være litt overvektig enn å røyke.. Men en ting som er helt klart: det sitter tydeligvis veldig langt inne å innrømme for seg selv at det man gjør er veldig skadelig for kroppen...

Man kan fint bli sykelig overvektig om man bælmer innpå cola - så kan man diskutere årsaken til at man bælmer cola - og for mange (som med det meste man gjør overdrevent) så handler det nok om feelgoodfølelsen man får NÅR man drikker colaen, akkurat som feelgoodfølelsen man får NÅR man røyker...

Nå snakkes SE om sykelige overvektige.. Da er det ikke snakk om bare dårlige spisevaner som har skylden.. Det begynner kanskje med det, men den psykiske helsen sitter nok som en stor grunn..

Man blir feit fordi man spiser feil og er for lite aktiv - DET er den vanligste årsaken til overvekt - dette gjelder for de fleste.

Du skriver oppi her at det er jo ikke bare å slutte å spise - ehhhhhh, men det er bare å slutte å røyke??

Og du skjønner ikke at folk som slutter begynner igjen?

De aller fleste som blir feite har vært i gang med såkalt jojoslanking. De går ned 20-40 kilo og legger på seg 50 osv. - vel, de begynner kanskje med litt mindre. Men de fleste har i flere omganger gått ned litt og så lagt på seg 20% mer enn de tok av - resultatet blir til slutt sykelig overvekt.

Dette er jo DIREKTE sammenlignbart med å slutte å røyke. Man slutter for en periode - lysten på røyk forsvinner ikke på lenge og vips så begynner man igjen kanskje etter ett år eller tre. Jojo røyking.... Sameshit liksom.... Det er omtrent like lett å slutte å røyke varig som det er å gå ned i vekt varig.

Bare for å få sagt det: jeg snakker om de som ikke engang prøver å slutte å røyke ;)

Lastenes sum er konstant. Personlig foretrekker jeg å røyke enn å spise snop - eller annen dritt. Jeg har ikke lyst til å slutte å røyke - og en ting til - JEG lever ikke fordi andre er GLAD I MEG, og jeg lever ikke for å tenke på ALLE SOM ER GLAD I MEG. Jeg lever for meg selv - det som er viktig for MEG er at JEG har det bra og er glad i meg selv. JEG ser ingen grunn til å være sunn som **** for at andre ikke skal bli lei seg om jeg dævver - seriøst - akkurat det driter jeg en lang marsj i. Jeg lever ikke for andre - jeg lever for meg. Og når jeg har det bra - ja, da er jeg i stand til å gi av meg selv så andre også har det bra - ferdig med det.

Jeg HATER den der "tenk på alle som er så glad i deg" variant - for strengt tatt så er jeg mer opptatt av at jeg skal ha det bra og at livet mitt er verdt å leve. Jeg lever ikke for andre.

Jeg blir bare så inn i gamperæva irritert over enkeltes uttalelser ang. røyking. Det er da for **** ingen som i dag tror at det er spesiellt helsefrembringende å røyke. Og når man i samme åndedrag påstår at syklig overvekt ikke kommer av at man spiser for mye i forhold til aktivitet, blir jeg provosert.

Men det er riktig som Ida sier. Det er greit å kalle en røyker for dum, men du kan ikke kalle en overvektig for feit...

*ler* Jeg erindrer hvor forbanna gjengen jeg var på kurs med ble når dama fra Evjeklinikken kalte overvektige for feite *fnise* - DET var ikke veldig bra.... Men seriøst - jeg var feit *latterkrampe* og tydeligvis stokk dum - baaaad combo...

Veit ikke, jeg er røyker *flir* :angel:

*ler meg fullstendig fillete* Quote of the day!!! Fantastisk

Selvsagt ikke, det er flust av folk som klarer å slutte å røyke på egenhånd. At ganske mange av de begynner igjen er jo bare en liten bagatell man ikke trenger å ta med i regnestykket. At det finnes en halv trilliard røykeslutt-produkter er vel heller ikke et hint om at det kanskje ikke bare er å bestemme seg for å slutte å røyke - det er et kunstig skapt marked, alle kan slutte om de bare vil. Akkurat som at alkiser bare kan slutte å drikke, narkiser bare slutte å ta narkotika, spilleavhengige bare slutte å spille. Enkelt og greit, avhengighet er gjerne det, sant?

Før var jeg feit og dum, nå er jeg bare dum - and I like it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var jeg feit og dum, nå er jeg bare dum - and I like it

Den setningen minnet meg om påskriften ei venninne av meg hadde. Det stod: Jeg er feit og du er stygg, men jeg kan slanke meg :lol: :lol:

Forøvrig et bra og ærlig innlegg. Du legger liksom ikke noe imellom når du gir svar *ler* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte poenget ditt, men når man drar fram sammenligninger så er det greit å bruke dem korrekt :).

Ja, absolutt. Og i den sammenhengen er det jo også relevant å trekke inn personskader i trafikken, og ikke bare dødsfall. Det tallet lå på rundt 8000 i 2011 i følge statistisk sentralbyrå. Og, for å flisespikke veldig her: Lungekreft er ikke den vanligste kreftformen i Norge, hverken for menn eller kvinner (men har dårligst prognose – det skal ikke rosemales heller altså ;) ). Tykktarmskreft er den kreftformen som er mest økende her til lands – og noen av risikofaktorene der er kosthold, fedme og fysisk inaktivitet. Og som sagt finner man årsaksforhold knyttet til livsstilsvalg både når det gjelder brystkreft og livmorhalskreft også. I tillegg til hudkreft da, som jo også er knyttet opp mot hvordan man tar vare på seg selv. Jeg er IKKE for røyking, bare så det er sagt. Men jeg synes også det er feil å trekke frem røyking og lungekreft spesifikt, og kalle røykere dumme og egoistiske. Da må man liksom ta med i betraktningen alt det andre man gjør som heller ikke er sunt, og som også kan føre til alvorlige sykdommer. Og da kan svært få sitte og dømme andres livsstil på en måte som ofte blir gjort om røykere. Jeg synes det er veldig bra når folk klarer å slutte å røyke, legge om livsstilen eller gjøre andre ting som er gunstige for helsen. Men herreminsolhatt så irriterende og lite motiverende der er å bli utsatt for bedrevitersk moralisme og få pådyttet seg skyldfølelse fra andre som strengt tatt ikke har noe med det.

