Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk beinstilling, mulig at det endres?


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Malle er nå passert 9 mnd, og jeg tuller ikke, hun blir mer og mer fransk forran for hver dag som går.. Dette har kommet mer og mer den siste måneden, eller sådär.

Jeg har ikke tenkt noe særlig annet enn at "pøsj, bare hu blir litt breiere, så retter hun seg opp igjen vettu!"...Men jeg må innrømme at jeg lar tvilen komme mer og mer snikende. Det gjelder spesielt v. frembein, som er verre enn høyre.

Kan det hende at at noe er i veien, siden det er såpass så jeg synes jeg kan se forskjell fra dag til dag, og at det primært er et bein som er tydelig "skakt"?

Noe man kan gjøre for å snu på elendigheta?

post-10128-0-16105900-1350340759_thumb.j

Eneste bilde jeg har akkurat her og nå, dersom dere får noe ut av å se på henne i profil, med beina til Lill. Forfra kan jeg få tatt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å se hvor fransk hun er på dette bildet.

Men generelt er unge hunder i utvikling og vekst, og de endrer seg uke for uke.

En fransk front kan være noe en hund utvikler med vilje for å kompensere - for eksempel at en smal eller grunn brystkasse gjør at frambeina blir liggende for tett sammen, og hunden velger å stå utovervridd med potene for å skape mer balanse og større plattform å stå på.

Avvikende beinstillinger kan selvfølgelig også være for å kompensere for smerte eller ubehag, men jeg ville ikke bekymret meg for dette om en litt fransk fot er alt du har å gå etter foreløpig.

En godt trent front som gir god støtte til skuldre og frambein vil kunne rette opp beina - men det er jo alltids et spørsmål om hvor mye en skal trene en valp.

Har hun svake mellomhender også? Jeg får ikke det inntrykket ut av bildet, men spør lell, hun kan jo være oppstilt bedre enn hun faktisk er.

Om hun har vært bedre i frambeinet før, ville jeg ikke stresset med dette enda, og tatt tiden til hjelp, antatt at det er utviklingen som går i rykk og napp og fører til en slik forhåpentligvis midlertidig utvikling.

Det er mye en kan se allerede i valpekassa, om de stiller seg naturlig fransk eller korrekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun fransk i fronten? eller er det bare at labbene peker litt utover. I mitt vokabular er dette to ulike ting. En fransk front gir tær som peker utover det også, men da er det også andre ting som er feil.

Om det bare er tærne så ville jeg tatt det med ro. Det kan rette seg, og gjør det ikke det så får du heller prøve å stille hun rett i ringen. Og helt enig med at det er bedre med tær utover enn tær innover.

Tær ut:

Image29.gif

Fransk front:

56897227.gif

Her er albuene ut, mellomhendene peker innover og tærne utover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg synes rasekompendiumet for engelsk toy terrier forklarer det veldig godt:

http://www.ntk.org/k...toy_terr_08.pdf

BlÅndi er noe fransk i fronten, det hemmer han ikke til daglig (hverken når han jobber med spor eller når han brukes som trekkhund). På utstilling er det noen få dommere som har kommentert det. Når han var valp og omtrent frem til han var året, endret frambenene seg fra uke til uke. Fra veldig fransk til normal.

(Engelsk bulldog blir vel litt feil å vise til når det gjelder franske fronter synes jeg. De har tønneformet kropp og da vil albuene gå mer ut og de blir noe fransk i fronten samt får rullende gange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste å vite er jo HVORFOR hunden har utvridde poter/fransk front. Er det bare potene som vris utover (det var vanskelig å se på bildet), eller er det hele beinet? Om det er konstruksjonen som er feil, så hjelper det ikke så veldig mye med god trening av hunden, men om det bare er musklene som er dårlig utviklet og ikke greier å holde fronten rett, slik at hunden avlaster, så kan jo mer trening hjelpe (men JEG ville ikke startet noe eget treningsprogram bare for å rette på fronten - jeg ville bare gitt hunden jevn, god og variert trening).

Min Willy er litt utvridd i fronten, og det skyldes at han har litt smal brystkasse helt nederst liksom - brystkassen er litt omvendt pæreformet, og dermed gir ikke brystkassen (selv om den er veldig dyp) noe støtte til albuene. Dermed synker albuene litt innover og han blir stående litt fransk. Stort sett greier jeg å få ham til å stå godt på beina på utstilling, men jeg ser det jo godt selv når han bare står og henger liksom :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette bare ser ut som en hengslete tenåring, jeg. Aiko har alltid vært fransk (ikke bulldog-fransk, naturlig nok, men med beina alle veier), så når jeg stilte henne som valp, så vrei jeg rett og slett på beina hennes. :P

DSC_1817.jpg

Nå får jo Aiko ganske store mengder fysisk trening nettopp for å være pakka med muskler slik at hun skal klare seg motorisk, og jo mer vi trener, jo rettere er hun i fronten også. Men Malle er jo bare ei lita flis enda, så jeg ville venta med å jobbe mer målretta med innerbeinsmuskulatur osv til hun blei litt eldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette bare ser ut som en hengslete tenåring, jeg. Aiko har alltid vært fransk (ikke bulldog-fransk, naturlig nok, men med beina alle veier), så når jeg stilte henne som valp, så vrei jeg rett og slett på beina hennes. :P

*klippe nydelig alleveiers-Aiko*

Nå får jo Aiko ganske store mengder fysisk trening nettopp for å være pakka med muskler slik at hun skal klare seg motorisk, og jo mer vi trener, jo rettere er hun i fronten også. Men Malle er jo bare ei lita flis enda, så jeg ville venta med å jobbe mer målretta med innerbeinsmuskulatur osv til hun blei litt eldre. :)

Det er det jeg har tenkt, og det er også derfor jeg har hatt hvilepuls angående dette, men etter samtale med en bekjent som fortalte meg at dette går gærne veien, og uff og huff, ble jeg jo helt satt ut...

Hun ser fransk ut i håndleddet ja, ikke brystkasse/albue.

Prøv med C-vit tilskudd, det sies å være vidunderkur for slikt.

Wow, så enkelt? I'll try!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er ikke uvanlig.

På utstillingsbildet ser ikke mellomhånden så dårlig ut, men på de andre bildene du har lagt ut så ser mellomhånden svak ut - jeg stemmer i med Siri - mer trening, dvs. jevn mosjon i variert terreng for å bygge mer musklatur vil mest sannsynlig rette det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For franske hunder, eller for hunder som er rett og slett veldig løse og hengslete over alt?

Slarkete ledd, ja. Det skal virke lett betennelseshemmende samt at det visstnok strammer opp leddbånd. Det beste er jo at det ikke finnes skadelig, er umulig å overdosere, så om det ikke funker har man bare tapt noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ganske så fransk. hehe, det er selvfølgelig noe oppdretterne er obs på da det er en del HG som er franske. Kan ikke huske at dpommere på utstilling har brydd seg med det. Hun fungerer bra fysisk på alle måter. Gode sterke ben, og min er mye franskere enn din. skal se om jeg kan få tatt bilde en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarkete ledd, ja. Det skal virke lett betennelseshemmende samt at det visstnok strammer opp leddbånd. Det beste er jo at det ikke finnes skadelig, er umulig å overdosere, så om det ikke funker har man bare tapt noen kroner.

Trur søren jeg skal sette meg på en C vitaminkur selv...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ligner litt på vår fuglehund på oppstilling, hun er også litt fransk. Om det er det ene eller andre måten å være fransk på vites ikke, lærte veldig mye av denne tråden :ahappy:

Så lenge vår har hatt rette bein når hun beveger seg i ringen så har vi ikke fått noe trekk på utstilling på dette (hvis det var det som var den store bekymringen din da..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarkete ledd, ja. Det skal virke lett betennelseshemmende samt at det visstnok strammer opp leddbånd. Det beste er jo at det ikke finnes skadelig, er umulig å overdosere, så om det ikke funker har man bare tapt noen kroner.

Bare et lite NB her... C-vitamin er mulig å overdosere ja..

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp denne tråden (iom at jeg var flink til å søke :P)

Nix er litt fransk på venstre fremlabb og det har blitt påpekt av dommer. Jeg har prøvd å stille henne opp ved å justere frembeinet hennes, men jeg må tydeligvis helt opp i skulderen for å få justert opp dette. Hun har blitt rtg i akkurat det benet for å sjekke om det var noe der for en liten tid tilbake etter litt halting uten mål og mening. Hun er verst på venstre frem. Det er ikke type ekstremt men litt som Malle og Aiko når han står å slenger. Jeg ser dere foreslår c-vit og mosjon i variert terreng. Noe mer som kan hjelpe på? Svømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer som kan hjelpe på? Svømming?

Godta at bikkja er sånn og ikke styre så himla med det? :whistle:...

Hva som er riktig "behandling" kommer jo an på hvorfor hun er sånn. Willy er også utvridd i frambeina - og et par ganger har det blitt påpekt (blant annet ble han "bare" 2. BHK på Lillestrøm pga det - sa dommeren...). Han er sånn fordi brystet hans er smalt nederst liksom (har litt omvendt pærefasong), og gir ikke den riktige støtten til albuene. Det hjelper lite å blodtrimme bikkja når karosseriet ikke er riktig konstruert :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu har veldig franske bein. Tærne peker utover enten han står eller sitter. Vet ikke om det kommer av dårlig muskulatur, da vi jo er på gode turer i skogen støtt og stadig. Regner med han bare er født sånn, og så lenge jeg ser han ikke har noen problemer med det, så får han nesten bare være sånn.

1499685_10151804003701721_1128740439_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald var litt fransk/smal som unghund, men syns han har "rettet seg opp" nå, tipper det har med at han har blitt voksen og fått bredde i brystet.

1497972_10153667096365341_1100364786_o.j

Bilde fra jula, moren til Thorvald til venstre er litt smalere og ser litt mer fransk ut, men ikke noe særlig på dette bildet. Til høyre er en ung hannhund, han ser ut til å være godt konstruert i bevegelser og sånn syns jeg med mitt utrente øye, men er jo synlig smalere uten å se fransk ut. Mens moren til Thorvald som jo også er smalere ser franskere ut. Både hun og Thorvald kunne hatt bedre mellomhender syns jeg, personlig syns jeg det gjør at de ser franskere ut? Aner ikke :lol: Er ikke noe god på sånt her, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg viste ikke at det var et navn på dette jeg :P

Mi tispe på snart 9 mnd er litt sånn, at hun vender potene litt utover.. av og til står de rett, men som oftest litt ut..

Her er noen bilder:

Her er hun ca 6 mnd:

post-12216-0-16902900-1389695725_thumb.j

Her er hun (til venstre i bildet) 8 mnd:

post-12216-0-34640400-1389695726_thumb.j

Og her er hun 8,5 mnd:

post-12216-0-64434600-1389695725_thumb.j

post-12216-0-56662000-1389695724_thumb.j

Er dette normalt? Eller vil hun utvikle en såkalt fransk benstilling? Har vært på 3 valpeshow med henne når hun var mellom 4 og 6 mnd, og dette har ikke blitt nevnt.. sorry hvis jeg kupper tråden her :P Men det er gøy å sammenligne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...