Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffete hund og sinte naboer


Ane91
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg elsker hunder ( åpenbart ) , men hater bjeffing...

Fordi at det at mennesker lager lyd er jo helt naturlig, mens når hunder gjør det, så gjør de det for å vaere kjip. Dessuten vet jo alle at alle hunder holder kjeft bare du ber de om det, det er bare

Kanskje han burde vurdere enebolig ? Seriøst.. man kan kanskje klage på hundebråk ( 10 -15 bjeffer er ikke klage tema synes jeg da ) , men folk bør da få gå rundt og være klønete i sitt eget hjem. Ig

Veit du hva jeg syns er nedlatende? At man går ut fra at "korreks" må være snakk om mishandling ala "løfte de opp i nakkeskinnet og rompepelsen og slenge de i veggen", og at man snakker om "hvor langt man vil gå i straffingen" om korrekser ikke funker. Poenget er ikke å være slem med bikkja, eller få en unnskyldning til litt gladvold, liksom, poenget er å nå inn.

Åh, klyp i siden funker ikke, jeg tipper jeg bare sparker henne neste gang. Sparker jeg hardt nok, så mister hun pusten, og da får hun jo ikke bjeffa! Da lærer hun da, tenker jeg!

Ja, jeg ble bittelitt spydig.

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at om de lette straffene som du nevner + høy stemmebruk ikke fungerer så er det et spørsmål om hvor mye lenger man skal gå med straffen. Det er først da de tingene du nevner kanskje kommer inn i bildet.

Jeg syntes du misforstod meg totalt egentlig, men men.

Og det var Renate A sitt innlegg jeg reagerte på.

Hun er irritert på at folk bare lar bikkjene sine bjeffe, istedet for å løse det så enkelt som hun gjør det. Poenget mitt er da at det ikke funker så enkelt på alle hunder, og det er kanskje ikke bare fordi eieren er en idiot som ikke vil si nei til bikkja si. (Det vil garantert de fleste eiere på et så irriterende problem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at om de lette straffene som du nevner + høy stemmebruk ikke fungerer så er det et spørsmål om hvor mye lenger man skal gå med straffen. Det er først da de tingene du nevner kanskje kommer inn i bildet.

Jeg syntes du misforstod meg totalt egentlig, men men.

Og det var Renate A sitt innlegg jeg reagerte på.

Hun er irritert på at folk bare lar bikkjene sine bjeffe, istedet for å løse det så enkelt som hun gjør det. Poenget mitt er da at det ikke funker så enkelt på alle hunder, og det er kanskje ikke bare fordi eieren er en idiot som ikke vil si nei til bikkja si. (Det vil garantert de fleste eiere på et så irriterende problem.)

Ok, så jeg er nedlatende fordi jeg ikke liker bjeffing? Da får jeg være nedlatende, jeg liker ikke bjeffing.

Her jeg bor så er det en hund som står ute og bjeffer konstant, har bodd her i over 1år nå, DA må jeg vel ha lov til å syntes at ignorering ikke fungerer like bra, eller?

Jeg er ikke dum og skjønner godt at det ikke er like lett å trene det bort på alle hunder, men man har da sett MANGE eksempler på tafatte eiere som bare tuller rundt med hunden når den gneldrer og hunden bare fortsetter å gneldre.

Skjønner også at ikke alle hunder tåler at man går inn med korreks som feks å holde rundt munnen, men da syntes jeg at man bør prøve så godt man kan å finne andre løsninger.

Kan hende jeg har lynkjapp korreks inni meg fra barndommen siden jeg er oppvokst med Corgier og de er kjappe på kjeftingen dersom de får sjangsen til å mene ting om ditt og datt.

Da var det den som var nermest som sa "EYYYY" når de hadde lært hva det ordet betød, før det så holdt vi for munnen dems, de vi ikke kunne gjøre det på ble tatt bort fra situasjonen (var de ute så gikk vi inn, var vi inne så gikk vi til et annet rom, noen ganger så hjalp det å kun be om kontakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at om de lette straffene som du nevner + høy stemmebruk ikke fungerer så er det et spørsmål om hvor mye lenger man skal gå med straffen. Det er først da de tingene du nevner kanskje kommer inn i bildet.

