Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hvordan porsjonere/pakke V&H.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan folk her pakker V&H etter de har porsjonert det.

Personlig har jeg vær en flittig bruker av plastposer, men da har jeg kun porsjonert sånn ca 200g utifra 1kg pølser. Altså delt en 1kgs pølse i 5 ca like deler.

Hva gjør jeg da når jeg vil porsjonere litt mer presist? Blir jo dumt å bare ha en porsjon pr plastikkpose, det blir litt for mye sløsing av plast føler jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg pakker det ikke, det som er delt går i egen skuff, det blir jo brukt i løpet av ei uke uansett.

Bruker jeg plast bruker jeg brødposene fra "first price". Kildesorter plast og tenker ikke på sløsing så mye. :o

Men du kan jo finne deg noen plastbokser om du ønsker pakke det inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare plass deler du opp blokka i færrest mulig biter. Dess mindre biter, dess mer luft blir det i mellom, ergo rom som kunne gått til oppbevaring. La oss si du deler opp blokka i 4, slik at det blir ca 5 kg pr bit. Tre legger du tilbake i sekken det kom med og legg i frysa. Den siste biten deler du i to-tre-fire, avhengig av dagsforbruk, og legg det i en vanlig bærepose. Ta opp et stykke etter behov, å ha i en boks av noe slag i kjøleskapet. ( Personlig bruker jeg ikke lokk, andre gjør det. Husk bare at maten surner fortere med lokk en uten.) Når siste biten fra bæreposen taes opp, tar du en ny 5 kg bit fra sekken og deler den opp og legger i samme plastpose du allerede har brukt, slik at du har biter klare for neste periode. Osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker det ikke, det som er delt går i egen skuff, det blir jo brukt i løpet av ei uke uansett.

Bruker jeg plast bruker jeg brødposene fra "first price". Kildesorter plast og tenker ikke på sløsing så mye. :o

Men du kan jo finne deg noen plastbokser om du ønsker pakke det inn?

Joda vi kildesorterer her også så det er jo alltids en løsning, first price poser var en god ide! Får vel de i små størrelser også :)

For å spare plass deler du opp blokka i færrest mulig biter. Dess mindre biter, dess mer luft blir det i mellom, ergo rom som kunne gått til oppbevaring. La oss si du deler opp blokka i 4, slik at det blir ca 5 kg pr bit. Tre legger du tilbake i sekken det kom med og legg i frysa. Den siste biten deler du i to-tre-fire, avhengig av dagsforbruk, og legg det i en vanlig bærepose. Ta opp et stykke etter behov, å ha i en boks av noe slag i kjøleskapet. ( Personlig bruker jeg ikke lokk, andre gjør det. Husk bare at maten surner fortere med lokk en uten.) Når siste biten fra bæreposen taes opp, tar du en ny 5 kg bit fra sekken og deler den opp og legger i samme plastpose du allerede har brukt, slik at du har biter klare for neste periode. Osv osv

Lurt! Hørtes ut som en god plan når jeg begynner å kjøpe blokker! :D Vet ikke helt om svigermor er interessert i å ha kjøtt åpent slik i kjøleskapet over lengre tid så tror det blir til at jeg tar opp om kvelden og lar det tine over natten. Da går det vil fint å ha lokk på?

Vi får rabatt ved kjøp av 20 kilospølser, så her går det en om dagen. :) Du kan ikke få noen rabattavtale selv da?

Joda er desidert billigst å kjøpe blokk her også, har til og med å fått et enda bedre tilbud om jeg kjøper 5 blokker i gangen, men det har jeg ikke kapasitet til akkurat nå :P (280, pr blokk om jeg kjøper 5, 300ish om jeg kjøper 1 og 1). Kjøper jeg tilsvarende mengde i 1kg pølser havner jeg opp over 500lappen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda er desidert billigst å kjøpe blokk her også, har til og med å fått et enda bedre tilbud om jeg kjøper 5 blokker i gangen, men det har jeg ikke kapasitet til akkurat nå :P (280, pr blokk om jeg kjøper 5, 300ish om jeg kjøper 1 og 1). Kjøper jeg tilsvarende mengde i 1kg pølser havner jeg opp over 500lappen!

