Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å spise sukker, hjelp?!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Okei, jeg har hatt kronisk UVI fra barnsalder og prøvd så og si alle triksene i boka. Dette er tydligvis ikke nok da jeg får det like hyppig uansett. Det har fint lite med sex å gjøre, det har fint lite med kulde å gjøre.

*jeg er ekstremt nøye med hygene, både jeg og partner.

*Jeg tar blåbærpiller, c vitaminer, d vitaminer og tranebær hver dag.

* Tar Hiprex i perioder (urinsurende medisiner) men jeg tåler det ikke og kan ikke gå lenge på det av gangen

* Har vært igjennom så mange antibiotikakurer at jeg er imun (?) mot så og si alle typer og kan ikke ta hele kurer lengre. Jeg tar derimot en veldig bredspektret antibiotika (en pille) etter sex. Dette hjelper en hvis grad.

Gjør sikkert mer jeg ikke tenker over også.

jeg er utredet opp, ned og i mente på sykehuset, skal til urolog (igjen) om en mnd. Men ingen finner noen ting galt, men dette er reelt altså, det er bakterier der hver gang jeg har sjekket.

Jeg trodde en periode at jeg bare "trodde" at jeg hadde UVI siden ingen fant noe, men neida, jeg har det gang på gang.

Neste steg og beordring fra fastlegen er å kutte ut ALT sukker. Hvordan jeg skal få til dette aner jeg ikke. Jeg vet ikke om jeg fruktsukker påvirker urinen på samme måte som vanlig sukker osv.

Er det noen andre her som har kuttet ut all sukker? Jeg spiser mye sukker, er sjokoladefreak og den biten blir utrolig vanskelig. Men så er det all uvitenheten da. Jeg vet ikke HVA som påvriker urinen heller.

Jeg skal til ernæringsfysiolog (?) men det er ventelister på slikt tydligvis og siden jeg ikke er overvektig eller noe så er jeg ikke førstepri for å si det sånn.

Sonen hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist sukker på halvannet år, bortsett fra det som måtte være i enkelte kjøpesauser osv hvor jeg ikke har oversikt. Det er relativt enkelt å gjennomføre, men det krever at du leser innholdsfortegnelser nøye, og lager mye mat fra bunnen. De putter sukker i de rareste matvarer man ikke tenker over, feks tacosaus osv. Jeg var veldig sukkeravhengig, men sukkersuget mitt ga seg fort (såfremt jeg også holder meg unna ris og en del andre matvarer, men jeg er nok insulinresistent og tåler spesielt raske karbohydrater veldig dårlig). Det finnes god sukkerfri sjokolade å få kjøpt, eventuelt er det enkelt å lage selv (og da blir den veldig sunn også :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har hatt kronisk UVI fra barnsalder og prøvd så og si alle triksene i boka. Dette er tydligvis ikke nok da jeg får det like hyppig uansett. Det har fint lite med sex å gjøre, det har fint lite med kulde å gjøre.

*jeg er ekstremt nøye med hygene, både jeg og partner.

*Jeg tar blåbærpiller, c vitaminer, d vitaminer og tranebær hver dag.

* Tar Hiprex i perioder (urinsurende medisiner) men jeg tåler det ikke og kan ikke gå lenge på det av gangen

* Har vært igjennom så mange antibiotikakurer at jeg er imun (?) mot så og si alle typer og kan ikke ta hele kurer lengre. Jeg tar derimot en veldig bredspektret antibiotika (en pille) etter sex. Dette hjelper en hvis grad.

Gjør sikkert mer jeg ikke tenker over også.

jeg er utredet opp, ned og i mente på sykehuset, skal til urolog (igjen) om en mnd. Men ingen finner noen ting galt, men dette er reelt altså, det er bakterier der hver gang jeg har sjekket.

Jeg trodde en periode at jeg bare "trodde" at jeg hadde UVI siden ingen fant noe, men neida, jeg har det gang på gang.

Neste steg og beordring fra fastlegen er å kutte ut ALT sukker. Hvordan jeg skal få til dette aner jeg ikke. Jeg vet ikke om jeg fruktsukker påvirker urinen på samme måte som vanlig sukker osv.

Er det noen andre her som har kuttet ut all sukker? Jeg spiser mye sukker, er sjokoladefreak og den biten blir utrolig vanskelig. Men så er det all uvitenheten da. Jeg vet ikke HVA som påvriker urinen heller.

Jeg skal til ernæringsfysiolog (?) men det er ventelister på slikt tydligvis og siden jeg ikke er overvektig eller noe så er jeg ikke førstepri for å si det sånn.

Sonen hjelp :(

UVI er IKKE godt! :(

Jeg kan ikke hjelpe med noe,da jeg ikke har peiling. Men,jeg har en venninne som er ernæringsfysiolog,jeg kan spør henne om hun har noe peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist sukker på halvannet år, bortsett fra det som måtte være i enkelte kjøpesauser osv hvor jeg ikke har oversikt. Det er relativt enkelt å gjennomføre, men det krever at du leser innholdsfortegnelser nøye, og lager mye mat fra bunnen. De putter sukker i de rareste matvarer man ikke tenker over, feks tacosaus osv. Jeg var veldig sukkeravhengig, men sukkersuget mitt ga seg fort (såfremt jeg også holder meg unna ris og en del andre matvarer, men jeg er nok insulinresistent og tåler spesielt raske karbohydrater veldig dårlig). Det finnes god sukkerfri sjokolade å få kjøpt, eventuelt er det enkelt å lage selv (og da blir den veldig sunn også :) ).

Heldigvis så er jeg ikke avhengig på den måte at jeg MÅÅ spise sjokolade om jeg spiser andre karbs, problemet er jo f.eks frukt og grønnsaker det evnt er sukker i?

Sukkerfrisjokolade må jeg finne :D *håp*

UVI er IKKE godt! :(

Jeg kan ikke hjelpe med noe,da jeg ikke har peiling. Men,jeg har en venninne som er ernæringsfysiolog,jeg kan spør henne om hun har noe peiling på det?

Det hadde vært veldig fint! Jeg lurer egentlig på hva som påvirker urinen på den måten at den blir søtere.

Jeg har opptil flere ganger kommet inn på legevakta hvor legen har spurt meg (etter en urinprøve) om jeg har diabetes fordi jeg har et høy sukkerinnhold i urinen. Det har jeg etter mange jevnlige tester hos legen ikke, men kroppen er tydligvis ikke så flinkt til å skille ut sukkere eller noe slikt. Jeg har ikke satt meg så godt inn i det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så er jeg ikke avhengig på den måte at jeg MÅÅ spise sjokolade om jeg spiser andre karbs, problemet er jo f.eks frukt og grønnsaker det evnt er sukker i?

Frukt er det mye sukker i, det ville jeg holdt meg borte fra i starten og eventuelt testet ut etter hvert. Bær, spesielt bringebær, blåbær og jordbær er lave på karbohydrater og sukker og kan være greit. Grønnsaker inneholder noe karber, men ikke noe sukker. Det kan du garantert spise. Lavkarbotommelfingerregelen er at grønnsaker som vokser over jorden har minst karber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du påvist at det er bakterier som gjør det?

Bakterier kan man få fremover bare man tørker seg "feil" på do, så sex er faktisk ikke bare grunnen.. Ellers er hygiene som i rene truser og slikt viktig også. Men det regner jeg me du er obs på..

Har du feil ph kan det også gjøre at du kommer i ubalanse..

For å forsure urinen kan du også spise yoghurt, biola og lignende.. Tranebær er også veldig effektivt..

Ang sukker kan jeg ikke svare på så mye. . Ikke vært borti slike tilfeller..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo, med andre ord? Og kutte ut all raffinert sukker?

I do not know. Jeg vet ikke rett og slett.

Har du påvist at det er bakterier som gjør det?

Bakterier kan man få fremover bare man tørker seg "feil" på do, så sex er faktisk ikke bare grunnen.. Ellers er hygiene som i rene truser og slikt viktig også. Men det regner jeg me du er obs på..

Har du feil ph kan det også gjøre at du kommer i ubalanse..

For å forsure urinen kan du også spise yoghurt, biola og lignende.. Tranebær er også veldig effektivt..

Ang sukker kan jeg ikke svare på så mye. . Ikke vært borti slike tilfeller..

