Gå til innhold
Hundesonen.no

Min Ico - Samojed


Puttiva
 Share

Recommended Posts

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I dag er Ico 3 år gammel! Jeg syns kastreringschippen virker positivt på han. Det har ikke vært en vidunderkur for alle problemene, men det forventet jeg heller ikke. Men han ér lavere i str

Iiiih! Det kiler i magen min Ico er han på stubben. Er han ikke bare verdens søteste ever?!

Posted Images

  • 1 month later...

Dyret vokser og gror, og har blitt en 8 måneder gammel valp med hormoner og store, tette dotter i ørene. Verden har blitt spennende, og matmor? Ikke fullt så spennende lengre, hehe. Men han er nå god fordet, og han stikker ikke av (... med mindre han har noen andre å stikke til *host kremt*)! Jeg må bli flinkere til å huske å ha med godbiter, leker etc med meg på tur for at ikke motivasjonen hans ovenfor meg skal gå helt bort og vekk.

I dag var vi to timer ute på isen/skogen/jorder hvor han fikk løpe villmann rundt med en annen hund. Første gang på lenge han faktisk var ordentlig sliten da vi kom hjem - deilig for både han og meg tror jeg, hehe! Her er noen bilder fra turen, før lekekombisen kom. Han koste seg skikkelig!

154108_10200661004313899_1586983402_n.jp

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Så søt han er! :wub:

Tusen takk. Søtnosen min :wub:

Så vakker!

Hvordan er det med lyd i han? :) Bruker du han til trekk av noe slag? :)

Takk! :ahappy:

Lyd... Tja. Han har en periode nå med mye klynking. Alt skal klynkes for, med mindre det er action. Kjede seg, vente, katten koser seg etc. Ellers bjeffer han kanskje 1 - 2 ganger i måneden, så det er veldig sjeldent, men det skjer. Uling derimot er det ganske mye av. Mer eller mindre daglig, men ikke noe overdrevne mengder syns jeg. Det kommer hvis han er frustrert og uenig, eller når han er overlykkelig og ivrig. Men den lyden er egentlig bare søt og sjarmerende, så et plager meg ikke. Lydmessig er han en veldig behagelig hund å ha i hus :)

Ang trekk så bruker vi han pr dags dato ikke til noe slik. Han er bare 10 mnd gammel, men etterhvert blir det nok mer. En aktiv og rutinert trekkhund blir han nok aldri, men hobby-trekk - gjerne. Vi får se hva tiden bringer.

Samojeder er så nydelige hunder :wub::wub::wub: Og din er ikke noe unntak :wub::wub::wub:

Koselig sagt! Tusen takk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har lagt ut så mye om samojeden din! Jeg og min samboer vurderer faktisk å skaffe oss en samojed. Og etter å ha sett både bilder og lest det du skriver, så virker det som om valget har vært supert for deg! Vi blir jo enda mer ivrige nå, hehe.

Det er herlig å se :-)

Har du noen tips til ferske samojedeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har lagt ut så mye om samojeden din! Jeg og min samboer vurderer faktisk å skaffe oss en samojed. Og etter å ha sett både bilder og lest det du skriver, så virker det som om valget har vært supert for deg! Vi blir jo enda mer ivrige nå, hehe.

Det er herlig å se :-)

Har du noen tips til ferske samojedeiere?

Jeg er jo rimelig fersk jeg også, og har jo kun erfaring med ett individ, så jeg er nok ikke den beste til å gi tips. Jeg tror også han er en relativt enkel hund å ha med å gjøre, særlig fordi han er utrolig lett å motivere med både godbiter og lek.

Men noen ting kan jeg jo nevne... Noe vi har trent veldig mye på, og som jeg er veldig glad for at vi har gjort, er å trene tålmodighet. Bli-øvelser i alle varianter med etterhvert ganske mye forstyrrelser og variasjoner, ro-øvelser osv. Han har blitt en veldig behagelig hund å ha i hus, og lett å kontrollere ovenfor fristelser. Men man må jo se på hva som er viktig for en selv, og da trene mye på det fra dag én. Ellers vil jeg ikke tro samojeden er så veldig mye mer hokus pokus enn hvilken som helst annen rase, annet enn at den kanskje har litt mer mentaliteten "what's in it for me" enn de mer "eager to please"-hundene.

