Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som student


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Du kan helt fint klippe selv ja :) Mange tilbyr klippekurs, forskjellige raser har forskjellige klipper. Eller så kan du bare drite i hvordan de skal være og barbere dem :P jeg tror det holder å klippe hver 2-3 mnd.

Jeg låner lige dit svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon er jo veldig morsom og søt, selv om de jeg har erfaring med har vært ganske irritable. Men kan man klippe selv? Eller må man få gjort det med "frisøren"?

Løwchen kjenner jeg ikke noe særlig til, men den var fryktelig søt i hvalpeklippen! Hvor ofte må slike klippes? Og er dette også noe man kan gjøre hjemme?

Løwchen er også en bichon, og dem jeg har mødt har været meget imødekommende og venlige... selv overfor min ikke-altid-så-søde-hanhund har de været søde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye mindre skitt og støv det blir av disse såkalt røytefrie hundene. Du skal holde de temmelig kortklipte på føtter og bein til enhver tid om de ikke skal dra med seg en hel del mer sørpe og strøsand enn de riktig korthåra.

Jeg hadde kanskje sett på dansk-svensk gårdshund, hvis jeg var deg. Og satset på at god foring og en innsats verd ca. 10 % av pelsstellet en bichonrase krever ville sørget for at den ikke røytet så mye inne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill og tips angående raser og hund som student. Jeg har absolutt kommet lengre på vei i min hundeprosess :-)

Lurer også på hvor lang tid hele prosessen vil ta? Når man har bestemt rase, og begynner å se etter kennel, fra det å få holdt av en valp og til man får hvalpen? Er det ofte lange ventelister? Innspill her? Tenker at det er et passelig tidspunkt for meg å skaffe hund om rundt et år/et og et halvt år. Så må man vente et halvår, eller går det mer/mindre tid? Håper på mange innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldog? Om du er nøye nok på helsen :)

Nøye må du være uansett rase, men noen raser sliter mer enn andre når det kommer til helse. Cavalier sliter en del helsemessig :/ Desverre, de er superherlige hunder.

Hva med å se på Japanese Chin? :) Vet ikke hvordan helsen er på dem jeg.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer HELT an på både kennel og rase. Når det gjaldt min oppdretter, møtte vi valpene før vi hadde bestemt oss for om vi skulle ha denne rasen i det hele tatt eller valp nå. Da vi ble enige med oss selv om at joda, det var akkurat dette vi ville ha, fikk vi en av valpene fra dette kullet, og fikk hente ham to uker senere, når han var gammel nok til å bli tatt fra mor.

Men du kan jo ta kontakt med en oppdretter og si "det passer for meg med valp da og da" og så kan dere sammen komme til en enighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill og tips angående raser og hund som student. Jeg har absolutt kommet lengre på vei i min hundeprosess :-)

Lurer også på hvor lang tid hele prosessen vil ta? Når man har bestemt rase, og begynner å se etter kennel, fra det å få holdt av en valp og til man får hvalpen? Er det ofte lange ventelister? Innspill her? Tenker at det er et passelig tidspunkt for meg å skaffe hund om rundt et år/et og et halvt år. Så må man vente et halvår, eller går det mer/mindre tid? Håper på mange innspill!

Kommer mye an på rase :) Noen oppdrettere har lange ventelister, noen har ikke det. Det er bare å begynne å lete etter oppdretter nå, det er godt å begynne å se. Finne noen med kullplaner av foreldre du liker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden du må vente er veldig variabel. Jeg ventet 1,5 år på portisen min, men 6 uker på papillonen fra jeg hadde bestemt meg for henne. Kommer an på hvor mange kull det er å velge mellom, om det er en spesiell kombinasjon du vil ha valp etter og eventuelt når disse blir født og hvor mange andre som er interessert. Men alltid lurt å kontakte oppdrettere så tidlig som mulig heller enn å vente. Man kan allikevel vente på den rette kombinasjonen, men "være innenfor" hos oppdretter og i miljøet så lenge. Lærer masse av det.

Vet ikke om du så mitt forrige innlegg jeg, men forslår fortsatt papillon/phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar kommer selvfølgelig an på når du tar kontakt med oppdretter og når de skal ha kull. Og det kommer helt an på hvor lenge du klarer å vente :P

Jeg er student selv og har sett på forskjellige raser og slikt siden før sommeren. Jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle ha valp før om et år, men så dukket det opp flere interessante kull nå og jeg fant ut at det passer bedre å få valp i eksamensperioden før jul :) så du bestemmer tempoet ting skjer i selv ;) lykke til med leting etter valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar kommer selvfølgelig an på når du tar kontakt med oppdretter og når de skal ha kull. Og det kommer helt an på hvor lenge du klarer å vente :P

Jeg er student selv og har sett på forskjellige raser og slikt siden før sommeren. Jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle ha valp før om et år, men så dukket det opp flere interessante kull nå og jeg fant ut at det passer bedre å få valp i eksamensperioden før jul :) så du bestemmer tempoet ting skjer i selv ;) lykke til med leting etter valp!

Hehe, ja. Får vel bare begynne tidlig å sende mail til aktuelle, og høre hvordan det ligger an med ledige valper eller planlagte. Hvordan blir det med å ha valp i eksamensperioden da? Kan jo tenke meg at man da får mye tid hjemme, men likevel vil det jo måtte bli mye tid på skolen (med selve eksamenene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Får vel bare begynne tidlig å sende mail til aktuelle, og høre hvordan det ligger an med ledige valper eller planlagte. Hvordan blir det med å ha valp i eksamensperioden da? Kan jo tenke meg at man da får mye tid hjemme, men likevel vil det jo måtte bli mye tid på skolen (med selve eksamenene)

Jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå, men satser på at det kommer til å gå veldig bra :) skal lese masse og prøve å bli ferdig med pensum litt tidligere sånn at jeg har enda mer tid til valpis. Jeg har jo masse motivasjon til å lese når jeg venter på valp! Jeg har kun to eksamener dette semesteret og en veldig grei samboer som selvfølgelig stiller opp når jeg skal ha eksamen :) så valpen kommer ikke til å måtte være alene noe før etter nyttår og tenker å begynne tidlig med alenetreningen. Det finnes mange gode råd om å være student og ha hund her inne, så søk litt i forumet så finner du mange gode tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...