Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger ikke forsikre når man kan tigge penger ...


Justisia
 Share

Recommended Posts

Oppdretter ble kontaktet samme dag det hendte og startet egen kronerullingkampanje på facebook, i tillegg til at h*n opplyste om at eier til valpen nylig hadde fått finansiert ny bil.

Ja, det er en av grunnene til at jeg aldri gir til slike saker. Folk utnytter empatien til andre for egen vinning - folk går på det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, dette er grunnen for at de fleste her enten har forsikting ELLER f. eks kredittkort som er kun til dette. Gir ikke folk henne penger av medlidenhet nå så må jo hunden dø. Ikke veldig rettferdig.

Man får vel alltids et forbrukslån på 10.000kr, klart det er dyrt å betale ned, men det får man vel bare ta på seg når ikke har forsikring eller andre planlagte midler.

Altså det jeg mente var at det er "urettferdig" å belage seg på at andre skal stille opp/betale om noe skjer med hunden sin, når andre skaffer seg forsikring eller har spart opp penger/legger av egne

Da er det snodig fremgangsmåte av banken, for det er ikke normen som jeg student har opplevd..

Sent from my GT-I9100

Det er utrolig kjipt, ikke får man noe god rådgivning rundt det å ta opp forbrukslån heller. Bare en beskjed om at om noen dager vil beløpet være tilgjengelig på brukskonto. Jeg har fortsatt igjen å betale på mitt, og det er to år siden nå i høst.. Men nå er jeg igang med det, og da er jeg ferdig med lån på en stund (utenom billån da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke første gang det skjer, og garantert ikke siste. Folk skal ha og skal ha, og har ikke økonomi til å ta vare på dyrene. Og det er vel slike mennesker forsikringen er ment for, de som overhode ikke har råd til å betale uforutsette utgifter og ikke har noen slags back-up økonomisk.

Tydeligvis burde personlig økonomi vært et fag på videregående. Siden så mange stryker i det i hverdagen...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så mange lånegivere som vil låne ut penger til folk uten inntekt, da.... En skoleelev eller student har som oftest ikke særlig til inntekt, om noen i det hele tatt.

Jeg er jo student igjen, og jeg har stående ubrukt kontokreditt og kredittkort i min bank nå som student også - men så har jeg jo en (liten) inntekt ved siden av studielånet. Jeg er enig med deg om at de studentene som kun har studielån har nok litt vansker for å finne seg kreditter i vanlige oppegående banker, det er i hvert fall det jeg har hørt rundtom blant andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pleier man ikke kunne få nedbetalingsordning hos veterinær ? en hund vi hadde før som ikke var forsikret trengte hjelp, og det var ikke noe problem. Veterinæren var veldig forståelsesfull og hjelpsom og hunden fikk hjelp og veterinæren fikk pengene sine, bare delt opp over et par ganger. Etter det har jeg alltid forsikret hundene mine da, siden jeg ikke ville komme oppi en sånn situasjon igjen. Men den ganga vi trengte det, så var ikke det noe problem liksom.

Helt ærlig så synes jeg ikke det er veterinærens jobb å være bank for folk som ikke har tenkt nøye nok gjennom om de har økonomi til å hjelpe hunden om sånt skjer...

Skjønner godt de vil ha pengene der og da, det er utrolig mange som ikke betaler i ettertid.

Klarer man ikke å betjene et lån i bank, klarer man da å betale ned på en avbetalingsplan hos veterinær?

Forsikring er en fin ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo student igjen, og jeg har stående ubrukt kontokreditt og kredittkort i min bank nå som student også - men så har jeg jo en (liten) inntekt ved siden av studielånet. Jeg er enig med deg om at de studentene som kun har studielån har nok litt vansker for å finne seg kreditter i vanlige oppegående banker, det er i hvert fall det jeg har hørt rundtom blant andre...

Jeg hadde KUN penger fra Lånekassen jeg, og fikk likevel høynet kredittgrensen fra 2,500 til 10,000. De spurte overhodet ikke om inntekt eller noe som helst, så bare at jeg har vært kunde hos dem siden jeg ble født omtrent, ferdig med det.

Vet ikke hva som betegner en oppegående bank, men dette er vel en av de mest anerkjente i Norge ihvertfall. Jeg tenker kanskje litt at jo større bank, jo større sjanse er det for at studenter får slengt etter seg et lån. De har liksom råd til å ta risikoen, for det kan jo medføre en god del inntekt i renter for banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg hadde KUN penger fra Lånekassen jeg, og fikk likevel høynet kredittgrensen fra 2,500 til 10,000. De spurte overhodet ikke om inntekt eller noe som helst, så bare at jeg har vært kunde hos dem siden jeg ble født omtrent, ferdig med det.

