Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp i fôrjungelen i forhold til allergi


Recommended Posts

Isak er antakelig allergisk, og han sliter mye med kløe i ører og på poter, men ørene er verst. Han ble bedre av V&H (den med fisk), men enda bedre med RC sitt Hypoallergenicfôr. Men jeg er ikke fornøyd med dette siden han fortsatt klør, og etter å ha lest litt her har jeg forstått at det kan hjelpe å bytte fôr. Jeg aner ikke hva han reagerer på. Jeg synes det er veldig vanskelig å begynne siden det er en omstendig prosess og en jungel av fôr.

Hva tenker dere kan hjelpe? Noen som har noen forslag om hvilke fôrtyper det lønner seg å prøve først? Andre varianter av V&H kanskje? Er i utgangspunktet på utkikk etter et fôr som er så og si ferdig balansert i forhold til næringsstoffer og at det er enkelt for meg å følge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos veterinær og fått utelukket utøy? Fôrallergi er ikke så fryktelig vanlig på hund. Atopi er vanligere, altså at hunden reagerer på allergener i lufta (støvmidd etc).

Før man starter å bytte fôr i øst og vest bør man å utredning hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allegifôret har spaltet proteiner i så små bestanddeler at hunden ikke kjenner de igjen som proteiner. Jeg ville fortsatt på det fôret og så ville jeg sett hva jeg kunne gjøre med allergener rundt hunden. Ikke oppholde seg på soverom, ligge på skai eller annen hundeseng som lett kan gjøres rein. Støvsuge ofte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en schæfer som har noe lignende, ørene klør voldsomt hvis han har spist noe han ikke tåler. Han går på RC "alergi" fòret og funker veldig bra på det, de prøvde eukanuba for noen mnd siden nå, men da blei han enda værre, så prøvde de Husse og da reagerte han ikke i det hele tatt omtrent. Så anbefaler å prøve Husse. :)

Han her kan heller ikke spise røkte tyggebein/godis biter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Andre varianter av V&H kanskje?

Hundemat nr 33 ( uten laks ) og bare kylling.

Begge er vitamainiserte og ferdig balansert i forhold til næringsstoff men det anbefales å gi sel / fiskeolje m.t.p. omega fettsyrene når laksen uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv v&h med kylling og kanskje nr 33(uten laks). Jeg vil også annbefale deg å gå til innkjøp av isbjørntepper til hunden som er helt utmerket til allergiske hunder. Det er antimiddbehandlet og antibakteriell ull i de. Send meg en PM hvis det er av interesse så kan jeg sette deg i kontakt med hun som selger de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har ei som er alergisk mot midd i alle former og laks det var vanskelig å finne det første men resten gikk greit. Hun blir foret på V&H uten laks til daglig med eddik og selolje og 10 mg kortison for å holde det i sjakk.

Er det husstøvmidd så gjelder det å ha hunden mye ute og inne så holde den unna soverom, sofa også videre. Tepper som det er lett å reingjøre og at hunden sover i det rommet hvor det er lettest å holde reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en utredning av type mat for å se konkret hva det er hunden reagerer på.

Er det f.eks kylling, vil det jo hjelpe lite å fôre med variantene av VogH, annet enn ren storfevom som en base (med f.eks å tilsette olje og andre kjøttfulle ben av dyr hunden tåler).

Hundemat nr 33 ( uten laks ) og bare kylling.

Begge er vitamainiserte og ferdig balansert i forhold til næringsstoff men det anbefales å gi sel / fiskeolje m.t.p. omega fettsyrene når laksen uteblir.

Nei, nr. 33 inneholder kylling og storfe(vom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei, nr. 33 inneholder kylling og storfe(vom).

Nei hva da? Nr 33 og kylling er to forskjellige produkter.

Nr 33 inneholder også innmat om du skal kverrulere. ;)

Han forteller om TO ulike. Nr 33 og den med bare kylling.. antar jeg. Forøvrig ville jeg fulgt rådene over her..fortsatt med allergifor i tillegg til andre forhåndsregler

Takk, du kom meg i fôrkjøpet. :o

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mulig å utelukke at det ikke er midd hunden reagerer på, ville jeg gjort dette først. Videre ville jeg fortsatt på allergiforet hunden fungerer best på, og gradvis introdusere andre proteinkilder om du vil råfore. Da vil du kunne utelukke det hunden reagerer på, og etter hvert fôre som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva da? Nr 33 og kylling er to forskjellige produkter.

