Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme-alene-aktiviserings-ting


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ting Geo kan jobbe litt med på egen hånd, som varer en stund, og som fenger såpass at han kan se på det som et brukbart alternativ til å bråke når han er alene.

Jeg har prøvd Kong fylt med skinkeost, og det falt veldig i smak, men slikk-slikk-slikk, så var det borte, liksom. Tips til litt mer langvarige ting jeg kan fylle Kongen med?

Og hva annet faller i samme kategori? Kraftbein liker han å jobbe med, men her hos mamma og pappa har jeg ingen gamle liggende, og jeg finner ingen i de matbutikkene jeg har vært innom. Hva kan jeg "gjenbruke" kraftbein med? Fungerer det å tine V&H, kline det inni dem og fryse dem igjen?

Vanlige tyggebein av oksehud er greie å ha liggende, men de mister han interessen for sånn i lengden. Så jeg trenger flere strenger å spille på, så han også kan få litt forskjellige ting fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Nansen hadde en bråkeperiode (vi flytta), lærte jeg ham å søke opp godbiter jeg gjemte rundt om kring. Når jeg skulle gå, plasserte jeg ham i gangen, og gjemte godbitene rundtomsnusk. Når jeg var klar for å gå, lot jeg ham søke mens jeg gikk. Han skjønte ganske raskt hva som skulle skje, men valgte godbitene; og søket gjorde at jeg var long gone før han var ferdig. Det brøt i alle fall hans bråking, men hvis Geo kan finne på å begynne å bråke lenge etter at du har gått har jeg ingen gode idéer :hmm: ...og det er kanskje vanskelig å gjemme godbiter for Geo når Tinka er i nærheten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frys kongen med skinkeost inni. Mana bruker 10-15 min minst til dette. Og koser seg lenge med den. Ellers kan du jo fryse en vaskeklut dynket i buljong eller noe? Kanskje det faller i smak?

En vaskeklut dynket i buljong hørtes ut som en mindre lur ide, ser for meg at hele vaskekluten forsvinner ned i magen!

Jeg bruker margbein og muskel, og fryst kong med litt av hvert inni er også supert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse kong/stuffaball/everlastingtreatball/fylt margbein funker strålende. Ellers så har jeg en "kongautomat" som slipper ut en kong i timen i fire timer, eller en annenhvertime i 8 timer, som jeg kan selge. Brukte den til både konger og diverse da jeg kun hadde en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra gjorde noe lurt en gang her som jeg tror kan funke hvis han er like maniac på å spise på ting som søstra hans er. Rull sammen flere sider med avispapir eller blader og bind den sammen med hyssing. Bruk såppas med papir at rullen blir hard og mange lag å skrelle av. Lag flere sånne, og forbered deg mentalt på å rydde det opp igjen etterpå :P

Edit: Fylt kong funker ikke her heller, for Dany kan delta i VM i slikking. Men en sånn stor plastkule med mat inni som er tørket eller hva det er, det tar tid å slikke opp. Og den er laget sånn at den eneste måten å få det i seg på, er nettop å bruke tungen. Noe kelpier er best på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Frysing er altså greia, da skal jeg prøve meg fram med det. :)

Da Nansen hadde en bråkeperiode (vi flytta), lærte jeg ham å søke opp godbiter jeg gjemte rundt om kring. Når jeg skulle gå, plasserte jeg ham i gangen, og gjemte godbitene rundtomsnusk. Når jeg var klar for å gå, lot jeg ham søke mens jeg gikk. Han skjønte ganske raskt hva som skulle skje, men valgte godbitene; og søket gjorde at jeg var long gone før han var ferdig. Det brøt i alle fall hans bråking, men hvis Geo kan finne på å begynne å bråke lenge etter at du har gått har jeg ingen gode idéer :hmm: ...og det er kanskje vanskelig å gjemme godbiter for Geo når Tinka er i nærheten? :P

Tinka og Geo får ikke være alene sammen, til det er han rett og slett alt for krapyl og slem mot henne. Så akkurat det er ikke noe problem. :P

Nå har det seg sånn at jeg er hos mine foreldre i sommer, og det har sine begrensninger. Han trenger ikke å være alene så veldig lenge her (det er snakk om tre ganger fire timer om nesten en måned som jeg vet at han kommer til å være alene, men ellers er det nesten alltid noen hjemme her nå som foreldrene mine har gått ut i ferie), men til gjengjeld har han heller ikke så gunstige forhold å være alene i. Jeg får ikke Geo-sikret et helt rom, og jeg er ikke spesielt keen på at han skal ødelegge et hus som er helt nyoppusset, så her hos dem foregår alene-væringa i bur. Hjemme på Ås kommer han til å være på badet, og på sikt kan jeg også bruke et kjellerrom jeg disponerer der, hvis jeg får lagt forholdene litt til rette for det.

Men jeg kan ikke vente helt til jeg kommer tilbake til Ås med å venne ham på å være alene uten å bråke. Han kan få et helt rom for seg selv så lenge jeg er i huset og hører om han finner på noe veldig galt, men når han faktisk skal være alene, må han være i bur (og for de som holder på å gå i harnisk her - det er et bur som er romslig selv for Tinka. Han overlever.). Så på den ene siden kan jeg trene på å være alene hjemme (eller bare slå seg til ro i et annet rom enn det jeg er i), men på den andre siden må jeg jo også finne noe som fungerer her vi er nå.

