Gå til innhold
Hundesonen.no

alternativ til dermatosis for


Anette
 Share

Recommended Posts

Issi har ikke påvist noen allergier ol, men hun har betennelse i magesekk og tarmer. Dette mente vet'ene var forårsaket av allergi. Så hun har gått på Eukanuba Dermatosis FP + kortison en stund nå og det har hun blitt bedre på, men foret vårt er dårlig og vi må levere sekken tilbake. Lurte dermed på om f.ex VOH kylling kunne brukes eller om det kan være ting der hun kan reagere på.

Hun spydde når hun fikk vanlig leverpostei, men ikke når hun fikk kyllingpostei. Vanlige godbiter spyr hun av også, men jeg har gitt hun kylling rester ol og det har hun beholdt. så da tenkte jeg på VOH kylling. Evnt om norwegian polar kunne fungere.

noen ideer? jeg må iallefall kjøre ned sekken med for nå så skulle de klage til eukanuba for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er allergi, så er det jo avhengig av hva hun reagerer på. Hvis det virker som at hun tåler kylling, så skulle vel det være greit. Men vær obs på at det ikke er inn blandet andre typer kjøtt..

er ikke VOH kylling bare kylling?

V&H med kylling er jo det mest allergivennlige fôret de har, så det kan jo være verdt å forsøke?

tenkte det :) hun fikk litt forrige uke og det så ut til å gå bra. Så får vel kjøpe med litt på vei hjem så hun iallefall får noe til mat, NVH sa dog jeg ikke måtte gi noooe annet enn dermatosis foret da, men det er dårlig og må leveres inn og de hadde ikke mer på dyreklinikken idag så jah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis betennelser er problemet ville jeg råforet og vært nøye på at hun får i seg nok omega-3-fettsyrer. Jeg er overbevist om at en rekke livsstilsykdommer i dag har sin rot i maten vi spiser, og indirekte maten vi produserer. Vi får i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3, og for mye omega-6 kan føre til betennelse, mens en riktig balanse mellom omega-3 og omega-6 kan dempe betennelser. Industrielt produsert kjøtt vil inneholde mer omega-6 enn for eksempel økologisk og viltkjøtt, fordi de er foret på mye kraftfor og ikke sitt naturlige kosthold, gress. Nå snakker jeg om oss mennesker, men jeg tror det er overførbart til hundene våre også. Unngå korn (kilde til omega-6), og få i henne masse fet fisk, omega-3, og helst kjøtt fra dyr som har fått naturlig kost (lam/sau er en billig kilde nesten hele året, og lam/sau er dyret som spiser mest gress av norske kjøttdyr). Du kan også gi selolje eller lignende, om du ikke allerede gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis betennelser er problemet ville jeg råforet og vært nøye på at hun får i seg nok omega-3-fettsyrer. Jeg er overbevist om at en rekke livsstilsykdommer i dag har sin rot i maten vi spiser, og indirekte maten vi produserer. Vi får i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3, og for mye omega-6 kan føre til betennelse, mens en riktig balanse mellom omega-3 og omega-6 kan dempe betennelser. Industrielt produsert kjøtt vil inneholde mer omega-6 enn for eksempel økologisk og viltkjøtt, fordi de er foret på mye kraftfor og ikke sitt naturlige kosthold, gress. Nå snakker jeg om oss mennesker, men jeg tror det er overførbart til hundene våre også. Unngå korn (kilde til omega-6), og få i henne masse fet fisk, omega-3, og helst kjøtt fra dyr som har fått naturlig kost (lam/sau er en billig kilde nesten hele året, og lam/sau er dyret som spiser mest gress av norske kjøttdyr).

Det er vist snakk om en kronisk betennelse hun har fått. For øyeblikket kan jeg ingenting om å fore på tja, slik råforing du forespeiler. Men jeg har tenkt tanken om jeg bare forstod hva hun trenger osv. Men så er jo veterinærene helt imot det da :gaah::P viktigste for oss er at hun blir stabil, samme hva hun må få. NVH skulle ringe meg etterpå så kan jo foreslå til de og høre hva de sier eller om jeg "må" gi hun dermatosis for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i hvert fall hun ville hatt positiv effekt av omega-3 som kosttilskudd, og jeg ville som sagt forsøkt å holde meg unna korn.

