Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

9 hours ago, Teserere said:

Det skjønner jeg ikke hvordan er teknisk mulig??

Sånn som jeg skrev i første innlegget. Du skal øke i fire hjørner, sant? Hver av disse fire hjørnene merker du med en maske. Hver økerunde øker du med en maske på hver side av denne masken, men selve masken strikker du rett. 

Hvis du setter en maskemarkør på hver side av masken du skal øke rundt,så bruker du bare denne når du skal øke :

*strikk til  maskemarkør, øk en mot høyre,  strikk en rett, øk en mot venstre*

Vent litt så skal jeg se om jeg får tatt et bilde eller noe. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, se her. Den masken i midten av de gule markørene er masken du skal øke på hver side av. Den samme masken er også et av de fire "hjørnene" på genseren.

34326075124_4a85388ec4_c.jpg

Helt punktvis: 

Strikk fram til maskemarkør, øk en mot høyre (m1r), flytt markøren fra venstre til høyre pinne, strikk masken i midten, flytt neste maskemarkør fra venstre til høyre pinne, øk en mot venstre (m1l), strikk fram til neste maakemarkør. Dette gjør du i alle fire hjørnene på alle økerundene. Tips: Merk den første markøren i en annen farge slik at du vet hvilket hjørne som starter runden. 

Ble det mer forståelig nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet hvordan jeg øker mot høyre og venstre, den biten er grei skuring. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg strikker økningene vridd rett? Fordi i mitt hode kan de kun strikkes på en måte for at det ikke skal bli hull. Så hvorfor står det at de strikkes vridd rett hvis det egentlig bare er helt vanlige økninger ?? Det føkker opp hodet mitt:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp igjen :icon_redface:

har flere prosjekter på gang. Strikket ermer og bol på nancy og satt alt sammen på rundpinne. Har  379m. Skal strikke mønster videre, i oppskriften står det (se bildet).

hvorfor står det at B=145 (str s) masker? Hva betyr det? Går ikke opp i 379...

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

har flere prosjekter på gang. Strikket ermer og bol på nancy og satt alt sammen på rundpinne. Har  379m. Skal strikke mønster videre, i oppskriften står det (se bildet).

image.jpg

Skal du ikke felle til 145 masker, som det står i diagrammet?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

image.jpg

Når du har strikket diagram B  feller du på siste omgang til 145 masker.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syhjelp!

1. Vi har en liten campervan med små sofabenker og puter som er veeeldig 90-talls. Har lyst til å sy nytt trekk til dem, men jeg har ikke så mye syerfaring. Putene er rektangulære og har glidelås på langsiden bakerst, jeg tenkte å begynne med de. Noen tips til beste fremgangsmåte her? Mtp at det er en "boks" må jeg jo ha noe til sidene, jeg kan ikke bare sy sammen to rektangler som på en sofapute antar jeg? :D 

2. De to putene man sitter på har en forhøyning foran, litt som en sånn her pute:
contour-pillow.jpg
Hvordan får jeg til den? Prøver å google men kjenner ikke terminologien så godt. 
Edit: Aha, boxed pillow case with zipper heter hvertfall det første jeg er ute etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laikamor skrev:

Skal du ikke felle til 145 masker, som det står i diagrammet?

7 timer siden, Bustebarten skrev:

Når du har strikket diagram B  feller du på siste omgang til 145 masker.

Snakk om å overtenke :fear:

takk takk!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig med genser i går. 

file_medium2.jpg

Nå vet jeg ikke hva jeg skal legge opp. Har lyst på enda en genser tror jeg. Jeg har endel Pickles Pure Wool som jeg enten kunne lagt dobbelt, eller lagt sammen en tråd pusegarn. Hva tror dere? 

Pusegarnet

s-l1600.jpg

Pickles Pure Wool 

281_medium2.png

Om jeg dropper pusegarnet vurderer jeg denne. Veldig enkel genser som kan brukes mye ser jeg for meg. Samtidig foretrekker jeg gensere med båthals. Blir så usikker. 

HOMS-hearthstone-05a_medium2.jpg

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Teserere said:

Stilig ferdig genser @Mari! Fin bunnfarge.

likte den nederste godt også, kan du ikke lage den med båthals fra raglan til raglan?

ellers kan kanskje ull og pusegarn gå sammen til en ingen dikkedarergenser! 