Altså, vi får rabatt ved å kjøpt 20 stk pølser på 1 kg. Litt dyrere enn 20-kg blokk, men ikke veldig mye (verdt å slippe maset med tining og oppdeling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

5kg pølser er ett godt alternativ, nærmere blokkene i pris og lette å dele i ønskede posjoner. :)

Det jeg gjør er å dele en sånn opp i måltider og tar opp til tining for hvert måltid, da rekker det akkurat tine nok til at jeg kan dele det i to på begge dyra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5kg pølser er ett godt alternativ, nærmere blokkene i pris og lette å dele i ønskede posjoner. :)

Det jeg gjør er å dele en sånn opp i måltider og tar opp til tining for hvert måltid, da rekker det akkurat tine nok til at jeg kan dele det i to på begge dyra her.

Vi betaler faktisk mindre per kg på femkilosblokkene enn på 20 kg blokk. Men de må fortsatt tines og deles opp da, siden det ikke går mer enn en kg per dag her.Jeg er ikke så glad i å tine det så mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bruker en helt vanlig morakniv:

8872307621918.jpg

Som jeg setter i pølsa og slår på med en helt vanlig hammer:

8872298348574.jpg

siden det kløyves blir ikke bitene alltid helt nøyaktige men godt nok til at jeg ikke gidder bruke bajonettsaga. Hur enkelt som helst. Deler fint en 5kg i 7-8 biter, 10 + biter begynner det bli litt keitete.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 100kg til mine. Det tok så lang tid og var så kjedelig å skulle posjonere sånn akkuratte doseringer, så jeg stappet alt i poser til de var fulle og stablet de i frysern. Jeg kjøpte alt ferskt. Nå tar jeg opp en fire-fem poser fra dypfrysern i kjellern og slenger i den lille frysern over kjøleskapet for å slippe å gå ned å hente hele tiden.

Når et par poser har tint, posjonerer jeg til begge på øyemål. Og det kommer jeg til å fortsette med, for denne mer nøyaktige delingen ble for mye pes for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

KJøper 20 kg av gangen og foreløpig har jeg bare brukt den gamle brødkniven min

Legger to 20 kg oppå kjøkkenbenken i stål og legger et av forsvaret ulltepper over deler opp dagen etterpå og puter ned i poser som blir tint etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler opp hele blokka med en gang jeg, bruker plastposer og porsjonerer etter øyemål. Jeg ANER ikke hva Mana får i nøyaktig mål, men fôrer etter hennes hold. Deler i forskjellige størrelser, på kanskje en 100-200 gr forskjell, slik at jeg kan fôre etter dagsform og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bajonettsagene dere bruker, blir det mye søl? Bråker de fælt? Bruker for det meste 500gr-pølsene til V&H, men synes det er et evig styr å dele de opp i frossen tilstand (har prøvd med kniv og hammer også). Ikke at jeg ikke kan gi de tint, men måltidet er borte i et eneste svelg om det er gjennomtint, så synes det er greit å gi halvtint. Da er det fint å kunne dele opp i posjoner og ta opp før hvert måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke mye søl, litt frossent spon på blokka og rett under den.

Legg pølsa i kaldt vann i 20 min, skjær en ring rundt den med kniv og kakk pølsa på kanten av kjøkkenbenken. Voila, delt i to helt uten håndmakt. Eller skjær flere ringer om du har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, tulip ;) Føler det kanskje er litt unødvendig å ha den saga liggende til 500gr-pølser.

Renate A: Betaler 11 kr pr 500gramspølse, 22 for 1 kg :)

Red: ops, så du ikke spurte etter 500-grams men 5kg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Disse bajonettsagene dere bruker, blir det mye søl? Bråker de fælt? Bruker for det meste 500gr-pølsene til V&H, men synes det er et evig styr å dele de opp i frossen tilstand (har prøvd med kniv og hammer også). Ikke at jeg ikke kan gi de tint, men måltidet er borte i et eneste svelg om det er gjennomtint, så synes det er greit å gi halvtint. Da er det fint å kunne dele opp i posjoner og ta opp før hvert måltid :)

Det er nok fortsatt langt enklere med kniv og hammer som jeg har vist til tidligere enn å sette i gang ett prosjekt med bajonettsag for noe så lite. Prøv igjen? Få deg en solid kniv, legg den på tvers av pølsa og kløyv den med å slå hammeren på knivbladet. Ikke drep den med tuppen, den er allerede død. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...