Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Har en stund gått å kjent på at noe ikke har vært helt OK med Milo, og i forrige uke ble det røntgen og påvist 4 forkalkninger fra nakke til korsrygg.

Han har gått på rimadyl, og brukt BOT-dekken i litt over tre uker nå, og jeg ser at hunden har det bedre med seg selv. Han er gladere, og spretter litt rundt igjen.

Problemet forsvinner jo ikke av rimadyl, men smertene gir seg.

Nå får han får to rimadyl om dagen, glycosamin til mat og bruker BOT-dekken når vi er ute, men jeg lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre/gi?

Nå skal han fortsatt være med ute å være aktiv hund, bare at han kjenner litt på det selv når det er nok og vi skal inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er over denne tilvenningsperioden av BOT-dekkenet (maks 4 timer om dagen i ca 1 uke), så kan du godt la han gå med det i minst 8 timer om dagen, i tillegg til når dere er ute. Er hunden i aktivitet, fungerer det bedre, men det gir effekt hele tiden, så kjør på ;) Finnes vel også fôr som er spesielt godt for leddene/hunder med leddproblemer, så kanskje ta en titt på det her også ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nå prøver jeg å være flink til å ha på dekkenet en stund før vi skal ut, også la det være litt på når vi kommer inn igjen. Tenkt å prøve å ha det på litt lengre, og evnt så han har det varmt og godt når han er alene hjemme.

Vet det finnes fôr, men nå har jeg endelig funnet et fôr han ikke reagerer på, så da blir det å fortsette med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antioksidanter er veldig bra for hunder med vonde ledd, her går det i ferske blåbær (får i fyseren på butikk, eller plukke selv) hele året og c-vitaminer på høst og vinter.

Massasje er også veldig godt for hunder med vonde ledd, jeg merker stor forskjell på Chicka dersom jeg har vært sløv med massasjen en periode.

Ellers så er det veldig fint at du passer på at han ikke blir kald og helst ikke våt så han fryser, ta på regntett dekken når det regner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du allerede har fått medisiner, men min katt gikk på Metacam daglig i flere år pga forkalkninger. Vi var nær å avlive henne pga forkalkninger siden hun bare ble verre, helt til jeg leste om Metacam. Det skal sies at det kan gå ut over nyrene, og nyresvikt var hovedårsaken til at hun ble avlivet 15 år gammel. Men Metacam kjøpte henne flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...