Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

Logistikkproblem - Jeg vil ut på tur. Ida sover som en sten, så er ikke noe problem å ta bagen og gå ut. Men! Madrasstrekket er til vask, så hun ligger på dyna, og skulle hatt saueskinnet, som henger ute, under seg og dyna over når vi kommer ut. Men vekke ungen? Satse på at hun sover seg gjennom det?

Våkner hun nå så må hun ha mat før vi kan gjøre noe som helst. :lol: Ikke helt vant med spedbarnlogistikk enda kjenner jeg.

Legg saueskinnet eller et teppe over henne, la henne ligge på dyna :aww: våkner hun på turen, kan du skifte om hvis du gidder. Gjør det enklest mulig :D

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Sånn! Sendt mail til Home Start, så får vi se hva de sier.

I natt har vi bare hatt èn gutt her hjemme. Den andre har vært hos en nabo, og kommer hjem snart! Herregud, så enkelt det har vært :aww: Men blir godt å få hjem gutt nummer 2 for det!

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Sendt mail til Home Start, så får vi se hva de sier.

I natt har vi bare hatt èn gutt her hjemme. Den andre har vært hos en nabo, og kommer hjem snart! Herregud, så enkelt det har vært :aww: Men blir godt å få hjem gutt nummer 2 for det!

Kjempeflott at dere tar imot nabohjelp!.

Logistikkproblem - Jeg vil ut på tur. Ida sover som en sten, så er ikke noe problem å ta bagen og gå ut. Men! Madrasstrekket er til vask, så hun ligger på dyna, og skulle hatt saueskinnet, som henger ute, under seg og dyna over når vi kommer ut. Men vekke ungen? Satse på at hun sover seg gjennom det?

Våkner hun nå så må hun ha mat før vi kan gjøre noe som helst. :lol: Ikke helt vant med spedbarnlogistikk enda kjenner jeg.

Men hun kan da ligge på dyna og få et teppe eller noe over seg?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine! :) Hvilken lakk er det?

Sukk. Legging i dag var 50 minutter med hyl, klyp, slag og "dumming!". Fikk avsluttet koselig, men hu hei så slitsomt og krevende mens det står på. 3 år og egen vilje, ja. Sant det går over...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really? :D

Ikke noen konkrete personer altså, men iallfall noen å ringe og undersøke mer med. Jeg fortalte historien din til en kollega av meg, som også er daglig leder av en frivilligsentral, og han ble veldig engasjert. Men jeg krysser fingrene for Home Start, for av de er jo spisset direkte inn mot akkurat folk i deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Legging i dag var 50 minutter med hyl, klyp, slag og "dumming!". Fikk avsluttet koselig, men hu hei så slitsomt og krevende mens det står på. 3 år og egen vilje, ja. Sant det går over...?

Det blir bedre etterhvert. Datterbarnet går stort sett og legger seg når hun får beskjed om det nå hun :ahappy::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare legging. Eller det er ikke noen spesifikke ting egentlig. Morgenen min startet med en halvtime av det samme fordi det var feil juice i kjøleskapet. Eple skulle han ikke ha, appelsin skulle han heller ikke ha. Pære- og appelsinjuice, derimot... Som om vi noen sinne har hatt dét. Boom! Og da var vi i gang.

Puh! Some days, ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare legging. Eller det er ikke noen spesifikke ting egentlig. Morgenen min startet med en halvtime av det samme fordi det var feil juice i kjøleskapet. Eple skulle han ikke ha, appelsin skulle han heller ikke ha. Pære- og appelsinjuice, derimot... Som om vi noen sinne har hatt dét. Boom! Og da var vi i gang.

Puh! Some days, ass...

