Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er den perfekte Soppehunden?


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Ambullen er jo farlig fiiiin da...

Du har ikke tenkt på Pincher da? Eventelt en Dobbermann? Kjenner ikke så mye til Dobbermannen, men kjenner en del pinchere, og de jeg kjenner er hvertfall trivelig enkle hunder som er med på det som skjer, lette å trene, og går overens med de fleste :) Oooog så kan de stilles og du slipper pelsstell ;)

Et pluss til er jo at det er en veldig hendig størrelse på de så de er lette å dra med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjøp deg en amstaff. Jeg kan hjelpe deg med papirer. Jeg har vært i kamphundmiljøet i snart ti år, jeg har plenty kontakter. Special price for you, bebbe.

Tibetansk mastiff, såklart : Litt usikker på om han er arbeidssom, om han kan stillast ut og brukast til lydigheit og evt. spor, om det er ein hund som kan vere med på alt, om han går overeins

Nå har Soppen skrevet en laaaaaaaaaaaaaaaang mail til en oppdretter! *erte*

Soppen skal ha en liten nett rottis tispe henne og jeg vet akkurat hvor hun skal kjøpe den også :)

Hvor finner man slike i år 2013? Og kan en slik liten og nett rottis tispe passe til en engasjert førstegangseier som er villig til å jobbe med hunden? Jeg spør åpenbart på vegne av Soppen her... Ermh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvor finner man slike i år 2013? Og kan en slik liten og nett rottis tispe passe til en engasjert førstegangseier som er villig til å jobbe med hunden? Jeg spør åpenbart på vegne av Soppen her... Ermh.

Ja til alt. Jeg vet om to oppdrettere som holder størrelsen nede, har fine friske gode arbeidshunder som er pene nok til å stilles ut til ok resultater. Kennel Ambolt og kennel Kraftwerket er de jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambolt har jeg sett på. Kraftwerket skal sjekkes. Jeg er redd det skal bli for mye for en som strengt talt bare vil ha en hobbyhund. Endel spor, mye tur og normalt pluss med kursing. Ingen plan om konkurranse. Rottis er drømmehunden til ... *kremt* Soppen, og Soppen er villig til å velge en mindre krevende hund sånn for første hundekjøp. Det er jo fint, men samtidig hadde det vært flott om Soppen kunne fått pose og sekk nå når hun skal få seg hund neste sommer. Jeg har da fått oppdraget med å finne potensielle kandidater. Til Soppen...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis var egentlig det første jeg tenkte i tråden her også, men så ble jeg forstyrret av at Soppen syntes Selma var søt, og så anbefalte jeg krommis...som igrunnen er et godt valg det også tror jeg, men ut i fra krava dine (soppen), så tenkte jeg egentlig på rottis da. Var bare det jeg skulle si :hairy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ambolt har jeg sett på. Kraftwerket skal sjekkes. Jeg er redd det skal bli for mye for en som strengt talt bare vil ha en hobbyhund. Endel spor, mye tur og normalt pluss med kursing. Ingen plan om konkurranse. Rottis er drømmehunden til ... *kremt* Soppen, og Soppen er villig til å velge en mindre krevende hund sånn for første hundekjøp. Det er jo fint, men samtidig hadde det vært flott om Soppen kunne fått pose og sekk nå når hun skal få seg hund neste sommer. Jeg har da fått oppdraget med å finne potensielle kandidater. Til Soppen...

Nei, det tror jeg ikke er noe problem for "Soppen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke er noe problem for "Soppen".

Kult! Hører du det, Soppen. Fnis. Mulig du får en kursdeltaker etterhvert da, Gråtass. Soppen bor såpass nære at jeg fint kan sende ham til deg. Nei, henne mener jeg. Henne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambolt har jeg sett på. Kraftwerket skal sjekkes. Jeg er redd det skal bli for mye for en som strengt talt bare vil ha en hobbyhund. Endel spor, mye tur og normalt pluss med kursing. Ingen plan om konkurranse. Rottis er drømmehunden til ... *kremt* Soppen, og Soppen er villig til å velge en mindre krevende hund sånn for første hundekjøp. Det er jo fint, men samtidig hadde det vært flott om Soppen kunne fått pose og sekk nå når hun skal få seg hund neste sommer. Jeg har da fått oppdraget med å finne potensielle kandidater. Til Soppen...

Oscarberg har også gode hunder. Når er det ikke så mange kull derfra for tiden, men det blir i fremtiden :) Der blir det plukket ut hund som passer føreren best mulig.. Også familiehunder :)

Edit: Kennel nerimee og kennel ymirheim er også to kanditater i nærområdet som skal ha kull i nærmeste fremtid og har herlige hunder som både fungerer som familiehunder og i bruks :)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Oscarberg har også gode hunder. Når er det ikke så mange kull derfra for tiden, men det blir i fremtiden :) Der blir det plukket ut hund som passer føreren best mulig.. Også familiehunder :)

Edit: Kennel nerimee og kennel ymirheim er også to kanditater i nærområdet som skal ha kull i nærmeste fremtid og har herlige hunder som både fungerer som familiehunder og i bruks :)

Nå skal ikke jeg tråkke i et vepsebol, men man kan vitterlig ikke si at disse to kennelene avler hunder for bruks, da de ikke har ett eneste resultat å vise til på valpene og meget begrenset på mødrene. Den ene oppdretteren er relativt fersk med rasen, ikke noe galt i det. Men jeg hadde anbefalt en førstegangskjøper en mer erfaren oppdretter, slik at jeg visste at forutsetningene for både valp, kjøper og oppdretter var så tilnærmet optimale som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er teit å anbefale boxer når du ikke vil ha boxer, men det er forsjell på boxer og boxer liksom. Den riktige boxer er jo helt perfekt i forhold til det du skriver! En bra boxer i arbeid er jo helt nydelig å se på.

Men så var det det med helsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noe når det kommer til helse, spesielt er det vel de fleste bulleraser utsatt. Jeg så noen nevnte ca de bou/mallorcansk mastiff. De er jo flotte. Kjenner ikke spesielt godt til rasen, men har møtt en tispe, herlig, liten (eller kanskje ikke såå liten) sak :) Mulig det er en grei Soppehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg tråkke i et vepsebol, men man kan vitterlig ikke si at disse to kennelene avler hunder for bruks, da de ikke har ett eneste resultat å vise til på valpene og meget begrenset på mødrene. Den ene oppdretteren er relativt fersk med rasen, ikke noe galt i det. Men jeg hadde anbefalt en førstegangskjøper en mer erfaren oppdretter, slik at jeg visste at forutsetningene for både valp, kjøper og oppdretter var så tilnærmet optimale som mulig.

Jeg antar at det er de to nederste oppdretterne du mente? Jeg skal ikke starte noen diskusjon, men det er fullt mulig å få gode hobbyhunder der altså.. Men igjen, alt er også avhengig av man selv ønsker :-)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man slike i år 2013? Og kan en slik liten og nett rottis tispe passe til en engasjert førstegangseier som er villig til å jobbe med hunden? Jeg spør åpenbart på vegne av Soppen her... Ermh.

Klone Kaysa! A-godkjent redningshund og kuuul! :lol: Om du titter innom, Renate, så må jeg bare skryte av Kaysadamen! ;)

Sant hun er smekker?

5653277909_3efc986274_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jaggu hjelpsomme, og her var det mye å lese igjennom når jeg ikke har vært innom siden før jobb i går! :lol:

Som flere her har nevnt, terrierene kommer jo glatthåret også. Og vil du ha en litt mindre hissig variant så er dsg et ok valg. Om du liker parson, hvorfor ikke dsg? (de er bare mindre strie, ellers relativt like :P ) Men jeg ser ikke helt for meg deg med noen av dem altså, sånn egentlig.

Om man skal bevege seg bort fra bullene kan du jo se på pinscher også. De krever litt motivasjon for å gå lp, men aktive hunder som er med på det meste. :)

Enn entlebucher sennenhund? Er en mastiff ihvertfall, om ikke bullehund. :P Og sær. ;)

Er ikke heeelt på dette med terrier, altså, med mindre de starter med Amerikansk Staffordshire eller Bull først. :P

DSG er små. Og.. ikke helt meg. :P

Jo, men sånn er det mer eller mindre i alle raser. Bare at på de andre aktuelle er du enda lykkelig uvitende. :lol:

Oh, I kid, I kid.

Haha, men det er jo sikkert nesten sant. :P

Ser du foreslår am.bull. Kom å hils på PandaDingsen min, det er arbeidsjente det:)

Hm. Jeg hilser veldig gjerne på! Men lover ikkeno! :P

Hva hvis du kan finne en bullmastiffoppdretter i utlandet som har litt mer fjes på sine, eller føler du det er for mye styr å importere (jeg hadde kanskje følt det samme selv!) ?

Ja, og nei. Har jo tenkt på å importere før. Men jeg tenker at hvis jeg skal importere, så er det kanskje ofte kostbart og tidkrevende og litt av alt sånn, litt vanskeligere i forhold til å finne noe norskt, hvis du skjønner? Får ikke mulighet til å undersøke så mye jeg kanskje ville tenkt, og sånn. Og hvis jeg først skulle importert, så tenker jeg at jeg kanskje burde hatt enda høyere ambisjoner? Liksom avl eller seriøse ustillingsmål eller noe. Ikke en kosehund +, liksom. :P

Hvem er Bella forresten? Jeg skjønner ikke helt at du syns alle oppdrettere er noe dritt da. Var det på en spes rase eller tenker du generelt?

Bella er datteren til Nemi, min boxer. Mamma eier henne. Stine har parret Bella med Aragorn nå, så nå håper vi på valper (som skal til fine hjem og ikke hit :P ). Og det er på Bullmastiff jeg ville hatt problemer med å finne en oppdretter i Norge jeg ville hatt hund fra.