Vet ikke hva som betegner en oppegående bank, men dette er vel en av de mest anerkjente i Norge ihvertfall. Jeg tenker kanskje litt at jo større bank, jo større sjanse er det for at studenter får slengt etter seg et lån. De har liksom råd til å ta risikoen, for det kan jo medføre en god del inntekt i renter for banken.

Noe sier meg at du ikke er helt oppdatert på hvordan ting fungerer anno 2012.

Kredittverdighet

Kredittvurdering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sant som tidligere skrevet her at eieren nettopp har fått finansiert et billån, så har h*n nok en bankforbindelse som stoler på vedkommende. Valpen i seg selv var neppe gratis den heller.

Så det er vel ikke helt utrolig om personen faktisk er kredittverdig - men dette vet vi såklart ingenting om så det er jo eg. ikke noe å diskutere.

Men definitivt billigere å få pengene fra fremmende, såklart! Og det funket tydeligvis og det er jo bare flott for valpen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis det er sant som tidligere skrevet her at eieren nettopp har fått finansiert et billån, så har h*n nok en bankforbindelse som stoler på vedkommende.

Forsto det som at vedkommende hadde fått finansiert bil, det sier jo ingenting om hvordan, bare at han har "betalt" den.

Merkelig hvordan man skal lynsje en fattig uetablert student som sliter med å hoste opp 20.000 for å redde valpen sin når f.eks shirasaken har fått ganske stor støtte når en etablert familie med helt andre ressurser tilgjengelig ikke gadd hoste opp 1000 spenn etter å fullt bevisst ha valgt å finansiere taklekkasje og masterbedroom, forstå det den som kan. Kvalmt, mildt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at du ikke er helt oppdatert på hvordan ting fungerer anno 2012.

Kredittverdighet

Kredittvurdering

Nå får jeg ikke opp linkene her på jobben, men sitter endel med både kredittverdighet og kredittvurdering via jobben. Og jeg fikk allikevel lån i høsten 2010 uten å ha noe inntekt annet enn studielånet. Jeg sier ikke noe om noe annet, jeg sier bare at min erfaring som student er at jeg fikk lån. Men du skal vel ha bevis for å kunne tro på meg du.

Håper du i det minste er enig i at kronerullering er tullete i en sånn situasjon, for man burde virkelig ha tenkt litt fremover når man skaffet seg denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske resten av verden var så prektige som enkelte her inne jeg :) For dere har jo ikke ett liv hvor uforutsette ting skjer. Tanken bak hundekjøpet kan ha vært god og full av sikkerhet, før det brått ikke var det lenger...

Joda, men har du råd til ny bil rett før uhellet til valpen, så har du råd til å selge den for å reparere valpen, ikke sant? Uforutsette ting, også i økonomien kan skje, men for en student som kanskje ikke eier så mye fra før, er det neppe skjellsettende om personen har bttelitt kontroll på penga sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke så mye mer enn det Tulip?

Nei, men er det ikke nok? Bare det å eie en bil (uten avdrag, drivstoff osv) koster fort 10 000 året. Så pengene som ble brukt på bilen, kunne blitt brukt på valpen, ikke sant? Uansett hvordan økonomien er ellers.

Men så klart, eier hadde aldri fått en krone om bønnen om hjelp var til en bil (uansett hvor gammel og billig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er det ikke nok? Bare det å eie en bil (uten avdrag, drivstoff osv) koster fort 10 000 året. Så pengene som ble brukt på bilen, kunne blitt brukt på valpen, ikke sant? Uansett hvordan økonomien er ellers.

Men så klart, eier hadde aldri fått en krone om bønnen om hjelp var til en bil (uansett hvor gammel og billig).

Som sagt vi vet ikke mer enn det. Vi har fått vite dette via en som har sett en oppdatering av oppdretter som igjen har snakket med TS her. Det er tre ledd det, mye kan skje på de tre leddene ;)

En liten forskjell på bil og hund er pustingen, derfor vekker han sympati hos folk og folk åpner lommeboka for å hjelpe.

Edit: Hvordan vet vi f.eks hvordan han fikk penger til denne bilen? Kan det ha vært via NAV og hjelpemiddelsentralen?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vi vet ikke mer enn det. Vi har fått vite dette via en som har sett en oppdatering av oppdretter som igjen har snakket med TS her. Det er tre ledd det, mye kan skje på de tre leddene ;)

En liten forskjell på bil og hund er pustingen, derfor vekker han sympati hos folk og folk åpner lommeboka for å hjelpe.

Edit: Hvordan vet vi f.eks hvordan han fikk penger til denne bilen? Kan det ha vært via NAV og hjelpemiddelsentralen?

Helt sant. Men NAV/hjelpemiddelsentralen finansierer ikke biler, de gir de ut til låns/betaler spesialtilpasninger. Og eier må uansett ha råd til/betale de løpende utgiftene selv, ikke sant? Det er som sagt glatt 10000 i året, uten å ha kjørt en km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Men NAV/hjelpemiddelsentralen finansierer ikke biler, de gir de ut til låns/betaler spesialtilpasninger. Og eier må uansett ha råd til/betale de løpende utgiftene selv, ikke sant? Det er som sagt glatt 10000 i året, uten å ha kjørt en km.

