Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen nekter å spise, hjelp!


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier så har jeg en valp hjemme på 12 uker som nekter å spise skikkelig. Hun blir tynnere og tynnere og jeg begynner å bli ganske fortvilet for at hun får ikke i seg halvparten av de næringstoffene hun trenger engang...

Vi har vært til dyrlegen og han fant ikke noe galt, sjekket tenner, mage, hals/svelg osv... Og hun har fått mer enn nok ormkurer så det er heller ikke problemet

Føler at vi har prøvd alt;

V&H - like uintressert i det som tørrforet

Leverpulver til å drysse på maten - slikker det bare av

3 forskjellige tørrfortyper - fortsatt ikke noen forskjell i matlysten

Har nå i 1,5 uke prøvd å være knallhard på rutiner, spiser hun ikke opp i løpet av ca 10 min så får en av de andre hundene våre spise opp maten hennes. Så langt har det ingen effekt. Hun spiser ca 1/3 av anbefalt dagsrasjon

Noen som har tips utover det vi allerede har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun normal avføring?

Er mandlene sjekkt grundig?

Er vet sikker på at ingenting sitter fast i tarmen på valpen?

Friske hunder sulter ikke ihjel foran matskåla, og når en valp blir tynn fordi den ikke spiser MÅ vet ta det seriøst, og sjekke huet og rævva minst to ganger. NOE er galt, og vet bør finne det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun normal avføring?

Er mandlene sjekkt grundig?

Er vet sikker på at ingenting sitter fast i tarmen på valpen?

Friske hunder sulter ikke ihjel foran matskåla, og når en valp blir tynn fordi den ikke spiser MÅ vet ta det seriøst, og sjekke huet og rævva minst to ganger. NOE er galt, og vet bør finne det fort!

Avføringen er fin, men synes hun har ganske store mengder med avføring i forhold til mengden mat hun spiser. Dyrlegen sjekket alt som kan forråsake spisevegring så godt han kunne uten å måtte åpne hun opp. Og ellers så er valpen frisk og fin og har et høyt energinivå. Så hun bærer ikke preg av å få i seg lite mat annet enn at hun er for tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringen er fin, men synes hun har ganske store mengder med avføring i forhold til mengden mat hun spiser. Dyrlegen sjekket alt som kan forråsake spisevegring så godt han kunne uten å måtte åpne hun opp. Og ellers så er valpen frisk og fin og har et høyt energinivå. Så hun bærer ikke preg av å få i seg lite mat annet enn at hun er for tynn...

Så det er tatt bariumrtg av mage/tarm og han har kikket i halsen med endoskop?

Hvor tynn er valpen? Hvor mange ribben/ryggvirvler synes tydelig når hunden står i ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er matlysten på kullsøsknene til valpen du har?

Har oppdretter opplevd noe lignende på samme linjer som din valp er fra?

Spiser hun godbiter om du gir henne dette?

Som de andre her nevner, så bør en skikkelig sjekk til dersom hun faktisk ikke spiser og er for tynn ihht hva en valp på hennes alder skal være. Da også blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er frisk og fin og ikke sykelig tynn. men hun spiser ikke godt nok til å holde vekta oppe for hun vokser jo og strekker seg så mye at man nesten kan se forskjell i høyde fra dag til dag. Derfor bekymrer det meg at hun spiser så lite for hun trenger mere for å vokse "riktig"

Hun er ikke syk, hun har bare veldig, veldig dårlig matlyst.

Og jeg spør IGJEN, har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få hun til å spise mere?

Ang kullsøsken osv så er hun fra Tyskland og der nede får valpene en litt annen behandling enn her hjemme. Der er det omtrent "spis eller dø" holdning og hun var i normalt hold da vi fikk hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er frisk og fin og ikke sykelig tynn. men hun spiser ikke godt nok til å holde vekta oppe for hun vokser jo og strekker seg så mye at man nesten kan se forskjell i høyde fra dag til dag. Derfor bekymrer det meg at hun spiser så lite for hun trenger mere for å vokse "riktig"

Hun er ikke syk, hun har bare veldig, veldig dårlig matlyst.

Ikke sykelig tynn? Du skrev jo tidligere at hun ble tynnere og tynnere? Om ikke ribben og ryggvirvler vises er hun ikke for tynn på noe vis, og spiser nok. Hun vokser rett så lenge hun ikke er feit eller tynn, uansett om vi mennesker mener det er for lite eller for mye mat...

Ingen valper skal være runde, de skal være slanke. Inntil tre synlige ribben når hunden står i ro er helt normalt slank, og ikke tynn. Hun blir ikke kraftigere eller mer muskuløs som voksen av å være valpetjukk, det sliter kun på ledd og sener.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tulip. Så lenge hun ikke er sykelig tynn så ville jeg ikke bekymret meg. Noen hunder trenger rett og slett mindre mat enn andre, og noen er bare tynnere enn andre også. Det er bare bra at hun er slank mens hun vokser, så lenge hun får i seg det hun faktisk trenger.

Hvor mange måltider om dagen får hun? Kan du kutte ned på antallet slik at hun rekker å bli sulten mellom måltidene? Om hun begynner å kaste opp gult fordi det blir for lenge mellom mat så er det bare å gå opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på sykelig tynn og tynn. jeg synes hun er for tynn, dette er min fjerde rottweilervalp, de 3 andre jeg har hjemme har vært en god del rundere enn denne og alle de har A på både hofter og albuer og har aldri vært skadet (hverken muskulært, i ledd eller lignende)

spørsmålet her er ikke hvorvidt hun er i riktig hold (jeg vet hvordan hun skal være og hun er ikke der nå) men om noen har tips til hvordan jeg kan få hun til å spise mere som jeg ikke allerede har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Boston Terrier hadde "spisevegring" et par uker. Løsningen var revet ost og stekefett på maten. Hun var rett og slett matlei. Hva med å la måten trekke litt smør/saus/leverpostei eller noe annet hunden liker? Gnage på kjøttbein? Fløte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt deg tips. Reduser antall måltider.

Ellers er det vanlige ting. Bland inn matrester i maten om du vil gå den veien, evt ister. Hiv svak kjøttbuljong over fôret og la det trekke inn. Jeg tror bare du kjøper deg tid, men det er verdt et forsøk.

Jeg forstår at du synes hun er for tynn på grunnlag av erfaringen du har med andre valper, men det er så individuelt det der. Noen er bare tynne, sånn som med oss mennesker.

Du har uansett bare hatt henne i tre uker, så det kan hende at du rett og slett har prøvd for mye på veldig kort tid? At du har laget litt styr rundt dette, sånt kan de plukke opp på disse små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjøpe en sekk med Pro-Vit vom, enten frossen eller frysetørret (som tilsettes vann). Bland det enten med tørrforet eller gi som tillegg. Det er ikke vitaminisert, men i posen med frossent så følger det med vitaminer.

Norwegian Polar er ofte effektivt på småspiste hunder, har opplevd at hunder som ikke er så matglade ofte foretrekker NP fremfor V&H.

Råforing er også et alternativ, koteletter, kyllingvinger og får-i-kålkjøtt er ofte fristende. For ikke å snakke om laks, ørrt og makrell.

Ellers er jeg enig med Mari i at du kanskje har laget litt for mye styr med tanke på den korte tiden du har hatt henne. Tre tørrforskifter er ganske mye i løpet av kort tid. Og er hun frisk, så vil hun jo ikke sulte seg, men vil du ha henne litt opp i vekt, så ville jeg testet ut vom, NP eller ferskmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Mari ganske fort bare for å unngå spisevegring bla. De fleste valper jeg har hatt har gått til 2 måltider ved 2-3 mnd alder. Jeg syns de spiser bedre da for de får faktisk tid til å bli sulten.

