jlkm Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 (endret) National Geographic hadde i våres en spennende artikkel om hundens gener. Den ligger tilgjengelig for nedlasting på NGs nettsider, men man må registrere seg. For enkelhets skyld har jeg lastet den opp her (pdf). Dette er interessant lesning! Spesielt tror jeg mange (inkludert meg selv) kan få noen overraskelser i illustrasjonen på side 6 (37). Den dukka forøvrig opp i forbindelse med spørsmålet "kan enhver hunderase fungere som jakthund?". Et høyst hypotetisk spørsmål jeg tror man kan svare et betinget ja på - men input fra andre kan være interessant Endret 3. September 2012 av jlkm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Det var et sammen drag av denne artikkelen i Hundesport tidligere i år, og det eneste jeg ble skikkelig forbausa over var hvor lite mastiff/molosser det var i en el annen rase (som jeg ikke husker akkurat nå..). . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hermes Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Illustrasjonen på side 37 har jeg sett tidligere (og jeg har lest forskningsartikkelen hvor den første ble publisert). Fint å se en del "mastiffaktig" i whippeten. Det er litt uenighet om det er blandet inn terrier og annet i whippeten, men jeg mener mye av dens oppførsel tyder på dette. Teorien er at det er den utdødde "white terrier" som ble blandet inn da whippeten ble avlet frem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meg Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 For en SH-eier som er litt lei av spørsmålet "er det en ulv?" eller "er de i nær slekt med ulver" , så er det moro å se at en del andre raser er nærmere beslektet med ulv enn SH. Shar Pei feks:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselus Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Ble veldig overrasket over Mopsens plassering her. Har alltid trodd at Mopsen lå nærmest molosserne/mastiffene, men så var den altså en gjeter, og ganske mye jakthund også.. Kjempe spennende! Og morsomt når jeg tenker på hvor ivrig min Mops er på både fugl og biljakt. Mye rart som skjuler seg i den trinne lille kroppen:-p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hermes Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Mopsen er vel en litt sånn merkelig rase det er litt vanskelig å plassere? Vet ikke noe om opprinnelsen til mopsen, men det er vel en gammel selskapshund? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Ikke veldig overasket st basenjien har så mye ulv i seg:p Interessant artikkel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselus Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Det stemmer det :-) Mopsen er opprinnelig en selskapshund i adelen. Hadde vel trodd at den skulle dukke opp sammen med bulle-hundene et sted. Men at den genetisk sett har så mye gjeter i seg synes jeg var overraskende. Mer gjetergener enn en BC f.eks? Utseende kan bedra altså! :-p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselus Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Og ikke bare det, men ligge genetisk nærmest shetland sheepdog og whippet a gitt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
:)Kine Skrevet 3. September 2012 Rapporter Share Skrevet 3. September 2012 Den her har jeg sett før. Den er veldig interessant, ja. Shibaen er jo den som er nærmest ulven av de rasene som kommer fram her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts