Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med Pumi?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Har prøvd å søke litt men det dukka opp veldig lite her inne om pumi, lurer derfor på om noen har selv eller har kjennskap til denne rasen? :) Jeg vil gjerne vite alt - både positivt og negativt :D

Hvor mye aktivisering krever den? Regner med den er en relativt aktiv hund og at det varierer innad i rasen også, men er det en av de mer ekstremt krevende hundene?

Ramlet også over en utenlandsk side som påsto: . "Pumi's have a tendency to be dog aggressive. This breed is always alert, energetic, willful, and intelligent. The Pumi will become bored, lonely, and destructive if they do not receive sufficient attention or have a job to do. This breed is independent, extremely bold, always restless, and noisy."

Altså på andre norske sider leser jeg at den har et godt kroppspråk og skjeldent har problemer med andre hunder - står ingen steder at den er hundeagressiv? Kanskje jeg har missforstått eller er denne utenlandske sida på bærtur? Har den heller ingen "av-knapp" siden de skriver den er always restless?

Leste på samme side at det skal være veldig mye lyd i den? Sitat fra sida: "this breed is often referred to as the breed who is "unable to keep quiet". " Dette er ikke oppfatningen jeg har når jeg har lest på andres sider om den, regner med det er litt lyd i den men er de så ille altså?

Hvordan er pumien å ha løs? Er det en vanskelig hund å trene inn en god innkalling på eller er de litt egenrådige og kommer når det passer dem?

Lurer også på hva ca pris for en pumi i Norge er? Det har jeg ikke funnet noe sted enda :)

Hvis noen vil dele litt om hvordan deres liv med en eller flere pumier er vil jeg gjerne lese da jeg virkelig har likt alt jeg har lest om denne rasen tidligere helt til jeg ramlet innom denne sida som gjorde meg litt usikker, adressa er forøvrig: http://puppyer.com/dog-breed/pumi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke litt men det dukka opp veldig lite her inne om pumi, lurer derfor på om noen har selv eller har kjennskap til denne rasen? :) Jeg vil gjerne vite alt - både positivt og negativt :D

Hvor mye aktivisering krever den? Regner med den er en relativt aktiv hund og at det varierer innad i rasen også, men er det en av de mer ekstremt krevende hundene?

Ramlet også over en utenlandsk side som påsto: . "Pumi's have a tendency to be dog aggressive. This breed is always alert, energetic, willful, and intelligent. The Pumi will become bored, lonely, and destructive if they do not receive sufficient attention or have a job to do. This breed is independent, extremely bold, always restless, and noisy."

Altså på andre norske sider leser jeg at den har et godt kroppspråk og skjeldent har problemer med andre hunder - står ingen steder at den er hundeagressiv? Kanskje jeg har missforstått eller er denne utenlandske sida på bærtur? Har den heller ingen "av-knapp" siden de skriver den er always restless?

Leste på samme side at det skal være veldig mye lyd i den? Sitat fra sida: "this breed is often referred to as the breed who is "unable to keep quiet". " Dette er ikke oppfatningen jeg har når jeg har lest på andres sider om den, regner med det er litt lyd i den men er de så ille altså?

Hvordan er pumien å ha løs? Er det en vanskelig hund å trene inn en god innkalling på eller er de litt egenrådige og kommer når det passer dem?

Lurer også på hva ca pris for en pumi i Norge er? Det har jeg ikke funnet noe sted enda :)

Hvis noen vil dele litt om hvordan deres liv med en eller flere pumier er vil jeg gjerne lese da jeg virkelig har likt alt jeg har lest om denne rasen tidligere helt til jeg ramlet innom denne sida som gjorde meg litt usikker, adressa er forøvrig: http://puppyer.com/dog-breed/pumi/

Tror jeg hadde droppet den siden du fant alt dette på, virket ikke spesielt bra. Typisk amerikansk...

Du burde heller kontakte den norske raseklubben/raserepresentanten. www.kur.no, eller den svenske www.svkfur.se

Der får du førstehåndskunnskap om rasen.

