Gå til innhold
Hundesonen.no

En svær klump på halsen som væsker.


soelvd
 Share

Recommended Posts

Våteksem?

Sent from my GT-I9100

Blir det store klumper av det? Ser forresten at han er veldig rød der også..

Kan det være reaksjon på flåttbitt? Evnt ett lite sår som er betent? Ville i vert fall klippet vekk pelsen rundt og fått luftet/renset det.

Det var det første jeg tenkte i alle fall. Han har jo fått noen små reaksjoner før, men denne klumpen er ganske mye større og væsker MYE. Tenker kanskje vi ser an litt. Kan man reise til dyrlegen og få kjøpt krage sånn uten videre? Han klør jo fælt på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Våteksem!

1. Barber vekk pelsen (klipp helt ned til huden)

2. Vask godt med grønnsåpe og tørk veldig veldig godt

3. Strø på basimycinpulver

Alternativ

Dra til veterinær og kjøp optima hudspray (burde finnes hos alle med retrievere)

Om det er betent så trenger han antibiotika også, så en sjekk hos vetten er ikke feil kanskje - men sannsynligheten for at det er våteksem er veldig veldig stor, og da må det ha luft og noen som tørrer ut.

Blir det store klumper av det? Ser forresten at han er veldig rød der også..

Ja, store områder kan bli steinharde og ekle og det væsker ofte mye - spesielt om det ikke blir oppdaget veldig tidlig.

Og våteksem klør.

Det høres jo ut som om det er betent så da ville jeg tatt en tur til vetten å fått sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem!

1. Barber vekk pelsen (klipp helt ned til huden)

2. Vask godt med grønnsåpe og tørk veldig veldig godt

3. Strø på basimycinpulver

Alternativ

Dra til veterinær og kjøp optima hudspray (burde finnes hos alle med retrievere)

Om det er betent så trenger han antibiotika også, så en sjekk hos vetten er ikke feil kanskje - men sannsynligheten for at det er våteksem er veldig veldig stor, og da må det ha luft og noen som tørrer ut.

Ja, store områder kan bli steinharde og ekle og det væsker ofte mye - spesielt om det ikke blir oppdaget veldig tidlig.

Og våteksem klør.

Det høres jo ut som om det er betent så da ville jeg tatt en tur til vetten å fått sjekket det ut.

Takk, takk for nyttig info! Bestilte en time så de får kikka på det. :)

Monti snorker godt hos dyrlegen nå så de fikk rensa og gjort det skikkelig. Det var nok våteksem, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Monti snorker godt hos dyrlegen nå så de fikk rensa og gjort det skikkelig. Det var nok våteksem, ja. :)

Godt man får tatt tak i det - men det kan være lurt for deg å kjøpe optima hudspray, og nå som det er så fuktig så kan det lønne seg å gå over han med tynntanna kam i alle fall annenhver dag, oppdager du spotter hvor han rykker litt i huden når du grer så skiller du pelsen og sjekker huden, er det røde nupper der så klipper du bare ned rundt og så sprayer du på optima, da får du kvelt dritten med en gang.

Jeg ble en djevel på å finne våteksemnupper (i startfasen) når jeg hadde golden - og grunnen var nettopp en sånn runde som du har med Monti nå - jeg bråoppdaget en diger "kul" helt på toppen av nakken som det osa gugge ut av - det lukta jo skikkelig dritt også - stakkaren fikk sommersveis og jeg ble helt manisk på å gå over han etter det i perioder hvor han var mye våt. Gugg.

Jeg brukte basimycin pulver, men jeg vet ikke om det er litt ugreit å få tak i nå - men klippet ned, vasket med grønnsåpe, tørket og pudra og det gjorde jeg daglig til det ble borte.

I de siste årene har jeg brukt optima hudspray på eksemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt man får tatt tak i det - men det kan være lurt for deg å kjøpe optima hudspray, og nå som det er så fuktig så kan det lønne seg å gå over han med tynntanna kam i alle fall annenhver dag, oppdager du spotter hvor han rykker litt i huden når du grer så skiller du pelsen og sjekker huden, er det røde nupper der så klipper du bare ned rundt og så sprayer du på optima, da får du kvelt dritten med en gang.

