Ingidano Skrevet 27. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 27. Juli 2012 Ny tråd, siden gutten nå hersker her hjemme i ensom majestet. Jackpot av Vikholmen, eller Tahlly til dagen, ble født 14.01.12. Han er ett resultat av en kryssparring mellom groenendael og tervueren. Kryssparringen er godkjent av raseklubben. Valpen kom i hus her pga ett ønske om en mer førervar og arbeidsvillig hund. Mor er A-Te-Ell's Madame Yatzie: Far er Chuck von der Feldstiege: 7 uker Ca 10 uker - kontakttrening 15 uker Første valpeshow, fire mnd og en uke. Ble BIR og BIS valp 5mnd, og i en rar vokseperiode... 6 mnd, og har vokst seg pen igjen Veier ca 18kg nå. Tahlly er en selvsikker og miljøsterk sak, som nå har begynt å se spøkelser på høylys dag. Tydelig at det er noe som skjer i kroppen for tiden. Han ser veldig ofte ut som ett spørsmålstegn, spesielt dersom han har fått beskjed om å slutte med noe. For eksempel slutte å tygge på katten, eller å slutte å gå på bord/kommoder... Det tok litt tid før Tahlly begynte å interessere seg i å gjøre noe for belønning, men nå er vi i gang. Tanken er lydighet og blodspor med denne saken. Vi løper nok også noen venstresvinger innimellom også. Trives så langt veldig godt med hunden, og ingen tvil om at dette er en rase/type hund som passer meg. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pippin Skrevet 27. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 27. Juli 2012 Så fiiiin han er Blir spennende å se hvordan dere gjør det etterhvert! Og siden dette er en rase jeg interesserer meg for skal jeg følge med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 27. Juli 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27. Juli 2012 Så fiiiin han er Blir spennende å se hvordan dere gjør det etterhvert! Og siden dette er en rase jeg interesserer meg for skal jeg følge med Takk Er ikke sikkert vi får til noenting Men vi skal ha det gøy med å prøve Bloggen blir nok oftere oppdatert enn denne tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 28. Juli 2012 Så nydelig han er! Jeg kan ikke så mye om rasen(e), men jeg ble litt nysgjerrig; siden han er en kryssning, hvordan fungerer det i praksis på utstilling? Dømmes groenendael og tervueren etter samme standard? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marthe Skrevet 28. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 28. Juli 2012 Flott gutt du har fått deg Så nydelig han er! Jeg kan ikke så mye om rasen(e), men jeg ble litt nysgjerrig; siden han er en kryssning, hvordan fungerer det i praksis på utstilling? Dømmes groenendael og tervueren etter samme standard? Alle de belgiske fårehundene har samme standard. Det er kun pelsen/fargen som skiller de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 28. Juli 2012 Aha, da forstår jeg! Er det slik med de som med pudlene, at alle kan mikses fritt, også er det valpens utseende som avgjør hvilken "rasekategori" den er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 28. Juli 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. Juli 2012 Så nydelig han er! Jeg kan ikke så mye om rasen(e), men jeg ble litt nysgjerrig; siden han er en kryssning, hvordan fungerer det i praksis på utstilling? Dømmes groenendael og tervueren etter samme standard? Takk, og Marthe svarte bra på resten Flott gutt du har fått deg Alle de belgiske fårehundene har samme standard. Det er kun pelsen/fargen som skiller de Takk Aha, da forstår jeg! Er det slik med de som med pudlene, at alle kan mikses fritt, også er det valpens utseende som avgjør hvilken "rasekategori" den er? Nei, de kan ikke mikses fritt. Som det står i startinnlegget, kryssparringer må godkjennes av raseklubben for å kunne registreres. Men ja, valpens utseende avgjør hva den blir registrert som. Det dukker innimellom opp terv i groen x groen parringer, og motsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. Juli 2012 Rapporter Share Skrevet 28. Juli 2012 Aha, spennende! Takk for svar, var ikke meningen å ødelegge tråden din altså! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 28. Juli 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. Juli 2012 Aha, spennende! Takk for svar, var ikke meningen å ødelegge tråden din altså! Det går fint Visste da eg kjøpte valpen at det kom til å bli en del diskusjon/spørsmål rundt dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 6. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6. August 2012 Tahlly er neste 7 måneder nå Instinktene har begynt å våkne, han er mer alert, vokter litt og prøver å jakte flyvende måker Tydelig at hormonene har begynt å gjøre seg gjeldende, han klarte å markere på en murkant under morgenluftingen i dag. Men, fortsatt veldig lydhør, kommer som ett skudd på innkalling og er generelt en veldig behagelig hund å ha med på tur og rundt omkring. Veldig sosial og trygg på verden. Gleder meg dog til siste rest av valpepels faller av. Den floker sånn nå at det frister å gå løs med saksa innimellom... Gleder meg også til å komme mer i gang med lydigheten, det har vert litt stillestående de siste par månedene. Han er også påmeldt to valpeshow i slutten av september 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjollebolle Skrevet 10. August 2012 Rapporter Share Skrevet 10. August 2012 Han er en herlig gutt <3 Blir spennende med de siste valpeshowene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 10. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10. August 2012 Han er en herlig gutt <3 Blir spennende med de siste valpeshowene! Han blir bare bedre og bedre Vi satser på en reprise fra NDK i mai 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjollebolle Skrevet 10. August 2012 Rapporter Share Skrevet 10. August 2012 Han blir bare bedre og bedre Vi satser på en reprise fra NDK i mai Viktig å sette seg mål 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 19. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19. August 2012 Lilletroll har igjen fått selskap i heimen RH NUCH DKUCH Neo er her på prøve, og dersom dette fungerer, skal han bo her som fôrhund. Neo er 6 år gammel, import fra Nederland. Enn så lenge får han låne litt plass i tråden til Tahlly. Han er i full røyt for øyeblikket, så det får bli noen gamle bilder. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 29. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. August 2012 Lilltroll er igjen alenehund - det funket ikke med Neo. Vi fortsetter letingen etter en kompis til både meg og Tahlly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wildah Skrevet 29. August 2012 Rapporter Share Skrevet 29. August 2012 Vakre, snille Tahlly Synd at det ikke fungerte med Neo, håper at dere snart finner en passende kompis. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 29. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. August 2012 Synd ja, Neo er en herlig hund. Men, han tok litt mye plass inne mentalt, og fløy tilslutt i Tahlly noen ganger. Det skal valpen få slippe å leve med. Det får ta den tiden det tar å finne en ny kompis I værste fall har eg ett kull eller to i kikkerten for neste år. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 8. September 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8. September 2012 Lilletroll er snart åtte måneder, og den siste måneden har vi trent en del LP. Aller mest kontakt, men det løsner litt både her og der etterhvert Han har en knall kontakt, og det gjør at alle øvelser blir "enkle" å få til. Selv om han enda ikke har lært utgangsstilling, så tar han tannvisning på strak labb. Han sitter i ro når "dommeren" kommer i mot, og lar seg klå på uten problemer. Vi har også vert i fellesdekk med flere andre hunder, og han ligger som en prest. Avstanden er kort, og belønningene hyppige enda, men han ligger, og tenker ikke en gang på å stikke bort til naboen for å leke Innkalling fra sitt virka plutselig også, feila han en gang fordi han tyvstartet, og neste gang ble han sittende til kommandoen kom. Og bli generelt har vi slitt litt med... Og i dag skjønte han plutselig poenget med stå under marsj. Rett nok inne på stuegulvet Det er virkelig gøy å trene med han Gleder meg til å se hva vi kan få til fremover Av ting å jobbe med, så trenger han mer trening på passering. Eg må få han til å slutte å nafse i båndet, og ikke minst, få på plass utgangsstillingen etter hvert Noen bilder fra turen i dag. Synes han har vokst seg ganske pen i det siste, til tross for at han innimellom ser ut som om han har stukket klørne inn i stikkontakten I følge oppdretter har han øynene til moren, og mye av kroppen til faren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frida og fuglehundene Skrevet 8. September 2012 Rapporter Share Skrevet 8. September 2012 Flott hund .D Utgangsstillingen er jo lett å få til, det klarer dere Bris lærte seg det da han var 3 mnd, så da klarer nok din det ganske raskt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 8. September 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8. September 2012 Flott hund .D Utgangsstillingen er jo lett å få til, det klarer dere Bris lærte seg det da han var 3 mnd, så da klarer nok din det ganske raskt Takk Vi får det nok til, har bare ikke vert flinke nok til å trene. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjollebolle Skrevet 13. September 2012 Rapporter Share Skrevet 13. September 2012 Gud så stor han er blitt, tiden flyr..! Gleder meg til å se godgutten din igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 13. September 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. September 2012 Gud så stor han er blitt, tiden flyr..! Gleder meg til å se godgutten din igjen Ser ut som om han blir mellomstor, vokser vel ikke så mye mer i høyden nå? Synes fortsatt han er bitteliten, men sammenligner han vel enda med Ailo. Vi treffes vel på Bønes om noen uker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjollebolle Skrevet 13. September 2012 Rapporter Share Skrevet 13. September 2012 Nei jeg tenkte ikke høydemessig (blir uansett litt vanskelig å se på bilder ), det kjennes bare ikke så lenge siden at jeg så ham som liten fluffball Og ja, det blir litt sånn med størrelser (jeg tenker fortsatt på Jolie som lille valpen til hun plutselig er ved siden er ved siden av Nemi - 60 vs. knappe 56 cm..) Og vi sees absolutt på Bønes, alltid kjekt med spesialen og nå får vi jo kanontrivelig dommer hos BSBK og så jeg gleder meg (Og er du nysgjerrig på høyden kan du jo alltids låne målestaven etter vår utstilling ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 14. September 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14. September 2012 Det er ikke lenge siden han var fluffball Høyden bryr meg ikke så mye, det er bare så "lite" benstamme og masse i forhold til en tre år gammel eurasier. Så han blir pitteliten uansett Kommer sikkert til å si det om neste hund også Har hørt mye bra om Arne Foss, så håper valpen får en god opplevelse i ringen. T har endelig begynt å ta poenget igjen, han kan trave og stå pent. Da er det håp 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 14. September 2012 Rapporter Share Skrevet 14. September 2012 Tahlly er en fin gutt, syns jeg Og belgere skal se ut som spørsmålstegn, skal de ikke det da? *ler* OT: Aha, da forstår jeg! Er det slik med de som med pudlene, at alle kan mikses fritt, også er det valpens utseende som avgjør hvilken "rasekategori" den er? Det er vel strengt tatt bare toy- og dvergpudlene som kan "mikses fritt". Storpuddel parres alltid med storpuddel, og selv om jeg har sett mellom/dvergparringer, så er ikke det anbefalt av puddelklubben ihvertfall. Man parrer heller ikke toy med mellom eller storpuddel, og man anbefaler (for de som bryr seg om sånt) å ikke parre sølv med rød, aprikos eller brun, da blir gjerne fargen utvasket. Så helt "mikses fritt" er det ikke Denne kombinasjonen Tahlly er fra, er vel også den eneste godkjente kryssparringen i Norge, enn så lenge ihvertfall. Det er ganske strenge regler for kryssparring på belgeren, kan lese mer om det her, for de som er interessert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts