Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporkurs i Sandnes/Stavanger? (Hvor tidlig kan man trene spor med valp?)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har seg slik at jeg har lyst å prøve ut spor med dyret da jeg tror han kan egne seg meget godt til denne aktiviteten, spesielt når man tenker på hva slags rase han er :P Så da lurer jeg på hvem dere anbefaler i sandnes/stavanger når det kommer til sporkurs?

Og så har jeg en venninne som har lyst å teste spor på sin nye hund etterhvert, så vi vurdere å gå et kurs samtidig. Så hvor tidlig kan man begynne med spor? Valpen hennes er ca 10 uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor kan man begynne med en gang man henter valpen.. Så at den er 10 uker er null stress :)

Anbefalninger kan jeg dessverre ikke hjelpe deg me..

Vi hadde en 12 uker gammel riesen på sporkurs i klubben - det gikk så det grein det. Nesa virker fra de er bittesmå så bare kjør på så lenge hunden klarer å ta seg noenlunde frem i terrenget :)

Ok,hun er supermobil allerede og farter rundt overalt! Har litt av hvert i seg og eier vurderer å trene litt mot redning, type søk i snøskred og skog og sånt da hun har en del med røde kors og gjøre. Jobber litt for dem bla. Såvidt jeg har forstått det er moren til valpen blanding av JRT, Dachs og Tibetansk spaniel mens faren er Shiba. Så tror nok hun kan passe fint til spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne trene litt spor med en valp, men vi anbefaler ikke at folk går med så unge valper på kurs, da det blir lange dager og valpen blir veldig sliten. MAn får langt mer utbytte av å være med på et kurs som observatør og evt trene litt i pausene etc. Når valpen er 6 mnd tåler de litt mer målrettet jobbing er vår erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne trene litt spor med en valp, men vi anbefaler ikke at folk går med så unge valper på kurs, da det blir lange dager og valpen blir veldig sliten. MAn får langt mer utbytte av å være med på et kurs som observatør og evt trene litt i pausene etc. Når valpen er 6 mnd tåler de litt mer målrettet jobbing er vår erfaring.

ok, skal videreformidle informasjon :) Er ingenting som haster for min del, og det tror jeg ikke det gjør for eier av valpen helder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt link til tråden til eier av valp så satser på at hun leser dette selv. Ellers vil jeg vel tro dette med alder er ganske individuelt? Har aldri gått sporkurs selv, men er vell pauser innimellom slik at eventuell valp/hund får hvile innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjempeutbytte av å gå sporkurs med Amiga 4 mnd gammel. Hun tok spor kjempebra og de 4 sporene det ble iløpet av helgen ble en kjempe utvikling på, Ser ikke problemet med å gå med liten valp, akkurat spor er jo den tingen man venter mest på, man legger spor,man venter,man ser på andre osv osv. man lærer jo minst like mye av å være med og se på alle de andre også.

Det er jo ikke spesielt slitsomt å være med på det og ligge i bilen og sove mellom øktene kontra alt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjempeutbytte av å gå sporkurs med Amiga 4 mnd gammel. Hun tok spor kjempebra og de 4 sporene det ble iløpet av helgen ble en kjempe utvikling på, Ser ikke problemet med å gå med liten valp, akkurat spor er jo den tingen man venter mest på, man legger spor,man venter,man ser på andre osv osv. man lærer jo minst like mye av å være med og se på alle de andre også.

Det er jo ikke spesielt slitsomt å være med på det og ligge i bilen og sove mellom øktene kontra alt annet...

Joda jeg sier ikke at valper ikke kan gå spor, men nå er det ganske stor forskjell på 10 uker og 4 mnd syns jeg. Det er ikke bare valpen som er på kurs og når folk betaler mye penger for å gå på kurs, så vil de ha valuta for pengene, i de aller flestes tilfelle så er det å trene så mye som mulig, gå mange spor og få masse tips til videre fremgang. Når de har gått type 4 stk 50 meters spor i løpet av en helg, så syns de ofte det er veldig dyre spor.

SÅ jeg anbefaler alle som ønsker å gå sporkurs hos oss å enten vente til den er litt eldre eller delta som observatører (hvilket er veldig mye billigere), noe som aldri har blitt negativt mottatt hos våre kunder. Jeg tror tvert i mot at de heller foretrekker at vi ønsker å gi de kvalitet og valuta for pengene, enn at vi tar med "råttogrøti" på kurs for å tyne penger av dem, for det finnes endel av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk sporkurs med Oscar når han var 6 måneder gammel. Syns det var veldig greit og han var så flink, men hadde nok ikke gått noe kurs før den tid tror jeg, siden han ble så veldig fort trøtt bare av nye inntrykk før den alderen liksom. Tror ikke vi hadde fått så mye utav det rett og slett. Men vi gikk litt småspor med ham selv da før kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener me valuta for pengene, gråtass.. Og selvfølgelig kan det bli lange dager for en valp.

Men igjen, litt avhengig hvordan kurset legges opp og hundeførerens egne synspunkter om hva msn vil ha ut av kurset som kanskje styrer mest om man skal melde seg på eller ikke ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at hun har div kurs innimellom. Bla spor. Har ikke vært på kurs der selv, men har lyst en gang. Hun har erfaring fra bla politiet.

http://www.freewebs.com/tazcaro/

Kan godt hende, får be søs spør henne eventuelt finne henne på fjasbok selv eller stikke innom henneen gang jeg er med i stallen :P. Veldig trivelig dame :)

EDIT: Hun har faktisk sporkurs nå i helga! Ei som har hest i samme stall som søs skal være med! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...