Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i eksamensperioden? Går det?


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Da har det seg slik at jeg kanskje kan hente valp når eksamensperioden starter, og jeg har så utrolig lyst! :ahappy: Jeg vet at en valp trenger masse oppmerksomhet og at den må luftes ofte og slikt. Jeg er innstilt på at det blir masse jobb og litt stress siden jeg må lese litt til eksamen. Men er det helt urealistisk å hente valp når eksamensperioden starter?

Da har jeg 2 uker med valpen før første eksamen, også har jeg kun to eksamener i år. Så jeg ser for meg at det går bra. Jeg er en ganske strukurert leser vil jeg si, og har allerede nå lest masse pensum. Jeg vil jo forberede meg på at valpen kommer og være i forkant med lesingen, slik at jeg ikke har så mye å lese når valpen kommer. Helst vil jeg ha det slik at jeg bare trenger repetere litt etter at valpen kommer i hus, men vi får se. Jeg går ikke på no særlig vanskelig studie (lærer på barneskolen) og har fortsettelse på de fagene jeg hadde forrige semester nå. Så ting er liksom ikke helt nytt for meg og jeg har allerede gått et år, så jeg vet hvordan alt fungerer og slik.

Samboer kommer til å passe valpen de to dagene jeg har eksamen, og vi har alle eksamene på forskjellige dager så valpen kommer aldri til å være alene. Vi kommer til å dele litt på ansvaret, men det er jeg som kommer til å ha hovedansvaret for valpen, særlig med tanke på at sambo går et vanskeligere studium og har dobbelt så mange eksamener som meg.

Jeg håper jo at valpen ikke kommer til å være helt ellevill-turbo-hurra-meg-rundt hele tiden, slik at jeg får tid til å lese litt mens den sover. For valper skal vel sove en del? :)

Er det noen som har fått valp i eksamensperioden her og det har gått greit? :)

Er det noe mer vi burde tenke på av praktiske ting før vi skaffer oss valp rett før eksamen?

Og er det noen som evt. har råd til førstegangskjøpere av valp? :)

Håper på mange gode tips og råd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det seg slik at jeg kanskje kan hente valp når eksamensperioden starter, og jeg har så utrolig lyst! :ahappy: Jeg vet at en valp trenger masse oppmerksomhet og at den må luftes ofte og slikt. Jeg er innstilt på at det blir masse jobb og litt stress siden jeg må lese litt til eksamen. Men er det helt urealistisk å hente valp når eksamensperioden starter?

Da har jeg 2 uker med valpen før første eksamen, også har jeg kun to eksamener i år. Så jeg ser for meg at det går bra. Jeg er en ganske strukurert leser vil jeg si, og har allerede nå lest masse pensum. Jeg vil jo forberede meg på at valpen kommer og være i forkant med lesingen, slik at jeg ikke har så mye å lese når valpen kommer. Helst vil jeg ha det slik at jeg bare trenger repetere litt etter at valpen kommer i hus, men vi får se. Jeg går ikke på no særlig vanskelig studie (lærer på barneskolen) og har fortsettelse på de fagene jeg hadde forrige semester nå. Så ting er liksom ikke helt nytt for meg og jeg har allerede gått et år, så jeg vet hvordan alt fungerer og slik.

Samboer kommer til å passe valpen de to dagene jeg har eksamen, og vi har alle eksamene på forskjellige dager så valpen kommer aldri til å være alene. Vi kommer til å dele litt på ansvaret, men det er jeg som kommer til å ha hovedansvaret for valpen, særlig med tanke på at sambo går et vanskeligere studium og har dobbelt så mange eksamener som meg.

Jeg håper jo at valpen ikke kommer til å være helt ellevill-turbo-hurra-meg-rundt hele tiden, slik at jeg får tid til å lese litt mens den sover. For valper skal vel sove en del? :)

Er det noen som har fått valp i eksamensperioden her og det har gått greit? :)

Er det noe mer vi burde tenke på av praktiske ting før vi skaffer oss valp rett før eksamen?

Og er det noen som evt. har råd til førstegangskjøpere av valp? :)

Håper på mange gode tips og råd! :D

Hoho, det tror jeg blir stress for å være helt ærlig. :) (har ikke prøvd selv, men fikk meg valp mens jeg studerte)

Mitt råd til deg er at du som førstegangs valpeeier ikke har peiling på hva du går til og hvordan det kommer til å bli ;) Er jo ikke sikkert du får en valp som sover såå mye, eller som sover lange perioder av gangen. Ofte er det også vanskelig å konsentrere seg om lesing selv om valpen sover også :P (min egen erfaring ;) )

Jeg vurderte det samme selv, og er glad jeg ikke gjorde det... Du kommer helt sikkert ikke til å få konsentrert deg så mye som du burde om eksamen. Men det behøver jo ikke å bety at du kommer til å stryke fordet da.. Så det er jo opp til deg selv.

