Gå til innhold
Hundesonen.no

DNA test


sham
 Share

Recommended Posts

Så på et am. program at de testet det der (eller noe tilsvarende). Sendte inn på en renraset affenpinscher (eller kanskje en griffon - husker ikke helt). Fikk igjen at den var blanding av dalmatiner, amstaff og litt annet halvstort "snacks".

Så de frarådet dette fullstendig i alle fall.

Men ja, kjente at jeg ble litt fristet, jeg.. Hadde jo vært kult å se hva man får til svar, da!?

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nabo som sa at dyreklinikken på Sinsen testet for litt over tusenlappen og sendte prøver til USA.

Såklart er det ikke umulig å finne rase basert på genmateriale, men det krever vel at man har noe genmateriale i databasen som finnes igjen i testhunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nabo som sa at dyreklinikken på Sinsen testet for litt over tusenlappen og sendte prøver til USA.

Såklart er det ikke umulig å finne rase basert på genmateriale, men det krever vel at man har noe genmateriale i databasen som finnes igjen i testhunden?

Jepps.. De er nødt å sammenligne DNA for å finne ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tingesten her har jeg faktisk undersøkt litt rundt da jeg googlet DNA test til hund, og fant denne greia her blandt annet...

Sendte mail til: DNA my Dog. Som er en stor aktør i USA på dette. Å spurte om de faktisk kunne skille en Amstaff fra en Staff, og det sa de at de kunne. Sendte mail frem og tilbake hvor jeg formulerte det samme spørsmålet på flere måter, og sa at det var for å være sikker på at jeg hadde forstått de rett. Fikk jo svarene på Amerikansk så var redd det skulle bli noe missforståelser fra en av oss, som ledet til feil svar.

Å dette var svare jeg fikk:

Yes, we can indeed test for American Staffordshire Terrier and Staffordshire Bull Terrier. These two breeds are what generally are known as 'Pitbulls', so if your dog had one or both of these breeds, it would be considered a 'Pitbull'. We do not test for Dogo Canario, but since it is so closely related to the Mastiff, we would be seeing Mastiff reported back if your dog had this breed in him.

Jeg skrev da dette til de:

So if i understand this right...

If you have a dog that are a mix of Staffordshire Bull Terrier and Dogo Canario... You can see on a DNA test, that there is no American Staffordshire Terrier in it?

Å fikk dette svaret:

Correct - if your dog did not have American Staffordshire Terrier in him/her, then it would not be reporting.

På siden deres står det derimot at de ikke tester Pitbull. Men fikk jo dette svare da jeg spurte om de kunne det.

Sendte så saken til Mattilsynet da jeg ble enda mer nysgjerrig, og fikk dette svare fra de:

Hei

Viser til henvendelse, mottatt 11. juni, angående dna-testing av hund.

Jeg er ingen ekspert på dna-testing på hund, men jeg har undersøkt litt rundt temaet. Jeg ser det er mange internasjonale aktører som tilbyr den type testing som du beskriver. Jeg har imidlertid ikke funnet noe veterinært laboratorium som tilbyr tilsvarende testing.

Jeg kontaktet også avdeling for genetikk ved Norges veterinærhøyskole for å forhøre meg om de hadde kjennskap til denne type testing.

Vedkommende jeg pratet med der mente det ikke lot seg gjøre å, med sikkerhet, si om en blandingshund hadde gener f.eks. fra Amstaff eller Staffordshire Terrier – altså skille mellom disse to rasene. Dette fordi så mange ulike hunderaser inngår i/er opphav til de to rasene.

At noen kunne si at de med 100% sikkerhet kan skille mellom f.eks. de to nevnte rasene, mente vedkommende på genetisk avdeling hørtes høyst usannsynlig ut.

Personlig vil jeg anta at dersom det fantes tester som kunne slå fast hvilke raser som inngår i blandingshunder, så skulle det være mulig å finne flere veterinære laboratorier som tilbød slik testing.

Som sagt så søkte jeg på flere av de større veterinære laboratoriene, og ingen av dem hadde tilbud om dna-tester til hund for det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg vet litt om hva DNA tester faktisk gjør, hvordan de utføres, vet en del om mulige feilkilder osv. Så må jeg si meg enig med personen Mattilsynet har snakket med. Jeg synes det høres høyst usannsynlig ut at de kan skille disse hunde rasene ved DNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Siden jeg vet litt om hva DNA tester faktisk gjør, hvordan de utføres, vet en del om mulige feilkilder osv. Så må jeg si meg enig med personen Mattilsynet har snakket med. Jeg synes det høres høyst usannsynlig ut at de kan skille disse hunde rasene ved DNA.

Nå var det med hvorvidt det var 100% sikkerhet det svaret. At verden inkludert dna og genetikk går videre fremover er hvertfall JEG 100% sikker på og alt er nok bare spm om tid og ressurser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det med hvorvidt det var 100% sikkerhet det svaret. At verden inkludert dna og genetikk går videre fremover er hvertfall JEG 100% sikker på og alt er nok bare spm om tid og ressurser.

Ja selvsagt. Og ting går mye raskere fremover enn man forutså for noen få år siden også.

Men jeg tror ikke man pr idag har kommet dit at man kan skille en "hvilken som helst" Am staff fra en "hvilken som helst" staff, siden disse rasene har såpass nært beslektede opphav. Men selvsagt hvis de har satt inn ekstra mange ressurser på å finne rasetypiske mikrosatelitter hos nettopp disse rasene så kan det jo være at det går (vanligvis bruker man mikrosatelitter til denne typen analyser).

De kan selvsagt også benytte seg av andre metoder, men det tviler jeg ennå mer på at de gjør. Og rasene lar seg neppe skilles ved ved mitokondrielt DNA eller en av RNA typene.

For 10 år siden kunne man ikke uten videre skille hund og ulv, nå har man for lenge siden funnet markører som er sikre nok til at det kan gjøres i de aller fleste tilfeller. Men jeg er nok ikke så "teknologioptimist" at jeg tror de med sikkerhet kan skille amstaff og staff pr idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...