Gå til innhold
Hundesonen.no

To ulver snek seg innpå hunder og eiere i Aurskog


Mirai
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10060405

- Plutselig skek den ene hunden min, og jeg kastet soppkurv og sekk og løp etter alt jeg kunne mot lyden. Jeg så for meg det verste, men håpet at hun satt fast i en kvist. Da jeg kom frem så jeg to store ulver som omringet henne, forteller Krog.

Bilde fra VG:

1345886388898_844.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrr, det må ha vært skikkelig ekkelt..

jeg må alikevel få si at jeg synes det er vågalt å la hundene rusle rundt på egenhånd (Noe denne tydeligvis må ha gjort siden eier måtte følge lyden for å finne den) i områder hvor det er ulv..

Har selv bodd i Hedmark, hvor vi hadde ulv labbende over gårdsplassen, og jeg lot aldri hundene gå ubevoktet noe sted.. Hadde de alltid i nærheten, og luftet de i bånd på kveldstid så de ikke skulle forvinne i mørket og ut av syne.. ja, det er litt slitsomt å ta hensyn, men det er sånn det er når man har rovdyr i omegn..

jeg synes nå ulven skal få lov å ferdes som den vil jeg da, og så får heller vi ta hensyn hvis vi skal ut å ta med oss hundene inn i ulvens territorie.. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trenger vel ikke være så mye lenger unna enn f. eks bak et stort tre før den er "ute av syne" :) . Dessverre.

Nå hjelper det vel heller ikke å si "bare lag lyd når du går i skogen, så løper bjørn og ulv sin vei".

Jaja, ikke så mye ulv her i England akkurat, så jeg trenger jo ikke bekymre meg :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig, altså..

Edit:

Brrr, det må ha vært skikkelig ekkelt..

jeg må alikevel få si at jeg synes det er vågalt å la hundene rusle rundt på egenhånd (Noe denne tydeligvis må ha gjort siden eier måtte følge lyden for å finne den) i områder hvor det er ulv..

Har selv bodd i Hedmark, hvor vi hadde ulv labbende over gårdsplassen, og jeg lot aldri hundene gå ubevoktet noe sted.. Hadde de alltid i nærheten, og luftet de i bånd på kveldstid så de ikke skulle forvinne i mørket og ut av syne.. ja, det er litt slitsomt å ta hensyn, men det er sånn det er når man har rovdyr i omegn..

jeg synes nå ulven skal få lov å ferdes som den vil jeg da, og så får heller vi ta hensyn hvis vi skal ut å ta med oss hundene inn i ulvens territorie..

Hvor i Hedmark har du bodd, som hadde ulv så tett på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ulvene må da ha vært i kontakt med mennesker før!? enten så er de rett og slett blitt sluppet ut av en dyrepark eller så har noen funnet ett hi med valper og "dulla" med dem...hvem vet, men ville ulver går ikke så nærme mennesker...skal ihvertfall ikke gjøre det, med mindre det er utrolig lite mat til dem ute i skogen da..ikke vet jeg, men noe stemmer ikke syns jeg.

Bor i oppland, og der jeg bodde før hos familien der var det noen ulver som trakk ned til bygda,naboen skulle ut og gå på gårdsplassen sin å da støttet han på en ulv som sto å spiste på ett av lammene hans..den ulven blei på mystisk vis borte...hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ubehagelig, altså..

Edit:

Hvor i Hedmark har du bodd, som hadde ulv så tett på deg?

Bare å komme på Galterud det, så er ulven så tett på. Svoger (der vi har hundekursene) hadde ulven 4 meter fra hushjørnet med kopplammet i kjeften.

Disse ulvene må da ha vært i kontakt med mennesker før!? enten så er de rett og slett blitt sluppet ut av en dyrepark eller så har noen funnet ett hi med valper og "dulla" med dem...hvem vet, men ville ulver går ikke så nærme mennesker...skal ihvertfall ikke gjøre det, med mindre det er utrolig lite mat til dem ute i skogen da..ikke vet jeg, men noe stemmer ikke syns jeg.

Bor i oppland, og der jeg bodde før hos familien der var det noen ulver som trakk ned til bygda,naboen skulle ut og gå på gårdsplassen sin å da støttet han på en ulv som sto å spiste på ett av lammene hans..den ulven blei på mystisk vis borte...hm.

Caro, det er nok en myte at ulven er så sky, dersom den har lett tilgang på mat som i type sau, så kan de gå tett på folk, fordi det er enklere jakt enn å skulle felle klovdyr i skogen. Det hender at ulver blir borte på "mystisk vis", men som regel utstedes det fellingstillatelse på ulv som gjør stor skade på bufe. Og da er ikke forsvinningen så mystifistisk likevel, men pga endel omstendigheter i rovdyr politikken i dette landet så er det ikke alt som havner som avisoppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme på Galterud det, så er ulven så tett på. Svoger (der vi har hundekursene) hadde ulven 4 meter fra hushjørnet med kopplammet i kjeften.

Men ... Jeg hverken(/verken?) ser eller hører om noe her, så da velger jeg å være naiv nok til å tørre å ha bikkjene både ute alene, og løse på tur jeg.. Kan ikke noen bare skyte noen ulver, og la være å skyte div ulvemat...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må alikevel få si at jeg synes det er vågalt å la hundene rusle rundt på egenhånd (Noe denne tydeligvis må ha gjort siden eier måtte følge lyden for å finne den) i områder hvor det er ulv..

Nå er det jo sånn at ikke alle har hunder som bare rusler rundt beina på eier

Jeg har fuglehunder og de løper ofte ute av synet. Det er ikke dermed sagt at de lagt unna, men om de er 50-80meter unna i skogen er de ikke lett å se.

Jeg flytter nå til ulve land og det er min store skrekk at hundene skal møte på ulv. Jeg håper at de har vett nok til å holde seg unna ulv om de kommer over ulvespor. Og at vi slipper å møte ulv. Synes ikke det er noe positivt å lese om all ulven i Aurskog/Høland som går så nærme bebyggelse/folk

Ulv er fint, men på avstand. Ikke noe behov for ulv der jeg bor eller ferdes. Så for min del kan den godt jaktes på og bli mer sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ulvene i Kristiansand dyrepark var mer vettskremte folk enn det disse virker å være. Ikke normalt, og håper det gjøres noe med...

Hva er det som ikke er "normalt"? Jeg har hatt ganske tett kontakt med rovviltnemda de siste ukene og de sier det stikk motsatte av det dere hevder her. De sier at det er helt normalt at ulv som har tilgang på enkle byttedyr søker inn til bebodde områder for å få "fast food" framfor en lang og krevende jakt som kanskje gir et dårlig utbytte. Dette er tillært adferd på rent klikkersk vis. Ulven har lært at det lønner seg. Det eneste man kan gjøre for å lære de at det ikke lønner seg, er å skyte de og det lærer de jo strengt tatt ikke noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caro, det er nok en myte at ulven er så sky, dersom den har lett tilgang på mat som i type sau, så kan de gå tett på folk, fordi det er enklere jakt enn å skulle felle klovdyr i skogen. Det hender at ulver blir borte på "mystisk vis", men som regel utstedes det fellingstillatelse på ulv som gjør stor skade på bufe. Og da er ikke forsvinningen så mystifistisk likevel, men pga endel omstendigheter i rovdyr politikken i dette landet så er det ikke alt som havner som avisoppslag.

ååja, ja de er jo sant! :)

Denne ulven her som jeg sier forsvant på "mystisk" vis, blei nok mest sannsynlig skøti av bonden sjøl (uten att han vill innrømme det), han er typen til det, og politiet hadde hann inne til avhør flere ganger, men han sa ingenting å fikk da gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som ikke er "normalt"? Jeg har hatt ganske tett kontakt med rovviltnemda de siste ukene og de sier det stikk motsatte av det dere hevder her. De sier at det er helt normalt at ulv som har tilgang på enkle byttedyr søker inn til bebodde områder for å få "fast food" framfor en lang og krevende jakt som kanskje gir et dårlig utbytte. Dette er tillært adferd på rent klikkersk vis. Ulven har lært at det lønner seg. Det eneste man kan gjøre for å lære de at det ikke lønner seg, er å skyte de og det lærer de jo strengt tatt ikke noe av.

Det er ikke normalt i forhold til det jeg har lært om ulv. At de tar dyr på beite er en ting, i forhold til det å være så nære mennesker over tid uten å stikke av i panikk.

Ulvene i dyreparken fôres regelmessig, men er likevel livredde for mennesker. Ulvene i artikkelen virket ikke særlig redde, og det liker jeg ikke. Kan det ha noe med type ulv eller opplevelser disse ulvene har hatt å gjøre, så kan kanskje problemet stanses ved akkurat disse individene. Eller kanskje de kan skremmes tilstrekkelig uten å drepes. Jeg vet ikke jeg bare håper. Jeg forstår godt at folk ikke vil ha slik ulv i nærområdet, og hvis all ulv blir så nærgående direkte mot mennesker så begynner det virkelig å ikke fungere. Og da er det noen ulveeksperter som må spise ordene og lovnadene sine.

Jeg lever i håpet men det begynner å svekkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke normalt i forhold til det jeg har lært om ulv. At de tar dyr på beite er en ting, i forhold til det å være så nære mennesker over tid uten å stikke av i panikk.

Ulvene i dyreparken fôres regelmessig, men er likevel livredde for mennesker. Ulvene i artikkelen virket ikke særlig redde, og det liker jeg ikke. Kan det ha noe med type ulv eller opplevelser disse ulvene har hatt å gjøre, så kan kanskje problemet stanses ved akkurat disse individene. Eller kanskje de kan skremmes tilstrekkelig uten å drepes. Jeg vet ikke jeg bare håper. Jeg forstår godt at folk ikke vil ha slik ulv i nærområdet, og hvis all ulv blir så nærgående direkte mot mennesker så begynner det virkelig å ikke fungere. Og da er det noen ulveeksperter som må spise ordene og lovnadene sine.

Jeg lever i håpet men det begynner å svekkes...

Som sagt vi har hatt ulv inne på eiendommen, faktisk 4 meter fra husveggen. Der tok han kopplammet vårt. Vi har også mistet to tikker og ett lam til. Ligge plassen til ulven ble funnet på andre siden av beitet. 2.7 meter fra saueinngjerdingen, 30 meter fra huset og gårdsplassen. Så sky, det er denne her ikke. Den kommer forøvrig fra samme revir som de i artikkelen.

Jeg er ingen ulvemotstander i utgangspunktet, men jeg har ikke flere sauer å miste.

Denne ulven er en hannulv på to år, den løp bak traktoren til naboen en hel dag og plukka møllpauk som kom opp under pløyinga. En annen nabo skulle hente rundballer på jordet med traktoren, da sto han 3 meter fra traktoren som gikk, så fort han skrudde av tenninga stakk den. Dette gjentok seg mange ganger i løpet av dagen. Han har lært fort den der, bare synd at det mest sannsynlig kommer til å koste han livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogen må ulven finne maten og drepe den selv. Den har lært seg at rundt folk er det mat og det er fastfood. Er man inne i ulvegården på Langedrag f.eks så er ulven der tett på. Sist jeg var inne var det sågar en som snuste på hånden min. Jeg satt med ryggen til og hadde løpetispe i bilen. Disse er vant til å ha folk i gården sin og de vet også utmerket godt at de får kjøtt/fastfood der inne når det er folk i nærheten.

Og tenker vi tilbake ørten år, så ser vi jo at ulven faktisk trakk mot folk og ble tryggere og tryggere. De ble såpass trygge at folk kunne begynne å avle selektivt og vips hadde vi rasehunder :)

Så jo, jeg tror på at de kan bli svært nærgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at ikke alle har hunder som bare rusler rundt beina på eier

Jeg har fuglehunder og de løper ofte ute av synet. Det er ikke dermed sagt at de lagt unna, men om de er 50-80meter unna i skogen er de ikke lett å se..

Jeg er veldig klar over at enkelte raser ikke holder seg i beina på eier hele tiden. Har selv Whippet, så vet alt om store radiuser:)

MEN jeg personlig synes 80m er for langt unna eier i en skog hvor det ferdes ulv, og jeg ville aldri latt min hund gå løs og svinset 50 til 80 meter unna meg i en skog je vet det er ulv. Hvertfall ikke når man vet hvor lett en Ulv tar en hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over at enkelte raser ikke holder seg i beina på eier hele tiden. Har selv Whippet, så vet alt om store radiuser:)

MEN jeg personlig synes 80m er for langt unna eier i en skog hvor det ferdes ulv, og jeg ville aldri latt min hund gå løs og svinset 50 til 80 meter unna meg i en skog je vet det er ulv. Hvertfall ikke når man vet hvor lett en Ulv tar en hund..

Da er jo alternativet bånd da? Litt synd for hunden, og da må man velge hvorvidt man vil risikere noe. Valget blir jo da en hund som ikke får nyte friheten ved å leve, men til gjengjeld vil den sannsynligvis ikke bli angrepet av ulv. Andre valget er å ta risikoen, og det er jo ikke nødvendig at hunden blir spist av ulv. Hvor vanlig er det egentlig at de prøver å ta hunder, fremfor lam osv? Frykten er vel heller at hunden prøver å hilse, evt. svarer aggressivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo alternativet bånd da? Litt synd for hunden, og da må man velge hvorvidt man vil risikere noe. Valget blir jo da en hund som ikke får nyte friheten ved å leve, men til gjengjeld vil den sannsynligvis ikke bli angrepet av ulv. Andre valget er å ta risikoen, og det er jo ikke nødvendig at hunden blir spist av ulv. Hvor vanlig er det egentlig at de prøver å ta hunder, fremfor lam osv? Frykten er vel heller at hunden prøver å hilse, evt. svarer aggressivt.

Det er jo sikkert steder i området man bor hvor det er områder man kan slippe hunden og alikevel ha god oversikt over den. Da ville jeg heller valgt å slippe den der jeg.

Kalle inn hunden om den går for langt unna/ute av syne er jo også et alternativ jeg selv brukte mye.. Og store deler av skogen var oversiktlig slik at jeg så henne alikevell. Men ja, gikk jeg i mørket i skogen så gikk hunden i bånd. Jeg personlig vil heller slippe på oversiktlige steder enn å risikere at hunden blir angrepet av ulv. :) Men som du sier, det er jo et valg man velger å ta det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert steder i området man bor hvor det er områder man kan slippe hunden og alikevel ha god oversikt over den. Da ville jeg heller valgt å slippe den der jeg.

Kalle inn hunden om den går for langt unna/ute av syne er jo også et alternativ jeg selv brukte mye.. Og store deler av skogen var oversiktlig slik at jeg så henne alikevell. Men ja, gikk jeg i mørket i skogen så gikk hunden i bånd. Jeg personlig vil heller slippe på oversiktlige steder enn å risikere at hunden blir angrepet av ulv. :) Men som du sier, det er jo et valg man velger å ta det.. :)

Det er veldig annerledes med jakthunder da, man vil jo ikke ødelegge søket dems. Men å forsøke å gå i områder der det er mer oversiktelig er jeg helt enig i. Hunden er nok ikke avhengig av å gå løs heeele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...