Her er en liten oversikt om betennelsesdempende kosthold, men den er da altså beregnet for oss mennesker :) Noe av det tror jeg som sagt er overførbart til hund (det om omega-3/omega-6 og det som ellers sies om kjøtt).

http://fitnessblogge...pende-kosthold/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette Dermatosis fôret, hva er det det inneholder da, som er så livsnødvendig å gi hunder med denne lidelsen? Er det ikke stort sett laget av ris og kyllingkjøtt? Kan ikke skjønne annet enn at rent kyllingkjøtt, som i Vom & Hundemats kyllingversjon, må være det beste for hunden? Risen i tørrfôret er det da ingenting som tilsier at hunder MÅ ha? Det er bare det at det er allergivennlig?

Les på sekken med Dermatosis-fôret, og skriv det opp her. Kanskje andre kan oppklare hva det faktisk inneholder hvis noe er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette Dermatosis fôret, hva er det det inneholder da, som er så livsnødvendig å gi hunder med denne lidelsen? Er det ikke stort sett laget av ris og kyllingkjøtt? Kan ikke skjønne annet enn at rent kyllingkjøtt, som i Vom & Hundemats kyllingversjon, må være det beste for hunden? Risen i tørrfôret er det da ingenting som tilsier at hunder MÅ ha? Det er bare det at det er allergivennlig?Les på sekken med Dermatosis-fôret, og skriv det opp her. Kanskje andre kan oppklare hva det faktisk inneholder hvis noe er uklart.

Eukanuba Veterinary Diet Dermatosis FP for dogs

Potato, fish meal, animal fat, dried beet pulp (3.9%), fish digest, dicalcium phosphate, calcium carbonate, sodium hexametaphosphate, fructooligosaccharides (0.39%), potassium chloride.

Protein:22.0%, Fat content:15.0%, Omega-6 fatty acids:1.70%, Omega-3 fatty acids:0.60%, Crude Ash:8.00%, Crude Fibres:1.80%, Moisture:8.00%, Calcium:1.15%, Phosphorus:0.85%

Additives: Vitamins:

Vitamin A:12500 IU/kg, Vitamin D3:900 IU/kg, Vitamin E (α-tocopherol):200 mg/kg,

Trace elements:

Iron as Ferrous Sulphate, heptahydrate:273 mg/kg, Zinc as Zinc Oxide:228 mg/kg, Manganese as Manganous Oxide:30 mg/kg, Manganese as Manganous Sulphate, monohydrate:22 mg/kg, Copper as Cupric Sulphate, pentahydrate:17 mg/kg, Iodine as Potassium Iodide:3 mg/kg, Cobalt as Basic Cobaltous Carbonate, monohydrate:0.6 mg/kg.

kopiert fra nett da sekken er i bilen alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potato, fish meal, animal fat, dried beet pulp (3.9%), fish digest, dicalcium phosphate, calcium carbonate, sodium hexametaphosphate, fructooligosaccharides (0.39%), potassium chloride.

Ikke noe korn, i hvert fall. Men at et for til hund skal ha mest potet i seg, syns jeg er litt merkelig :P Og fiskemel?

Men jeg det ser ut til at det er litt fisk og ikke er noe korn i dette da, så sånn sett syns jeg at jeg har tenkt litt riktig, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kronisk mage/tarm betennelse (IBM) hun har (er det tatt biopsiprøve av tarmtottene?) så er hvitt kjøtt, dvs lys fisk, kylling, egg og kanin det beste hun kan få. Rødt kjøtt som vilt, okse og svin vil forverre det. Mange reagerer kraftig på innmat da det er så veldig næringsrikt. Mange tåler heller ikke ris, pga at det gjærer sånn. Poteter/yams og andre rotfrukter pleier å gå greit.

Om hun ikke fungerer på hvitt rått, vil jeg anbefale deg å koke kjøttet, husk da at kalsium må tilsettes på et vis, enten via knuste eggeskall eller pulver/tabletter. For mange med IBM er det kun kokt hjemmelaget mat som fungerer, og de er innmari vare for forandringer, dvs at de bare må ha kjøtt/grønnsaker far den og den leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe korn, i hvert fall. Men at et for til hund skal ha mest potet i seg, syns jeg er litt merkelig :P Og fiskemel?