Nr 33 inneholder også innmat om du skal kverrulere. ;)

Takk, du kom meg i fôrkjøpet. :o

Innmat av kylling, ja. Hehe. Men leste feil, trodde du skrev at 33 inneholdt kun kylling, my bad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forhåndsregler som kan tas blir tatt, uten at jeg egentlig merker noen forskjell. Han er ikke kjempeplaget, men om det er noe som gjør det enda mindre plagsomt hadde det vært bra :) Er det noen forskjell på allergifôrene fra merke til merke, eller er de ganske like?

Jeg vet jeg kan tilføre ulike proteinkilder og se hvordan han reagerer, men jeg er ikke helt komfortabel med råfôring. Men for all del, kan jo hende vi ender opp der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert akupunktur? Det kan være en god løsning. :)

Da min forrige hund slet med fôrintoleranse prøvde jeg ut en og en proteinkilde for å se hva han reagerte på - det var langtekkelig og trasig arbeid syntes jeg, men veldig nyttig. Det hjalp også å skrive matjournal slik at jeg lettere husket hva jeg hadde prøvd ut og hva reaksjonen var. Ren kylling og ren storfevom fra V&H være gode proteinkilder å starte med, men da må du kutte ut alle tilskudd/godbiter ol. Det er ikke farlig for hunden å gå uten omega3 tilskudd i en periode om du skulle teste ut ren kylling/storfevom. Om det skulle være slik at du heller vil prøve ut en nytt tørrfôr vet jeg om flere som har god effekt av Eukanuba Dermatosis. Min forrige hund tålte dessverre ikke V&H, for han ble Eukanuba Dermatosis redningen, det fôret er basert på hvit fisk og potet.

Om hunden din slikker og klør og har rød pels kan den ha en lokal allergisk reaksjon mot malassezia og Malaseb (soppdrepende) shampo kan ha god effekt mot soppen og kløen.

Håper du finner noe som fungere godt for hunden din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene tispe fikk påvist husstøvsallergi sist år etter mye kløing og kronisk ørebetennelse i flere år. VogH blir hun rett og slett skikkelig dårlig av. Pelsen blir drit, hun klør mye, og det øret hun sliter mest med fyller seg med puss og klør veldig.

Veterinæren anbefalte Hills z/d. Det ble hun skikkelig dårlig i magen av, og klødde enda mer. Etter en stund gikk jeg over på RC hypoallergenic som jeg ser du også har prøvd. Dette i kombinasjon med selolje og glykosamin (olje for pels, og glykosamin for rygg og ledd) har gjort henne mye bedre. Hvor lenge prøvde du RC foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel gått på det i litt over ett år :)

Ja, det er ørebetennelse her også, men jeg har faktisk ikke prøvd selolje. Kan jo hende det hjelper? Brukte fiskeolje en liten periode, men burde fulgt opp det litt bedre. Han har vært sånn siden han var valp, jeg spurte faktisk veterinær om det allerede ved 12 ukers kontrollen om det kunne være noe allergi. Men man vet jo ikke hva som er normalt for en hund når den er så liten, for man kjenner den ikke så godt. Og han reagerte så lite at jeg tenkte det kunne være normalt, men nok til at jeg la litt merke til det. Han er litt mer plaget nå, men det er ikke et stort problem. Har holdt meg til hypoallergenic, men siden han fortsatt reagerer litt tenkte jeg det kan være verdt å prøve noe annet.

Ser jo at forskjellige tiltak/fôrtyper virker forskjellig på ulike hunder, og det hadde jeg forventet. Men om det kom flere forslag på ett spesielt fôr kunne det være verdt å prøve det.

Isak er forresten veldig fin på V&H, bortsett fra at han klør litt mer da. Men har bare prøvd den med laks, og vurderer nå å prøve noen av de andre typene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden testet for sopp?

En venn av meg har en ES som ble behandlet først mot utøy, så allergi og förskifter osv osv. Vist seg å være ett veldig kraftig soppangrep. Ørene til denne hunden var fortykket, såre og klødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke testet for det, han har "alltid" vært sånn (og reagert positivt på allergifôr), men jeg skal ha det i bakhodet :)

Om hunden din sliter med ørebetennelse bør veterinæren sjekke om det er sopp eller bakterielt. Det er foskjellige typer øredråper og behandlig, så det er ganske essensielt. På min var det hovedsaklig bakterier. Nå sist var det litt sopp også. Behandler mot det nå :) Det blir ikke borte for alltid hos min tispe med behandling, men med gjevnlig rens av meg med riktige medikamenter holder jeg det i sjakk. Det har hjulpet mye for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...