Gå til innhold
Hundesonen.no

Expot


Recommended Posts

Har nylig fått hit venninda mi sin hund, en collie langhår som kom ned fra hytta og skal være her hos oss i ei lita uke før hun reiser oppover igjen. Grunnen til dette er for at de skulle på båttur og ikke hadde mulighet til å ha henne med seg :)

Jeg lyver ikke nå når jeg sier at jeg har plukket langt over 40 flått på denne hunden, både store og små, over hele kroppen. Det er virkelig så mange at jeg har ikke ord. Hytta deres ligger ved sjøen, og det har aldri vært så mye flått oppi der som det er nå, sier de selv. Hunden har tidligere ikke fått flått av å være der, den lever nå på sitt femte år og har vært der hver sommer.

Jeg har ihvertfall fått tillatelse til å skaffe expot, flåttmiddel, som jeg kan ha på henne før jeg sender henne oppover, men tenkte å høre litt her først. Jeg har sett at det har vært diskusjoner om dette tidligere, men det er vel mer på et generelt grunnlag på expot, frontline, ravhalsbånd og lignende.

Skal hunden ha på noe så var det expot, siden dyreklinikken de har bruker det, hvis det ikke kunne brukes måtte jeg bare sende henne oppover igjen uten noe middel så fikk de anskaffe noe annet til neste år. Jeg skal også ringe dyreklinikken i morgen hvis jeg ikke får noen gode svar her før jeg anskaffer det :)

Det venninda mi lurer på er ihvertfall om collien tåler det? Hun sier det har vært snakk om at frontline ikke er bra for collie, men hun kunne ikke spore helt tilbake på om dette var tilfellet. Hjelper i det hele tatt expot på at flåtten setter seg, ihvertfall redusere antallet litt?

Er det noe mer jeg/hun bør få vite om så er det selvfølgelig greit med innspill. Regner med at det også kan variere litt fra hund til hund? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye om dette, expot i seg selv er et bra middel :) Men rasen Collie skal vistnok IKKE ha exspot! Da ville jeg kjøpt frontline i stede :)

"Et stoff som heter ivermectin er farlig for svært mange collietype-hunder. Dette stoffet finnes i mange midler mot parasitter"

http://www.vetinfo.com/mange-treatment-ivermectin.html

http://www.canis.se/innlegg.php?nr=21065&start=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Om akkurat den hunden vil tåle det eller ikke, er det ingen som vet før det er prøvd. Men det er gift som kan få synlige bivirkninger i form av hårtap, eksem, kløe o.l. I verstefall går det utover de indre organene til hunden, spesielt over tid med slike midler.

Har selv tidligere brukt ExSpot på min hund uten synlige bivirkninger, men med varierende resultat iforhold til fått, og kommer aldri til å bruke slike midler igjen nå som jeg vet at det finnes bedre og helt naturlige alternativer. :)

Som Rav-halsbånd som enkelte har god erfaring med, men lukten av sitron og rismarin (urteplante) har en avskrekkende lukt for flåtten, så en kan koke en te av dette, og fylle på spruteflaske. Sprat hele hunden på avstand med denne ca. hver 3. dag (bare pass på at det ikke kommer i øynene), og gjenta etter bading.

Red: Ser jeg misforstod spm. litt, har aldri hørt om at Collietyper generelt tåler det dårligere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Collietype-hunder" vil vel innebære BC og? Jeg fikk anbefalt Expot på Nora av veterinæren, og det er det vi bruker nå. Har brukt det i 1,5mnd nå. Har ikke merka noe ved henne hvertfall.

Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye om dette, expot i seg selv er et bra middel :) Men rasen Collie skal vistnok IKKE ha exspot! Da ville jeg kjøpt frontline i stede :)

"Et stoff som heter ivermectin er farlig for svært mange collietype-hunder. Dette stoffet finnes i mange midler mot parasitter"

http://www.vetinfo.c...ivermectin.html

http://www.canis.se/...r=21065&start=1

Kanskje det var expot hun sa som collier ikke skulle ha, derfor jeg skulle ringe å høre med dyreklinikken i morgen. Gir litt mer mening det :twitch:

Måtte forresten ringe henne å høre her jeg nå, og hunden fikk expot for to år siden, men da var det jo heller ikke noe flått oppi der som hun forteller selv. Hunden hadde middel for to år siden og hadde ikke flått, og i fjor hadde den ikke middel og fikk heller ikke en eneste en. Men i år så får den bare den har gått utenfor døra. Hadde ihvertfall ingen reaksjoner på expot da, men det kan sikkert endre seg? Og hvis det ikke er bra for collie så er det vel ingen grunn til å ta sjansen?

Åh, flått altså. Plagsomme små vesen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har hørt mye om dette, expot i seg selv er et bra middel :) Men rasen Collie skal vistnok IKKE ha exspot! Da ville jeg kjøpt frontline i stede :)

"Et stoff som heter ivermectin er farlig for svært mange collietype-hunder. Dette stoffet finnes i mange midler mot parasitter"

http://www.vetinfo.c...ivermectin.html

http://www.canis.se/...r=21065&start=1

Men det er ikke ivermectin i Exspot. Permetrin det, uten at jeg vet noe mer om det og dette med collie.

Exspot funker fint her hvertfall, akkurat i gang med det på hund nr 2 her og funker like bra på hun som han som har fått det i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kjenner jeg blir bare mer og mer usikker jeg, og det blir jo selvfølgelig venninda mi også. Ringte veterinæren i dag for å eventuelt høre om hva som var best, og veterinæren mente at det ikke var noe skadelig å bruke expot på gjeterhunder, det var individuelt hva hundene tålte.

Det var et stoff collie ikke skulle ha, det var noe på i, men jeg husker ikke hele navnet. Det eksisterte ihvertfall ikke i expot. Ser jo at veterinæren din igjen, Castella, har sagt at gjeterhunder ikke skal ha expot. Kjenner jeg blir litt delt i to :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut fra denne tråden høres det ut som collier ikke skal ha ivermectin. Stoffet i ExSpot er Permetrin. Det er et beslekta stoff, men helt likt er det ikke. Selamectin som finnes i Stronghold er ennå liker ivermectin, men fortsatt ikke samme middel. Katter tåler f.eks. ivermectin og selamectin, mens permetrin er direkte giftig for de, og en katt som blir påført ExSpot kan dø av det.

Frontline er egentlig et middel som først og fremst er effektivt mot lopper og lus, og er ikke like effektivt mot midd (som flått jo er). Men det er jo bedre enn ikke noe det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg ser nesten ingen som nevner det - finnes det Frontline i Norge? Jeg er veldig fornøyd med det på våre hunder (er loppehelvete her) og skulle gjerne brukt det mot flått i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontline er egentlig et middel som først og fremst er effektivt mot lopper og lus, og er ikke like effektivt mot midd (som flått jo er). Men det er jo bedre enn ikke noe det også.

Akkurat- Lese hele tråden så får man svar på det meste. Her står det 'ticks' på pakka også, så har automatisk gått utifra at det er effektivt mot flått også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat- Lese hele tråden så får man svar på det meste. Her står det 'ticks' på pakka også, så har automatisk gått utifra at det er effektivt mot flått også.

Jada, Frontline funker mot flått. Men er ikke like aracnicid (edderkoppdyrgiftige, midd er edderkoppdyr) som de andre midlene jeg nevnte. På katt er det kun frontline man kan bruke. Mye bedre enn ingenting, men i min erfaring fungerer de andre midlene bedre mot akkurat flått.

Har hatt øremidd på kattene en gang i forhistorien, da kunne man bare glemme frontline som behandlig for å si det slik. Mens selamectin fungerte veldig bra + veldig mye ørerensing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*random*

Her dryppet jeg alle med exspot i går. Den minste reiste til Larkollen (Østfold) i dag og der kryr det av flått. Det hvite halsbåndet ble tolleren vår syk av første sommeren vi hadde henne. Hun ble aldeles slapp og rar. Da jeg tok av halsbåndet, ble hun sitt vante, gale igjen. Det er nå syv år siden, så i seks år har vi bare dryppet. Selv om du bruker flåttmiddel, må du gå gjennom hunden hver dag for å eventuelt fjerne dyr i pelsen eller som har sugd seg fast. Det er ingen midler som garanterer helt flåttfritt miljø :) Du bør ikke sende den hunden til flåttland, hvis de tror at et par dråper i nakken og bak på ryggen gjør at de slipper å lete etter flått. Hvordan kan de ha unngått å se uvesnene på hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dryppet jeg alle med exspot i går. Den minste reiste til Larkollen (Østfold) i dag og der kryr det av flått. Det hvite halsbåndet ble tolleren vår syk av første sommeren vi hadde henne. Hun ble aldeles slapp og rar. Da jeg tok av halsbåndet, ble hun sitt vante, gale igjen. Det er nå syv år siden, så i seks år har vi bare dryppet. Selv om du bruker flåttmiddel, må du gå gjennom hunden hver dag for å eventuelt fjerne dyr i pelsen eller som har sugd seg fast. Det er ingen midler som garanterer helt flåttfritt miljø :) Du bør ikke sende den hunden til flåttland, hvis de tror at et par dråper i nakken og bak på ryggen gjør at de slipper å lete etter flått. Hvordan kan de ha unngått å se uvesnene på hunden sin?

Neida, de skal ikke dryppe for å tro at det ikke kommer flått, men for å håpe på å minske antallet :) De har heller ikke unngått å sett flåttene, de har gått igjennom hunden hver eneste kveld og blitt kvitt de aller fleste så godt de kunne. Ingen av flåttene har vært store, få tall av de har heller ikke satt seg fast og bare krøpet i pelsen. Sier ikke at expot skal være noe vidunderkur og skygge de helt av banen, bare få et litt mer redusert antall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, de skal ikke dryppe for å tro at det ikke kommer flått, men for å håpe på å minske antallet :) De har heller ikke unngått å sett flåttene, de har gått igjennom hunden hver eneste kveld og blitt kvitt de aller fleste så godt de kunne. Ingen av flåttene har vært store, få tall av de har heller ikke satt seg fast og bare krøpet i pelsen. Sier ikke at expot skal være noe vidunderkur og skygge de helt av banen, bare få et litt mer redusert antall ;)

Ah, da misforsto jeg litt :) Flått er noen ekle kryp :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da misforsto jeg litt :) Flått er noen ekle kryp :x

Er så alt for lett å misforstå, alt blir jo bare skrevet i tekst og det er så mye som kan oppfattes feil :) Veldig greit at dere finpirker, så får man rette opp istede for at man sitter å erger seg ihvertfall :)

Og ja, flått er et dyr jeg gjerne kunne ha vært foruten. Makan til ekle og ufyselige skapninger skal man lete lenge etter :wacko:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...