Men jeg det ser ut til at det er litt fisk og ikke er noe korn i dette da, så sånn sett syns jeg at jeg har tenkt litt riktig, hehe :D

Fiskemel er jo bare kokt og tørket fisk, så når det er mel, er det faktisk mer av det enn når det står kun fisk. Hvor nyttig det er etter å ha vært kokt og tørket minimum to ganger er noe annet... Men som proteinkilde er det mer protein i mel enn i fersk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist snakk om en kronisk betennelse hun har fått. For øyeblikket kan jeg ingenting om å fore på tja, slik råforing du forespeiler. Men jeg har tenkt tanken om jeg bare forstod hva hun trenger osv. Men så er jo veterinærene helt imot det da :gaah::P viktigste for oss er at hun blir stabil, samme hva hun må få. NVH skulle ringe meg etterpå så kan jo foreslå til de og høre hva de sier eller om jeg "må" gi hun dermatosis for.

Mini hadde også kronisk betennelse i tarmene(tok gastroskopi på NVH).Hadde prøvd det meste av for,inkludert voh,han tålte ingenting og var alvorlig syk.På NVH anbefalte de Dermatosis og det har han spist i 5 år nå og klarer seg bra,han tåler ingenting annet,da blir han skikkelig dårlig igjen...

Diagnosen hans var eosinofil enteritt/duodenitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått diagnose eosinofil og lymfoplasmacyttær gastritt etter vi tok biopsi.

Jeg forsto det sånn på hun spesialisten på NVH at eosinofil har noe med allergi og gjøre,så jeg regner med at Mini er allergisk mot alt annet enn fisk,derfor tåler han kun Dermatosis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H kylling + hele fisk kanskje er tingen? :) Så hun får i seg noe innmat også, som jeg vidt jeg vet ikke er tilsatt i kyllingvarianten.

Jeg ville prøvd å gi henne 1 og 1 dyreslag for å se hva hun reagerte på, kanskje hun tåler hest fks :) Vet om noen som selger hele slakt av kanin nå, kanskje det hadde vært noe å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hadde også betennelse i magen og ble skikkelig dårlig i magen av maten(Royal canin,Eukanuba)Gikk på spesial for fra dyrlegen som fungerte bra mens tok tester med tanke på allergi.

For en liste de kom med da gitt!Allergisk mot det meste tålte vel kun fisk og ris,allergisk mot gress,pollen,husstøv osv.Gress,pollen,husstøv reagerer hun ingen ting på;) Tåler mere av litt godbiter fra dyrebutikker nå også.

Dyrlegen ville jo ha hun på det dyre allergi foret hele tiden.Jeg mente det var vel ikke nødvendig da hun liksom skulle tåle fisk og ris så kjøpte en liten sekk med pro plan Laks og ris blandet i alleri maten.Fungerte strålende fra dage en!

Blandet en periode men,har lenge nå kun fått pro plan fungerer supert.Så den kommer jeg til fortsette med blir moro når skal på vaksine snart si at maten jeg mente hun skulle tåle men,de var så påstålig på kom til bli dårlig i magen gjenn av fungerer;)

Håper det ordner seg for Issi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 100 år siden ble Indiana sjekket ut for diverse allergier og ble da satt på Dermatosis. Nå klarer ikke hjernen min helt erindre alt, men det var noe med at dette fòret ikke inneholder noe som hunden skal reagere på og etter å ha gått på det en stund tilsatte vi en og en annen ingrediens for å se hva det var hun evt var allergisk for. Nå viste det seg at det var andre greier med henne, men uansett funket hun fint på det fòret mens hun fikk det, bedre enn på rått. Normalt fòrer jo jeg rått. Jeg har veldig liten kunnskap om fordeler/ulemper ved både tørt og råfòring annet enn egne erfaringer på egne hunder så jeg skal ikke påberope meg hva som er best i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle med henne, også da hun hadde lever/nyreproblemer, var at det som funket best å følge vettens råd om spes fòret. Og mine vetter er absolutt ikke negativ til råfòring, men akkurat da hun var syk ville de ha henne på spes fòr. Jeg prøvde henne ut på rått etter en stund, før enn anbeaflt, og måtte bare svelge kameler og gå tilbake til spes fòr til hun ble erklært frisk igjen, da ble det rått igjen og siden har hun vært der.

Mitt lille poeng er at selvom man ønsker fòre rått kan det innimellom være nødvendig å vike et prinsipp en stund og faktisk gå på spes fòr/meds whatever for å få bukt med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 100 år siden ble Indiana sjekket ut for diverse allergier og ble da satt på Dermatosis. Nå klarer ikke hjernen min helt erindre alt, men det var noe med at dette fòret ikke inneholder noe som hunden skal reagere på og etter å ha gått på det en stund tilsatte vi en og en annen ingrediens for å se hva det var hun evt var allergisk for. Nå viste det seg at det var andre greier med henne, men uansett funket hun fint på det fòret mens hun fikk det, bedre enn på rått. Normalt fòrer jo jeg rått. Jeg har veldig liten kunnskap om fordeler/ulemper ved både tørt og råfòring annet enn egne erfaringer på egne hunder så jeg skal ikke påberope meg hva som er best i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle med henne, også da hun hadde lever/nyreproblemer, var at det som funket best å følge vettens råd om spes fòret. Og mine vetter er absolutt ikke negativ til råfòring, men akkurat da hun var syk ville de ha henne på spes fòr. Jeg prøvde henne ut på rått etter en stund, før enn anbeaflt, og måtte bare svelge kameler og gå tilbake til spes fòr til hun ble erklært frisk igjen, da ble det rått igjen og siden har hun vært der.

Mitt lille poeng er at selvom man ønsker fòre rått kan det innimellom være nødvendig å vike et prinsipp en stund og faktisk gå på spes fòr/meds whatever for å få bukt med problemet.

Jeg ser hva du sier, men samtidig kan jeg ikke for mitt bare liv mene at et gjennomkokt, tørket og syntetisk tilsatt fôr skal være bedre enn et naturlig kosthold.

Akkurat VOH er i en særstilling iom at det er så fett, på "normal" prey er det som regel mye mye mindre fett, og mer proteiner. Så det kan være vanskelig for magesyke hunder å fordøye, samt at det er oppkvernet, ergo går det ennå raskere gjennom fordøyelsen, enn prey. Dette kan være en ulempe i forhold til endel sykdommer, ingen tvil.

Spesialtørrfôr er meget nytt, mens hjemmelaget mat, både rått og kokt er gammelt og velprøvd. Menyene tilpasses lett hver enkelt hunds behov og allergier, mens ett tørrfôr skal passe absolutt alle hunder med sånn passe samme sykdom? Du ser selv at det ikke går an?

Dermatosis har fullspaltede proteiner, dvs at kroppen ikke skal kjenne det igjen, selv om den er allergisk mot det. Det er derfor det bare står fisk og dyrefett, hvilken sort (art) det er er ikke viktig, iom at kroppen ikke kjenner igjen proteinkilden uansett. Så man kan feks prøve ekte fisk og få reaksjon, iom at ren fisk har helt andre aminosyrer enn et tørrfôr, for ikke å snakke om et fullstendig spaltet fôr. Det går andre veien også, en hund kan reagere på feks fisk i (et ordinært) tørrfôr, men tåle det som rått.

Med hjemmelaget mat er det mye lettere å finne ut hva hunden tåler og ikke tåler, enn å tilføre nye proteiner sammen med Dermatosis. Derma vil vanne ut reaksjonene fra det man tilsetter, siden det er et "dødt" fôr.

I en akutt, innlagt situasjon er det selvsagt viktigst å få i hunden næring, men om den fungerer fint hjemme, men har dårlig mage/fordøyelse, ser jeg ingen grunn til å ikke prøve hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 100 år siden ble Indiana sjekket ut for diverse allergier og ble da satt på Dermatosis. Nå klarer ikke hjernen min helt erindre alt, men det var noe med at dette fòret ikke inneholder noe som hunden skal reagere på og etter å ha gått på det en stund tilsatte vi en og en annen ingrediens for å se hva det var hun evt var allergisk for. Nå viste det seg at det var andre greier med henne, men uansett funket hun fint på det fòret mens hun fikk det, bedre enn på rått. Normalt fòrer jo jeg rått. Jeg har veldig liten kunnskap om fordeler/ulemper ved både tørt og råfòring annet enn egne erfaringer på egne hunder så jeg skal ikke påberope meg hva som er best i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle med henne, også da hun hadde lever/nyreproblemer, var at det som funket best å følge vettens råd om spes fòret. Og mine vetter er absolutt ikke negativ til råfòring, men akkurat da hun var syk ville de ha henne på spes fòr. Jeg prøvde henne ut på rått etter en stund, før enn anbeaflt, og måtte bare svelge kameler og gå tilbake til spes fòr til hun ble erklært frisk igjen, da ble det rått igjen og siden har hun vært der.

