Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som er flinke til å tolke MH tester... hva sier denne testen dere?


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Jeg sier som simira at det er en rolig, forsiktig og førerorientert hund som ikke lett lar seg skremme. Det er ikke helt en sånn hund som vil ha, men det vil ikke si at det er en dårlig hund. Jeg ønsker en hund som er mer engasjert, leker mer og mer selvstendig og det er noe jeg trenger til mitt bruk. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke dommeren igjennom MH'en med dere når dere var ferdige? :)

Ut fra papiret, så er hun er ikke overdrevent sosial og vil tydeligvis ikke kidnappes av fremmede (vil ikke være med testleder på tur - jeg tipper hun ville tilbake til deg? Ikke unormalt for førerorientrerte hunder). Ikke kjempemasse lek, ingen jakt, skiller passe greit på aktivitet og passivitet, er nysgjerrig nok til å gå frem til avstandslek selv om hun ikke leker med denne. Hun en hund uten store redsler, som avreagerer fint (et lite utslag ved kjeledressen, ved første passering), men hun er (igjen) nysgjerrig og sjekker kjeledress og skrammel ved begge passeringene. Syns at spøkelsene er skumle, så hun avstandsregulerer litt, og hun trenger litt hjelp av deg for å gå frem, men tar kontakt når hun oppdager at det bare er mennesker. Samme lek siste gangen som første gangen, og stort sett skuddfast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er så rart, for hunden min er nemilg ikke så glad i mennsker. Hun får også fort "issues" på trening som at folkene rundt oss er skumle, eller hun detter fort ut.

Hun kan være veldig usikker, men i andre tilfeller virker hun selvsikker og giret og slett ikke rolig.

Hun er sosialiset og vi har jobbet med selvtiilt osv... men dette ligger i genene så utrolig sterk. Har hatt mye tårer og tenners gnissel i forbindele med trening, men har vel nå akseptert henne og jobber ut ifra hvordan hun er og prøver å ikke pushe grensene hennes for lang for da sliter vi i ukevis etterpå.

Jeg føler at man kan se mye på momentet "avstandslek" En hund som ikke leker her, eller løper ut for å sjekke ut figuranten her har dårlig mot og er ikke så lett å få til å jobbe med fremmede? Er ivertfall slik jeg ser det.

Hva tenker dere om det?

Jeg har ivertfall begynt å trene på å lese MH`r og det jeg ser etter i neste hund er en del jakt, mye lek, lite aggresion og en hund som vil leke på avstandslek og løper nesten RETT ut for å sjekke og blir superduperglad for å leke med en fremmed :D

Og om jeg er så heldig å få lest mange MH`r fra slekten/ avkom til de foreldrene min neste valp skal ha, så håper jeg å finne det jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke dommeren igjennom MH'en med dere når dere var ferdige? :)

Ut fra papiret, så er hun er ikke overdrevent sosial og vil tydeligvis ikke kidnappes av fremmede (vil ikke være med testleder på tur - jeg tipper hun ville tilbake til deg? Ikke unormalt for førerorientrerte hunder). Ikke kjempemasse lek, ingen jakt, skiller passe greit på aktivitet og passivitet, er nysgjerrig nok til å gå frem til avstandslek selv om hun ikke leker med denne. Hun en hund uten store redsler, som avreagerer fint (et lite utslag ved kjeledressen, ved første passering), men hun er (igjen) nysgjerrig og sjekker kjeledress og skrammel ved begge passeringene. Syns at spøkelsene er skumle, så hun avstandsregulerer litt, og hun trenger litt hjelp av deg for å gå frem, men tar kontakt når hun oppdager at det bare er mennesker. Samme lek siste gangen som første gangen, og stort sett skuddfast :)

Jo, testleder gikk gjennom den med meg etterpå. Det er lenge siden så jeg husker ikke alt, men jeg ville bare høre hva dere endre så :)

Har nemilg store problemer med henne i trenings sammenheng i forhold til folk og føler vel egentlig at hun i visse situasjoner har en elendig avreagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at man kan se mye på momentet "avstandslek" En hund som ikke leker her, eller løper ut for å sjekke ut figuranten her har dårlig mot og er ikke så lett å få til å jobbe med fremmede? Er ivertfall slik jeg ser det.