Jeg syntes du misforstod meg totalt egentlig, men men.

Og det var Renate A sitt innlegg jeg reagerte på.

Hun er irritert på at folk bare lar bikkjene sine bjeffe, istedet for å løse det så enkelt som hun gjør det. Poenget mitt er da at det ikke funker så enkelt på alle hunder, og det er kanskje ikke bare fordi eieren er en idiot som ikke vil si nei til bikkja si. (Det vil garantert de fleste eiere på et så irriterende problem.)

Det er mye mulig at jeg misforstod deg totalt, men jeg syns det er minst like nedlatende å gå ut fra at vi ikke skjønner hva dere sliter med. Så enestående er ikke problemene dere har, det kan faktisk tenkes at både RenateA og jeg har eller har hatt sånne hunder sjøl? Det kan til og med hende at vi veit at det ikke er enkelt, poenget var kanskje at vi foretrekker en litt mer aktiv håndtering av problemet - særlig når det er grinete naboer i bildet?

Og en av tingene jeg reagerte på, var den unisone "tåler ikke naboen litt bråk, så bør han kjøpe seg enebolig", den går begge veier, som nevnt. Når man bor vegg i vegg med folk, så er man faktisk nødt til å ta noen hensyn. Det er like hensynsløst å la bikkja stå og bråke, som det er å spille høy musikk tidlig om morran eller seint om kvelden, eller drive med snekkerarbeid til langt på natt. Bikkjegneldring er en sånn ting man hører. Hvis man som hundeeier ikke tåler at folk ikke kan fordra at bikkjene deres bråker, så får de kjøpe seg enebolig, fortrinnsvis på et sted der det er langt til nærmeste nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel mest fordi naboen klagde over at de gikk over gulvet og mistet ting at flere av oss nevnte enebolig eller ? Jeg har folk under vanligvis, og jeg går over gulvet akkurat når det passer meg. Jeg har folk over meg også og selv om vi legger oss tidligere enn de har det ikke falt meg inn å bli irritert hvis de mister ting i gulvet så jeg våkner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du hva jeg syns er nedlatende? At man går ut fra at "korreks" må være snakk om mishandling ala "løfte de opp i nakkeskinnet og rompepelsen og slenge de i veggen", og at man snakker om "hvor langt man vil gå i straffingen" om korrekser ikke funker. Poenget er ikke å være slem med bikkja, eller få en unnskyldning til litt gladvold, liksom, poenget er å nå inn.

Det var jeg som skrev det, og det var for å få deg til å forstå at uansett hvor mye man korrigerer noen hunder i noen situasjoner, så stopper ikke atferden man korrigerer fordiom. UANSETT hvor myk/hard/overdreven korreksen er.

Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens sær, men 10-15 bjeff daglig, kunne vært nok til å gå meg på nervene også. Når man bor vegg til vegg med folk, så får man slutt på bjeffinga med en gang, man drar ikke igang et treningsopplegg som varer i bøtter og spann av tid, syns jeg.

Og joda, jeg liker hunder, jeg er bare ikke overbegeistra for bjeffing i tide og utide.

Enig.

Hvis mine hunder hadde bjeffet 10 ganger til dagen, så hadde det klikket for meg.

Den eldste hunden min kan vakte litt, si maks 5 bjeff i uken, det er nok til at jeg bli stresset pga. huseier. Huseier sier at han ikke merker hundene, og sånn skal det jo være...

Det er JEG som har hunder, ikke hele nabolaget.

Det er alltid forskjellige ting man kan gjøre i forhold til vakting. Jeg har sagt til folk at de må gi en beskjed før de kommer, slik at jeg får tatt vekk den hunden som vakter. Da legger jeg henne inn på et annet rom, evt. i bilen for å så ta henne inn etterpå. Det er mye mindre stress for hunden, og for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev det, og det var for å få deg til å forstå at uansett hvor mye man korrigerer noen hunder i noen situasjoner, så stopper ikke atferden man korrigerer fordiom. UANSETT hvor myk/hard/overdreven korreksen er.

Skjønte du det nå?

Poenget er ikke å korrigere hardt, Aussieglis, poenget er å korrigere riktig. Det er en stor forskjell på et kjapt klyp eller lugg til riktig tid, og det å bære bikkja i skinnet og slenge de i veggen. Det siste er ikke å korrigere, det er å mishandle bikkja. Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klipe og lugge hunden for at naboen skal få slippe noen bjeff for at andre metoder tar litt lengre tid er etter mitt syn det samme som å misshandle. Å klip og lugge en hund er nødløsninger i min bok. At naboen må tåle et bjeff eller to ekstra ligger ikke i definisjon av nød.

Joda, jeg kunne ha hatt lyst til å klipe/lugge både barn, hund, katter og kjerring både en og to ganger, men det gjør man ikke - vi er da sivilisert og har andre metoder å få fram hva vi vil og få de til å høre etter på.

Peace :hug:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere gjort med f. eks valp som fyrer seg opp og brøler og bjeffer (i kombinasjon med hopping) når man koker litt over på f. eks tur?

Inne er det greit, rett i timeout og det fungerer. Ute er det verre :P . Godbit er uaktuelt mtp. at hjernen er i kokemodus, fysisk korreks er som luft, og å stå på båndet fungerer heller ikke, for han er fremdeles innen rekkevidde til å spise på bein eller sitt eget bånd.

Funker sånn halvveis å ignorere, altså bare snu ryggen til han frem til han gir opp, men han biter klyper relativt hardt og det ser jo forferdelig ut. Mona gjorde akkurat det samme og vokste det av seg, vi fant aldri noen bra løsning på det.

Så Ingvild, jeg skjønner hva du mener med at det er forskjell på inne og ute, og mulighetene man har :P .

Vi har også nulltoleranse for bjeffing inne og ute, det er rett i timeout om han får det for seg at han skal stå og bjeffe på noe (varselsbjeff her og der er ok, han er ikke en stor bjeffer). Naboens JRT, derimot.... den bjeffer hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund var slik IW. Der overså jeg det. Holdt han bare ut fra meg og overså til han ble rolig. Han ga seg veldig raskt med adferden der hos meg. Dama derimot slet mer. Hun hadde ikke krefter eller fysikk til å holde han unna å bitklipe og hoppe (skulderplager) - Hun prøvde å feste han fast i noe for så å overse, men det fungerte bare fram til han var løs fra objektet, for da starta han på igjen. Så hun slet virkelig pga skulderplagene, så vi så oss nødt til å bruke grime når hun gikk med han. Tvert han begynte, så ble grime satt på og han fikk gå en stund med den. Rolig, så ble den tatt av. På igjen med en gang han ikke ga seg når han begynte igjen. Han likte ikke å gå med den, så tok bare 3 turer før det var nok å bare ta den fram, så roet han seg. Så hun slet veldig med han før vi tok grimen til hjelp - det fungerte veldig bra for henne og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kunne ha hatt lyst til å klipe/lugge både barn, hund, katter og kjerring både en og to ganger, men det gjør man ikke - vi er da sivilisert og har andre metoder å få fram hva vi vil og få de til å høre etter på.

Nå jeg venter i spenning på den siviliserte måten å lære en hund at man ikke skal bjeffe, som ikke irriterer vegg-til-vegg-naboen. Som du kanskje har lagt merke til, så er det flere her som sliter med det, sant? :)

Hva ville dere gjort med f. eks valp som fyrer seg opp og brøler og bjeffer (i kombinasjon med hopping) når man koker litt over på f. eks tur?

Jeg ville holdt den fast til den slutta og brøle og bjeffe (og der får du jo en liten utfordring etterhvert.. hehe). Hvis du holder i halsbåndet rett under haka på han, så skal du ha rimelig god kontroll både på hva han får bitt i og hopping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke å korrigere hardt, Aussieglis, poenget er å korrigere riktig. Det er en stor forskjell på et kjapt klyp eller lugg til riktig tid, og det å bære bikkja i skinnet og slenge de i veggen. Det siste er ikke å korrigere, det er å mishandle bikkja. Skjønte du det nå?

