Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hundene å være stille ute?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Nå får vi snart hage :D

Men jeg har to "varslere". Den ene gneldrer og den andre sier i fra et par ganger. Jeg vil gjerne at hundene kan være masse ute i hagen, men vil ikke sjenere naboene unødvendig.

De har aldri hatt hage før, så det blir å starte på blanke ark, for alt jeg vet så er det ikke sikkert de bjeffer i det hele tatt. Men jeg vil gjerne gjøre det riktig fra dag 1.

Hva har dere gjort?

Huset og hagen ligger innerst i en vei, så jeg tror ikke det er mye mennesker som går der, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar vi Leo rett inn om han bjeffer etter vi har sagt nei engang, det har begynt å hjelpe seg nå, men det tar tid, også må man være konsekvent og ha tålmodighet. Men forbi huset vårt kommer det sykler, mennesker og hunder med jevne mellomrom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd = inn. Vi har ikke vært 100% konsekvent på det, fordi jeg vet at når de bjeffer på nabohundene så gir det seg innen et halvt minutt. Men alt ellers fører til at de må inn. Mye løping i startfasen. :P

Hvordan var Tesh da hun var hos dere i hagen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke hunden/hundene være alene i hagen jeg. Får de for seg at de har ansvaret for å passe på mens du er inne, så blir de lett veldig bjeffete, ihvertfall hvis de har dette med varsling innebygd. Og så håper jeg det er gode høye gjerder for å holde Rio innafor, basenjier kan være rå på å klatre gjerder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kun hadde kahlo og hun var mye på verandaen der jeg bodde, så var bjeffing rett inn. Er ikke såååååå nøye der vi bor nå, så det har logisk nok blitt mer bjeffing. Her hos bonden så får de ikke komme inn når de bjeffer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke hunden/hundene være alene i hagen jeg. Får de for seg at de har ansvaret for å passe på mens du er inne, så blir de lett veldig bjeffete, ihvertfall hvis de har dette med varsling innebygd. Og så håper jeg det er gode høye gjerder for å holde Rio innafor, basenjier kan være rå på å klatre gjerder!

De skal heller ikke være alene i hagen, men de kan bjeffe selvom jeg er tilstede altså, det har jeg lagt merke til på verandaen i hvertfall.

Gjerdene skal basenjisikres etter alle kunstens regler, det skal være umulig for han å klatre og høyt og vanskelig nok til at han ikke kommer seg over ved å hoppe.

Det blir også laget kant helt nede ved bakken da frk. ku er helt rå på å gå under gjerder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden bjeffer for å komme inn? Vil ikke stå alene ute? All oppmerksomhet (negativ- nei-hysj-fy) er jo god oppmerksomhet siden han da ser meg, eller at jeg kommer ut. Sliter med at alle hundene jeg har hatt ikke vil være alene ute. Jeg vil GJERNE vite hvordan jeg skal gå frem for at neste hund ikke skal bli sånn.. Så tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har tilsnakk og ignorering vært prøvd uten særlig hell. Ta hunden inn vil være å gi den belønning (fordi om den kanskje i utganspunktet lager lyd av en annen årsak) så jeg har mått ty til hageslangen...

Det er negativ nok oppmerksomhet til at de nå stort sett hører når jeg sier "nei" selv om jeg er inni huset og de i hundegården.

Så får de selvsagt ALDRI være med på noe gøy før de har holdt munn en stund hvis de f.eks. har varslet om en unge på epleslang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden bjeffer for å komme inn? Vil ikke stå alene ute? All oppmerksomhet (negativ- nei-hysj-fy) er jo god oppmerksomhet siden han da ser meg, eller at jeg kommer ut. Sliter med at alle hundene jeg har hatt ikke vil være alene ute. Jeg vil GJERNE vite hvordan jeg skal gå frem for at neste hund ikke skal bli sånn.. Så tips mottas med takk.

Det var akkurat det der jeg tenkte å nevne. Mamma kjørte på med å ta inn Chico hver gang han bjeffet, da lærte han fort at bjeff betydde inn, og dette kunne jo bli en festlig sak for ham, for det var jo bare å be om å gå ut igjen for så å holde det gående. Nå bjeffer han bare et bjeff om han skal inn, men hender av og til han bjeffer på forbipasserende men det er sjeldent (og en annen type bjeffing).

Med Yaris ville jeg unngå dette med å bjeffe for å komme inn, så jeg ignorerte det hver gang han gjorde det. Og med en gang han ble stille så fikk han komme inn.. men det er ingen måte å lære hunden til ikke å bjeffe ut, kun for å unngå at de bjeffer for å komme inn.

Ang. bjeffing ute tror jeg ihvertfall ikke at oppmerksomhet hjelper noe særlig. Evt. er det jo mulig å gå bort til hunden som bjeffer, holde tak i halsbåndet, f.eks snu den vekk fra det den bjeffer på og slippe løs med en gang det er stille.. men det er nå bare et forslag som aldri er prøvd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre som noen naboer her. La bikkjene bjeffe absolutt nonstop hele dagen og gå ut og kjeft litt for syns skyld, når vi kommer forbi :gaah:

LOL!!

Litt avhengig av hva man ønsker, så ser jeg ikke helt problemet med at hunden bjeffer når den vil inn. Om den vil ut igjen rett etterpå så lærer den fort at det ikke fungerer?

Jeg personlig liker ikke bjeffing, spesielt ikke sånn "vil ha" bjeffing som skjærer gjennom luften. Og det finnes mange andre måter å si ifra om man vil inn, Yaris f.eks. la bare labbene på vinduskarmen og tittet inn av vinduet (jeg hører jo når labbene treffer metallplatesaken som er der).

Men ellers var det ikke noe stort problem å lære Chico at vil man inn, så blir man inne. Det er verre med å få vekk den bjeffingen om at man skal inn.

Nå er jeg sikkert sær på det punktet men jeg er ikke så veldig glad i mase-lyder, og der går bjeffing for å komme inn innunder den kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart forskjell på hvordan individer lærer ting. Mine har lært at om de bjeffer en gang eller to så kommer vi og slipper dem inn. Tar det for lang tid bjeffer de et par ganger til. Vi ser/hører ikke om de står på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart forskjell på hvordan individer lærer ting. Mine har lært at om de bjeffer en gang eller to så kommer vi og slipper dem inn. Tar det for lang tid bjeffer de et par ganger til. Vi ser/hører ikke om de står på døra.

Nå føler jeg at jeg kupper litt tråden her, men hvordan man bor har jo innvirkning på hva man vil at hunden skal gjøre for å gi beskjed om at den vil inn. Og hadde jeg bodd annerledes til så hadde det nok vært en annen sak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg kupper litt tråden her, men hvordan man bor har jo innvirkning på hva man vil at hunden skal gjøre for å gi beskjed om at den vil inn. Og hadde jeg bodd annerledes til så hadde det nok vært en annen sak :P

Vi bor i relativt tett boligstrøk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...