Hva tenker dere om det?

En hund som ikke bryr seg om avstandsfigurant trenger slett ikke mangle mot, den er derimot usosial, dvs at fremmede ikke er interessante. I tillegg kommer manglende lek (med fremmede).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, testleder gikk gjennom den med meg etterpå. Det er lenge siden så jeg husker ikke alt, men jeg ville bare høre hva dere endre så :)

Har nemilg store problemer med henne i trenings sammenheng i forhold til folk og føler vel egentlig at hun i visse situasjoner har en elendig avreagering.

Vel, jeg tenker at problemet ligger i den sosiale biten, ikke motet - hun går jo rett bort til både kjeledress og skrammel, og trenger bare litt hjelp for å gå bort til spøkelsene, sant? Da har hun nok mer mot enn du gir henne kreditt for. Men hun har en liten brist i det sosiale, og hun har liten lekelyst, sant? Så hvorfor skal hun gå bort til noen hun ikke kjenner 40 meter unna for å leke? Hun er ikke kjempeinteressert i noen av delene, tolket ut fra veldig lite informasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg høres hun ut som en typisk hvit gjeterhund. Dessverre. Syns jeg hører om alt for mange som er slik du beskriver din. Kan jo håpe at det er bare fordi jeg kjenner og hører om de som er slik.

Hehe, ja det har du helt rett i ;) Men det finnes noen som er bra også faktisk. Jeg har nå fått gleden av å oppleve noen HG`r som er sosiale . Utrolig men sant. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tenker at problemet ligger i den sosiale biten, ikke motet - hun går jo rett bort til både kjeledress og skrammel, og trenger bare litt hjelp for å gå bort til spøkelsene, sant? Da har hun nok mer mot enn du gir henne kreditt for. Men hun har en liten brist i det sosiale, og hun har liten lekelyst, sant? Så hvorfor skal hun gå bort til noen hun ikke kjenner 40 meter unna for å leke? Hun er ikke kjempeinteressert i noen av delene, tolket ut fra veldig lite informasjon ;)

Ja, men det er godt mulig du har rett i det! :)

Hun er faktisk en merkelig skrue, men men det er jo dette med mentalitet som er så utrolig spennende! Så får man bare ta utfordringene som lærdom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det blir veldig feil å kategorisk påstå at hunder som ikke løper ut til avstandsfigurant og leker med denne ikke har mot. Av mine to hunder valgte feks "førerhunden" å tverrsnu vekk fra gruppa og figurant idet jeg slapp henne, fordi hun hadde hørt rykter om at en del av de fillene som blir brukt på jaktmomentet hang bak oss oppi trærne. Selvsagt er de viktigere å få fatt i enn å interagere med en snåling i parkas! :lol: Den yngste, som langt på vei er en mye mer sosial og kontaktsøkende hund, løp bort til figurant og lurte på hva denne dreiv med, men gadd ikke nedlate seg til å leke. Hun er slett ikke så modig/stødig som søstra si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det blir veldig feil å kategorisk påstå at hunder som ikke løper ut til avstandsfigurant og leker med denne ikke har mot. Av mine to hunder valgte feks "førerhunden" å tverrsnu vekk fra gruppa og figurant idet jeg slapp henne, fordi hun hadde hørt rykter om at en del av de fillene som blir brukt på jaktmomentet hang bak oss oppi trærne. Selvsagt er de viktigere å få fatt i enn å interagere med en snåling i parkas! :lol: Den yngste, som langt på vei er en mye mer sosial og kontaktsøkende hund, løp bort til figurant og lurte på hva denne dreiv med, men gadd ikke nedlate seg til å leke. Hun er slett ikke så modig/stødig som søstra si.

Nei, det er helt sant :D

Men på de rasene jeg ser på så er det ønskelig at de faktisk gjør det uansett hav som frister i nærheten :) Jeg vil trene mot konkurranse og da er det gull verdt med en hund som løper ut og tjo og hei! :D

Når jeg skal se på en hel haug med MH tester (papirer) så må jeg plukke ut de linjene som har mest av det jeg ønsker. Det er ikke alltid man er så heldig å få oppleve en hel slekt "live" hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...