Oooh... Den følsomme perioden. A har hatt noen sånne. Heldigvis går de fort over. Feil pålegg på feil side av feil brødskive. Krise. Total emo-session.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A er sånn bare noen dager han? Det meste løser seg av seg selv ved at jeg ber han gjørra det sjæl.. Orker ikke krangle med han og han gidder ikke krangle mer han heller da stort sett. Innser at jeg har en lett unge :P Bare han får nok arbeidsoppgaver, svar på tusen spørsmål og oppmerksomhet er han myk som smør. Stort sett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å løfte unge og dyne utav vogna legge i saueskinnet, legge oppi ungen, pakke dyne rundt og tusle ut, og hun sov like godt. :ahappy: Hun har heligvis veldig godt sovehjerte når hun først sover.

Hottie fikk være med på tur i dag: Det gikk som forventa, i grunnen veldig bra. Hottie drar ikke noe særlig, men måtte bruke noen hjerneceller, for hun har vel knapt vært på alenetur med meg siden hun kom, og aldri vært med på barnevogntur såvidt jeg vet, og gikk en runde hun aldri har gått før. Trenger jeg si at vi ikke ser noe mer til Totten i dag? :lol:

1233570_10153216602235171_914369200_n.jp

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempekoselig tur, Raksha. :)

Mitt mål er alltid å unngå flest mulig konflikter, og denne gutten har gitt en ny mening til det lære meg å være smidig, men det betyr absolutt ikke at de ikke dukker opp på daglig basis. Det var ikke uten grunn at jeg skrev her en dag at det var en bra dag fordi jeg hadde blitt slått og kløpet bare ved én anledning. Han er feisty er han. Jeg terper igjen og igjen i hodet mitt at det er veldig gode egenskaper for ham å ha i livet, den viljestyrken, utholdenheten, selvstendigheten og frasparket som han har. Men som jeg sa, some days... Det er krevende å stå i det, tåle det og bære det når det er mye av det. Jeg er ikke en kjeftete eller kranglete forelder, det er bare ikke personligheten min og jeg vil helst holde meg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål er alltid å unngå flest mulig konflikter, og denne gutten har gitt en ny mening til det lære meg å være smidig, men det betyr absolutt ikke at de ikke dukker opp på daglig basis. Det var ikke uten grunn at jeg skrev her en dag at det var en bra dag fordi jeg hadde blitt slått og kløpet bare ved én anledning. Han er feisty er han. Jeg terper igjen og igjen i hodet mitt at det er veldig gode egenskaper for ham å ha i livet, den viljestyrken, utholdenheten, selvstendigheten og frasparket som han har. Men som jeg sa, some days... Det er krevende å stå i det, tåle det og bære det når det er mye av det. Jeg er ikke en kjeftete eller kranglete forelder, det er bare ikke personligheten min og jeg vil helst holde meg sånn.

A er sta som fy, men får heldigvis sjeldnere og sjeldnere raseriutbrudd. Det meste går på at han vil gjøre alt i hele verden selv og hvor mange bøker vi skal lese.

Slitsomme perioder har vi jo, men lengre og lengre gode perioder.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gad! Venninna mi har rier med litt i overkant av 5 minutters mellomrom og hadde faktisk 4 cm åpning på kontrollen i dag, men gidder enda ikke ringe sykehus. Jeg er jo mer stressa nå enn når jeg fødte. Dama jobba i dag liksom, hun er ikke helt som de andre barna. Tipper hun bare skal få sendt avgårde noen mailer før hun drar..

Det haster litt å få ut ungen nå, bare litt over et døgn til 1 september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over. Og det er veldig god ballast å ha med seg i livet, som du sier. Men klart det er krevende å stå i det. :console: Du er flink Mari!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fort over? For vi har hatt det slik mer eller mindre siden han kravlet ut av damehagen min. Perioder er bedre enn andre, men fy steike han her gir motstand ja! :lol:

:lol:

Klem! Du må jo ha energi til det og, og det er vel ikke alltid bare bare. Men godt du fokuserer på det positive for hans del, så må du bare stålsette deg og vite at du gjør han trygg ved å stå i det. Barn virker så sterkt begge veier, og det kommer garantert en sånn voldsom lykkefølelse rundt neste sving. :) Imorgen alt tipper jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...