Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest og kåring


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Det er vel et avlsverktøy så vidt jeg har forstått.

Kåringen til Welsh er jeg ikke sikker på, men jeg kjenner ei som driver oppdrett så jeg kan høre med henne om det er interesasnt? Hun holder til i sverige da.

Det står litt om kåring på Norsk Hestesenter sine sider, det er også de som har kåringene.

Norske hingsteutstillinger blir også kalt "kåringer". Alle hingster som skal brukes i avl må vises og godkjennes på en hingsteutstilling. Kravene som stilles til hingstene er høye, det er bare de aller beste hingstene som blir godkjent.

Følgende blir bedømt: Hestens eksteriør (utseende), bruksegenskaper (de fleste rasene må avlegge bruksprøve), dessuten må hingstene gjennom en omfattende helsekontroll.

http://www.nhest.no/Utstilling/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cob'en går under Engelske ponniraser hva gjelder kåring/utstilling.

3 års hingster kan stilles og kåres uten bruksprøve (kun tømmekjøring)

4 år og eldre må ha bruksprøve. Kjøring el. rideprøve. det er ikke avanserte prøver, og skal kun vise et minimum av brukbarhet.

Welshene er jo eksteriøravlede showponnier (og de vakreste, etter min mening) Og kåringene avspeiler dette. Det blir lagt absolutt mest vekt på eksteriør og "eye-candy". Prøv feks. ikke å stille en hingst i brukskondisjon, da blir den mange kilo "masse" for lett...

BTW: av ren nyskjerrighet; hvilken cob er det snakk om, TS??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...