Ja, og jeg prøver å forklare deg, at selv om jeg klyper henne, lugger henne, pirker på henne, drar henne i øret, roper, kjefter... UANSETT hva korreksjonen er, så gjør det det ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så mye mer troverdig spydighetene dine hadde vært om du bare hadde klart å hoste opp ett av disse siviliserte triksene dine for hvordan man avlærer en hund å bjeffe som ikke irriterer naboen, KarpeSkrotum. Hvem tror du at du rammer med denne morsomheten din, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk glemmer er at det er ikke bare forskjell på hunder, men også på eierne. Det er ikke alltid eier mestrer metodene, enten det er den ene eller andre veien.

Det hjelper ikke en dritt å kalle et lugg eller klyp for mishandling, hvis eier ikke har tålmodighet eller evner til gå rundt grøten for å komme i mål. Det hjelper ikke å fortelle andre hvor effektivt lugg og klyp er heller, til en eier som ikke mestrer timing, styrke eller sinnelag når de skal straffe. Det finnes flere veier til rom, også med samme hund.

Jeg er elendig på å straffe planlagt, jeg suger sånn at jeg har noen episoder på samvittigheten som regelrett er skammelige. Er det impulsstraff så funker det greit og jeg hverken feiger ut eller skremmer vannet av bikkja. Men å skulle gå inn å planlagt straffe bort noe, vel det tror jeg ikke er beste løsning for meg, for det er veldig ymse hvordan det uttarter seg da. Å kalle straff for en enkel metode er jo bare ikke riktig, jeg synes iallfall det er kjempevanskelig!

Det er rett og slett ikke de samme alternativene som står på alternativslista til alle hundeeiere, eller alle hunder. Det er like riktig å si at straff ikke funker på et menneskeindivid som på et hundeindivid, selv når mennesket er den som utøver. Det samme gjelder for klikkermetoder. Det kan funke som hånd i hanske på en hund, men hva hjelper vel det om eier ikke klarer å gjennomføre?

Bjeffing kan være en utrolig vanskelig atferd å få bort på hunder som lett tyr til lyd. Det kan sitte innmari hardt, så hardt at i noen tilfeller bør målet være at hunden blir bedre, ikke stille.

Jeg tror alle egentlig er helt enige jeg, jeg synes iallfall det virker litt sånn. Bortsett fra KarpeSkrotum da, but you can't please'em all.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klipe og lugge hunden for at naboen skal få slippe noen bjeff for at andre metoder tar litt lengre tid er etter mitt syn det samme som å misshandle.

Slike utsagn som dette byr bare til konflikter, da har man vippet over fra passivt aggressivt til aggresivt aggressivt. 2ne mishandler garantert ikke hunden sin, mishandel defineres ikke ut fra ditt komfort-nivå, men mye mer ut fra hundens.

Så, 2ne, oppfører Krøllebølla seg som hun blir mishandlet når du korrigerer henne? Hvis ja, slutt med det. Hvis nei, fortsett med det som funker.

Så enkelt kan det sies altså, helt uten å anklage andre for å mishandle.

Jo, tid er absolutt et helt legitimt kriterie å ha med når man skal velge metode. Det er faktisk way up there sammen med evne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, 2ne, oppfører Krøllebølla seg som hun blir mishandlet når du korrigerer henne? Hvis ja, slutt med det. Hvis nei, fortsett med det som funker.

Klart hun oppfører seg som hun er mishandla. Det er jo det at hun kryper rundt veggene her og dukker unna når vi ser på henne som har gitt henne kallenavnet krøllebølle, på en måte :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun oppfører seg som hun er mishandla. Det er jo det at hun kryper rundt veggene her og dukker unna når vi ser på henne som har gitt henne kallenavnet krøllebølle, på en måte :aww:

Sånn kan det gå når man driver og bjeffer hele tiden. Velfortjent spør du meg. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...