Sent from my GT-I9100

Phen er alt for søt, derfor må jeg kutte ut sukker. Jeg vet ikke hva annet som gjør den søt derav tråden :(

Det er alltid bakterier når jeg har tatt prøver, har dog ikke tatt prøver det siste halve året fordi jeg har det så ofte og gidder ikke renne ned legevakta når de ikke gidder å høre på meg når jeg sier hvilken medisin jeg trenger (kun en type som tar det og de gir meg ikke den). Jeg får fakset resept av legen innimellom også tar jeg prøver nå og da for å se om jeg må bytte den "faste" antibiotikaen.

Og tro meg, jeg tørker riktig vei, tips nr 1 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så kjedelig. Mitt tips er å kjøpe inn masse nøtter og usukrede snacks du kan kose deg med når søthungeren kommer (prøver selv å kutte ned på sukker for tiden, føler med deg!).

Superkresen som jeg er så liker jeg ikke nøtter og denslags, da klarer jeg meg bedre uten tror jeg.

Eller, pistasje liker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I do not know. Jeg vet ikke rett og slett.

Phen er alt for søt, derfor må jeg kutte ut sukker. Jeg vet ikke hva annet som gjør den søt derav tråden :(

Det er alltid bakterier når jeg har tatt prøver, har dog ikke tatt prøver det siste halve året fordi jeg har det så ofte og gidder ikke renne ned legevakta når de ikke gidder å høre på meg når jeg sier hvilken medisin jeg trenger (kun en type som tar det og de gir meg ikke den). Jeg får fakset resept av legen innimellom også tar jeg prøver nå og da for å se om jeg må bytte den "faste" antibiotikaen.

Og tro meg, jeg tørker riktig vei, tips nr 1 :P

Nå er vel ph enten sur eller basisk da :-P er den basisk kan du få sopp og lignende..

Leste nå at du har mye sukker i urinen.. Jeg ville heller fått en skikkelig sjekk av nyrer pga lignende istedenfor å bare prøve å ordne problemet me å la være og spise sukker.. Du spiser vel ikke så mye i løpet av en dag? ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Slutte å spise sukker går.

Men sjekk først at du spiser nok og drikker nok. Jeg ville også sjekket vitamin og mineral statusen, er noen av dem innefor normalen men lav så kan det hende at det er en mangel på den vitaminene eller mineralen i forhold til ditt behov.Jeg som har slitt med nyrestein har anbefaling å tisse 2,5 liter per dag. Hvor mye jeg da må ha med meg varierer ut i fra aktiviteten.

Skal du slutte med sukker så kommer det ann på hvilken del av sukkeret som gjør at du får sukker i urinene. Det kan hende at det holder med bare vanlig sukker. Men stivelse i maten blir omgjort til glukose som er en del av sukkeret. Fruktsukker kan du tåle selv om du ikke tåler sukker men du kan også reagere på fruktsukkeret. Eller san som meg tåler heller ikke sukkealkoholer, eller kunstige søtstoffer. Lista er lang og du må begynne i den ene enden for å få det til. Stevia ville jeg prøvd ut, er du veldig ømfintelig så kan du også regere på den siden den inneholder en sukkeralkohol(hvertfall dem jeg har sjekke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke noe om å slutte å spise sukker - for det har jeg ikke prøvd.

Men, jeg får UVI "annenhver dag" :( Det som funker best for meg er å ta en slurk eplecidereddik hver kveld. Og gjerne drikke mye appelsinjuice hver dag. I tillegg til de tingene du ramser opp.

De dagene jeg kjenner UVI kommer, så tar jeg en del ekstra eplecidereddik, så går det normalt over på en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker i urinen har med nyrene å gjøre, så selv om du ikke har diabetes, er noe galt der, så det er definitivt noe som må utredes videre.

Hvilke bakterier er det du har utslag på, i tillegg til sukker? Er det samme bakterie hver eneste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke hadde noe problemer med å kutte absolutt alt av sukker når jeg fikk beskjed om at sukker var opphavet til migrenen min i tenårene. Jeg spiste eller drakk ikke noe som inneholdt tilsatt sukker på flere år. Bare man får seg over verste kneika savner man det ikke. Vann smaker faktisk best ( hatet vann før..) , et variert kosthold fjerner suget og man kan fint kose seg med andre ting.