Også gir jeg heller noen "spennende" mellommåltid som kong fyllt med frossen vom og hundemat (eller annen smakrik mat med god næring), margben til å sutte på (tygge gjør de jo ikke) o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din er tydeligvis fornuftig og selvregulerer, ergo er det ingenting du kan gjøre for å få i henne mat, bortsett fra å tvangsfôre. Og DET er tydeligvis overkill i dette tilfellet.

hun er for tynn, ferdig med den saken.

Jeg har gitt deg tips. Reduser antall måltider.

Ellers er det vanlige ting. Bland inn matrester i maten om du vil gå den veien, evt ister. Hiv svak kjøttbuljong over fôret og la det trekke inn. Jeg tror bare du kjøper deg tid, men det er verdt et forsøk.

Jeg forstår at du synes hun er for tynn på grunnlag av erfaringen du har med andre valper, men det er så individuelt det der. Noen er bare tynne, sånn som med oss mennesker.

Du har uansett bare hatt henne i tre uker, så det kan hende at du rett og slett har prøvd for mye på veldig kort tid? At du har laget litt styr rundt dette, sånt kan de plukke opp på disse små.

jeg skal prøve å redusere ant måltider, takk for tipset:)

Prøv å kjøpe en sekk med Pro-Vit vom, enten frossen eller frysetørret (som tilsettes vann). Bland det enten med tørrforet eller gi som tillegg. Det er ikke vitaminisert, men i posen med frossent så følger det med vitaminer.

Norwegian Polar er ofte effektivt på småspiste hunder, har opplevd at hunder som ikke er så matglade ofte foretrekker NP fremfor V&H.

Råforing er også et alternativ, koteletter, kyllingvinger og får-i-kålkjøtt er ofte fristende. For ikke å snakke om laks, ørrt og makrell.

Ellers er jeg enig med Mari i at du kanskje har laget litt for mye styr med tanke på den korte tiden du har hatt henne. Tre tørrforskifter er ganske mye i løpet av kort tid. Og er hun frisk, så vil hun jo ikke sulte seg, men vil du ha henne litt opp i vekt, så ville jeg testet ut vom, NP eller ferskmat.

Jeg gir hun noen dager til, hvis hun fortsetter å gå ned i hold så tester jeg NP, oppdretteren av de andre hundene våre har en del på lager så får fra han om det blir nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål? Hva spiste hun hos oppdretter? Forbytte i tillegg til flytting er det en del valper som reagerer på...

hun spiste meradog junior1, hun spiste dårlig av det og i tilegg så er det ikke det beste foret utifra tidligere erfaringer (da vi prøvde det på voksenhundene måtte de ha nesten dobbelt så mye av det for å holde vekta oppe og de fikk tørr og blass pels + store mengder avføring)

derfor byttet vi til Rottweiler Junior fra Royal Canin etter ca 2 uker. Etter vi var til dyrlegen så anbefalte han et for fra Hills fordi det inneholdt mye fett som da gjør at hun ikke trenger så stor mengde av det for å legge på seg.

Så derfor undersøkte jeg om Royal Canin hadde noe tilsvarende siden vi har oppdretteravtale hos de, og valget falt på RC Maxi Junior Active. Det inneholder mye mere fett enn både Meradog og Rottweiler Jr.

Så fortsetter hun å spise like mye (eller like lite) som hun har gjort de siste 4 ukene så bør hun i teorien legge på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU mener at hun er for tynn, men du svarer jo ikke på om hvor mange ribben osv som synes.

Rio er også tynn, sånn i "utstillingssammenheng", og han spiser liiiiite (varierende hvertfall), men han er ikke tynn sånn egentlig, han er bare veldig slank. Det er en vesentlig forskjell. Han spiser akkurat det han trenger, ingenting mer med mindre det er hestekjøtt vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er det vesentlige her, at hundens eier mener valpen er for tynn.

