Gå til innhold
Hundesonen.no

Zoey og BillyBønna! (Finlandias Bianca og Rock On Are You Ready) Whippet og Staffelus ;)


Zoey
 Share

Recommended Posts

Jatta snatta, da får jeg nesten lage en tråd til disse to sammen da, Zoey sin fra tidligere var blitt litt borte, og siden hun er en fornem frøken fortjener hun en ny hun også :)

Presentasjon :

Zoey:

034.jpg

Ei litt Whippetfrøken på 5 1/2 år, snill som dagen er lang :) Hun er barnet til mor (altså meg) min øyesten, og mitt alt.. Hun er dog noget sær, og en ekte prinsessen på erten!

Beste hun vet er å rusle rundt løs, uten forpliktelser i solskinnet, jage pus, og ligge godt og varmt under dyna på natta. Desverre innebærer livet hennes også turer i regnvær, tvangsbading i sjøen, bursitting i bil, og en hel del andre aktiviteter Zoey godt kunne klart seg uten :P

Heldigvis er hun ganske lett å dra meg, så lenge man overser et særdeles drepende blikk.. ;)

Hun er super med andre hunder, veldig forsiktig, og hun bistår veldig godt i oppdragelsen av Bønna.. Uten henne hadde han nok ikke vært så trivelig som det han er nå.. :)

Uheldigvis sliter hun litt med vonde poter fremme, da hun har rønkenforandringer. Vi driver å utreder henne nå, og jeg håper virkelig vi klarer å løse det på en god måte.. Jenta betyr så mye, så jeg klarer ikke helt tanken på å skulle miste henne mange år før tiden :cry:

Heldigvis finnes det mye gode vetrinærer, og min mor og min far stiller villige som kausjonister hvis det blir snakk om dyre operasjoner, så vi vil gjøre alt for henne :)

031.jpg

IMG_4834.jpg

IMG_6032.jpg

Presentasjon av:

Bønna:

IMG_5016.jpg

Bønna, eller Billy er en staffegutt på 2 1/2 år, og han er et kapittel for seg selv.. Han er veldig snill, fantastisk med barn, og generelt et godt vesen, han bare glemmer seg litt av og til, og koker litt over.. Vi har vurdert diagnoser som ADHD, eller om det er en kromosomfeil, men så ser han at vi kikker rart på han, og da blir han flau.. så vi har konstatert at han rett og slett bare er litt rar, bittelittegranne mindre smart, og at han handler før han tenker. Plusser man på litt klønete sosial inteligens så har man Bønna :rofl:

Typiske Billyaktiviteter er henge i ball i tre, krasje i ting fordi han løper for fort. tråkke skikkelig i salaten (eller på Zoey når hun sover) eller generelt bare handle overgilt så folk bli litt oppgitt :P

Nå begynner han heldigvis å bli litt mer fornuftig, og det virker i hvertfall som om hjernen jobber litt mer.. :P

Videre er han skikkelig mørkeredd og busker og brommer bare det rasler i trærne på kveldstid :D

Han har også tatt på seg beskyttelsesrollen for Zoey, og vokter henne med livet som innsats.. ingen skal komme å kødde med dama hans i hvertfall! Jeg synes det er veldig kjekt at hun har fått sin egen private bodyguard, og det virker som om Zoey mener det samme der hun tripper i vei med muskelbunten ved sin side ;)

Ellers tar han av seg barskerollen når vi kommer i hus, og han blir forvandlet til en liten uskyldig koseklump av en liten gutt.. Han skal helst ligge i skje, og blir ytterst fortvila hvis han gjør noe gæærnt og får kjeft. da henger gjeipen, og han ser ut som om han er skyld i tredje verdenskrig :P

IMG_5101.jpg

IMG_0804.jpg

IMG_0828.jpg

IMG_5950.jpg

IMG_5932.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er søte asså.. Zoey er ikke helt overlyklig med at Bønna driver å kliner seg inpå henne hel tiden, men hun har begynt å venne seg til det nå.. :) nesten så jeg mistenker henne for å synes det er litt koselig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hehe ja det var to ulike hunder! Flotte begge to, men jeg er jo selv svak for disse tynningene :) Håper du finner ut av det med foten.

Er veldig svak for disse tynningene jeg også altså.. :)

Har heldigvis funnet ut mye med fotene nå, og hun har begynt å få glucosamin, og det har gjirt susen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin Staffen din er! :wub: Whippeten også, men Staffen må være en av de flotteste jeg har sett!

Åsså, helt objektiv som jeg alltid er når det gjelder mine hunder, så kan jeg jo ikke si annet enn at jeg er heeeeeeelt enig i a han er verdens fineste staff..! Og Zoey er selvsagt verdens fineste Whippet ;)

Men fra spøk til revolver så liker jeg har også veldig godt, og har gjort det fra han var helt liten. Liker spesielt hodet hans godt, for han er litt mer "amstaff" lignende enn mange andre staffer :) Og så er jeg jo en sucker for røde hunder og da scorer han jo høyt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da var det på tide med en liten oppdatering fra oss igjen! Blir dessverre ikke så mye sonen på meg for tia da voksenlivet tar alt for mye tid.. (Ikke bli voksne noen gang, det er bare fant og lureri alt sammen.. bare dobbelt så mye jobb :P ) Men det har da skjedd litt i det siste, så her følger en liten oppdatering, og selvfølgelig bilder jf.sonens reglemang ;) Billy har begynt å gå spor, og han imponerer stort allerede. Har vel gått i snaue tre-fire mnd nå (ikke veldig intenst da) og han går allerede spor på ca 800m+ Jeg er jo helt nybegynner med dette sporgreiene, men det skal vistnok være ganske bra da blir jeg fortalt.. :P Jeg bare smiler og nikker og henger i lina etter bikkja som en gammal sokk der han stormer igjennom skogen.. ;) Lille staffen skal ha at han har en urokkelig arbeidsvilje, og selv om han mister sporet slutter han aldri å jobbe, og arbeidsviljen og terrierstaheten skinner igjennom på en veldig positiv måte :) Ulempen med det hele (tro det eller ei) er at bikkjedyret får en utholdenhet som ikke ligner grisen, og at en hund blir sliten av å gå spor er en bok Billy ikke har lest... Etter mange timer i skogen står han fremdeles ved døra og hopper når vi kommer hjem og bare "Mer..?!? Mer?!? MEEEEEEEEEEER!!" Rolige dager må derfor legges inn sånn at lille dyr klarer å skru av arbeidsbryteren.. Luksusproblem? Jepp! ;) Nå, litt bilder :) : IMG_6874.jpg2012-09-25232144.jpg_DSC1741.jpg ZOEY har det jo egentlig skjedd mer med.. Vi har nemlig vært på Jeløya dyreklinikk for å sjekke henne på nytt. Jeg har jo lenge også tenkt at hun er stiv bak, noe jeg synes har vært rart siden hun liksom skal ha vondt i frembena.. Vi har også vært hos dyretolk Sissel Grana, som sa at hun hadde stivheter og smerte/lette smerter bak i ryggen/bekkenet. (Man kan si hva man vil om dyretolker, men den dama kunne fortelle meg ting om meg selv ingen andre enn meg og bikkja vet.. creepyyy...) Men, anyways, vi dro til Jeløya, og jeg forklarte hva vi hadde gjort med henne tidligere, og hvordan jeg opplevde henne nå.. Dyrlegen ga henne en grundig nevrologisk undersøkelse, og kom rem til at hun mistenkte noe bak i ryggen/bekkenet. Mulig en prolaps. (jeg hadde ikke sagt noe om hva Sissel hadde sagt) Dyrlegen sa at dette var noe som kunne gi stivheter og smerter ved bevegelse av bekkenet. Vi satt i gang med CT av hele ryggen, og frembena, og ganske riktig, det lå en liten prolaps i krysset hennes, som vil gi nøyaktig de type smerter Sissel beskrev. Det som er interessant er at disse veterinærene ikke mener det er noe uvanlig å se på fremlabbene. Noe mindre forandringer er det, men som de sier, ikke noe som er uvanlig for en hund i hennes alder som holder så høy fart, og de tror hele problemet men at hun har haltet og vært stiv fremme kommer av at hun har feilbelastet pga ryggen. Logisk i mitt hodet.. :) Så nå har hun vært igjennom en kur, og vi skal tilbake for ny sjekk om 14 dager. Alt etter hvordan det går skal vi vurdere videre behandling, eventuelt operasjon. De mener dog at prolapsen er såpass liten at de vil prøve kortisoninsprøytning lokalt før operasjon. Det er i hvertfall veldig deilig å kunne sette fingeren på hva det er, og vite inni seg at dette går bra :) Zoey har derfor hatt litt rolige dager i det siste, og hater livet sitt med å gå i bånd.. :P Hehe.. Tjukk har hun blitt også.. :P men nå Bilder :2012-10-19151517.jpg2012-10-28165804.jpgIMG_6938.jpgIMG_7108.jpg2012-10-20153425.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...