Gå til innhold
Hundesonen.no

Julegave til vanskelig julegavemottaker som har alt og fortjener det beste!


Aya
 Share

Recommended Posts

Kan dere snille og kloke soniser legge hjernene i bløt litt for meg?

Saken er at jeg har en helt suveren kjæreste som er (uvanlig nok?) veldig flink til å kjøpe gaver. For eksempel: I fjor høst var jeg med han på jakt. Da måtte jeg låne et par fjellsko, for mine var utslitte. Nevnte i forbifarten til en annen kamerat av han at jeg liker best de som er relativt lave. Til jul, halvannen mnd etterpå, fikk jeg fjellsko i akkurat riktig størrelse og perfekt fasong. Flinke mannen! Jeg har lyst til å gi han en julegave som er ordentlig fin, noe han blir skikkelig skikkelig glad for, og jeg må mest sannsynlig kjøpe den i november. Derfor trenger jeg hjelp! Han er 24 år, eier eget hus (og setter pris på ting til huset, men det er kjedelige gaver å gi og å få), jobber mye (rørlegger) og har jakt som den O’ så store interessen. Han jakter hver helg fra september til jul, som regel både lørdag og søndag. Men, han tjener bra og kjøper seg akkurat det han ønsker seg, så han er jo komplett umulig å kjøpe gave til! Kan dere hjelpe meg med litt brainstorming her? (Andre må gjerne også slenge inn sine vanskelige julegavemottakere i denne tråden altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Elgjeger you say? Noe til huset you say? Dette er MYE kulere enn autentisk dødt dyr iallfall. Fin tilleggsgave om du ikke finner noe veldig personlig som hovedgave?

Da samboeren min ble 30 lagde jeg et album til han av vennene hans. Så mange som mulig, både gode nåværende venner, tidligere venner, bekjente, familie etc. Fikk alle til å ta et bilde av seg selv hvo

Tilfeldig valgt annonse

Hva med en jakt kikkert? sånn skikkelig fancy greier som få har :)

evt kikkert til geværet sitt (om han har rifle da) :)

kanskje ett slik "middags" sett med kopper, kniver/gaffler og tallerken av tre med inngravert navn eller no i? :)

Trenger også gave tips til min kjæreste, han er bil interesert (volvo) og har 3 stk av dem. Jobber i skogen som skogs maskinfører...han er flink til å finne på gaver til meg, men jeg er helt på bunn når det gjelder slik..i fjord fikk han ett kjede av no slag, mens jeg fikk en skikkelig god, fora felt bokse...:P

Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Caro! Han har dessverre både fancy og dyr jaktkikkert, kikkert til rifla (og en hagle ...).

Middagssett var ingen dum idè når jeg tenker meg om, det skal på vurderingslista. Det eneste er at han sjelden spiser middag ute eller på hytta, han bor midt i sitt eget jaktterreng, så det spørs hvor mye det blir brukt. Jeg har vurdert bålpanne da. Han synes det er morsomt å bruke grillen (haha, mann altså), og bålpanna kan stå hjemme i hagen og faktisk bli brukt endel. Men det er allikevel ikke helt suuuperkul gave. Kanskje eget ladesett, så kan han lade egne patroner? Han snakket om å begynne med det en gang. Samtidig så er det jo litt teit å gi jaktting til jul, da er jakten over for hans del. Han har bursdag i juni, så jaktting hører kanskje mer hjemme som bursdagsgave ... Men da er det jo IALLEFALL umulig. Jeg har mest lyst til å gi han en drevervalp, haha.

Hm, til bilinteressert samboer ... Hva med en tur på glattkjøringsbanen, hvor han kan leke litt med en av sine egne biler (om han er typen til å synes det er gøy), kombinert med noe annet litt rimelig noe? Eller ... abonnement på ViMenn/Gatebil? Eller Top Gear på dvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Caro! Han har dessverre både fancy og dyr jaktkikkert, kikkert til rifla (og en hagle ...).

Middagssett var ingen dum idè når jeg tenker meg om, det skal på vurderingslista. Det eneste er at han sjelden spiser middag ute eller på hytta, han bor midt i sitt eget jaktterreng, så det spørs hvor mye det blir brukt. Jeg har vurdert bålpanne da. Han synes det er morsomt å bruke grillen (haha, mann altså), og bålpanna kan stå hjemme i hagen og faktisk bli brukt endel. Men det er allikevel ikke helt suuuperkul gave. Kanskje eget ladesett, så kan han lade egne patroner? Han snakket om å begynne med det en gang. Samtidig så er det jo litt teit å gi jaktting til jul, da er jakten over for hans del. Han har bursdag i juni, så jaktting hører kanskje mer hjemme som bursdagsgave ... Men da er det jo IALLEFALL umulig. Jeg har mest lyst til å gi han en drevervalp, haha.

