Gå til innhold
Hundesonen.no

Invasjon av flyvemaur babyer


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Vi bor tydeligvis veldig fint til for flyvemaur. Nå er det tusenvis av flyvemaur barn som har kommet utenfor huset. Hele bakken beveger seg og veggen er stapp full og de er overalt i lufta.. Vi gikk fra garasjen og inn, og bikkja fikk godt over 20 i pelsen og jeg fant vel 30 stykker i håret mitt.

Hva i allverden kan jeg bruke for å ta livet av de? Det er ikke mulig å gå ut å røyke, må gå vekk fra huset pga alle flyvemaurene. Har aldri sett så mange før. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også mange, bilane våre var heilt svarte av dem! Vi prøvde myggspray, men det fungerte ikkje. Heldigvis forsvant dei når veret ble kaldare og våtare :)

Regner jo med de forsvinner etterhvert, men det er jo ikke mulig å gå ut døren en gang. Katten kom inn nå, han var ikke så veldig oransje lenger. :P Så vil heller ta knekken på de i morgen, enn å få håret fult av fluer i dager/uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel! Dryss en dæsj eller tre der de bor, og vips - bortevekk!

De bor ikke noe sted tror jeg, de er bare i hele lufta, på hele bakken og veggene og på utemøblene. Jeg kan ingenting om flyvemaur, men har de et "sovested" jeg burde finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De bor ikke noe sted tror jeg, de er bare i hele lufta, på hele bakken og veggene og på utemøblene. Jeg kan ingenting om flyvemaur, men har de et "sovested" jeg burde finne?

De kommer utifra ei tue som i maurtue ja. Flyvemaur er bare maur som har fått vinger. Akkurat hatt ei runde med de her, da var det tydelig hvor de kom fra og det var under / inni trappa. Spruta på med sprayen jeg har, finner den selvfølgelig ikke nå men det er maurspray og borte ble de. Å spraye en og en er dødfødt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor drepe dem? De som svermer nå er helt ufarlige, og svermingen pågår svært kort tid. Maur, så lenge de ikke bosetter seg i hus (stokkmaur og sukkermaur) er helt ufarlige og veldig nyttige!

Svermingen er reproduksjon, det er nyklekkede droner og dronninger (fertile hanner og hunner) som svermer, i blant også arbeidere som skal være med for å lage nye samfunn. De angriper ikke noe, de er kun programert til å finne nytt bosted og pare seg. Man må da kunne klare å la dem være i fred de få dagene dette pågår, ofte er det så kort som et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...