Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner spm ang hd


Recommended Posts

Hei, jeg har flyttet emnet til rett kategori :)

Moderator IW.

HD = A betyr at hunden er fri for HD, A og B regnes som fri og alt etter det regnes som HD i mildere og sterkere grad.

Ua er vel "uten anmerkning" (?) og også fri. Antar noen vil korrigere meg om det er feil ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med Ua / uten anmerkning i denne sammenheng så er vel "ikke kjent" mer riktig. AD om det er det sånn jeg forstår det så har jo de samme diagnose-status som HD, altså A-E. Fri sku da vært A eller B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS har jo skrevet Ed - ua, kanskje en form for øyetest, de omtales ofte i Norge som ua (uten anmerkning) dersom hunden er fri for evt. sykdommer de har sett etter.

Om hunden ikke er testet for AD hadde det ikke stått noe som helst, ihvertfall skal det ikke det.

Hørtes ut som en frisk og god hund dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS har jo skrevet Ed - ua, kanskje en form for øyetest, de omtales ofte i Norge som ua (uten anmerkning) dersom hunden er fri for evt. sykdommer de har sett etter.

Om hunden ikke er testet for AD hadde det ikke stått noe som helst, ihvertfall skal det ikke det.

Hørtes ut som en frisk og god hund dette :)

ED er da en helt vanlig betegnelse AD? Har også ofte sett det som UA - uten anmerkning, mens andre ganger er det A, B, C etc. Men det kaaaan også være en øyetest ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.anatolian...g/hip-chart.htm

Vet ikke om denne kan hjelpe, men den er fin å ha hvis du skal ha hund fra utlandet og de bruker annen terminologi. United Kingdom f.eks, kunne sagt at hunden har HD 3/4 og det ville bety HD fri (eller A i Norge)

Tenkte hvis noen andre kunne finne nytte av det så er det jo greit å poste i et topic som har med HD å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ED er da en helt vanlig betegnelse AD? Har også ofte sett det som UA - uten anmerkning, mens andre ganger er det A, B, C etc. Men det kaaaan også være en øyetest ja.

Oki, har bare hørt AD nemlig, og ene øyeundersøkelse greia heter noe på E om jeg ikke husker feil. Men jeg kan ingenting om AD for å være helt ærlig, så da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer også fra svergie. så da betyr det med andre ord att det er ett trygt kjøp ? :) Tusen takk for gode utfyllende svar her inne =)

Det betyr jo strengt tatt ikke noe annet enn at hofter og albuer er ok, det er jo endel andre ting som også kan ha noe å si på om det er et trygt kjøp :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi AD står for albuedysplasi. AA/artrose er når det har kommet forkalkninger :)

sitat: Albueleddsartrose (AA), tidligere også kalt albueleddsdysplasi (AD), er en samlebetgnelse på flere feilutviklinger som kan skje i leddbrusken i albueleddet hos blant annet hundedyr. De vil etter hvert gi smerter og forkalkninger (artroser). Alvorligheten av symptomer avhenger også av graden av feilutvikling og miljøfaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...