Du, jeg satt og tittet på ingen dikkedaregenser faktisk, vurderte å kopiere deg der ass. Men jeg kom fram til at den til tross for at den posete formen er kjempefin, så kler den nok neppe meg. Endte med å legge opp til denne til slutt. Med en tråd pure wool og en tråd pus. :) 

DSC_0443_gr_medium2.jpg

PS: Pusegarnet er 70% merino og 30 % polyamid som jeg kjøpte på eBay. Brukte 120 kr for 3000 meter (10 nøster) og det var inkludert frakt og garnet kom levert på døra 3 dager etter at jeg kjøpte det. Det er hett tips til alle oss som alltid har bittelitt ekstra plass i garnlageret :lol: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

@Teserere Den blir kjempefin! Fargen ser helt nydelig ut, helt perfekt melert. :) Din er så mye mer fluffy enn min, pusegarnet ditt må være innmari pusete? Røyter det? 

Ja begynner å venne meg til fargen :) De passer godt sammen. Det er skikkelig hårete garn :teehe: Det røyter egentlig ikke, finner ikke masse småhår hvis du skjønner, men føler at det klør i nesa når jeg strikker. Så veldig spent på hvordan den blir å ha på, om det klør mye.

Hvor langt har du kommet på din?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Teserere said:

Ja begynner å venne meg til fargen :) De passer godt sammen. Det er skikkelig hårete garn :teehe: Det røyter egentlig ikke, finner ikke masse småhår hvis du skjønner, men føler at det klør i nesa når jeg strikker. Så veldig spent på hvordan den blir å ha på, om det klør mye.

Hvor langt har du kommet på din?

Tok nettopp av til ermene :) Som du ser, på langt nær like fluffy som din. Begge deler er fint egentlig. Fargen er kanskje litt grønnere i virkeligheten, men dette blir et nøytralt plagg ja. :P 

file_medium2.jpg

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.6.2017 at 0:38 PM, Mari said:

Du, jeg satt og tittet på ingen dikkedaregenser faktisk, vurderte å kopiere deg der ass. Men jeg kom fram til at den til tross for at den posete formen er kjempefin, så kler den nok neppe meg. Endte med å legge opp til denne til slutt. Med en tråd pure wool og en tråd pus. :) 

DSC_0443_gr_medium2.jpg

PS: Pusegarnet er 70% merino og 30 % polyamid som jeg kjøpte på eBay. Brukte 120 kr for 3000 meter (10 nøster) og det var inkludert frakt og garnet kom levert på døra 3 dager etter at jeg kjøpte det. Det er hett tips til alle oss som alltid har bittelitt ekstra plass i garnlageret :lol: 

Den var helt utrolig fin! Hvor kan man finne oppskrift på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Annegru said:

Fantastisk! 

Er oppskriften vanskelig å skjønne på engelsk?

Har du strikket på engelsk før? Jeg synes ikke den er vanskelig, men økerundene er litt tunga rett i munnen fram til ermene er satt av. Så lenge du ikke tenker og bare følger slavisk, så går det helt fint. Den er godt skrevet. Kjør på, og spør her om du lurer på noe. :) 

Et spørsmål, går det an å strikke begge ermer samtidig på magic loop når man strikker fra toppen og ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mari said:

Har du strikket på engelsk før? Jeg synes ikke den er vanskelig, men økerundene er litt tunga rett i munnen fram til ermene er satt av. Så lenge du ikke tenker og bare følger slavisk, så går det helt fint. Den er godt skrevet. Kjør på, og spør her om du lurer på noe. :) 

Et spørsmål, går det an å strikke begge ermer samtidig på magic loop når man strikker fra toppen og ned? 

Jeg har strikket et par votter på engelsk, det er det. Men da kan jeg prøve meg på denne, den var jo veldig fin :)

Jeg har strikket begge ermer samtidig på magic loop en gang fra topp og ned. Det var veldig slitsomt og knotete, men det gikk... Gikk greit etter noen cm, men jeg brukte lang tid på de første og forbannet at jeg prøvde meg på det :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider