Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

Bah, jeg er kjempemisunnelig på dere som har bestemødre og sånt til avlastning bare for en trilletur, og familie man kan ringe. Bare å samles for den sakskyld. Her passer pappa heller hundene, og svigers kommer ned en langhelg i halvåret, så ungene kjenner dem ikke så vi kan få noen timer fri. Og når vi er hos pappa ser vi han kanskje 30 min iløpet av dagen, som regel etter ungene har lagt seg :lol: Jeg lurer på om det er kanskje litt av grunnen til at jeg ønsker meg minst tre barn? Fordi vi har så liten familie selv at jeg vil at ungene skal ha "mer" rett og slett. Klarer meg fint da, trenger jeg råd spør jeg dere her inne :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Du har da vært både baby og barn, Aya. Dette må være den perfekte tråden for deg med førstehåndserfaring! :D

Her skal man selv bestemme hva man skal ha på ja. Så drar vi ut da. I juli...

*klippe bilde*

:lol: :lol: :lol: Kos deg ute Heljar, håper dere ikke har strålende sol og 25 grader :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah, jeg er kjempemisunnelig på dere som har bestemødre og sånt til avlastning bare for en trilletur, og familie man kan ringe. Bare å samles for den sakskyld. Her passer pappa heller hundene, og svigers kommer ned en langhelg i halvåret, så ungene kjenner dem ikke så vi kan få noen timer fri. Og når vi er hos pappa ser vi han kanskje 30 min iløpet av dagen, som regel etter ungene har lagt seg :lol: Jeg lurer på om det er kanskje litt av grunnen til at jeg ønsker meg minst tre barn? Fordi vi har så liten familie selv at jeg vil at ungene skal ha "mer" rett og slett. Klarer meg fint da, trenger jeg råd spør jeg dere her inne :lol:

Urk, nå fikk jeg kjempevondt i magen. Tenk om Tuva våkner ute på turen og blir redd fordi jeg ikke er der? Hun er litt fussy om dagen, noen ganger kan hun være veldig sår.. Ah, hodet mitt har det ikke helt greit med meg noen ganger.. Nå synes jeg bestemoren kan komme hjem så jeg kan slappe av litt. :D overtrøtt mamma er ikke bra for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens en mistanke om at svigermor kommer til å rynke på nesa over amming ved middagsbordet :lol:

Men er jo ikke verre enn at Bonden tar med enn tallerken med mat inn til meg etterpå foreksempel. :)

Du må selvfølgelig føle deg konfortabel selv, men at babyen må ha mat når den er sulten er vel den naturligste ting i verden.

Jeg har ammet de fleste rare steder, til og med på en hittegodsauksjon.

Den eneste plassen jeg ville ha nektet å amme må være på et offentlig toalett.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rak, lag litt "mikro-mat", du. Så har du noe å hive i mikroen og spise. Ellers var mat som kunne spises med en hånd populært her. Vi hadde ikke så mange problemer med å spise samtidig som amming, men det var styrete å spise den første stunden fordi hun måtte ligge oppå meg for å sove og den minste bevegelse var helt krise. Da lagde vi feks nuggets med potetbåter og dip, spiste ostesmørbrød, etc. Ting man kan spise med en hånd :lol: Kunne spise oppdelt vanlig middag også, om jeg var veldig, veldig stille når jeg brukte gaffelen :lol: Tenker dere finner en løsning når dere står oppi det, jeg. :)

Hva svarer dere når folk spør "Hvordan er det å være mamma, da?" - jeg synes det er så vanskelig! Jeg bare... ER mamma liksom. Husker ikke så mye av tiden før og lurer på hva i alle dager jeg bruker tiden til. Dessuten er det ikke vanskelig å gjennomskue at mange spør nettopp fordi jeg er ung og lurer på om jeg angrer villt :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rak, lag litt "mikro-mat", du. Så har du noe å hive i mikroen og spise. Ellers var mat som kunne spises med en hånd populært her. Vi hadde ikke så mange problemer med å spise samtidig som amming, men det var styrete å spise den første stunden fordi hun måtte ligge oppå meg for å sove og den minste bevegelse var helt krise. Da lagde vi feks nuggets med potetbåter og dip, spiste ostesmørbrød, etc. Ting man kan spise med en hånd :lol: Kunne spise oppdelt vanlig middag også, om jeg var veldig, veldig stille når jeg brukte gaffelen :lol: Tenker dere finner en løsning når dere står oppi det, jeg. :)

Hva svarer dere når folk spør "Hvordan er det å være mamma, da?" - jeg synes det er så vanskelig! Jeg bare... ER mamma liksom. Husker ikke så mye av tiden før og lurer på hva i alle dager jeg bruker tiden til. Dessuten er det ikke vanskelig å gjennomskue at mange spør nettopp fordi jeg er ung og lurer på om jeg angrer villt :lol:

Bare svar at det er helt alminnelig hverdagslig :lol::flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Mari! :lol:

Og det ElZorro og Marianne sa ang vann, tissing og gulpeklut!

Best å ikke glemme noen av delene, plutselig er du stuck.

Haha ler meg ihjel av Zorro sin Tuva, (på en tragikomisk måte?) kjenner meg så igjen. J ligger og hyler og skal helst bare stå eller "trene" hele tiden. Hun reiser seg opp i vognbagen og, når vi er tilbake fra mindre vellykkede trilleturer ligger ungen på magen i en klump nederst, med bena utafor. "Sover hun?" Vel altså... Ikke helt :lol:

Håpet det gikk fint med bestemor på trilletur, hun trenger jo ikke gå så langt slik at hun kan komme raskt tilbake om noe skjer?

Klem til deg Lill... Jeg har 3 søsken og det er superkoselig. Elsker søsknene mine!

Edit: Glemte å si at jeg er helt enig i at som dyreeier er man vant til å ta hensyn og ha ansvar, men at det likevel ikke helt kan sammenlignes med å ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket faktisk om det der på jobben akkurat. Det er sånn for meg og; det er liksom ikke noe spørre om, det er jo bare noe jeg ER. Det er ikke noe "hvordan det er å være". For meg var det så veldig i meg ganske fra starten, man har ikke noe valg, liksom, man er bare plutselig mamma, med alt det innebærer, og noe må man lære, og noe bare ligger i en. Det er stort sett venninner som ikke har barn, men som er i den alderen at de nok tenker en del på det, som spør, og jeg vet ikke helt hva de tenker når jeg prøver å forklare. Det er akkurat som de vil jeg skal ramse opp alle fordeler og ulemper. eller noe sånt. Men det er jo umulig... Det er bare sånn at man liksom tar ut en ny del av deg selv, men en del som egentlig alltid har vært der, du bare har ikke brukt den. men det er meg... (Skjønner dere at dette er vanskelig å forklare til folk som ikke har peiling, eller?!)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket faktisk om det der på jobben akkurat. Det er sånn for meg og; det er liksom ikke noe spørre om, det er jo bare noe jeg ER. Det er ikke noe "hvordan det er å være". For meg var det så veldig i meg ganske fra starten, man har ikke noe valg, liksom, man er bare plutselig mamma, med alt det innebærer, og noe må man lære, og noe bare ligger i en. Det er stort sett venninner som ikke har barn, men som er i den alderen at de nok tenker en del på det, som spør, og jeg vet ikke helt hva de tenker når jeg prøver å forklare. Det er akkurat som de vil jeg skal ramse opp alle fordeler og ulemper. eller noe sånt. Men det er jo umulig... Det er bare sånn at man liksom tar ut en ny del av deg selv, men en del som egentlig alltid har vært der, du bare har ikke brukt den. men det er meg... (Skjønner dere at dette er vanskelig å forklare til folk som ikke har peiling, eller?!)

Ja, AKKURAT sånn tenker/føler jeg også! Så da blir det et sånt flåsete, teit svar bare :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gru/gleder meg allerede. .. Han sier mye hysterisk morsomt, men han tar jo overhodet ikke hensyn til andres følelser for å si det sånn...

Nei, hele den greia med å forklare at andre ble lei seg når de sa mindre pene ting, selv om de kanskje var sanne, var forholdsvis vanskelig og slitsom, syns jeg å huske. En av pappaene til ei i klassen til datterbarnet er mørkhudet, som i nesten helt sort, og datterbarnet ble ganske forskrekket over at det gikk an å se så mørk ut, husker jeg. Han tok seg tid til å prate med henne til forskrekkelsen gikk over, og fortalte at det var en ganske vanlig reaksjon hos små barn, men allikevel.. Sånt er litt pinlig.

Da jeg var liten, husker jeg faktisk ordentlig godt at mamma lærte meg å hviske ting i øret hennes istedenfor å si det høyt. Husker vi så en veldig gravid dame i svømmehallen en gang, og da strakte jeg meg opp mot mamma og hvisket "Jeg håper hun er gravid, for hvis ikke er hun skikkelig tjukk!", og da fikk jeg ros for at jeg hadde vært så flink og hvisket det istedenfor å si det høyt. :lol:

Men det er mulig sånt bare funket på meg fordi jeg var redd for å gjøre folk lei seg, da. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstander er noe dritt. Jeg kunne vært reservebestemor jeg, kunne jeg.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg kommer til å kjenne på den der jeg og. Vi har jo svigers her, men svigermor er ikke i stand til å være hverken barnevakt/avlaster eller turtriller. Og svigerfar orker nok heller ikke. Min familie bor på vestlandet, når de er i norge, og søstrene til Bonden - vel - hun ene bor jo i elverum, så når hun er hjemme på ferier kan vi nok få litt hjelp. Hun andre tror jeg ikke vi skal regne med hjelp fra.

Håper virkelig noen av tenåringsjentene i bygda har lyst til å trille tur/sitte barnevakt etterhver, det er jo ikke så aktuelt i starten, men senere så kan jo det være gull verd. Har også Balle da :lol: Som sier han skal være reservebestefar/onkel - men han er ikke en mann kan regne med på faste tidspunkter og sånt, men han er absolutt en fyr jeg hadde overlatt ungen til når han er i området. Travel rastløs mann, han. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelposter jeg.

6 uker til termin i dag. Så innen 8 uker er odelsjenta vår her :wub: Jeg stresser og maser ikke på Bonden lenger, jeg orker ikke. :lol: Begynner å bli skikkelig sliten igjen, selv om formen egentlig er ganske bra, bare sliten og trøtt, ikke dårlig. Er vel bare kroppens måte å si fra om at nå er det på tide å ta ting med ro.

I følge appene mine så må jeg begynne å pakke sykehusbagen sånn omtrent nå, og Bonden mente det var lurt - så jeg får jeg begynne på det snart. Dvs må ut og kjøpe en ny joggedress eller to, og et par ammebher. Men hvordan er det med størrelse på ammebh i forhold til vanlig størrelse? Skal man opp noen hakk eller?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløe på magen! Blir gal! Finnes det remedier?

Det er seriøst dritvanskelig å komme seg ut av senga på morran for tida. VONDT i bekken. Når jeg har kommet meg opp i nogelunde stående stilling, må jeg dra meg opp trappa etter rekkverket. Så er det å kle på seg, som nesten er det verste. Men etter dét er det sånn ca greit å være meg :aww: Synes de kan komme ut snart jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelposter jeg.

6 uker til termin i dag. Så innen 8 uker er odelsjenta vår her :wub: Jeg stresser og maser ikke på Bonden lenger, jeg orker ikke. :lol: Begynner å bli skikkelig sliten igjen, selv om formen egentlig er ganske bra, bare sliten og trøtt, ikke dårlig. Er vel bare kroppens måte å si fra om at nå er det på tide å ta ting med ro.

I følge appene mine så må jeg begynne å pakke sykehusbagen sånn omtrent nå, og Bonden mente det var lurt - så jeg får jeg begynne på det snart. Dvs må ut og kjøpe en ny joggedress eller to, og et par ammebher. Men hvordan er det med størrelse på ammebh i forhold til vanlig størrelse? Skal man opp noen hakk eller?

Gratulerer med 6 uker igjen! :)

AmmeBH er skikkelig vanskelig. Jeg kjøpte en som ser ut som en sportsBH som strekker seg i alle retninger. http://ammebutikken.no/produkt/36/bravado-seamless-amme-bh.aspx?farge=Latte (kjøpte den på babyshop og ikke på ammehjepen).

Den var veldig god å ha for det var noen dager i starten hvor puppene så ut som enorme silikonpupper. Silikoneffekten gav seg (dessverre alt for fort, aldri hatt så fine pupper jeg :P ) da de skal produsere etter ungens behov.

Nå tenkte jeg å dra på Change å få målt til sånn at jeg får en BH som sitter godt. Har noen sømløse BHer fra boob, men de sitter så dårlig. De er få små i cupen og alt for vide rundt.

Det er deilig med joggbukse (men det er jo deilig uansett) og greit med tøffler/slippers som tåler vann sånn at du kan dusje med de. Jeg er ikke så glad å traske barbent på sykehus, men jeg er miljøskadd. Dessuten fikk jeg jo enda mer hovne bein etter fødselen så fikk ikke på meg skoene da jeg skulle hjem, så dro hjem i slippers!

Mange sier at de svetter mye etter fødselen så kan være greit å pakke med ekstra tskjoter, evt kan man gå i nattskjortene, de er digge, myke og svære :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløe på magen! Blir gal! Finnes det remedier?

Det er seriøst dritvanskelig å komme seg ut av senga på morran for tida. VONDT i bekken. Når jeg har kommet meg opp i nogelunde stående stilling, må jeg dra meg opp trappa etter rekkverket. Så er det å kle på seg, som nesten er det verste. Men etter dét er det sånn ca greit å være meg :aww: Synes de kan komme ut snart jeg.

Ugh - prøvd med oljer? Vet eurax ikke anbefales med mindre det er fullstendig krise, men legen/jordmor har kanskje noen tips?

Gratulerer med 6 uker igjen! :)

AmmeBH er skikkelig vanskelig. Jeg kjøpte en som ser ut som en sportsBH som strekker seg i alle retninger. http://ammebutikken.no/produkt/36/bravado-seamless-amme-bh.aspx?farge=Latte (kjøpte den på babyshop og ikke på ammehjepen).

Den var veldig god å ha for det var noen dager i starten hvor puppene så ut som enorme silikonpupper. Silikoneffekten gav seg (dessverre alt for fort, aldri hatt så fine pupper jeg :P ) da de skal produsere etter ungens behov.

Nå tenkte jeg å dra på Change å få målt til sånn at jeg får en BH som sitter godt. Har noen sømløse BHer fra boob, men de sitter så dårlig. De er få små i cupen og alt for vide rundt.

Det er deilig med joggbukse (men det er jo deilig uansett) og greit med tøffler/slippers som tåler vann sånn at du kan dusje med de. Jeg er ikke så glad å traske barbent på sykehus, men jeg er miljøskadd. Dessuten fikk jeg jo enda mer hovne bein etter fødselen så fikk ikke på meg skoene da jeg skulle hjem, så dro hjem i slippers!

Mange sier at de svetter mye etter fødselen så kan være greit å pakke med ekstra tskjoter, evt kan man gå i nattskjortene, de er digge, myke og svære :)

Takk :)

Oki, leste litt på ammehjelpen nå - tror jeg må på cubus her for å få prøvd noe, så da får jeg gjøre det i løpet av uka tenker jeg, greit å ha hvertfall en om hun skulle komme før termin.

Thanks! Tenker croks? Er det pinelig på sykehus? Og stooooor joggedress. :aww: Nattskjortene på elverum er hvertfall ferdig utprøvd - så de vet jeg er gode :D Må bare finne noen med anstendig mengde knapper intakt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Jada må mase. Hvordan har dere gjort det med ammetopper og sånt? Har dere brukt det? Eller bare vanlige klær? Min kjære mor, med alle meningene. mente at det bare var tull med egne ammetopper. Kunne likegodt bruke vanlige jakker/bluser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh - prøvd med oljer? Vet eurax ikke anbefales med mindre det er fullstendig krise, men legen/jordmor har kanskje noen tips?

Skal ikke til lege/jordmor før om en uke igjen, og så lenge orker jeg ikke vente. Spørre på apoteket i morgen kanskje.

Kjøpte amme-bher i to størrelser større enn jeg pleier å bruke jeg :aww: Satser på at det funker. Hvis ikke, var de ganske billige og det er greit å få tak i noen nye som er like billige...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh. Barnehagen har stengt og tuppis virker fornøyd å ikke ha andre barn å leke med... Dere skjønner, da slipper hun å dele. Det er nemlig et stort problem i barnehagen. Hun er VELDIG inkluderende, og lar aldri noen leke alene eller sitte for seg selv, da henter hun dem MEN de må jo forstå at alt er hennes. I hennes øyne ihvertfall. Så nå mens vi satt ute så hører jeg hun hvisker for seg selv. "Sophia sin.. Og denne også sophia sin. Ja du også spade, du er også bare min. Alt sammen Sophia sin" og sukker veldig fornøyd mens hun smiler og ser på tingene sine :|:lol:

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Jada må mase. Hvordan har dere gjort det med ammetopper og sånt? Har dere brukt det? Eller bare vanlige klær? Min kjære mor, med alle meningene. mente at det bare var tull med egne ammetopper. Kunne likegodt bruke vanlige jakker/bluser?