De fleste valper trenger myye oppmerksomhet de første 2-3 ukene (minst!), og dette er jo ca varigheten til en eksamensperiode.

Vi måtte ut ca hvert 20 minutt hvis vi ikke ville ha tiss inne, og hun sov kanskje sammenhengende i maks 1-2 timer av gangen (høres kanskje nok ut, men det er/var det ikke :P ) Og når den er våken vil den sikkert gjerne ha oppmerksomhet et par 3-4-5 timer :P

Hehe, mulig dette ble rotete, men det jeg prøver å si er: Valp er slitsom og JEG ville ha foretrukket god tid og lite stress den første perioden, slik at jeg kunne kooose meg med valpen. Mest sannsynlig valp=mindre lesing på eksamen=mer stress for deg. MEN det går jo sikkert an ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt valp i eksamensperioden tre ganger, og min erfaring er at det går veldig greit :) Ingen forelesninger og man styrer døgnet litt slik man selv vil. Dessuten er det veldig greit å ha en valp som krever små tisseturer stadig vekk, så man tvinger seg selv litt bort fra pensumbøkene og får litt frisk luft.

At du dessuten ligger godt an i lesingen er bra, siden valpen vil kreve mye sosialisering og miljøtrening.

Jeg klarer ikke å sitte inne 24/7 i eksamenstiden, og har egentlig mye tid. Ikke har det gått utover karakterene heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg hadde ønsket å ha valp under eksamensperioden. Ja, alt går jo, men jeg vet med meg selv at valpen ikke hadde fått oppmerksomheten den fortjener, og det ville gått hardt ut over eksamenslesningen min om jeg skulle løpe ut med valpen hver halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar! Jeg er egentlig ganske innstilt på at det ikke blir så mye lesing når valpen er kommer i hus og at det blir slitsomt, derfor jeg tenker å lese masse før valpen kommer. Men som sagt er jeg førstegangseier(unntatt familiehunden da), så jeg veit jo ikke helt hva jeg går til ;)

Men hvis jeg takker nei til valp nå, så må jeg vente helt til sommerferien. Og det er helt grusomt lenge! Er jo ikke sikkert at det kommer noen kull som passer til sommeren.. Har allerede planlagt og sett etter valp nesten et år.. Men jeg vil jo at valpen skal få en god start, så jeg kommer nok til å nedprioritere lesing når valpen er i hus :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forrige svaret var til zera egentlig :P

Men dere er kjappe her på sonen! ;)

Benedicte: så godt å høre at det funker for deg! Er det noe spesielt du har gjort eller lagt opp til når du har fått valp i eksamensperioden?:)

Jeg klarer heller ikke sitte å lese konstant 24/7, så tissetrening og litt leking kommer nok ikke til å bli er problem :)

Powers:

Hehe, ja jeg er litt spent på om det går. Men jeg er veldig innstilt på å få det til, og jeg har jo trossalt en god stund på meg til å forberede meg med lesing og alt annet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes eksamensperioden er den aller beste tiden å skaffe seg valp. Man har total frihet, kan være hjemme i flere uker (?) og får mange små avbrudd i lesingen (konsentrasjonen er best om man tar pause etter 30 min studering). Jeg leser ofte fra f.eks 8-22, men har da masse pauser, slik at jeg totalt sett kanskje leser 50% av tiden. Andre (uten valp) velger kanskje å lese intensivt i 7 timer og ha fri resten av dagen, men det passer ikke meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderen: jeg tenker akkurat det samme som deg ;) jeg pleier som regel å ha på alarm etter 30 min lesing for å ta en pause, ellers klarer jeg ikke holde konsentrasjonen oppe ;) og jeg har fri/ferie unntatt de to eksamensdagene i ca. 6 uker, kan også ta fri de første skoledagene etter nyttår hvis valpen ikke er klar for å være alene hjemme i et par timer..

Men tror dere det går greit å ta med valpen på toget hjem i juleferien? Da har den vært hos oss i ca 4 uker, også skal vi bare en liten tur hjem for å feire jul og evt. Nyttår.. Men vurderer å heller dra tilbake til hybelen før nyttår for at valpen skal få mest mulig tid i hybelen og få trent på alenetrening osv :) valpen må uansett bli vandt med tog og buss siden vi ikke har egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderen: jeg tenker akkurat det samme som deg ;) jeg pleier som regel å ha på alarm etter 30 min lesing for å ta en pause, ellers klarer jeg ikke holde konsentrasjonen oppe ;) og jeg har fri/ferie unntatt de to eksamensdagene i ca. 6 uker, kan også ta fri de første skoledagene etter nyttår hvis valpen ikke er klar for å være alene hjemme i et par timer..

Men tror dere det går greit å ta med valpen på toget hjem i juleferien? Da har den vært hos oss i ca 4 uker, også skal vi bare en liten tur hjem for å feire jul og evt. Nyttår.. Men vurderer å heller dra tilbake til hybelen før nyttår for at valpen skal få mest mulig tid i hybelen og få trent på alenetrening osv :) valpen må uansett bli vandt med tog og buss siden vi ikke har egen bil.

Kjøre tog går nok helt bra :) Finnes flere tråder her på sonen med det temaet, søk og få tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte: så godt å høre at det funker for deg! Er det noe spesielt du har gjort eller lagt opp til når du har fått valp i eksamensperioden? :)

Har prøvd å kombinere mest mulig skole og hund. Lest når valpen er sliten og sover, tatt med valpen på utecafe (om vinteren er det ofte varmelamper rundt omkring) og lest der mens valpen titter på omverden, luftet og lekt med valpen når jeg er sliten i hodet og så videre... :)

Jeg synes eksamensperioden er den aller beste tiden å skaffe seg valp. Man har total frihet, kan være hjemme i flere uker (?) og får mange små avbrudd i lesingen (konsentrasjonen er best om man tar pause etter 30 min studering). Jeg leser ofte fra f.eks 8-22, men har da masse pauser, slik at jeg totalt sett kanskje leser 50% av tiden. Andre (uten valp) velger kanskje å lese intensivt i 7 timer og ha fri resten av dagen, men det passer ikke meg.

Å, så enig! Syns eksamenstiden er en veldig fin tid å ha valp på. Da får man god tid til å trene på å være hjemme alene og kan styre døgnet akkurat slik man vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør selvfølgelig ta høyde for at valpen kan bli skikkelig ille, men de aller fleste normale valper sover fint i en time eller mer etter en 20-30 min luftetur. Jeg synes eksamensperioden høres ut som en fin tid og ha valp på, man kan ikke lese 24 timer i døgnet og det mest krevende med og ha liten valp er jo at man må være så mye sammen med de. Man bør jo ikke aktivisere valpen på timesvis hver dag uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet Geo i slutten av april, like før eksamenstiden startet for meg (hadde siste deleksamen 10. mai, eksamen 14. mai og hjemmeeksamen 14.-21. mai), og det var helt perfekt! Jeg er bare en person, og det var derfor veldig fint å ikke ha mange forelesninger og ting jeg MÅTTE på. Jeg hadde et par forelesninger, så da fikk jeg ordnet meg valpepasser. I stedet for å dra på skolen og lese måtte jeg lese hjemme for å passe valpen, og det gjorde nok at jeg ble litt mindre konsentrert - men det gikk helt fint. Jeg har uansett dårlige eksamenslesingrutiner, det var ikke valpen sin feil, liksom. :lol: Små valper sover mye, så man få god tid til å lese, så lenge man er klar til å ta med valpen ut når den trenger det, og er forberedt på å få litt uforutsette avbrudd i lesingen.

Jeg tar gjerne valp i eksamensperioden en gang til. Det var i grunnen helt perfekt - fra jeg hentet ham i slutten av april trengte jeg strengt talt ikke å være borte fra ham før i slutten av juli. (Jeg hadde sommerjobb hjemme på gården, så han kunne være ute sammen med meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått valp i eksamensperioden, så hadde jeg dødd.

Jeg var så stressa da vi fikk valp i hus at jeg gikk ned fem kilo fordi jeg mistet matlysten. Han sov maks 15 minutter i strekk, var overalt på en gang, tygde på veggen og bjeffet som bare rakker'n.

Så har du fått den andre siden av historien også.

Men hvis jeg hadde hatt valpen til venninnen min i eksamensperioden, hadde det gått helt fint. :) Så det kommer nok litt an på hunden, og også hvordan du takler å ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Kuma i eksamensperioden. Nå hadde jeg ordna pass til hun i tilfelle det ikke kom til å gå, men det var det ikke noe behov for. Det ble ekstra arbeid, men jeg angrer ikke.

