Gå til innhold
Hundesonen.no

Apportbukk til LP, krav?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Er det noen krav til apportbukken i LP? Tenker på treapporten? :)

Og er det noen som har tips til treapport til meg? Jeg ser etter en "godkjent" apportbukk i tre der bitestykket er litt lengre opp fra bakken enn den jeg har nå. Jeg har dalmatiner hannhund så apporten må vell være 400gram eller 650gram kanskje?

Noen som vet?

Grunnen til at jeg lurer på om det er noe krav er at de 8-kantede apportene, noe alla denne (bilde):

04cf7de914c4e7744ee4578982709d57-image.jpeg

Ser ut som bitedelen er høyere opp fra bakken der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger alltid størrelse selv, så om du vil bruke 200 gram, 400 gram eller 600 gram velger du selv (vet ikke om de alltid har disse størrelsene, men de har alltid 3 størrelser du kan velge mellom). Selv bruker jeg de minste apportene til Amira. Det skal sies at apportene i Norge har firkantede klosser.

I klasse 2 kan du ta med egen, så da kan du helt sikkert ha med den du har avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger alltid størrelse selv, så om du vil bruke 200 gram, 400 gram eller 600 gram velger du selv (vet ikke om de alltid har disse størrelsene, men de har alltid 3 størrelser du kan velge mellom). Selv bruker jeg de minste apportene til Amira. Det skal sies at apportene i Norge har firkantede klosser.

I klasse 2 kan du ta med egen, så da kan du helt sikkert ha med den du har avbildet.

Hva med oss som har minihunder? Min klarer fint en 150g, men større enn det er vanskelig å løpe med. Hvordan blir det da den dagen vi ikke har med egen og minste de har er f.eks 400g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva med oss som har minihunder? Min klarer fint en 150g, men større enn det er vanskelig å løpe med. Hvordan blir det da den dagen vi ikke har med egen og minste de har er f.eks 400g?

De skal ha tre forskjellige størrelser, og da har jeg aldri sett at minste er 400 g. Men lurt å trene på litt større apporter også. De klarer det rent fysisk :) Om den minste er 150 eller 200 g vet du ikke før du er der på stevnedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ha tre forskjellige størrelser, og da har jeg aldri sett at minste er 400 g. Men lurt å trene på litt større apporter også. De klarer det rent fysisk :) Om den minste er 150 eller 200 g vet du ikke før du er der på stevnedagen.

Får kjøpe meg en 200g også å trene på, hun bærer jo rundt på svære tyggebein, men det ser ikke spesielt elegant ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Får kjøpe meg en 200g også å trene på, hun bærer jo rundt på svære tyggebein, men det ser ikke spesielt elegant ut!

Siden det ikke finnes andre regler enn at det skal være tre størrelser, så er det lurt å trene på mange forskjellige ja :) Du får neppe trekk for at det ser uelegant ut om apporten er litt for tung for henne og hun tar i det hun kan. Men jeg har så langt ikke sett noen småhunder ha fysiske problemer med å bære apportene man får på stevnet. I kl 2 får du jo ta med deg egen apport uansett, så der er det jo ihvertfall ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som har minihunder? Min klarer fint en 150g, men større enn det er vanskelig å løpe med. Hvordan blir det da den dagen vi ikke har med egen og minste de har er f.eks 400g?

Har sett ganske mange små terriere, papillon og andre små hunder som konkurrerer i klasse 2 og oppover, så de klarer fint å apportere den minste apporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra NKK's reglement:

"APPORTBUKK I TRE = Helst firkantet kloss i hver ende, så de ikke triller."

Det er alt som står om treapporten. Metall er spesifisert.

"helst" firkantet? :P hehe!

Men husk at det kun er i kl 2 man kan ta med egen, så lurt å trene med forskjellige, og ikke låse seg til en type :)

Ja, jeg tenkte veldig lite kortsiktig der ser jeg :) Vi har litt problemer med apporten, jeg jobber på spreng for å få trygg på apporten. Og det gjenstår nå å få han trygg på å PLUKKE den opp fra bakken. Og jeg tror det kunne blitt enklere for han og enklere å få han trygg på øvelsen om bitedelen var litt høyere fra bakken, han vegrer seg mer om han kommer nedi bakken med underkjeven :/ Desverre!

Men jeg får bare fortsette å trene trene trene! Bagynner bare å bli litt rådløs :) Men vi er på riktig vei! Han plukker alltids opp, han gjør øvelsen. Men han vegrer seg litt og nøler på opptaket :/ Det er den jeg vil bedre, mest for han sin del siden det er ganske åpenlyst at han er usikker på den.

Du velger alltid størrelse selv, så om du vil bruke 200 gram, 400 gram eller 600 gram velger du selv (vet ikke om de alltid har disse størrelsene, men de har alltid 3 størrelser du kan velge mellom). Selv bruker jeg de minste apportene til Amira. Det skal sies at apportene i Norge har firkantede klosser.

I klasse 2 kan du ta med egen, så da kan du helt sikkert ha med den du har avbildet.

Hmm, lurer på om jeg har 400 eller 600 jeg? :) Har trossalt stor hund så da, og der er kanskje gripedelen enklere tilgjengelig?

Blir nok bare å utsette problemet ja, siden det er kun klasse 2 jeg får ta med egen apport. Jaja, fortsette å jobbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallapport har jeg allerede :) Metallapport i medium kjøpt via NKK sin nettbutikk. Meeen, vi skal ikke begynne med metallen før vi har opprykket i boks og Nico har blitt tryggere på apport. For Metallapporten synes han viiirkelig er ekkel O.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...