Hun skriver jo hun har hatt tre valper tidligere av samme rase og har vel sin formening om hva hun foretrekker og hva hun mener er bra vekt på en valp på den alderen. Ut fra de andre hundene som hun har, så tror jeg ikke det er noen fare for fremelsking av feit valp her. De tre voksne er etter min mening meget flotte når det kommer til fasong. Vakre funksjonable hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er det vesentlige her, at hundens eier mener valpen er for tynn.

Hun skriver jo hun har hatt tre valper tidligere av samme rase og har vel sin formening om hva hun foretrekker og hva hun mener er bra vekt på en valp på den alderen. Ut fra de andre hundene som hun har, så tror jeg ikke det er noen fare for fremelsking av feit valp her. De tre voksne er etter min mening meget flotte når det kommer til fasong. Vakre funksjonable hunder :)

Jeg har også sett en hel haug med basenjier, mye kraftigere enn Rio uten å være feite så jeg mener ikke at hun fremelsker feite valper. Men hunder er individer og det er ikke alle som naturlig er spiser mye mat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU mener at hun er for tynn, men du svarer jo ikke på om hvor mange ribben osv som synes.

Rio er også tynn, sånn i "utstillingssammenheng", og han spiser liiiiite (varierende hvertfall), men han er ikke tynn sånn egentlig, han er bare veldig slank. Det er en vesentlig forskjell. Han spiser akkurat det han trenger, ingenting mer med mindre det er hestekjøtt vel og merke.

Ja, JEG mener at hun er for tynn og JEG vil ha hun tykkere. Jeg har hatt Rottweiler en god del år nå og vet veldig godt hva som er for tykt og hva som er for tynt.

Og IGJEN, det er ikke spørsmålet mitt, jeg ønsket tips til hvordan jeg kan forbedre matvanene og få hu til å legge på seg, eller i det minste slutte og gå ned i vekt/hold.

Det har jeg fått nogenlunde svar på og skal teste noen av tipsene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er det vesentlige her, at hundens eier mener valpen er for tynn.

Hun skriver jo hun har hatt tre valper tidligere av samme rase og har vel sin formening om hva hun foretrekker og hva hun mener er bra vekt på en valp på den alderen. Ut fra de andre hundene som hun har, så tror jeg ikke det er noen fare for fremelsking av feit valp her. De tre voksne er etter min mening meget flotte når det kommer til fasong. Vakre funksjonable hunder :)

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett valpen så jeg skal ikke uttale meg om for tykk eller for tynn, men om den er tynn, men ikke sykelig tynn og man allikevell begynner og iverksette alle mulige tilltak for og tvinge i hunden mer mat så risikerer man bare og gjøre vondt værre, så jeg ville vært litt forsiktig med det.

Bortsett fra det så er det som mari sier, ferre måltider, bland ting i maten eller prøv vogh eller NP, i tillegg kan det hjelpe og øke fysisk aktivitet for og få større matlyst. Min matvegrer var iallefall veldig var på om det ble roligere dager/perioder. Da kunne hun gå 1 uke uten og spise noe som helst selv om vi var ute og gikk altså, bare ikke på timesvis liksom. Hun ble også tynn i vokseperioder, men det ble bedre i mellom og når hun var ferdig utvokst, selv om hun alltid har spist lite så ble hun bedre med årene og hos oss var det ferre måltider, mer mosjon og vekk med maten om hun ikke spiste som var løsningen. Mosjon før frokost istedet for etter kan også hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen var alt for alt for tynn etter min smak og nektet å spise. Lot de andre ta fra han maten og han ga blanke f. Tok den vekk og han bare jaja. Men reduserte kraftig hvor ofte han fikk mat hjalp. Nå får han 1-2 ganger daglig. Vet mente jeg måtte gi 3-5.. På det verste blandet jeg boksmat i tørrforvannet og stod og krevde at han spiste. Lukket døra så vi stod på et rom som var kjedelig og daaaa spiste han. Når de andre var ute av synet og ingenting morsomt skjedde. Etter en stund med det har han bedret seg veldig og spiser opp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...