I sverige har de faktisk en vanvittig god sukkerfri sjokolade , om den delen skulle bli vanskelig. Man kan også lage god sjokolade selv, de selger sånne gjør det selv kit på helsekost.

Jeg har en filosofi om at kroppen fyser fordi den ' mangler' noe. Får jeg lyst på sjokolade tar jeg meg et glass melk eller en osteskive. Det virker alltid.

Jeg hadde ikke en eneste rar fysing under svangerskapet , jeg tror det var fordi jeg var nøye på kosthold. Ingen halvfabrikata ( de inneholder mer sukker enn reell næring ) , spise lite og ofte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting til, siden du har så følsom hud, mulig du har (kronisk) candidaeinfeksjon i kroppen? Det trives jo veldig godt på sukker, og kan gi mange ymse symptomer, bla bakterievekst.

Få også urologen til å skylle ut blæra di, muligens har du en liten defekt som gjør at det gjemmer seg bakterier i en liten lomme i blæra, slik at du aldri får skylt alt sammen når du tømmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med sukker-stopp å gjøre, men har du forsøkt Eplecider-eddik mot UVI? (1 ss i ett glass vann hver morgen) Vet mange som har vært kronisk plaget der det har hjulpet.

Det har jeg ikke prøvd, men skal prøves :)

Tulip, jeg vet faktisk ikke hvilke bakterier da jeg aldri har spurt, men det kan jeg høre om!

Skal også høre om canblabla infeksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut sukker helt en periode, men gikk tilbake på "sukker vogna" da jeg lå på sykehuset i fjor. Og det er ikke lett å kutte ut. I starten fikk jeg nærmest abstinenser, og det var rett og slett ubehagelig. Følelsen av å drikke en brus da, var helt utrolig rett og slett.

Det letteste er å kutte ut sukkervarer, som brus og godterier. Problemet er egentlig alt det skjulte sukkeret som er i maten idag. Du må bli veldig flink å lese på innholdsfortegnelse, og det letteste mentalt synes jeg er å behandle det som en allergi. Du vil oppdage da hvor mye sukker som faktisk puttes i mat... Vi får i oss ufattelig masse! Det finnes også gode erstatninger til søtninger, som bl.a. stevia (iherb.com). Du må belage deg på å lage en del mat fra bunnen også, siden sukker skal puttes i "alt" for tiden...

Etter hvert så blir faktisk søte ting rett og slett kvalmt. Men har du lyst på desserter og slikt, så undersøk om du liker noe av det som lages innen RAW trenden. Sunne og gode kaker som lages av grønnsaker, frukt, bær og nøtter. Iherb selger det meste av det, og da kan du lage alt fra egen sjokolade til gode kaker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hva det preparatet heter, men det var noe veterinæren min anbefalte meg på det sterkeste da Malle hadde gjentatte UVIer tidligere.... "Helsekostpreparat"... Selges ikke i NOrge, men i England bl.a. Pokker.. Jeg skal se om jeg finner igjen lappen med navnet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert prøvd "alle triks i boka" siden du har levd med dette så lenge, men... jeg tar sjansen og spør likevel. Har du forsøkt å fylle blæren med SUR drikke hver morgen? Jeg hadde en periode i ungdommen (tjue-årene) hvor jeg lett fikk urinveisinfeksjoner hele tiden. Det jeg gjorde med en gang jeg kjente at noe var på gang (man lærer seg å "kjenne lusa på gangen") var å bøtte på med appelsinjuice. Jeg er egentlig ikke noe glad i det, men jeg drakk flere glass med det hver morgen, og så når jeg kom hjem fra jobb igjen. Prøvde kort sagt å stadig ha noe skikkelig sur drikke i urinblæren og urinveiene.

Jeg kan ikke huske jeg kuttet ut sukker eller noe (det tviler jeg på at jeg gjorde), men tipset jeg fikk var iallefall å gjøre urinen så sur som mulig (ved hjelp av f.eks. appelsinjuice) for da trivdes nemlig ikke de bakteriene som forårsaker UVI.

Dette hjalp for meg, men jeg vet selvsagt ikke om det ville hjelpe for noe andre. Har du forsøkt noe lignende? Å passe på surhetsgraden i drikkene du drikker? Det kan gå en del appelsinjuice på en dag med dette, men det hjalp iallefall meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...