Mitt lille poeng er at selvom man ønsker fòre rått kan det innimellom være nødvendig å vike et prinsipp en stund og faktisk gå på spes fòr/meds whatever for å få bukt med problemet.

Jeg er enig, i at et akutt tilfelle, er det mest fornuftige å høre på "ekspertene". Utover det mener jeg riktig kosthold er beste måten å unngå skader og dempe evt. sykdommer/lidelser. F.eks. vil de fleste veterinærer ha Hermes på leddfor fordi han har røket korsbånd. Jeg vet, som råforer, at han ved dette kostholdet får i seg plenty med glukosamin, som er tilsatt i leddforet. Dessuten kan jeg gi glukosamin som kosttilskudd i stedet, f.eks. gjennom vinteren for ekstra forebyggelse i en kald årstid (kalde ledd skader seg lettere enn varme ledd, det vet vi).

Et av mine favorittsitat, og det forsøker jeg også å leve etter selv, selv om jeg kan elske et skikkelig drittmåltid med masse karbs og dårlig fett en gang i blant :D

Everyone has a doctor in him or her; we just have to help it in its work. The natural healing force within each one of us is the greatest force in getting well. Our food should be our medicine. Our medicine should be our food. But to eat when you are sick, is to feed your sickness.

- Hippokrates (460 f.v.t - 370 f.v.t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eukanuba Veterinary Diet Dermatosis FP for dogs

Potato, fish meal, animal fat, dried beet pulp (3.9%), fish digest, dicalcium phosphate, calcium carbonate, sodium hexametaphosphate, fructooligosaccharides (0.39%), potassium chloride.

Protein:22.0%, Fat content:15.0%, Omega-6 fatty acids:1.70%, Omega-3 fatty acids:0.60%, Crude Ash:8.00%, Crude Fibres:1.80%, Moisture:8.00%, Calcium:1.15%, Phosphorus:0.85%

Additives: Vitamins:

Vitamin A:12500 IU/kg, Vitamin D3:900 IU/kg, Vitamin E (α-tocopherol):200 mg/kg,

Trace elements:

Iron as Ferrous Sulphate, heptahydrate:273 mg/kg, Zinc as Zinc Oxide:228 mg/kg, Manganese as Manganous Oxide:30 mg/kg, Manganese as Manganous Sulphate, monohydrate:22 mg/kg, Copper as Cupric Sulphate, pentahydrate:17 mg/kg, Iodine as Potassium Iodide:3 mg/kg, Cobalt as Basic Cobaltous Carbonate, monohydrate:0.6 mg/kg.

kopiert fra nett da sekken er i bilen alt :P

Potet?

...men funker jo sikkert da...

Men jeg har ett spørsmål jeg da - om fôret dere har fått er råttent og dere skal levere det tilbake, så har dere jo krav på en ny sekk - det er jo bare å bytte den inn?

Veterinærkontorer er skikkelig frekke og jævlige når det kommer til salg av ting altså - men jeg opplevde det samme med en specific sekk engang, den var skikkelig gugg - på veterinærkontoret jeg kjøpte den skulle de klage for meg, men jeg måtte betale for en ny sekk - det ble vi flere om for å si det sånn og jeg reiste fra veterinærkontoret med pengene jeg hadde betalt for sekken og kjøpte for ett annet sted. Det var forøvrig såkalt "allergifôr" det også - basert på fisk, ironisk nok var det fisk bikkja var hyperallergisk mot så han ble jo bare sjukere av foret.

Men altså - poenget mitt var at du bør jo få en ny sekk når den du kjøpte i utgangspunktet var råtten. Det er jo enkel matte, det er jo ikke din feil som forbruker at de selger råttent for, klage får jo de gjøre men du har krav på nytt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...