Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

:lol: Her hikker det mange ganger daglig for tiden. Først var jeg litt bekymra, men etter litt googling ser jeg at hikking er et sunnhetstegn. I går kjente mannen det også, og i mangel på bedre ord fant han til slutt ut at "creepy" var et godt beskrivende ord på hva han følte akkurat da :lol:

Også måtte jeg le av meg selv når jeg venta de to timene på legekontoret under sukkerbelastningstest forrige uke. Hadde med en svær skolebok som jeg hvilte på magen. Ungen sparka konstant (namnam, kaldt sukkervann!) og boka hoppet så mye at jeg til tider ikke klarte å lese noe. Så sikkert passe rart ut :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Nå er baby bare 15 dager gammel, men seriøst han HATER badekaret! Dusj sammen med pappan derimot, er flott.. Hehe. Kommer han til å like badet etterhvert? Ser for meg det som sånn koselig natta-natta-greie jeg :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker det bare ikke :P ? Noen blir vandt til det etterhvert, noen synes plutselig det er gøy når de er blitt litt større osv. Vi badet liiite når Soph var bitteliten, hun var alltid med pappa'n i dusjen (jeg var livredd for å miste henne :P ) og plutselig når hun kunne sitte selv og litt sånt så var badekaret kjempemorsomt.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Her hikker det mange ganger daglig for tiden. Først var jeg litt bekymra, men etter litt googling ser jeg at hikking er et sunnhetstegn. I går kjente mannen det også, og i mangel på bedre ord fant han til slutt ut at "creepy" var et godt beskrivende ord på hva han følte akkurat da :lol:

Ble litt 'misunnelig' da jeg leste dette for har ikke kjent noe hikking her enda.

Men hos jordmor idag nevnte hun av seg selv at det var vanlig fra uke 30 og utover... :) Hun ville si fra så vi ikke skulle bli bekymret når vi kjente det! :ahappy:

Vet du hvordan morkaken din ligger? Min ligger foran og demper endel.

Og hvordan står det til med bena til dere andre gravide? Mine blir jeg gal av for de kiler sånn...

Ellers gleder jeg meg veeldig til kiropraktor på fredag, har en låsing i bekkenet og en i ryggen.

Men satser på at jeg blir fikset da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt 'misunnelig' da jeg leste dette for har ikke kjent noe hikking her enda.

Men hos jordmor idag nevnte hun av seg selv at det var vanlig fra uke 30 og utover... :) Hun ville si fra så vi ikke skulle bli bekymret når vi kjente det! :ahappy:

Vet du hvordan morkaken din ligger? Min ligger foran og demper endel.

Og hvordan står det til med bena til dere andre gravide? Mine blir jeg gal av for de kiler sånn...

Ellers gleder jeg meg veeldig til kiropraktor på fredag, har en låsing i bekkenet og en i ryggen.

Men satser på at jeg blir fikset da! :D

Her kom det veldig plutselig. Plutselig hikket hun i alle fall et par ganger om dagen. Men morkaken min ligger oppe/bak, så jeg har ingenting som "demper". Og hikkingen kjennes ut som minispark i et jevnt tempo. Så hadde noe dempet her er jeg ganske sikker på at jeg ikke hadde kjent det. :) Ikke bli bekymret nei, jeg blir bekymra fordi det hikker mye og du fordi det ikke hikker? Det er jammen ikke lett å være gravide :lol:

Grøss, beina mine kiler også fælt. Samboern er blitt vant til å få spørsmål om han kan slå meg på leggene :P Ellers fikk jeg en sinnsyk krampe i den ene leggen på lørdag, musklene i leggen er fremdeles mørbanka så jeg halter rundt. :P AU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er baby bare 15 dager gammel, men seriøst han HATER badekaret! Dusj sammen med pappan derimot, er flott.. Hehe. Kommer han til å like badet etterhvert? Ser for meg det som sånn koselig natta-natta-greie jeg :angel:

E likte ikke badebaljen noe særlig da hun var liten, men vi fant ut at det var fordi det var så trangt på badet. Tok baljen ut i stuen en periode, og nå går det helt fint på badet igjen, både å dusje og å bade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! er det noen andre av dere som har en kroppstermostat som er helt ute av whack eller? Jeg har liksom alltid vært fryspinnen i huset, men nå er jeg helt diktator og nekter mannen å skru på varmovnen :D