Men den første hunden min hadde jeg ikke taklet i eksamensperioden. Han måtte ut å tisse flere ganger om natta og var helt spinnvill mesteparten av tida. Da var det slitsomt nok å bare ha valpen å konsentrere seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar!

Kjøre tog går nok helt bra :) Finnes flere tråder her på sonen med det temaet, søk og få tips ;)

Jeg har søkt litt rundt, men syns ikke jeg fant noe som var relevant til det jeg lurte på. Jeg veit jo at det går an å ha med hund på tog, er bare litt usikker på om det er lurest å ha valpen løs/på fanget eller i bur..? Og hva hvis valpen tisser på toget? :P

Har prøvd å kombinere mest mulig skole og hund. Lest når valpen er sliten og sover, tatt med valpen på utecafe (om vinteren er det ofte varmelamper rundt omkring) og lest der mens valpen titter på omverden, luftet og lekt med valpen når jeg er sliten i hodet og så videre... :)

Å, så enig! Syns eksamenstiden er en veldig fin tid å ha valp på. Da får man god tid til å trene på å være hjemme alene og kan styre døgnet akkurat slik man vil! :)

Det med å dra på utecafe var lurt! Takk for tips :)

Jeg synes det høres ut som en fin løsning siden du har tenkt å lese mye på forhånd og bare har to eksamener, og ikke fire på en uke (grøss.... det var slitsomt uten valp :P) :)

Huff, jeg hadde nok ikke valgt å hente valp hvis jeg hadde dårligere tid eller flere eksamener. Det er akkurat passe med to :) Jeg bruker tanken på valp som motivasjon, så håper at jeg klarer å få lest mest mulig før valpen kommer.

Om jeg kunne velge ville jeg enten fått valp i sommerferien eller i eksamensperioden og heller i eksamensperioden enn sommerferien. Jeg sitter jo bare hjemme og leser uansett, ikke noe jobb eller noe! Kan det bli bedre?

Nei, det kan vel ikke det :) Forrige eksamensperiode følte jeg at jeg hadde tid til overs, og da hadde jeg en eksamen mer og skulle flytte og pakke ned hybelen i tillegg.

Man bør selvfølgelig ta høyde for at valpen kan bli skikkelig ille, men de aller fleste normale valper sover fint i en time eller mer etter en 20-30 min luftetur. Jeg synes eksamensperioden høres ut som en fin tid og ha valp på, man kan ikke lese 24 timer i døgnet og det mest krevende med og ha liten valp er jo at man må være så mye sammen med de. Man bør jo ikke aktivisere valpen på timesvis hver dag uansett.

Jeg tenker jo på det at valpen kanskje blir en villbass og sliter meg helt ut, men det får jeg heller ta det som det kommer :) Men skal valper gå tur på 20-30 min? :o Trodde ikke små valper skulle ha noe særlig tur jeg, bare litt aktivisering og masse nærhet.

Det avhenger selvsagt av deg som student og av hvordan valpen blir, men for meg hadde eksamenstida funka fint :)

Godt å høre! :)

Jeg hentet Geo i slutten av april, like før eksamenstiden startet for meg (hadde siste deleksamen 10. mai, eksamen 14. mai og hjemmeeksamen 14.-21. mai), og det var helt perfekt! Jeg er bare en person, og det var derfor veldig fint å ikke ha mange forelesninger og ting jeg MÅTTE på. Jeg hadde et par forelesninger, så da fikk jeg ordnet meg valpepasser. I stedet for å dra på skolen og lese måtte jeg lese hjemme for å passe valpen, og det gjorde nok at jeg ble litt mindre konsentrert - men det gikk helt fint. Jeg har uansett dårlige eksamenslesingrutiner, det var ikke valpen sin feil, liksom. :lol: Små valper sover mye, så man få god tid til å lese, så lenge man er klar til å ta med valpen ut når den trenger det, og er forberedt på å få litt uforutsette avbrudd i lesingen.

Jeg tar gjerne valp i eksamensperioden en gang til. Det var i grunnen helt perfekt - fra jeg hentet ham i slutten av april trengte jeg strengt talt ikke å være borte fra ham før i slutten av juli. (Jeg hadde sommerjobb hjemme på gården, så han kunne være ute sammen med meg.)

Ååh, så bra! Nå ble jeg skikkelig positiv :D Jeg og sambo har avtale på at vi passer valpen når den andre har eksamen, så sånn sett er vi jo heldige som er to :)

Hvis jeg hadde fått valp i eksamensperioden, så hadde jeg dødd.

Jeg var så stressa da vi fikk valp i hus at jeg gikk ned fem kilo fordi jeg mistet matlysten. Han sov maks 15 minutter i strekk, var overalt på en gang, tygde på veggen og bjeffet som bare rakker'n.

Så har du fått den andre siden av historien også.

Men hvis jeg hadde hatt valpen til venninnen min i eksamensperioden, hadde det gått helt fint. :) Så det kommer nok litt an på hunden, og også hvordan du takler å ha den.

Huff, det er en av bekymringene mine at valpen sliter meg ut og eksamen går i dass. Men jeg tenker at jeg må bare forberede meg så godt jeg kan og ta det som det kommer. Jeg kan ikke få gjort noe mer enn det ;) Så får jeg krysse fingrene for at valpen er kjempesnill og bare sover og er grei hele tiden :P

Jeg fikk Kuma i eksamensperioden. Nå hadde jeg ordna pass til hun i tilfelle det ikke kom til å gå, men det var det ikke noe behov for. Det ble ekstra arbeid, men jeg angrer ikke.

Men den første hunden min hadde jeg ikke taklet i eksamensperioden. Han måtte ut å tisse flere ganger om natta og var helt spinnvill mesteparten av tida. Da var det slitsomt nok å bare ha valpen å konsentrere seg om.

Jeg skjønner at det er veldig avhengig av individet, og det er jo noe man nesten ikke vet på forhånd. Nå har jeg blitt fortalt at foreldrene er veldig rolige, men det betyr jo ikke at valpen blir det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpings skal slett ikke gå 20-30 minutters tur, det Malamuten mente, var at valpen måtte ut og tisse hvert 20.-30. minutt. :)

Og ja. Jeg mente ikke å skremme deg helt vekk fra tanken på valp i eksamenstiden - jeg vil bare at du skal være forberedt på at det ikke nødvendigvis kommer til å gå på skinner selv om mange her på Sonen har hatt ålreite valper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpings skal slett ikke gå 20-30 minutters tur, det Malamuten mente, var at valpen måtte ut og tisse hvert 20.-30. minutt. :)

Nå håper jeg du skrev feil, for klart man kan gå 20-30 min tur med valp. Men det er jo mer rolig rusling, det er jo ikke alltid valpen gjør fra seg med en gang den kommer ut, pluss at den må få se verden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpings skal slett ikke gå 20-30 minutters tur, det Malamuten mente, var at valpen måtte ut og tisse hvert 20.-30. minutt. :)

Og ja. Jeg mente ikke å skremme deg helt vekk fra tanken på valp i eksamenstiden - jeg vil bare at du skal være forberedt på at det ikke nødvendigvis kommer til å gå på skinner selv om mange her på Sonen har hatt ålreite valper. :)

Aha, var det jeg tenkte ;) Valpen skal jo få tur, men vil jo ikke slite den helt ut.

Det er bra å få høre de negative sidene også, sånn at jeg ikke får feil inntrykk av hvordan det kommer til å bli. Jeg tenker at det er bedre å forberede seg på at det blir superslitsomt, også heller bli gledelig overraska over at valpen er rolig og snill :)

Min kelpie var også torpedo som liten og sov så og si aldri, men det er ikke verre enn at man setter seg på et rom hvor valpen ikke kan ødelegge noe (les: badet, bodde mye der i eksamensperioden med valpen) og gir den tyggebein og leker og lar den underholde seg selv ;)

Jeg tenker å kjøpe sånne grinder på biltema og lage et inngjerdet område der valpen kan få boltre seg fritt ;)

Nå håper jeg du skrev feil, for klart man kan gå 20-30 min tur med valp. Men det er jo mer rolig rusling, det er jo ikke alltid valpen gjør fra seg med en gang den kommer ut, pluss at den må få se verden.

Når jeg snakker om tur så tenker jeg på rask gange og at man rekker å gå ganske langt på 20-30 min. Men jeg tenker at med valpen så skal jeg ikke stresse med tur og ta ting i valpens tempo. Regner med å måtte bruke en del lenger tid til bussen enn vanlig iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg du skrev feil, for klart man kan gå 20-30 min tur med valp. Men det er jo mer rolig rusling, det er jo ikke alltid valpen gjør fra seg med en gang den kommer ut, pluss at den må få se verden.

Ja, jøss. Her har ikke jeg klart å lese skikkelig før jeg svarer, haha. Tror kanskje jeg lagde en egen versjon av spørsmålet inni hodet og svarte på den.

Klart valpen kan gå 20-30 minutter på tur. Men den trenger ikke det hver gang den er ute! DET var det vel jeg så klønete prøvde å formidle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...