EDIT: Men vi er vel egentlig ferdig med diskusjonen, og jeg flisespikker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Og i den sammenhengen er det jo også relevant å trekke inn personskader i trafikken, og ikke bare dødsfall. Det tallet lå på rundt 8000 i 2011 i følge statistisk sentralbyrå. Og, for å flisespikke veldig her: Lungekreft er ikke den vanligste kreftformen i Norge, hverken for menn eller kvinner (men har dårligst prognose – det skal ikke rosemales heller altså ;) ).

Nei, det blir ikke relevant å trekke fram skader i trafikken når man snakker om dødsfall som skyldes kreft. Dødsfall er dødsfall - skader er skader, de overlever man (om enn i ulik grad). Selv om lungekreft ikke er den vanligste kreftformen, så blir det ganske bra å sammenligne med det, siden den typen kreft er så sterkt knyttet til røyking.

Men herreminsolhatt så irriterende og lite motiverende der er å bli utsatt for bedrevitersk moralisme og få pådyttet seg skyldfølelse fra andre som strengt tatt ikke har noe med det.

Men det ER jo en grunn til at det legges stadig sterkere restriksjoner på bruken og markedsføringen av røyk - det er da ikke til å komme fra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke relevant å trekke fram skader i trafikken når man snakker om dødsfall som skyldes kreft. Dødsfall er dødsfall - skader er skader, de overlever man (om enn i ulik grad). Selv om lungekreft ikke er den vanligste kreftformen, så blir det ganske bra å sammenligne med det, siden den typen kreft er så sterkt knyttet til røyking.

Men det ER jo en grunn til at det legges stadig sterkere restriksjoner på bruken og markedsføringen av røyk - det er da ikke til å komme fra.

Ja, hvis vi bare snakker om dødsfall så er det klart det er irrelevant. Men hvis vi kun snakker om kreftforekomst, så er det like relevant som noe annet synes jeg. Og det er veldig greit å sammenligne med livmorhalskreft da, for det er 100% knyttet til livsstil (en jomfru vil aldri få livmorhalskreft). Men hvis jeg får det vil jeg allikevel gjerne slippe kommentarer som "ja, når du har hatt sex med mer enn en så får du nesten skylde deg selv ...", som jeg vet mange opplever med røyking og lungekreft. Kanskje ikke direkte, men iallefall indirekte. Jeg er ikke uenig i at det er dumt og destruktivt å leve på en slik måte at man i stor grad utsetter seg selv for direkte risikofaktorer for alvorlige sykdommer og skader. Jeg mener bare at måten vi snakker om røykere på er ganske ekstrem i forhold til måten man snakker om sykelig overvektige eller mennesker som har hatt sex med mer enn en partner - ting som også i stor grad gjør at man er utsatt for sykdommer. Røyking er veldig farlig! Det vet alle! Men er røykere dummere enn de andre som gjør like destruktive ting mot seg selv? Hvis ikke - hvorfor får vi lov til å si det rett ut til de, men ikke til de andre?

EDIT: Tuuuusen takk Raksha! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Aya! :)

Siden røyk og kreftfare er nevnt tenkte jeg at jeg bare skulle oppklare en myte. Lungekreft er ikke den vanligste dødsårsaken pga røyking - det er kols. Kols er en dødelig sykdom, faktisk finnes det ikke medisiner pr i dag som kan stoppe sykdommen. Får du kols, vil du enten død av kols eller med kols. Faktisk har 370.000 mennesker i Norge, 7, 5 prosent av befolkningen, kols. Andelen vil fortsette å øke med rundt 20.000 nye tilfeller årlig, innen 2020 er kols Norges tredje vanligste dødsårsak. Til sammen vil 7000 nordmenn dø av kols de neste fem årene. Kvinner skades mer av røyking og utvikler lettere kols. Bare i Skien hvor det bor rundt 52 000 mennesker er det nesten 9000 som har kols. På sykehuset i Telemark er det 4 lungeleger.. Det er en skummel skummel utvikling.

Forøvrig dør 1 av 3 kvinner av hjerte og karlidelser. Det er viktig å sjekke og være obs på kreftfare, men for kvinner spesielt er det viktig å være informert om risikoen for hjertelidelser.

  • 1 av 3 kvinner dør av hjerte- og karsykdom
  • Nesten all forskning på hjertet gjøres på menn - av menn
  • Kvinner har ofte andre og svakere symptomer enn menn
  • Veldig få kvinner er bekymret for hjerte- og karsykdommer
  • Veldig få kvinner vet om symptomene
  • Medisiner er i hovedsak laget for menn og virker ofte dårligere på kvinner
  • Derfor dør flere kvinner enn menn av hjerte- og karsykdom

Sånn det var dagens propaganda - det er farlig å leve :P Jeg skal lover å ikke mase mer om røykerelaterte lidelser. *kors på halsen*

Jeg skal faktisk starte på oppvasken og så komme meg ut på tur i det fine været - sol, blå himmel og kaldt - men nydelig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...