Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial dumping i lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/rei...?artid=10054442

Nye reglementer/bestemmelser for hva som er lov/ikke lov for flyvende personell legges fram for EU i disse tider. Etter press fra lavprisselskap ønsker man å øke maksimal arbeidstid for flyvende personell. Ved forelslåtte regler kan piloter gå oppmot 22 timer uten hvile og allikevel få lov å transportere mennesker.

OlavEmil kan vel skrive noe mer om reglementet for tungtransport. Men så vidt jeg veit er det mye strengere regler for trailersjåfører/tungtransport enn for piloter.

"Flysikkerheten i Europa settes nå på prøve og nå er det ikke lenger snakk om at det kan skje en ulykke, men at det vil skje en ulykke, sier Christian Langvatn, nestleder i Norsk Flygerforbund (NF)"

Jau jau. Er det noen her inne som synes dette er OK? Og er det noen som ser sammenhengen med at økt arbeidstid gjør at personalkostnadene går ned for flyselskapene, ergo sparer de penger? Noe de trenger når de skal tilby oss billetter til London for 199 kr? Er billetten til 199kr verdt det, når man tenker på hva piloten i styrehuset egentlig har av hvile? (Og enda verre hvis man tenker på at piloten kun har 250 flytimer under beltet, som er hva lavprisselskaper har satt som minimum. Det er syltynt med erfaring det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de

Ja, jeg prøver ikke å sammenligne altså - det å jobbe medleverturnus er tross alt noe helt annet enn som Marjea nevner over her - kirurger som er på vakt i 24 timer. Jeg synes det er fullstendig latte

Jeg kjenner at dette gjør at min irrasjonelle flyangst plutselig blir mer rasjonell.

Jeg har aldri vært redd for å fly. Til plutselig en plass mellom Oslo og Osaka kom angsten og tok meg, det var i 2008. Jeg aner ikke hvorfor, har kun hatt en skremmende opplevelse, og det var i 1996 liksom.

Å høre dette gjør at jeg friker mer, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - poenget med overskrifta er at det er under takeoff og landing (spesielt) at det kreves mest av en pilot. Når flyet går inn for landing igangsettes en hel prosess, særlig i dårlig vær, hvor pilotenes simultankapasitet settes press på til det ytterste. Å sitte på cruisehøyde med autopiloten på er ikke særlig krevende, selv om det krever konstant oppmerksomhet og overvåkning av kritiske flyeinstrumenter. Derfor - er det ganske hårreisende - at det er lov å sette en person som kan være så sliten at den har noe tilsvarende ulovlig promille til å lande et fly med opptil flere hundre mennesker i.

EDIT:

Fant en fin grafikk på dette i FAA "pilots aeronautical handbook"'a mi:

Skjermbilde2012-10-01kl145814.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - poenget med overskrifta er at det er under takeoff og landing (spesielt) at det kreves mest av en pilot. Når flyet går inn for landing igangsettes en hel prosess, hvor pilotenes simultankapasitet settes press på til det ytterste.

Nå får du meg til å tro at det er risikosport å sitte på et fly når det lander uansett hvor mye piloten har hvilt.

Sjit, jeg tror jeg må sholde meg unna denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lal, dere hadde turt å sitte på selv med meg. Jeg har bare 10 flytimer, men får det til i fint vær og med instruktør :P Det er ikke så vanskelig å lande et fly hvis man har kvalifikasjoner, erfaring og er uthvilt :)

Poenget er også at hvert flyselskap står selvstendig i forhold til EUs reglement. Hvis et flyselskap er ansvarlig vil det ikke følge "minstekravene" EU har satt, men heller følge et minstekrav de selv setter. Litt som at man "minst" skal gi 20 kr i støtte til kreftsaken, men gjerne gir 100kr fordi man trossalt ikke er en kjip gjerrigknark. Dessverre er det de kynikerene som bare gir 20 kr, disse finnes også i luftfartsbransjen (og er for eksempel Irsk...) og kutter ned på alt som kan kuttes. For dem er det gledelig nytt at myndighetene endrer reglene slik at de kan tyne enda mer penger ut av hver arbeidstime. Og det er ganske foruroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp og grei oversikt over våre regler (tungtransport på veg):

Max 4,5t samanhengjande køyring

Max 9 timar køyring samanlagt per dag (kan utvidast til 10 to gongar i veka)

Max 45 timar køyring samanlagt per veke (kan utvidast til 56 annankvar veke)

Minimum 45 minutt pause etter 4,5t

Minimum 11 timar samanhengjande kvil (anten i parkert bil med seng eller ute av bilen) i løpet av siste 24 timar

Minimum 45 timar samanhengjande kvil etter 6 dagar med jobb.