Jeg ble en djevel på å finne våteksemnupper (i startfasen) når jeg hadde golden - og grunnen var nettopp en sånn runde som du har med Monti nå - jeg bråoppdaget en diger "kul" helt på toppen av nakken som det osa gugge ut av - det lukta jo skikkelig dritt også - stakkaren fikk sommersveis og jeg ble helt manisk på å gå over han etter det i perioder hvor han var mye våt. Gugg.

Jeg brukte basimycin pulver, men jeg vet ikke om det er litt ugreit å få tak i nå - men klippet ned, vasket med grønnsåpe, tørket og pudra og det gjorde jeg daglig til det ble borte.

I de siste årene har jeg brukt optima hudspray på eksemer.

Takk for gode tips. :)

Jeg er ikke spesielt redd for ekle ting og har blitt litt herda med årene, men dette var gufne greier ja. Og som du sier - lukter IKKE godt! Takk for gode tips, skal sjekke ut sprayene og sånn. I tillegg snakka dyrlegen om en salve man kunne bruke om man oppdaget noe i tillegg til å klippe vekk pels og holde det luftig og rent om man oppdaget noe. Vi grer jo over han ganske ofte nå i disse røytetider, så rart vi ikke så noe, men det kunne visst plutselig blusse opp. Skal bli greit å bli kvitt det i alle fall.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig våteksem og hvorfor får hunder det?

Våteksem er vanlig hudbakterier, feks strept a, som lager en infeksjon i huden. Dette skjer pga rift i huden, tørr hud osv. Får man ofte dette er det som regel bakenforliggende årsaker. Våteksem kalles det pga utseende. Det er en myte at det kommer pga våt pels..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Våteksem er vanlig hudbakterier, feks strept a, som lager en infeksjon i huden. Dette skjer pga rift i huden, tørr hud osv. Får man ofte dette er det som regel bakenforliggende årsaker. Våteksem kalles det pga utseende. Det er en myte at det kommer pga våt pels..

Sent from my GT-I9100

Nja, ikke helt. Våt pels i seg selv gir ikke våteksem, men når det er vått og tett rundt hunden gir det bedre grobunn for baterier og infeksjon. Derfor hjelper det ofte å holde hunder som er utsatt for våteksem tørre/tørke dem fort når de blir våte og klippe bort pels så det blir tørt og luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke helt. Våt pels i seg selv gir ikke våteksem, men når det er vått og tett rundt hunden gir det bedre grobunn for baterier og infeksjon. Derfor hjelper det ofte å holde hunder som er utsatt for våteksem tørre/tørke dem fort når de blir våte og klippe bort pels så det blir tørt og luftig.

Ja, det er sant.. Fordi våt pels kan også påvirke huden. Men en hund uten "hudproblemet" vil ikke få Våteksem pga bare våt pels..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Dommen ble våteksem OG lus. De trodde kanskje at lus hadde trigget kløingen og at det derfor er blitt som det er blitt. 1700 kr hos dyrlegen plus 650 (!) kr på apoteket og krage noen dager + ingen kontakt med andre hunder på et par uker. Det ble en dyr lærepenge og vi skal følge nøyere med fra nå av, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Dommen ble våteksem OG lus. De trodde kanskje at lus hadde trigget kløingen og at det derfor er blitt som det er blitt. 1700 kr hos dyrlegen plus 650 (!) kr på apoteket og krage noen dager + ingen kontakt med andre hunder på et par uker. Det ble en dyr lærepenge og vi skal følge nøyere med fra nå av, ja.

Usj, god bedring til Monti. Noen fordeler skal vi da ha, vi som ikke er borti andre hunder enn egen flokk. Lus får de ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, våteksem OG lus ja :shocked: Ikke kjekt, men det går seg vell til håper jeg! God bedring ;)

Oida, stakkars Monti! God bedring :)

Usj, god bedring til Monti. Noen fordeler skal vi da ha, vi som ikke er borti andre hunder enn egen flokk. Lus får de ikke :D

Monti takker til alle som ønsker han god bedring og er helt enig, dette er ikke kjekt. Men mest pga skjermen som gjør at han kræsjer i alt hele tiden. Det gjør han litt stressa og passiv, stakkar. Menmen, bare for noen dager, heldigvis!

Og Ida, jeg unner deg faktisk det, ja. Minuset er at får du først en syk hund med noe smittsomt så har du plutselig mange flere hunder med samme sykdommen enn jeg har som bare må deale med en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...