Og nå er jeg dritlei av at alle prater om hvor UFATTELIG stor mage jeg har! Folk tror jo jeg føder hvert øyeblikk, og den "Er du sikker på at det ikke er to inni der, høhø" vitsen begynner å bli veldig gammel. Og venninna mi som sier "Ei jeg kjenner skal ha tvillinger, og hun er like langt på vei som deg, men hun SYNES det jo nesten ikke på en gang." Og jeg har ikke termin før 18. Februar! Oh lordy lord :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! er det noen andre av dere som har en kroppstermostat som er helt ute av whack eller? Jeg har liksom alltid vært fryspinnen i huset, men nå er jeg helt diktator og nekter mannen å skru på varmovnen :D

Og nå er jeg dritlei av at alle prater om hvor UFATTELIG stor mage jeg har! Folk tror jo jeg føder hvert øyeblikk, og den "Er du sikker på at det ikke er to inni der, høhø" vitsen begynner å bli veldig gammel. Og venninna mi som sier "Ei jeg kjenner skal ha tvillinger, og hun er like langt på vei som deg, men hun SYNES det jo nesten ikke på en gang." Og jeg har ikke termin før 18. Februar! Oh lordy lord :gaah:

Hvis det er en trøst så sa folk det om meg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Det første kjenner jeg meg VELDIG igjen i. I alle år har han sitti i t-skjorte og bukse og klaget på at det er varmt mens jeg har sitti foran peisen i masse klær og tre pledd og frøset halvt i hjel. Nå er det motsatt. Jeg sitter i tskjorte og vil lufte mens han har på seg mer klær og skjønner ikke poenget med å ha det ENDA kaldere :lol: Helt snålt! Og høsten er virkelig blitt en frelse, herlighet så deilig når varmen ute slapp taket. :icon_confused:

Jeg er glad jeg ikke har fått sånne kommentarer, du verden så unødvendig. Om det hjelper noe så fikk en venninne av meg høre det en god stund. Men så vokste plutselig ikke magen like mye lenger og da ga folk seg litt. Og hva er poenget med sånne kommentarer egentlig? Aldri skjønt..

Visste ikke at vi hadde termin på samme dag forresten. Førstemann? :D

Kontroll hos legen i dag, 27+4 uker. Alt så bra ut og jeg har gått ned 1 kg siden jeg ble gravid :bananas: Formen varierer sånn, men i det siste har jeg både orka rydding, handling, lage middag og 1-2 timer tur i skogen med bikkja hver dag. Herligheten for en befrielse! Nå går vi ikke fort på tur, feks. Men det er lenge siden jeg orka være ute på den måten mer enn toppen 30 min :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at folk tillater seg selv å kommentere andre sin kropp på den måten bare fordi man er gravid. Noen har store mager, noen har små mager- Get over it people og slutt å bland dere. Har man ikke noe positivt å si så hold kjeft... Den "tvillingspøken" er ikke morsom og forrige gang var det en oppdretter på D4A som dro den når jeg var gravid med soph og jeg begynte å grine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at folk tillater seg selv å kommentere andre sin kropp på den måten bare fordi man er gravid. Noen har store mager, noen har små mager- Get over it people og slutt å bland dere. Har man ikke noe positivt å si så hold kjeft... Den "tvillingspøken" er ikke morsom og forrige gang var det en oppdretter på D4A som dro den når jeg var gravid med soph og jeg begynte å grine :P

Nei, det er ikke morsomt. Samma med den klåinga. Var på fest på lørdag og da var det to stk som jeg knapt kjenner som hilser på meg når jeg kommer ved å reise seg, gå bort, myse, smile og gni skikkelig på magen min :huh: Hva ER det for noe, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, førstemann Soelvd :D

Nei, jeg skjønner ikke hva folk prøver å oppnå med kommentarene sine, jeg :icon_confused: Nå fikk jeg jo mage tidlig, og så vokste den ikke på en stund, og så hadde jeg en "growth-spurt" nylig, men det er jo umulig å vite om jeg kommer til å vokse mye mer, eller om det liksom stagnerer nå. Men den kan godt holde seg på dette nivået en stund før den vokser igjen kjenner jeg, eller så må jeg sitte inne i vinter, for jeg sliter fælt med sko allerede :rofl:

Men det er jo ikke bare vitsene, og at folk tar på en, men alle fødselshistoriene! Og BARE de mest grusomme :P Møtte en dame for første gang i en konfirmasjon, og det første som skjer er at hun tar meg på magen og sier at jeg skal vel ha snart ( :frantics: ), for så å forteller om fødselen hennes, som varte i TRE dager, og det kjentes som om hun ble REVET opp, og det var bare det grusomste hun hadde vært gjennom. Hva skal jeg ta med meg fra den historien liksom :blink:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, førstemann Soelvd :D