Jeg opplever pumien som trivelige hunder, ikke noe værre med andre hunder enn andre gjetere. De bør få en god del sosialisering som valp og unghund. Innkalling har jeg aldri hørt er noe raseproblem, de holder seg ofte i nærheten.

Som sagt så er det jo en gjeter og avknappen bør jo også trenes på som ung ;)

Send en mail til raserepresentanten :) Også har Klubben for Ungarske Vakt og GjeterhundRaser spesial utstilling i Fredrikstad neste lørdag, 7 juli om du har lsyt til å treffe mange pumier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Pumi som er 6,5 mnd nå. Fikk henne når hun var 4 mnd, så har svært kortvarig erfaring, men deler gjerne hvordan min er.

Hun har null problem med innkalling, lærer lett, er overhode IKKE rastløs. Slenger seg på rygg og tar en lur hvor som helst:-) krever en del mer aktivisering enn dvergschnauzerne mine, men på ingen måte avskrekkende. Det eneste den siden har veldig rett i er lyden. Jenta mi er en liten lystbjeffer:-) slepper jeg henne ut i hagen til foreldrene mine, eller første tre minutter på tur i skogen, må man bare bjeffe litt for å få ut litt energi eller no sånt. Driver også med utstrakt bjeffing på andre hunder og mennesker, men mest på avstand. Dukker det opp en løs hund fra intet, er det bare fryd å gammen, men om vi møter noen på veien foran oss, så hun ser de komme mot oss, er det full sirene på. Dette jobber vi selvfølgelig med, så håper at det skal bli bedre.

Aggresjon er ikke et veldig typisk trekk hos Pumier så vidt jeg har forstått det. Oppdretteren min sier at Pumier er blottet for samkjønnsaggresjon, uten at jeg har noe dokumentasjon på det

Bor du på østlandet, så er det rasespesial i råde neste lørdag, der kommer det folk som vet mye mer om rasen enn meg iallefall :-)

Men for å oppsummere er jeg veldig fornøyd med rasen sålangt, kunne godt stått over den bjeffinga, men noe er det med alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt endel Pumier på trening, og typen har en Puli (veldige like Pumien i gemytt visstnok).

Mitt inntrykk: MYE lyd når de blir giret, friske, energiske, lettlærte, intelligente, tildels egenrådige, store personligheter, krever endel sosialisering som unghunder.

Jeg liker de egentlig veldig godt, hvis man kunne fjernet lyden. Jeg har aldri møtt en Pumi som ikke har hatt mer lyd enn jeg liker, og med skarpere lyd enn jeg liker. Men det er en smakssak, jeg hater virkelig bjeffing, spesielt når den er sånn skjærende.

Men ellers er de jeg har møtt totalt hjerteknusere. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt 3-4 stykker men de jeg har møtt har jeg ikke fått et godt inntrykk av desverre. Det har vært usikkre hunder med ekstremt mye lyd, 2 av dem var også aggresive.

Ellers så liker jeg ikke utseende. Men jeg vet det er mange som digger rasen, så det er nok bare jeg som har vært uheldig med de jeg har møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :D

Pingo: Takk for tips, har vært inne på den norske sida før men så ikke at de hadde raserepresentant - må sende mail dit ja å høre hva hun eller han kan fortelle meg :-)

Skulle gjerne ha vært på spesialutstillinga å hilst på hundene, men bor desverre i Nordland så det ble litt langt på kort varsel :) Er det noen som vet om det finnes noen pumier i Nordland forresten?

Så lyd er altså noe man må ha gode nerver for skjønner jeg? :innocent:

Hvilken raser vil dere sammenligne aktivitetsbehovet deres med forresten? Nå er det jo mest sannsynlig ikke aktuelt med en hund nr 2 på enda en stund men det skader jo ikke å gjøre så mye research at man snevrer inn rasevalgene sine litt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Jeg kjenner 2, og har møtt flere. Mitt inntrykk er at de har mye lyd. De er gjetere, og en av de jeg kjenner gjeter eiern sin. De kan være skeptiske/uinteresserte i andre mennesker. De virker relativt lettlærte, har sett et par gode agilitypumier. De virker som relativt enkle hunder med ikke for høyt aktiviseringsbehov, "normalt" med aktivisering holder nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...