Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som jokker på eier på tur.


*Marte*
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vår 11mnd. gamle Staffegutt har begynt å jokke oppover bena mine på tur. Tidligere har han jokket oppover bena mine og på enkelte personer som har komt på besøk (mest på damer). Dette ble håndtert ved at jeg "tok han" når atferden forekom, dette fungerte bra og atferden uteble. Jokkingen har oppstått når vi går fra huset og skal på tur. Har ikke oppstått når vi kjører et lite stykke for å gå på tur. Det oppstår enten i starten av en tur, midt på tur, eller på vei hjem. Jokkingen har ført til at vi har måttet avbryte turen og gått hjem siden vi ikke har komt oss noen vei.

Tar med stor takk imot tips for å fjerne denne atferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det høres veldig ut som stressjokking.

Å kaste pinner og løpe virker bare mot sin hensikt. Det avleder kanskje der og da, men det drar han bare enda mer opp i stress. Nå vet jeg ikke hvor langt og hvordan turer dere går, men i starten av turen kan det være han girer seg opp i forventning og glede og så bikker det over. Jokking er en måte mange hunder "håndterer"/får ut stress. Kombiner det med en god dose hormoner. Dere har en rase som ofte har litt vel mye hormoner og det er en hannhund midt i beste kjønnsmodning :)

Jeg ville for det første sakt klart og tydelig nei og plukka han fysisk av deg med en gang han begynner. Prøver han igjen, så hold han enten fast så han ikke får gjort det eller helst gi en kommando han ikke kan kombinere med å jokke på deg. F.eks. ligg (en kommando han er trygg på og som du derfor ikke trenger belønne hele tida). Uansett hva du gjør; gjør det samme hver gang og ikke stress deg opp selv. Nulltoleranse på jokking.

Så ville jeg sett på hvorfor han gjør det. Min tipping uten å ha sett han er en kombinasjon av stress og hormoner. Og da er det stresset dere kan gjøre noe med. Se på rutiner rundt situasjonene han begynner å jokke. F.eks. før tur. Hvordan er han og hva gjør dere? Hvor mye og hvordan type aktivitet får han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gjort som Therese. Putta hundene i ligg hver gang det skjedde. Det burde få ned stressnivået + at det er kjedelig. Må bare legge til at å "ta hunden" for stressjokking har ofte motsatt effekt. Å gå inn med mye energi på en frustrert og stressa hund kan fort gjøre hunden mer oppjaga.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar! Så at jeg hadde glemt å nevne en vesentlig ting. Har prøvd å bedt han om å sitte og vente på at han skal roe seg. Men etter at vi har begynt å gått igjen tar bare noen få minutt før han begynner på igjen.. Kanskje pausene er for korte? Men neste gang det oppstår, kan jeg prøve det du foreslår Therese. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar! Så at jeg hadde glemt å nevne en vesentlig ting. Har prøvd å bedt han om å sitte og vente på at han skal roe seg. Men etter at vi har begynt å gått igjen tar bare noen få minutt før han begynner på igjen.. Kanskje pausene er for korte? Men neste gang det oppstår, kan jeg prøve det du foreslår Therese. :)

Bare fortsett å stanse ham og ha ham i sitt/ligg hver gang det er tilløp til jokking, skal man stanse dårlige vaner som dette hjelper det ikke å bare holde på halvveis, og det kommer neppe til å stanse bare av å gjøre det et par-tre ganger. Mulig turene tar en evighet en stund, men det vil med stor sannsynlighet hjelpe tilslutt, forhåpentligvis ganske raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...