Gå til innhold
Hundesonen.no

Påsken 2013


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Hvor i utlandet reiser man i påsken, når man kun har mulighet til å reise dagene fra skjærtorsdag til 2.påskedag? Ski er ikke planen, så kanskje en storby... Og et pluss om temperaturen ligger litt høyere enn her :)

Og helst må det være muligheter for at butikker og turistattraksjoner holder åpent (noen land er vel som Norge, og har stengt nesten hele påsken igjennom, mens andre f.eks kun har 1.påskedag som en helligdag).

Er kjedelig å reise et sted hvor alt er stengt, når man vil prøve å oppleve litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen? Poznan er en fin gammel by, billige billetter hit. Roma er nok en slager, men ganske travelt i påsken nettopp pga. religiøs høytid. Amsterdam er alltid fint på våren, men der mener jeg å huske du har vært?

I Roma har vi vært :) Men nesten så jeg vurderer det igjen, for er vel litt snillere temperaturer der da? Og vi hadde ikke akkurat så god tid der sist (1.5dag). Hvordan er det i Amsterdam på den tiden?

Tenkte også litt på London og Paris, evt Krakow. men dette er jo steder hvor det ikke er så varmt ennå(?), så greit med andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barcelona må jo være perfekt, der får dere sikkert litt greit vær og gode temperaturer, og det er ikke for langt å reise for noen få dager. Men jeg vet ikke hvordan det er ift helligdager ... Både Polen og Spania er jo katolske land, og jeg vet ikke hvor strengt de praktiserer rundt påske o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil til Tenerife! Der er det sommertemperatur, bademuligheter, shopping og severdigheter!

edt: men kanskje lang reise når det ikke er en hel uke?

Tror ikke flytid er så "viktig", bare man har reiser som varer kun de 5 dagene. Og det er vel der utfordringen ligger?

Vi har vel for så vidt også mulighet til å reise onsdags kveld. Så hadde det vært mulighet, er ikke Tenerife et dårlig forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Roma har vi vært :) Men nesten så jeg vurderer det igjen, for er vel litt snillere temperaturer der da? Og vi hadde ikke akkurat så god tid der sist (1.5dag). Hvordan er det i Amsterdam på den tiden?

Tenkte også litt på London og Paris, evt Krakow. men dette er jo steder hvor det ikke er så varmt ennå(?), så greit med andre alternativer.

Det er litt tidlig for varme i Amsterdam i slutten av mars. Var der på den tiden for noen år siden, og det var surt og kaldt. Ville nok satset på litt lengre syd om dere vil oppleve litt varme.

Barcelona ville stått høyt på min liste :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Roma har vi vært :) Men nesten så jeg vurderer det igjen, for er vel litt snillere temperaturer der da? Og vi hadde ikke akkurat så god tid der sist (1.5dag). Hvordan er det i Amsterdam på den tiden?

Tenkte også litt på London og Paris, evt Krakow. men dette er jo steder hvor det ikke er så varmt ennå(?), så greit med andre alternativer.

Spørs hvor varmt man vil ha det. London og Paris på den tiden er vel som Oslo i mai, tenker jeg. London er alltid bra da, uansett. Mener nå jeg. :) (Paris er oppskrytt).

Hva med Krakow? Visstnok en undervurdert by som rykker stadig høyere på min liste.

Eller Nice, det er nok varmere enn de fleste alternativene så langt, med unntak av Tenerife. Nok turistete til at det nok er ganske åpent også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt tidlig for varme i Amsterdam i slutten av mars. Var der på den tiden for noen år siden, og det var surt og kaldt. Ville nok satset på litt lengre syd om dere vil oppleve litt varme.

Barcelona ville stått høyt på min liste :)

Men prisene til Barcelona virker litt drøye for så kort ferie, men får evt holde øynene åpne :)

Spørs hvor varmt man vil ha det. London og Paris på den tiden er vel som Oslo i mai, tenker jeg. London er alltid bra da, uansett. Mener nå jeg. :) (Paris er oppskrytt).

Hva med Krakow? Visstnok en undervurdert by som rykker stadig høyere på min liste.

Eller Nice, det er nok varmere enn de fleste alternativene så langt, med unntak av Tenerife. Nok turistete til at det nok er ganske åpent også.

Ja, så de stedene blir evt bare om vi vil opppleve noe, og ikke tenke på varme.

Nice er jo også et alternativ, men fort litt dyrt for å dra dit også (påsken er ikke akkurat tiden for rimelige reiser :P ).

Krakow var en plan i påsken... For vi hadde egentlig lyst til å ta en roadtrip, men blir litt kort tid og vanskelig med leiebil. Derfor jeg ser etter noe annet :) Så Krakow står åpent. Kunne tenkt meg å dratt dit for å ta en tur innom konsentrasjonsleirene og få med seg litt historie. Har vært der før, og likte Krakow veldig godt jeg :)

Hva med New York? Jeg har vært der i mars (er det mars påsken er neste år?) og det var kjempedeilig. Sånn tynn-genser-vær :)

Det kunne vært, men vi har snakket om tur til USA, men da vil vi nok være der lenger og se litt mer enn bare én by. :) Men ellers et bra forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amsterdam var kjempekoselig i Februar i år, 10-14 varmegrader, sol og skikkelig vårfølelse for en forfrossen nordboer! :)

Ellers er det jo bare å lukke øya og velge en destinasjon på europakartet, det skal godt gjøres å trø feil uansett påske eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Amsterdam er så guffent om våren, det er verre om vinteren og høsten. Og i mars kan man se tulipanene blomstre, tror jeg. Det er noe av det vakreste som finnes, de store parkene med SYKT mye tulipaner! :) De var så store, husker jeg, da jeg var liten! Det var som en tulipanskog! Noen av mine kjæreste tidlige barndomsminner involverer den svære tulipanparken utenfor Amsterdam som jeg ikke vet hva heter (typisk :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil til Tenerife! Der er det sommertemperatur, bademuligheter, shopping og severdigheter!

edt: men kanskje lang reise når det ikke er en hel uke?

Det er mulig vi får mulighet til lenger ferie, og Tenerife er aktuelt for oss begge (ingen av oss har vært der, men begge ønsker å dra dit). :) Så da får man titte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske for meg er å reise til Elverum, fordi eldstegutten skal på TG i Vikingskipet. Nå er minsten gammel nok til å gå, så da blir det enda noen år før jeg kan finne på noe annet. Men nå blir jeg i det minste barnefri og litt friere mens jeg er der. Harryhandel (utrolig hvor mange nerder det er i charlottenberg dagene før TG begynner) hører med også.

Guud... Tenerife hørtes herlig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vurdert Barcelona! Herlig by, og da begynner det å bli litt brukbare temperaturer, også. (Eller, jeg vet ikke helt når påska er neste år jeg, men?)

Jeg bodde i Roma våren for 2,5 år siden, og var veldig glad for at jeg slapp å være turist akkurat i påska. Det er noe spesielt med påskehøytiden i Roma, men jeg var glad for at vi kunne gå innom små nabolagskirker i stedet for Peterskirken, liksom. Vi hadde fri i påska, og benyttet anledningen til å rømme fra byen litt, hehe. Tok et par utflukter til landsbyer i nærheten, og dro ut til sjøen og badet i Middelhavet. :) Men klart, så lenge man er innstilt på at det blir litt folksomt og man kanskje ikke har ambisjoner om å rekke alle severdighetene på én dag, anbefaler jeg alltid Roma! Det meste er jo åpent og tilrettelagt for turister i påska uansett. Og det er masse folk og liv i gatene da, koselig å rusle i Trastevere på kveldstid for eksempel, eller stikke innom den bittelille kirka ved Campo de Fiori og sitte der og slappe av en stund. Eller rusle opp til Gianicolo-høyden og gå inn i parken der, ta med en liten matbit og se på skilpaddene og rosene og alt det andre man kan utforske der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vurdert Barcelona! Herlig by, og da begynner det å bli litt brukbare temperaturer, også. (Eller, jeg vet ikke helt når påska er neste år jeg, men?)

Jeg bodde i Roma våren for 2,5 år siden, og var veldig glad for at jeg slapp å være turist akkurat i påska. Det er noe spesielt med påskehøytiden i Roma, men jeg var glad for at vi kunne gå innom små nabolagskirker i stedet for Peterskirken, liksom. Vi hadde fri i påska, og benyttet anledningen til å rømme fra byen litt, hehe. Tok et par utflukter til landsbyer i nærheten, og dro ut til sjøen og badet i Middelhavet. :) Men klart, så lenge man er innstilt på at det blir litt folksomt og man kanskje ikke har ambisjoner om å rekke alle severdighetene på én dag, anbefaler jeg alltid Roma! Det meste er jo åpent og tilrettelagt for turister i påska uansett. Og det er masse folk og liv i gatene da, koselig å rusle i Trastevere på kveldstid for eksempel, eller stikke innom den bittelille kirka ved Campo de Fiori og sitte der og slappe av en stund. Eller rusle opp til Gianicolo-høyden og gå inn i parken der, ta med en liten matbit og se på skilpaddene og rosene og alt det andre man kan utforske der.

Vi har veldig lyst til å reise tilbake til Roma en gang :) Men ettersom vi var der en helg i sommer/høst, så blir det ikke dit helt med det første.

Tenerife står nok høyest nå. Men får undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...