Dette blir bare kverulering. De kan ha finansiert bilen i ett lån. Å operere en hund er en engangsutgift (+meds), ikke en løpende ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare kverulering. De kan ha finansiert bilen i ett lån. Å operere en hund er en engangsutgift (+meds), ikke en løpende ugift.

Et lån skal betales tilbake, selv om det er rentefritt. Om bilen er borte, kan avdragene brukes på bikkja, iom at man da kan ta et annet lån, feks. Kverulering eller ei, tall er tall, uansett hva de brukes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - er det ikke bedre at eier prøver hvertfall? uansett hvordan det nå er med bil? Vi er da virkelig flinke til å legge de værste intensjoner bak andres handlinger...

Eier prøver å få andre til å betale ja. Er dette noe å rose? Det er akkurat som de *må omplasseres denne uka ellers avlives hunden* annonsene, vi roser ikke eier der for å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig med 3 ledd, men, det er valpens eier som hadde fortalt oppdretter av hunden da vedkommende kjøpte valpen at vedkommende nettopp hadde fått seg ny bil og var student. Oppdretter har gått ut med dette på Facebook, noe vi som har oppdretter på vennelisten har sett. Så sånn sett blir det 3 ledd, ikke 3 ledd for at jeg fikk høre av en som hadde lest oppdretters status.

Med tanke på videre info om denne saken, så er jeg så absolutt enig med Tulip. Og nei, det er ikke noe å rose at man går til avisen og tigger om penger fordi man lot være å forsikre valpen man kjøpte. Det krever hverken de store kostnadene eller det store arbeidet, valpen var forsikret ved levering og man kunne bare ført denne videre. Men, folk prioriterer forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at eier prøver...på hva?

Men det er jammen greit, jeg forventer like mye velvilje når jeg sier opp forsikringa til bikkja mi til fordel for å finansiere noen km ekstra kjøring i året. Skjer det noe er det jo bare å tigge penger i avisa :) Ansvar og gjennomtenkt hundekjøp er visst fjernt for enkelte. Dagens samfunn forventer at andre skal ordne opp i sin egen korttenkthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier prøver å få andre til å betale ja. Er dette noe å rose? Det er akkurat som de *må omplasseres denne uka ellers avlives hunden* annonsene, vi roser ikke eier der for å prøve?

Ja, om intensjonen til eier var hele tiden at dersom noe skjer med bikkja så er det "bare" å gå til avisa og tigge så er det alltid noen som betaler. Da er jeg helt enig. Men ting skjer, tilfeldigheter råder. Noen ganger går ting på tverke og alt skjærer seg og brått står man der da. Er innmari enkelt å sitte på utsiden og si "skulle ditt, skulle datt, skulle det og det og det" Nei, jeg kommer ikke til å gi penger, jeg har ikke penger å gi. Men si at det nå finnes en snill og grei sjel der ute som har mulighet til å betale - så hvorfor ikke?
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde KUN penger fra Lånekassen jeg, og fikk likevel høynet kredittgrensen fra 2,500 til 10,000. De spurte overhodet ikke om inntekt eller noe som helst, så bare at jeg har vært kunde hos dem siden jeg ble født omtrent, ferdig med det.

Vet ikke hva som betegner en oppegående bank, men dette er vel en av de mest anerkjente i Norge ihvertfall. Jeg tenker kanskje litt at jo større bank, jo større sjanse er det for at studenter får slengt etter seg et lån. De har liksom råd til å ta risikoen, for det kan jo medføre en god del inntekt i renter for banken.

Jo større bank, jo større sjanse for at studenter får slengt etter seg et lån? Da må det være SMÅ lån vi prater om her. For eksempel satser DNB stort mot studenter. De har en studentpakke som er svært vennlig. Da får du et Mastercard med en ramme på 5000 kroner. Prøv å høyne den grensen hvis du har kun inntekt fra Lånekassen, uten fast eiendom, sparte midler, uten medsøker og 0 i formue. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større bank, jo større sjanse for at studenter får slengt etter seg et lån? Da må det være SMÅ lån vi prater om her. For eksempel satser DNB stort mot studenter. De har en studentpakke som er svært vennlig. Da får du et Mastercard med en ramme på 5000 kroner. Prøv å høyne den grensen hvis du har kun inntekt fra Lånekassen, uten fast eiendom, sparte midler, uten medsøker og 0 i formue. Lykke til!

jeg fikk nettop 50 tusen på mitt mastercard studentpakke, har hatt 2500 i mange år men høynet det nå til å bruke til hundene ol. Jeg får litt mindre enn lånekassen gir per mnd fra nav :P men prøvde ikke når jeg hadde bare fra lånekassen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...