Nei, jeg skjønner ikke hva folk prøver å oppnå med kommentarene sine, jeg :icon_confused: Nå fikk jeg jo mage tidlig, og så vokste den ikke på en stund, og så hadde jeg en "growth-spurt" nylig, men det er jo umulig å vite om jeg kommer til å vokse mye mer, eller om det liksom stagnerer nå. Men den kan godt holde seg på dette nivået en stund før den vokser igjen kjenner jeg, eller så må jeg sitte inne i vinter, for jeg sliter fælt med sko allerede :rofl:

Men det er jo ikke bare vitsene, og at folk tar på en, men alle fødselshistoriene! Og BARE de mest grusomme :P Møtte en dame for første gang i en konfirmasjon, og det første som skjer er at hun tar meg på magen og sier at jeg skal vel ha snart ( :frantics: ), for så å forteller om fødselen hennes, som varte i TRE dager, og det kjentes som om hun ble REVET opp, og det var bare det grusomste hun hadde vært gjennom. Hva skal jeg ta med meg fra den historien liksom :blink:

Kan jeg spørre om hva symfysemålene dine viser når du vokser sånn i rykk og napp? Er de jevne for det?

:lol: Folk får en merkelig trang til å dele sine verste historier med gravide, ja. En skulle jo tro at de av alle burde forstå :P Snakka med ei som kunne fortelle at det var et smertehelevete uten like å gå på do i flere måneder etter fødsel, fordi hun hadde revna hele veien. Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på sånt, jeg. Blir litt stum :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å svare at det ikke kunne være så ille å føde jeg, siden folk fikk både 2 og flere unger :)

Men man hører og husker bare skrekkhistoriene ikke sant. Hvis jeg forteller dere at begge mine fødsler gikk utrolig greit, uten komplikasjoner, uten noe smertehelvete, og forholdsvis fort (7.5 timer fra første ve til ungen var ute første gangen - bare 3 timer etter at vi kom på sykehuset), så er ikke det noe som gjør større inntrykk, sant? Jeg hadde ikke problemer i etterkant heller jeg, selv om jeg ble sydd (som forøvrig var forholdsvis ubehagelig, men fort gjort, det og). Klart, man kjenner det når man er på do, men smertehelvete? Da er det ikke noe stress med *******, hvis det er alt de kan komme med ihvertfall.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg til kontroll igjen i morra, har ikke vært siden uke 22, men da jeg var uke 16 var jeg på akkurat 15 cm, dvs. rett på kurven. Da jeg var i uke 22 litt i overkant av kurven med 22 cm. Mulig det bare oppfattes som plutselige vokseperioder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å svare at det ikke kunne være så ille å føde jeg, siden folk fikk både 2 og flere unger :)

Men man hører og husker bare skrekkhistoriene ikke sant. Hvis jeg forteller dere at begge mine fødsler gikk utrolig greit, uten komplikasjoner, uten noe smertehelvete, og forholdsvis fort (7.5 timer fra første ve til ungen var ute første gangen - bare 3 timer etter at vi kom på sykehuset), så er ikke det noe som gjør større inntrykk, sant? Jeg hadde ikke problemer i etterkant heller jeg, selv om jeg ble sydd (som forøvrig var forholdsvis ubehagelig, men fort gjort, det og). Klart, man kjenner det når man er på do, men smertehelvete? Da er det ikke noe stress med *******, hvis det er alt de kan komme med ihvertfall.. hehe

Takk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i dem. Alle bærer barnet sitt på forskjellig vis, bare det har betydning for hvor stor man ser ut. Og som jordmora mi sa; det er bra å få mage, det er meninga det!

Ang skrekkhistorier; jeg tror 2ne har mye rett i at man ikke husker de normale. Jeg så på Jordmødrene på NRK nett-tv ganske tidlig i svangerskapet, og det beroliget meg veldig. Det er jo så mange som føder hele tida, og det går jo nesten alltid helt fint. Ungene plopper ut i et sett i den serien, og mødrene smiler og ler rett etterpå. Jeg har også ei venninne som jobber deltid på fødeavdelinga, og hun sa at jo flere fødsler hun ser, jo mindre redd blir hun for å føde selv.

Det er helt sinnsykt vondt, jeg syntes det, men jeg ville også tatt 10 fødsler på strak arm for å få H :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid på det mamma har fortalt oss (tre fødsler, ingen med noen form for bedøvelse) at selv om det var vondt så var det like mye en jobb kroppen gjorde. Det føltes ikke som unødvendig smerte. Og kroppen vet jo hva den driver med som regel :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna vår har fått et utrolig temperament. Hun får anfall i butikken når hun ikke får noe (Vi gir aldri etter, og ting har begynt å bli bedre) hun hyler og SKRIKER når hun får beskjed om noe ikke er lov og spiller seg selv så opp at hun kan bli blå og nesten miste pusten. Hun kan være sur på oss lenge, og sitter på "stolen sin" i stuen og stirrer stygt på oss, frem til hun blir avledet av noe og er i godt humør etterpå.

Hun har aldri slått oss før nå, men nå kan hun slå oss skikkelig om det er noe hun ikke er fornøyd med/får beskjed om ikke er lov/whatever. Jeg er så utrolig usikker på hvordan håndtere det? Jeg stopper henne alltid, for hun kan stå og slå lenge og hardt (vi har prøvd ignorering) men skal vi bare stoppe og fortsette som ingen ting? Æsj, vanskelig dette altså.

Forstår nå hva mine engelske venner mener med "terrible twos.." :P

Og hun har sine gode sider også altså, av og til :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett henne på en stol et sted og hun må sitte der x minutter når hun gjør sånt? Det er ikke lov å slå mamma. Også si det enkelt og greit når du tar henne av. Du måtte sitte her pga du slo mamma. Ok? Også en klem og alt er normalt igjen.

Ala timeout på hund bare en mer sivilisert versjon.

Jeg tror ikke ignorering hjelper.. Mer et dette er ikke lov, nå må du høre etter ellers må du sitte der i 2 minutter.

Jeg har sett for mye nanny programmer og koblet det mot hundetrening xD også er jeg litt skadd med jordmor som mamma.

Men iallefall fungerte ovenstående metode på et av mine tante barn som slo og var vrang. Det vanskeligste er å være konsekvente på at det er x minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at Sophia er ikke engang 2 år gammel. Å sette henne på en stol og prøve å forklare er helt nyttesløst når hun er så liten som nå- Hun kommer ikke til å forstå hvorfor hun sitter der, og hun forstår ikke at "nå må hun sitte der så og så lenge fordi hun ikke har vært snill" fordi hun har ikke noe tidsbegrep og forstår ikke minutter osv. Hun klarer jo knapt å sette sammen to ord enda, så hun er for liten til det der.

Jeg har ikke noe imot en slik "konsekvens" men da må jo barnet være gammel nok til å både forstå hva som skjer, hvorfor hun sitter der hun sitter, klare å tenke igjennom sine handlinger og be om unnskyldning. Å tvinge henne til å sitte på en stol kommer bare til å resultere i enda mer tårer og frustrasjon fordi hun ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig historie, 2ne :wave: Mitt inntrykk er at spesielt de som har vært gjennom harde fødsler føler seg ekstra stolte over å ha kommet gjennom det og derfor får et enda større behov for å fortelle. "Vanlige" folk gidder kanskje ikke høre på fødselshistorier og derfor får man de når man er gravid? Ikke vet jeg..

Jeg vet i alle fall at jo flere fødselshistorier jeg leser jo roligere blir jeg. For som du sier, de fleste går det helt fint med. Jeg liker også å stole litt på forskningen her, som sier at sånt gjerne går i arv fra mor til datter. Min mor hadde to veldig greie fødsler. Og uansett, det er jo helt håpløst å grue seg, man vet ikke hvordan det blir uansett. Og vi slipper ikke unna heller vi som er gravide allerede :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at Sophia er ikke engang 2 år gammel. Å sette henne på en stol og prøve å forklare er helt nyttesløst når hun er så liten som nå- Hun kommer ikke til å forstå hvorfor hun sitter der, og hun forstår ikke at "nå må hun sitte der så og så lenge fordi hun ikke har vært snill" fordi hun har ikke noe tidsbegrep og forstår ikke minutter osv. Hun klarer jo knapt å sette sammen to ord enda, så hun er for liten til det der.

Jeg har ikke noe imot en slik "konsekvens" men da må jo barnet være gammel nok til å både forstå hva som skjer, hvorfor hun sitter der hun sitter, klare å tenke igjennom sine handlinger og be om unnskyldning. Å tvinge henne til å sitte på en stol kommer bare til å resultere i enda mer tårer og frustrasjon fordi hun ikke skjønner.

Enn om du bare forlater henne og situasjonen uten å si et ord? Type ignorering ala det man gjør med valper som biter? Det blir det samme konseptet i hodet mitt: hvordan kommunisere "dette er ikke en bra ting" til noen man ikke kan si det til i ord eller bilder.

Men jeg kjenner det neppe er helt rent mel i påsan å ignorere barn :P vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...