Bull eller mini bull? Arkan her inne har trent sin mini bull litt, så vidt jeg forstår er den gjerne med, når det passer den :P

Ellers syns jeg ikke ACD er en dårlig tanke om du liker buller og gjeterhunder. Tror det er det nærmeste du kommer egentlig (bla skaø bull terrier være en av rasene som var med i opprinnelsen historisk).

Ellers tenker jeg rottis egentlig.

Minibull syns jeg er knall!

Og nei, liker ACD veldig godt, men har blitt litt skremt, vet du. :/

Har aldri tenkt på rottis som en rase til meg!

Nå er det jo noe med alle raser, men som Soppehund, så ser jeg veldig fint for meg en vanlig bull terrier eller en amerikansk bulldog. De små bull terrierne blir for mye terrier, litt a la JRT, synes jeg, selv om de er kule altså :)

Hm. Okei, så de er mer terrierete. Kanskje prøve å få hilst på noen, skal jo til D4A i november, for å jobbe.

Soppen skal ha en liten nett rottis tispe henne og jeg vet akkurat hvor hun skal kjøpe den også :)

Haha, så kjekt! Men igjen, aldri sett for meg rottis som "min" hund, så den der må jeg nok tygge litt på.

Ambolt har jeg sett på. Kraftwerket skal sjekkes. Jeg er redd det skal bli for mye for en som strengt talt bare vil ha en hobbyhund. Endel spor, mye tur og normalt pluss med kursing. Ingen plan om konkurranse. Rottis er drømmehunden til ... *kremt* Soppen, og Soppen er villig til å velge en mindre krevende hund sånn for første hundekjøp. Det er jo fint, men samtidig hadde det vært flott om Soppen kunne fått pose og sekk nå når hun skal få seg hund neste sommer. Jeg har da fått oppdraget med å finne potensielle kandidater. Til Soppen...

LOOOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter likegreit, jeg..

Tibetansk Mastiff syns jeg er FINE! Og jeg har vært i kontakt med Sanna, faktisk (for de som vet hvem hun er), og skulle møte Zodd en gang, men så ble jeg syk. :( Hadde faktisk ikke gjort meg NOE å ikke gå lydighet, om jeg bare kunne hatt en sånn, for de er leeekre. Men jeg vet jo INGEN ting om rasen. Vokt? Andre hunder? Jakt? Andre mennesker? Bjeffing? Pelsstell? Ehm.. Pels, da. Hva er det med meg og pels?! Jeg vil ha hunder som Skinny, der de nesten ikke har noe pels! :P

Hovawart har jeg heller aldri vurdert, men de er jo også flotte. De er jo litt mer "brukandes" også, i mitt hode, i forhold til Tibetansk mastiff (men igjen, vet jo ingenting om den).

Sennenhundene tror jeg at Toril og Mona kan få ha. :D

Perro dogo mallorquin/ ca de bou er også en hund jeg kan ALT for lite om til i det hele tatt å vurdere, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minibull syns jeg er knall!

Og nei, liker ACD veldig godt, men har blitt litt skremt, vet du. :/

Har aldri tenkt på rottis som en rase til meg!

Om du vil vite mer om ACD så har jeg en veninne som ikke er oppdretter, men har en veldig god oversikt på helse og mentalitet innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambolt har jeg sett på. Kraftwerket skal sjekkes. Jeg er redd det skal bli for mye for en som strengt talt bare vil ha en hobbyhund. Endel spor, mye tur og normalt pluss med kursing. Ingen plan om konkurranse. Rottis er drømmehunden til ... *kremt* Soppen, og Soppen er villig til å velge en mindre krevende hund sånn for første hundekjøp. Det er jo fint, men samtidig hadde det vært flott om Soppen kunne fått pose og sekk nå når hun skal få seg hund neste sommer. Jeg har da fått oppdraget med å finne potensielle kandidater. Til Soppen...

Akita blir bare brukt som hobbyhund, og det er null problem :) I perioder med alt for lite aktivisering kan hun bli litt rastløs inne, men ikke verre enn at hun går rundt og snoker etter mat hun kan stjele :P Så det er en fin hund til "Soppen".

Soppen: Du har jo hilst på Akita! :D Rottis er nok noe for deg, tror jeg. Du må bare si i fra hvis du vil låne henne med deg på tur eller noe for å teste mer, altså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn på følelsen. Hva vil du?

Vil du virkelig ha en bestemt rase, så skaffer du deg en, og tar ting som det kommer. Det finnes ingen garantier på noe, det eneste du kan gjøre er å skaffe deg det du vil ha, og det du vil leve med. Om du f.eks har lyst på ACD, så skaff deg en! Det hjelper ikke å skaffe seg en f.eks Boxer eller noe annet, for du vil vel uansett til syvende og sist likevel ønske deg en ACD?

Lykke til :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawart har jeg heller aldri vurdert, men de er jo også flotte. De er jo litt mer "brukandes" også, i mitt hode, i forhold til Tibetansk mastiff (men igjen, vet jo ingenting om den).

Men da må jo vi bare treffes en dag da, så kan du hilse på Günther igjen :D Og nå er han jo mer voksen også, så litt lettere å få inntrykk av rasen! Det var en god plan syns jeg :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...