har aldri eid en ammebh eller topp i hele min fem års ammekarriere, jeg. Dro opp og ned og til siden, etter behov. Bher med mye strech, store t-skjorter og skjorter til å kneppe opp, holdt i lange baner. Ammet om jeg spiste eller drakk. Ikke varme ting, da. Men jammen meg klarte jeg å lage mat og fore både meg selv og andre som måtte være i mitt hus. Har man flere barn og er alene, eller med en mann som ikke alltid er der, får man da til livet, likevel. Jeg ble nok mer glad i å kjøpe med en bollepose og ta med hjem, enn i å gå på kafe og slik er det i og for seg enda. Men å amme mens man åpner døra fordi det ringer på, eller mens man spiller stigespill eller ludo med det andre barnet i huset, eller skrur ned potetvannet som koker, blir en hverdagslig sak etter hvert. Det går så bra, så.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horre heite, jeg har ikke posta på kjempelenge, så jeg svarer bare litt sånn fritt etter hukommelsen :P

Wednesday: du har min alle største sympati. Jeg hadde også sinnsyk kløe på magen på slutten, og det er til å bli fullstendig gal av. Jeg fikk etterhvert bruke Eurax, men jeg fikk en annen krem på apoteket jeg brukte en stund. Jeg greier selvfølgelig ikke huske navnet på den, men du får spørre der. Bare ikke la dem prakke på deg den rosa anti-kløe/anti-strekkmerke greia de lurte på meg, for det funka ikke i det hele tatt, jeg ble helt nedolja og det stinka høgg :P

Rak: Jeg kjøpte en del billige ammetopper på H&M som ble og fortsatt blir brukt flitting (behagelig, selv om jeg ikke ammer lenger, hehe). Men litt av problemet mitt er at jeg gikk fra barmfager til barmfager++ etter svangerskapet, så skjorter var liksom fullstendig utelukket for min del. hadde jeg hatt muligheten hadde jeg definitivt brukt skjorter mer for variasjonens skyld. De svarte ammetoppene jeg har bodd i de siste månedene er ikke toppen av stil liksom :P

Og jeg anbefaler definitivt å lage frysevennelig mat på forhånd. Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det, men min optimistiske ektemann overtalte meg til å droppe det, for vi "kom jo til å ha plenty med tid, da". Blitt mye ferdigmat og knekkebrød og sånt gitt :P jeg har til og med en egen mappe lagret på nettleseren med oppskrifter på den type mat :D

Amme-bh kjøpte jeg et par av. Endte opp i tre-fire størrelser større enn jeg vanligvis går med. De er veldig praktiske, men det er virkelig ikke mye støtte å få i de jeg fant ihvertfall. Men jeg ville kjøpt bare en og tatt med på sykehuset, siden det er vanskelig å vite hvor du kommer til å ende opp. Ellers anbefaler jeg løstsittende bukser og t-skjorte, og gjerne noen sandaler eller tøfler du kan justere vidden på. Da vi skulle hjem hadde jeg så mye vann i kroppen at tøflene i to størrelser større enn vanlig var for små :lol:

Og så er jeg spent på om H ble varm nok på bena med de skoa :lol:

Syns det er så kjekt å se bilder av alle barna, og høre historiene om de store barna :) Soph og tingene hennes fikk meg til å le skikkelig :D

Her er det ikke så mye endring når det gjelder magen. De driver og undersøke alt mulig, og nå skal jeg til nyrespesialist, så vi får se. Ser ut som det er utelukket at det er knytta til svangerskapet og ks ihvertfall, og CT viste kun at den ene nyren min var litt "innskrumpa" ( :blink: ), men at det egentlig burde være uproblematisk siden jeg har to, og prøvene var fine.

Men Torgrim er i storslag for tiden da, og jeg tror det skal bli spennende når han begynner å bevege sem omkring, for han er ikke så god på det å bare slappe av. Skal liksom være action hele tiden :) han driver og prøver å sleeeeeepe seg framover etter henda, og det er altså helt umulig å sitte tilbakelent i vippestol eller på fang, for man skal sitte oppreist tenk! Vi har så smått begynt med mat, og most avokado med litt MME er bare helt fantastisk :)

Nå driver vi og koser oss på hytta sammen med svigers. Guttungen fikk bade litt ute i stamp i helga, og vi storkoser oss i sola alle mann :)

totten0607201313-02-10_zps9edc85b0.jpg

torgrimkrabber0607201312-55-53_zps95c2c9

20130619_171748_7_bestshot_zps7f523ebd.j

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg gleder meg til å se bilder av nye sonenbarn :wub:

Ja du må opp noen hakk. Tror rådet er å bare kjøpe en på forhånd og så kjøpe fler når du vet størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...