Hvordan han er når han er helt alene, vet jeg ikke. Han har ikke vært så veldig mye alene her, opp mot et par timer på det meste, og bare et fåtall ganger. Men jeg har hatt ham adskilt fra meg en del. Da bjeffer han gjerne litt med en gang jeg går fra ham, men så faller han til ro. Da kan han slappe av en god stund egentlig, men så våkner han til igjen og da begynner han å bjeffe igjen. Jeg vil anta det er noe av det samme når han er helt alene. Det er mulig han reagerer på lyder i huset, men det må han bare bli vant til. På Ås hører vi naboene nokså godt, og da er det viktig at han klarer å være rolig selv om de er hjemme.

Så: Jeg kan godt prøve godbitsøk, men det går ikke når han må være alene her, fordi han må være i bur. Men når jeg lar ham være i et annet rom mens jeg fremdeles er i huset, kan han få litt godbitsøk - skjønt, da vil han jo fremdeles høre meg når godbitene er spist opp. Hm.

Fryse kong/stuffaball/everlastingtreatball/fylt margbein funker strålende. Ellers så har jeg en "kongautomat" som slipper ut en kong i timen i fire timer, eller en annenhvertime i 8 timer, som jeg kan selge. Brukte den til både konger og diverse da jeg kun hadde en hund.

Sånn så jeg på her om dagen faktisk! Hvor mye skulle du hatt for den i så fall?

Sandra gjorde noe lurt en gang her som jeg tror kan funke hvis han er like maniac på å spise på ting som søstra hans er. Rull sammen flere sider med avispapir eller blader og bind den sammen med hyssing. Bruk såppas med papir at rullen blir hard og mange lag å skrelle av. Lag flere sånne, og forbered deg mentalt på å rydde det opp igjen etterpå :P

Edit: Fylt kong funker ikke her heller, for Dany kan delta i VM i slikking. Men en sånn stor plastkule med mat inni som er tørket eller hva det er, det tar tid å slikke opp. Og den er laget sånn at den eneste måten å få det i seg på, er nettop å bruke tungen. Noe kelpier er best på :P

Gud nei det er bare ikke aktuelt! Haha. Han fikk makulere noen aviser for et par uker siden, og det var et mareritt å rydde opp igjen. :P Det er i alle fall aller aller siste utvei. :aww:

Kanskje jeg skal investere i en sånn everlasting ball, da. Men er den kul og fristende nok? Altså, smaker den noe særlig? Det virker jo som nokså tørre greier, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse kong/stuffaball/everlastingtreatball/fylt margbein funker strålende. Ellers så har jeg en "kongautomat" som slipper ut en kong i timen i fire timer, eller en annenhvertime i 8 timer, som jeg kan selge. Brukte den til både konger og diverse da jeg kun hadde en hund.

Haha, den hørtes genialt ut! Tror ikke jeg skal ha noe slikt til Blondie akkurat, hun hadde nok blitt livredd greien :lol: Pluss hun fungerer helt greit alene hjemme, men kanskje fremtidig hund. Hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn så jeg på her om dagen faktisk! Hvor mye skulle du hatt for den i så fall?

Huff ikke spør så vanskelig da. Husker ikke hva jeg gav for den, men si 400? + eventuell proto om den må sendes?

For øvrig så er det ingen av mine som syns gobitene man kan putte i everlasting treatballs har vært no særlig stas, men funker finfint å putte vom ol. oppi og fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fylte "slikkeballen" er genial på Dany. Hun bærer seg noen ganger over at det går så tregt å få det i seg, at hun ikke bare kan jafse det i seg med en gang. Så reiser hun seg og bærer den med seg til en annrn plass i tommet og prøver det istedet. Nå om dagen bytter hun på å leke med den og ligge og slikke. Heldigvis blir hun ikke lei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ikke spør så vanskelig da. Husker ikke hva jeg gav for den, men si 400? + eventuell proto om den må sendes?

Det var jo i grunnen et godt tilbud, da, tror jeg - husker ikke helt hva den kostet, og jeg finner den ikke i norske nettbutikker akkurat nå. Men jeg må tenke litt på det... Jeg ser for meg hvordan han etter to Konger har lært seg hvor de kommer fra, og vil stå og nibjeffe på den til det kommer en ny ut (han er nemlig en sånn som bjeffer på ting han har lyst på, men som er utilgjengelig for ham). Eller hvordan han vil våkne av den hvis han har sovnet, og dermed må klare å roe seg ned og sovne på nytt, og innen da er det tid for ny Kong... Og fyllet i Kongen vil jo tine i løpet av dagen, og dermed er den tom på et minutt. Nei, det var kanskje ikke så genialt allikevel dette. :lol:

Men da skal jeg investere litt penger i noen forskjellige ting som kan fylles med diverse godt + everlasting ball (om Dany er fan av den kan det jo hende at broren er det også, han er en liten slikker). Kong med frossen skinkeost var verdt å jobbe med, men den varte ikke så himla lenge den heller, akkurat. Skal prøve med V&H og litt tørrfôr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...