Så litt strengare er det, ja.

Når det er sagt, er eg av den oppfatting at det ikkje er den same intensiteten ved å fly eit fly, som ved å køyre eit tungt køyrety på veg. I løpet av flystrekket mennom to flyplassar har dei vel ikkje meir enn eit par innslag der dei må justere autopiloten eller snakke med flygetårnet. Eg er ikkje umiddelbart avvisande til at det kan vere forsvarleg med 22 timar "utan kvil" som pilot.

Eg er mykje meir skeptisk til det andre du tek opp, nemleg lågprisselskapa sine haldningar til flygarar. Først og framst ser eg dette som eit stort problem for flygarane sjølve, der dei må vere "sjølvstendig næringsdrivande", og dermed fritek flyselskapet seg for alt som har med arbeidsgjevaransvar å gjere. Når dei i tillegg stasjonerer drifta i lugubre øystatar i andre delar av verda for å kunne forholde seg til dei lover og reglar som gjeld der, sjølv om pilotane stort sett flyg innanlands, er det nesten så ein kan kalle godstransporten ein seriøs bransje i staden (og godstransportbransjen er ein forferdeleg råtten bransje, for dei som ikkje visste det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei som jeg sier er det ikke "ekstremt" intensivt i på cruisehøyde. For noen som flyr København-San Fransisco er det dermed ikke stort arbeidsstress. Men ta en Widerøepilot, som gjør hele 8 takeoffs og landinger på 4 timer på WF930 med avgang kl 05.55 fra Tromsø.... Så er det dårlig vær, og du går ikke særlig høyt i cruisehøyde mellom Hammerfest og Hasvik for å si det sånn. Noen ganger er cruisehøyde i nivå med icing-conditions, dvs at vingene og propellene blir dekket med is (noe som forøvrig forårsaket Colgan-ulykka i USA, i sammenfatning med slitne piloter). Da blir du sliten, for det er ikke mye "fred" å få.

Eller så har du f.eks forhold hvor du lander kl 18.00 og arbeidsgiveren din sier "ja nå skal du sove fram til 04.00 for da må du opp og innsjekk på flyplassen er 05.00". Og du har hatt normal døgnrytme fram til da. Du er ikke sliten på dag 1, og sovner ikke automatisk kl 18.00.... Men du er bra sliten når du har sovet ca 4-5 timer før du måtte opp og på jobb, på dag 2. Og skal du da fly ei ny strekke med titalls timer og kanskje 3-4 landinger (typisk intra europa Rygge-Praha-Rygge-London-Rygge)... Du er uerfaren pilot med 250 flytimer. Du har trusler om å få sparken om du sier du er sjuk/ikke fit-for-flight. Det er bedritent vær. Da er det som herr. Langvatn sier. Det er ikke risiko for ei ulykke. Det VIL bli ei ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Har du forresten fått med deg omlegginga av postflyene i Norge? Nylig ble avtalen med cargo-selskapet som før fløy for posten sagt opp av Posten Norge A/S (eller hva det nå er).

Nå inngikk posten avtale med noe som heter West Air Luxembourg (Luxembourg ja). Flyene er registrert i Luxembourg, flyverne er ansatte i bedriftens "lokalavdeling" i Luxembourg, må selv sørge for å betale skatt til Norge fordi bedrifta er registrert i et skatteparadis somewhere og pensjon får de bare spare til selv. Bedrifta har ikke noe med Norge å gjøre, utover at de lander og tar av herfra.... Jauda. Goodshit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ermm: Minker det sjansen for ulykke om passasjerene er megadopa på valium mon tro?

Jeg får lyst til å smelle hardt med døra når jeg rømmer fra denne tråden, men vet at jeg kommer luskende tilbake. Med mulig resultat at billetter avbestilles og null julefeiring sørpå for guttungen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva en bekjent av meg, mangeårig pilot og tidligere jagerflyver, Rolf Liland har skrevet på Facebook. Delt med tillatelse:

Når regler for hvor lenge europeiske flybesetninger skal kunne programmeres til å jobbe uten pause er basert på markedskrav og ikke flymedisinsk vitenskap, er det en fordel at markedet forstår at det ikke får større sikkerhetsmarginer enn det betales for, eller enn myndighetene krever.

Den korte turen fra Tromsø til Alta med landing mellom snøbygene ved midnattstid, kan for pilotene være siste tur på en over 15 timer lang arbeidsdag via Middelhavet, uten pauser, siden de korte bakkestoppene må brukes til sjekk av fly, programmering av flygeplaner, sjekklister og koordinering. Da er det nok greit å vite at konkurransen om de laveste pristilbudene ikke bare resulterer i tidvis farlig trøtte flygere, men også i at flere flyselskaper er nødt til å be sine piloter om å ha med så lite reservedrivstoff som overhodet mulig (vekt=kostnad). Og at enkelte flyselskaper nå har et økende antall flygere som er ansatt i halv-lugubre utenlandske bemanningsbyråer med tvilsomme sykemeldingskonsekvenser istedetfor i flyselskapet selv. Melder noen seg for trøtte til å fly etter en så lang dag og foran en så krevende tur, slik myndighetenes "sikkerhetsventil" i lovverket pålegger pilotene å gjøre, vet de også at det vil koste selskapet 100 hotellrom, forsinkelser også neste dag, og at det kan koste en selv jobben siden man ikke hadde planlagt den foregående nattesøvnen godt nok til å være lys våken etter en sammenhengende arbeidsdag dobbelt så lang som for folk flest i ikke-sikkerhetskritiske yrker.

Det er viktig å påpeke at myndighetene sier at lange dager og lite drivstoff er trygt nok. Markedskreftene gjør imidlertid at færre og færre flyselskaper kan ta seg råd til å legge på sine egne erfaringsbaserte ekstramarginer. Med andre ord har myndighetene fått et større ansvar for at "nok" faktisk er "nok" enn de kanskje er klar over selv, og det er på tide at "markedet" også forlanger en videreføring av det sikkerhetsnivået det har blitt vant til. Dagens statistikk er tuftet på historiske data, da flyselskapene selv hadde råd til å sette romsligere marginer og å investere mer i trening og forskning. Fremtidens statistikk vil føres på grunnlag av de reglene som nå innføres.

Det var et lite hjertesukk etter 25 år i luftfarten. Heldigvis jobber jeg selv i et flyselskap som fremdeles setter sikkerheten først, men som i likhet med mange andre har et voldsomt press fra markedet, og som ikke får spesielt mye hjelp til sikkerhetsarbeidet fra de europeiske sentrale myndighetene, som stadig setter nye fantasigrenser for hva som er "bra nok". I USA går man andre veien, mot strengere krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de er på jobb *himle veldig med øynene*. Snakket akkurat med en barnelege på sykehuset her som gikk av etter 26 timer på jobb, f.eks.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Har du forresten fått med deg omlegginga av postflyene i Norge? Nylig ble avtalen med cargo-selskapet som før fløy for posten sagt opp av Posten Norge A/S (eller hva det nå er).

Nå inngikk posten avtale med noe som heter West Air Luxembourg (Luxembourg ja). Flyene er registrert i Luxembourg, flyverne er ansatte i bedriftens "lokalavdeling" i Luxembourg, må selv sørge for å betale skatt til Norge fordi bedrifta er registrert i et skatteparadis somewhere og pensjon får de bare spare til selv. Bedrifta har ikke noe med Norge å gjøre, utover at de lander og tar av herfra.... Jauda. Goodshit! :D

Posten Norge (særleg i form av Bring) er jo storbrukarar av det etterkvart så berømmelege "kabotasje"-fenomenet vi har i godstransporten òg. Grunnregelen er at det ikkje er tillate med nasjonal transport innan eit land du ikkje sjølv høyrer til. Vi som norsk transportør skal ikkje kunne køyre eit lass frå Berlin til Hamburg, eller frå Roma til Pisa, akkurat som ein tyskar eller litauer ikkje skal køyre eit lass frå Bergen til Oslo, eller frå Enebakk til Geilo. Men så kjem jo vårt elskede EU på banen, og meiner at det må vere litt lov. Dermed er det tillate med inntil 3 "tilfeldige" turar innan framande landegrenser før ein må ut av landet. Vips kan litauarar og rumenerar køyre Bergen - Oslo likevel, så lenge dei ikkje hadde planlagt det på førehand (ja, for det lar seg jo handheve...).

Bring er storbrukarar av dette systemet, og har ved fleire høve til og med vore stoppa for brot på 3-tursregelen. Kjekt å føle at det offentlege verner om våre arbeidsplassar...

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de er på jobb *himle veldig med øynene*. Snakket akkurat med en barnelege på sykehuset her som gikk av etter 26 timer på jobb, f.eks.

Då skal vel ikkje eg nemne at vaktar på 3 - 4 - 5 samanhengjande døgn slett ikkje er uvanleg i ambulansedrifta på bygda. Dei har rett nok aktiv og passiv tid, men dei er likefullt på vakt opp mot ei veke i strekk ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då skal vel ikkje eg nemne at vaktar på 3 - 4 - 5 samanhengjande døgn slett ikkje er uvanleg i ambulansedrifta på bygda. Dei har rett nok aktiv og passiv tid, men dei er likefullt på vakt opp mot ei veke i strekk ;) .

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

På barnevernsinstitusjoner er det jo begrenset hvor stor grad man må være "på", kontra ambulansetjenesten hvor kravene til kunnskap og handlingsberedskap er noe helt annet.

Medisinske sykehusleger har gjerne vakter på 48 timer(!) i helgene, og har muligheten til å sove mellom slaga (sjeldent at det skjer noe absolutt hele tiden, heldigvis). Kirurger har som regel 24 timers vakter, og kan risikere å måtte operere i hele dette tidsrommet. Det er skummelt!

Og piloter som er på i 22 timer høres ikke særlig bra ut, man er trøtt etter 22 timer selv om det ikke er "ekstremt" intensivt i cruisehøyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

Mange av de på jobben min jobber døgn med nattevakt (sover på natta men kan hende man må stå opp). Vi jobber i bolig og det er stort sett uproblematisk å være der flere døgn i strekk men det ER slitsomt, selvom vi store deler av dagen sitter å ser på tv eller ligger ute i sola..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt kortere tur i dag, med Maps Timeline på. Viste seg at den kortere turen var 44 min uten stans. Ikke rart Ede ble sliten i går.  Det er altså padde flatt rundt her vi bor nå, og Mutterns gamle traver av en hjerne som har navigert i by og kuperte landskap hele livet, den tolker tydeligvis alt synlig som mye nærmere enn det egentlig er. Får mæppe rute i en æpp og sjekke nøyere før vi går nye turveier fremover. Ede har ikke oppdaget verken pinner eller bading ennå, og aner ikke hva slags paradis av et lykkeland mange andre hunder synes han sitter i her.
    • Han er utrolig søt og pen 😍 Jeg hadde slitt veldig med å ikke la det søte kjekkastrynet der få tvinne meg rundt potene. 
    • Takk, han er nuskesnusk kosemos søtnos når han ikke har biteraptus. Gikk en for lang tur i sted. Kjempekoselig på sandstrand i vindstille solnedgang og utforskning av ny og finere hjemvei, helt til han ble sliten og ville være hjemme uten å gå resten av veien som ikke luktet kjent. Veier ca 22 kg nå. Lettere å feilberegne sånt med mindre valp.  Tørst ble han også, og det er vanskelig å forklare en valp at det er dumt å drikke skittent sølevann når vi er hjemme om 5 minutter. Følte meg som en sadistisk mishandler hver gang jeg måtte dra ham unna en søledam.  Vel hjemme ville han jeg skulle legge meg sammen med ham (for å være sikker på at jeg ikke forsvinner ut av rommet? Han er skikkelig borrelås. Kun når han sover virkelig dypt jeg kan forlate rommet uten min personlige livvakt på post.) Han ble frustrert og prøvde bite og true og trekke meg til sengen. Han fikk viljen sin på det fordi han var ute av seg overtrøtt og trengte sove umiddelbart. Sover som en stein nå, og jeg tør ikke reise meg og gjøre noe, for tvert han er ute av dyp søvnfase våkner han av den minste bevegelse, spretter opp og er på jobb som personlig livvakt og assistent igjen. 
    • Jeg tyvtitter litt på insta, du er utrolig flink med ham og han virker jo som den perfekte hund. Jeg tviler ikke på at det er mye jobb og utfordrende i blant altså. Fortsett slik!
    • Hei og hå, lenge siden sist nå!  Tempo har blitt 1 år gammel 🎂 I den anledning har vi tatt HD og AD røntgen med topp resultat! HD: A og AD: 0. Veldig glad for det. Så da kan vi kjøre på med agility fremover uten å bekymre oss for den biten.  Vi har allerede gått et agilitykurs til etter jul, agility basic. Første kursdag gikk kjempebra. Han er en heit hund med mye motor, og kan fort gire seg opp litt vel mye og bikke over i stress. Men det var håndterbart på første treningen. Andre gang var han helt umulig. Det var en ganske utfordrende bane, og allerede hinder nummer 1 hadde vi utfordringer da det var et skrått hinder. Han koblet helt ut, gikk masse rundt og snuste, var lite samarbeidsvillig og jeg tenkte nesten at det bare var å gi opp agility. Satse på en mer beroligende sport. Men på siste kursdagen var han så fin å jobbe med igjen 😃 Vi må nok bare finne ut hvordan jeg best kan legge til rette for at han skal mestre oppgaven, og balansere det veldig i forhold til å ikke la han bikke over i for høyt stress. Jeg må også være nøye på å ikke la han ruse rundt på egenhånd, men gi han tydelige oppgaver.  Ellers trener vi jevnlig rally lydighet, lydighet i forbindelse med bruks, feltsøk og spor. Han har endelig kommet litt forbi den verste unghundsfasen hvor andre hunder er kulere enn alt, og klarer å fokusere mer og mer på trening. Deilig 😊 Feltsøk har vi trent mye alene, så han får påvirkning av at jeg går ut i feltet og ligger ut gjenstandene mens han er bundet fast i et tre. Jeg legger stort sett alltid 3-4 gjenstander ut, og lar han hente alle, med belønning i mellom. Vi har ikke trent på lydigheten på start enda. Med forrige kelpien fikk jeg kommentar på brukskurs at hun var "for lydig". De ville ha mer driv og lyst i søket, hvor jeg nok fort hadde krevd lydighet på startlinjen fra henne. Så nå prøver jeg å la Tempo få skikkelig søkelyst og driv med å ikke medta lydighetern helt enda. Så får vi se hvordan det går 🤣 Vi jobber iherdig med å få inn avlevering av gjenstander i utgangsstilling. Så langt får jeg han bare til å holde gjenstanden i utgangsstilling. Det å gå inn i utgangsstilling med en gjenstand i munnen, og sette seg, det er litt vanskelig enda. Jeg skylder på mannehjernen som ikke klarer å multitaske 🙈 I spor er han blitt mye flinkere til å plukke pinner. Nå trenger vi å trene mer på fremmedspor tror jeg. Vi er meldt inn i en brukshundklubb, og gleder oss til å få være med på både spor og feltreninger her fremover.  I starten av april reiser vi til Sverige for å gå MH. Det blir veldig spennende! 😄 Glemte nesten å skrive at vi har også debutert på utstilling! Jeg var skikkelig nervøs før vi skulle inn i ringen, og jeg har ikke vært nervøs på hundeutstilling på kanskje 16 år 😅 Dommeren så skikkelig streng ut, ringsekretæren og skriveren like så. Men da vi kom inn i ringen var dommeren så hyggelig! 😄 Første kommentaren vi fikk var "herlig humør". Da dommeren skulle ta på Tempo og stod først å snakket til han, så gjorde han alle triksene han kunne omtrent. Sitt, dekk, osv. Da sa dommeren "åå, kan du sitte, kan du dekke, du kan jo alt"! Så hyggelig opplevelse 😊 Vi var alene i ringen og Tempo stod som en påle! Det endte med BIR junior, BIR og CERT! Så da måtte vi ta med treningen å få gå i gruppen og Beste junior. Her fikk vi litt andre hunder sammen med oss i ringen, og Tempo var så morsom. Han løp rundt og virket som han tøffet seg for de andre hundene der han løp med halen rett til værs og bjeffet litt på de andre 🤣 Men alt i alt oppførte han seg ganske fint i grupperingen og.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...