Gå til innhold
Hundesonen.no

Noortje fan 't Suydevelt "Nora" (Drentsche patrijshond)


Irenen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 654
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Møt min lille nederlender! (Vel, hun er ikke min helt enda, men om to uker og fem dager er hun det) Noortje fan't Suydevelt, til daglig Nora, er en Drentsche patrijshond som skal reise hele veien

Vi er vel hjemme fra Nederland igjen, og familien har økt Jeg trodde jeg var supergodt forberedt med alt i forhold til reisen, men det skulle det nå vise seg at jeg ikke var. Eller forberedt var j

*smelt*

Posted Images

Å den leken der sikla jeg på når jeg var innom dyrebutikken denne uka. Var kjempesurt å ikke ha en hund å kjøpe den til!

Hu er bare så kul den frøkna der :) Ser ut som en flink apportør også!

Men det er jo snart jul - kanskje noen hunder i familien ønsker seg den? :D

Møtte forøvrig en ekstremt engasjert fuglehundmann på dyrebutikken idag, og han ville gjerne ha oss med på fuglehundtreninger i solemskogen. Jeg som trodde det var litt vanskelig å finne noen å trene sånt med når man ikke har en vanlig rase - men neida :D Så nå får vi se, om det passer best å trene med tanta di, munsterlenderklubben eller i solemskogen :) Mannen hadde fryktelig lyst til å stjele med seg Nora hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo snart jul - kanskje noen hunder i familien ønsker seg den? :D

Møtte forøvrig en ekstremt engasjert fuglehundmann på dyrebutikken idag, og han ville gjerne ha oss med på fuglehundtreninger i solemskogen. Jeg som trodde det var litt vanskelig å finne noen å trene sånt med når man ikke har en vanlig rase - men neida :D Så nå får vi se, om det passer best å trene med tanta di, munsterlenderklubben eller i solemskogen :) Mannen hadde fryktelig lyst til å stjele med seg Nora hjem :P

Jaktmennesker er som regel heerlig :) Og veldig inkluderende.

Selv på jaktprøver er dommer opptatt av å lære deg tips på veien!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehundfolk er stort sett veldig hyggelig og inkluderende.

Folk har feil inntrykk av "oss" fordi man ofte sitter med inntrykket av at vi bare banker og denger bikkjene våre :P

Noe som er under stor endring! Har riktignok vært på et valpekurs som var svært spesielt, men det jeg deltok på med Yaris var utrolig fokusert på å positivt få frem atferden vi ønsker. Og det var krav til minst 70% ros, og at man skulle lese hunden slik at den unngikk å feile.

Og jo flere av oss som viser at man ikke trenger å denge bikkja, jo bedre blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er under stor endring! Har riktignok vært på et valpekurs som var svært spesielt, men det jeg deltok på med Yaris var utrolig fokusert på å positivt få frem atferden vi ønsker. Og det var krav til minst 70% ros, og at man skulle lese hunden slik at den unngikk å feile.

Og jo flere av oss som viser at man ikke trenger å denge bikkja, jo bedre blir det :)

Han jeg snakka med var fuglehundinstruktør og tidligere formann i klubben (husker ikke hvilken riktignok). Og han nevnte både klikker og så absolutt ikke ut til å være typen som denga bikkjene sine ;)

Har tro på at det er skjedd mye på fuglehundfronten de siste årene også :) Blir morro å starte treningen snart!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på tur i skogen! :) Det var jo egentlig meldt sol idag, men den viste seg dessverre ikke før den nesten var gått ned, derfor ble det ikke like mye bilder som jeg hadde håpet på idag. Men litt spam skal jeg få til :D

IMG_3751.jpg

IMG_3732.jpg

Mamma var med på tur. Her ser dere hvorfor det ikke er så lett å ta bilder av Nora ;)

IMG_3728.jpg

Vi liker pølse

IMG_3697.jpg

IMG_3688.jpg

Luna er ca 50cm høy, så Nora begynner å bli stor jente

IMG_3666.jpg

Nora og Taxi

IMG_3659.jpg

IMG_3658.jpg

IMG_3747.jpg

IMG_3851.jpg

Tripp trapp tresko

IMG_3841.jpg

IMG_3822.jpg

Taxi får en nuss :)

IMG_3810.jpg

Kan vi få pølse?

IMG_3808.jpg

IMG_3806.jpg

Er bare søt jeg da

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har Nora gått sitt første spor :D

Vi møtte opp på treningen ganske tidlig, og på plassen der trente jeg rett og slett på å leke drakamp med Nora. Godbiter fungerer bedre som forsterker hos henne, men jeg ønsker å også kunne belønne med lek for å få litt mer intensitet i treningen etterhvert. Hun er en ganske så rolig type egentlig.

Etterhvert dukket et par til opp, og Nora lekte med kooikeren Mio. Da det endelig ble tid for å gå spor hadde hun vært i aktivitet såpass lenge, at hun egentlig var ganske sliten. Så etter mini-sporet, krøllet hun seg sammen i en ring og la seg oppå leka si. Fikk litt vondt av henne - såå sliten, samtidig som det regnet og var skikkelig guffent vær. Da var det en som var fornøyd med å sovne på matmors fang på bussen :)

IMG_3861.jpg

IMG_3875.jpg

IMG_3884.jpg

IMG_3888.jpg

IMG_3896.jpg

Neste gang tar vi sporet først, og leken etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med selen? Den så god ut! Non stop?

Non-stop sin nye sporsele ja :D Har bare brukt den en gang, og den er litt stor enda, men den virker veldig ålreit :) Har også ring under til å feste sporline, som er skjult i en lomme, sånn at den ikke henger og dingler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stop sin nye sporsele ja :D Har bare brukt den en gang, og den er litt stor enda, men den virker veldig ålreit :) Har også ring under til å feste sporline, som er skjult i en lomme, sånn at den ikke henger og dingler.

Kanskje vi må ha en slik en da!

Liker at du liker navnet til hunden min så godt at du og måtte ha det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi må ha en slik en da!

Liker at du liker navnet til hunden min så godt at du og måtte ha det! :D

Haha, jeg sjekket faktisk ikke om det var noen andre sonen-hunder som het det samme før jeg valgte navn altså :P Men når hun heter Noortje på papiret, passet det bra å ha Nora som daglignavn synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...