Hm, til bilinteressert samboer ... Hva med en tur på glattkjøringsbanen, hvor han kan leke litt med en av sine egne biler (om han er typen til å synes det er gøy), kombinert med noe annet litt rimelig noe? Eller ... abonnement på ViMenn/Gatebil? Eller Top Gear på dvd?

Bålpanne er lurt! :) evt ett slik "bålstativ" som kan settes opp over ett bål og henge kjeler/gryter og kaffe kanner i. (det er iallefall en hit her i sausankinga!) ;)

Valp kan jo å funke!

hmmm..kan jo alltids "leie" bilbanen som er her så han kan drifte litt på den...hihi ^^ også får jeg kjøpe noe verktøy attpå, for ting ryker jo stadig! han abonnerer alt på gatebil, men kanskje finne en film/tv-serie om biler til han..hmm :P takk for tips ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvilken økonomisk nisje du er ute etter tips til, men:

Jakt/fototur til utlandet. Finland, Canada, Alaska og Russland er populære, samt en del av de afrikanske landene, men de er gjerne dyrere har jeg inntrykk av.

Teleskop

Jakthund ( :P )

GPS klokke

Kikkertsikte eller lyddemper til våpenet, om han mangler det

Lokkefløyter

Jervenduk.

Viltkamera

Få montert gevir/hode fra dyr han har skutt eller lignende.

EDIT:

Denne? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Soelvd! Netthandel-butikken ligger dessuten rett ved der jeg bor, så det er enkelt å stikke innom på vei hjem og plukke opp det som evt. er bestilt. Mine kanskjepunkter er nå:

- Biffbestikk.

- Eget opplegg til å lade kuler (? her avslører jeg meg som totalt uvitende :lol:).

- Bålpanne.

- Jervenduk.

- GPS-klokke (var ikke dumt!).

Kom gjerne med flere forslag! Er sikker på at mange av disse forslagene kan brukes som gavetips til flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så vel, Soelvd ... Han er ung, barnløs, har god råd og bruker ikke så mye penger ellers - så han kjøper seg sånt han ønsker seg, og han kjøper det av god kvalitet. Særlig når det gjelder jaktting/friluftsliv. Men samtidig er det jo sånne ting han hadde blitt gladest for å få ... Hvis jeg hadde hatt en 50-60 000 kunne jeg jo kjøpt den rifla han ønsker seg aller mest, meeen :lol:

Ida: :lol: :lol:

Marie: Takk igjen! Du er en god alliert her merker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger vil du bruke?

Hva med et bra knivsett? En langhelg på Pers hotell? Eller i Praha? En tur til Geilo inkludert rafting, rappelering, kanotur mm? En helikoptertur (2000kr for to personer og 15 min, så ganske dyrt)? Nytt kamera? Fotoknudsen har billige speilrefleks for nybegynnere nå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kanskje går an å tenke utenfor boksen, altså ikke nødvendigvis noe som koster penger.

I år får ihvertfall mange på min liste bilder av dem, pent rammet inn. Du har ikke noe kult bilde av ham på jakt eller noe? Kanskje noe litt utenom det vanlige, f.eks. har jeg et bilde av min onkel med ryggen til mens han skuer utover horisonten, og vurderer sterkt å gi det i gave.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en opplevelse? Kanskje noe han har nevnt en gang som han "har lyst til å gjøre en gang" ? Jeg vet at Steve alltid har hatt lyst til å hoppe i fallskjerm så jeg tenker å gi det til ham i gave neste år (selv om jeg er livredd). Dersom han er en praktisk fyr som har det han trenger og kjøper det han har lyst på så kanskje en opplevelse eller et minne kan være en overraskende gave denne gangen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevelse er absolutt ingen dårlig idè! Det hadde vært veldig koselig! Takk for tips, det skrives opp! Speilrefleks har jeg faktisk tenkt på ... Han er typen som godt kunne blitt veldig glad i å ta bilder tror jeg, setter pris på gode naturopplevelser, selv om han ikke tar så mye bilder pr. i dag. Knallbra tips, dere er suvereene!! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også tips til julegave til samboer/snart ektemann (hvis jeg får lov å låne tråden...);

Mann/gutt, 26 år, musikkinteressert (rock/punk), veldig handy av seg, liker ishockey.

Vi er nyetablerte, med baby, lån og lån og lån, så så veldig dyrt kan det ikke være. Men kanskje noe sånn litt spesielt. Noen musikkfolk som har noe tips kanskje? Han er "avdanket bandmedlem", spiller ikke så mye lenger, men er jo glad i å spille (gitar) allikevel. Liker sånn litt fancy bokser med samlinger av gamle rockere og sånt (så hvis noen vet om noe sånt som er i handelen nå...)

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, vanskelig Marianne ... Her er jeg litt ute på dypt vann. Men jeg kan jo sånn generelt sett tipse om at jeg i fjor kjøpte en lommelerke fra Toppen trevare (KNALL service), med en gravert elg, navnet hans og teksten "til feiring eller trøst". Den slo meget godt ann ... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også tips til julegave til samboer/snart ektemann (hvis jeg får lov å låne tråden...);

Mann/gutt, 26 år, musikkinteressert (rock/punk), veldig handy av seg, liker ishockey.

Vi er nyetablerte, med baby, lån og lån og lån, så så veldig dyrt kan det ikke være. Men kanskje noe sånn litt spesielt. Noen musikkfolk som har noe tips kanskje? Han er "avdanket bandmedlem", spiller ikke så mye lenger, men er jo glad i å spille (gitar) allikevel. Liker sånn litt fancy bokser med samlinger av gamle rockere og sånt (så hvis noen vet om noe sånt som er i handelen nå...)

Tips?

Konsertbillett med et favorittband? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane har allerede fått billetter til Evita som vi skal se dagen før fødselsdagen hennes. Er det dumt av en mamma å gi gavekort på f.eks nøstebarn som tilleggsgave? Teaterbilletter er svindyrt, så det er vel noe jeg gir i gave til mine barn for å ha en unnskyldning til å se stykker vi vil se. Det er underforstått at de tar med seg mor og søster og nå kjæreste (Ane sin) når de får fire billetter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya, faren til samboeren til søstra mi (true story...) er meget friluftslivinteressert, og i fjor til jul fikk han et videokamera som filmer om natta - og om jeg forsto det rett så har det bevegelsessensor. Altså kunne mannen montere det for eksempel til et tre der han tror det er mye aktivitet om natta, og få film av det som skjedde, uten å være der og skremme bort dyra. Han hadde noen tanker om å få filmet ulv også, tror jeg.

Og apropos ulv, så har jeg hørt om de som tilbyr ulvesafari - kan det være noe? Friluftsfolk er vel enten meget FOR eller meget IMOT ulv, men tur til Langedrag eller Kolmar i Sverige, kan det være noe? Foredrag med Runar Næss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya, faren til samboeren til søstra mi (true story...) er meget friluftslivinteressert, og i fjor til jul fikk han et videokamera som filmer om natta - og om jeg forsto det rett så har det bevegelsessensor. Altså kunne mannen montere det for eksempel til et tre der han tror det er mye aktivitet om natta, og få film av det som skjedde, uten å være der og skremme bort dyra. Han hadde noen tanker om å få filmet ulv også, tror jeg.

Og apropos ulv, så har jeg hørt om de som tilbyr ulvesafari - kan det være noe? Friluftsfolk er vel enten meget FOR eller meget IMOT ulv, men tur til Langedrag eller Kolmar i Sverige, kan det være noe? Foredrag med Runar Næss?

Viltkamera, som du nevner her, var min førsteprio på gavefronten! Helt til han kjøpte seg det selv for fire uker siden. Teite mannen. Men det er innmari kult da, han har allerede fått en stor elg på kameraet, og en her i nærheten fikk gaupe! Ulvesafari er veldig veldig kult, og absolutt noe han kunne syntes var spennende. Men, han er for ulvejakt (vi diskuterer den der litt innimellom en sjelden gang :P), og jeg er opplest og vedtatt ulveelsker, så jeg tror kanskje den gaven ville blitt oppfattet som en sånn gave som man gir fordi man egentlig vil ha den selv :P Men det er strålende forslag, og viltkamera kan virkelig anbefales til nesten alle! Kjempemorro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...