Vi er knallfornøyde med han. Men om jeg skulle ønsket noe annerledes, så hadde det nok vært at han kanskje hadde hakket mer fokus på oss ute. Han er veldig i sin egen boble når vi er utenfor huset med mindre vi er i lydighettrening-setting, da har han knall god konsentrasjon. Men dette kan vi nok skylde oss selv litt og, vi kunne nok trent opp en høyere interesse for oss på tur om vi hadde gått inn for det, for han har det så til de grader på trening. Men det kommer ikke naturlig fra hans side, liksom. Poenget er at jeg kanskje kunne ønsket meg en litt større grad av naturlig interesse for oss enn hva han har, men det er jo ikke verre enn å bare trene litt ekstra på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi meldt oss på vår første utstilling. Blir skummelt, men gøy. Får legge oss i hardtrening framover slik at han har litt mer peiling på hva som skal gjøres :) 27. april på polarhund-spesialen. Jeg tror både den ene broren og søsteren hans skal dit, så det blir morsomt å hilse på de og. Det skal vel gå på et vis, selvom jeg er helt blottet for forhåpninger. Han har nemlig utviklet et overbitt, samt at den egentlige svarte snuta hans er full av lyse merker etter katteklor. Han eier nemlig ingen forståelse for kattenes intimgrenser, og syns det er skrekkelig gøy å erte dem. Det har sin pris. Men skal uansett bli spennende å høre hva dommeren har å si om dottulfen min.

Også har vi meldt oss på videregående lydighetskurs. Det blir bare moro, ikke skummelt. Føler meg mer hjemme der enn på en utstilling. Dette blir det tredje kurset hans, vi har tatt valpe- og grunnkurset også. Han syns jo det er så gøy å trene, så skal bli godt å komme i litt rutiner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er vi hjemme fra hans første utstilling. Polarhundutstilling i Elverum. 143 påmeldte hunder, hvorav 49 stk var samojed. Han stilte som junior, og hadde 3 andre konkurrenter. Han slå ut alle sammen, og ente opp som beste junior hannhund, men fikk ikke CK og gikk derfor heller ikke videre. Vi er likevel veldig fornøyde. Mest av alt har dette vært kjempe god trening for han, og det er nok ikke siste gangen vi er i en utstillingsring :)

Kritikken var
"Passe størrelse, muskulært hode, god ulfro (?)
korrekt bitt, utmerket neseparti + skalle. Velplasserte medium øyne, korrekt ansatt ører, kunne vært en anelse mindre.

Utmerket hals + kropp, god benstamme, en anelse steil vinkel i front. Normal bak. Korrekt ansatt og båret hale.

Beveger seg med god driv. Utmerket pels og godt temperament."

923166_10201343071245146_160904271_n.jpg

540696_10201343070845136_991682165_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ico har bursdag i dag! Sin aller første bursdag! Tiden har gått fort, og han har blitt en veldig fin hund, både på utsiden og ikke minst innsiden. Verdens beste Ico-Pico er han, fortenk! :ahappy:

Ikke de beste oppstillingsbildene, men man ser nå utviklingen hans fordet :)

282238_10201421432644132_1878633135_n.jp

Han er fremdeles like glad i strand og vann, og hele han lyser opp når vi nærmer oss standa. Det er ikke mye som kan måle seg da :wub:

954827_10201421426523979_1626717750_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Vi er knallfornøyde med han. Men om jeg skulle ønsket noe annerledes, så hadde det nok vært at han kanskje hadde hakket mer fokus på oss ute. Han er veldig i sin egen boble når vi er utenfor huset med mindre vi er i lydighettrening-setting, da har han knall god konsentrasjon. Men dette kan vi nok skylde oss selv litt og, vi kunne nok trent opp en høyere interesse for oss på tur om vi hadde gått inn for det, for han har det så til de grader på trening. Men det kommer ikke naturlig fra hans side, liksom. Poenget er at jeg kanskje kunne ønsket meg en litt større grad av naturlig interesse for oss enn hva han har, men det er jo ikke verre enn å bare trene litt ekstra på :)

Kan dette være noe som er typisk Samojeden, kanskje? Torkel på 5 månder er likedan. Trener vi lydighet er han superkonsentrert og har flott fokus på oss. Går vi tur er han helt fjern! Han er jo unge karen enda, så han blir jo lett distrahert under trening, men vi ser så godt forskjell på tur og trening. Vi har nesten gitt opp å gå pent i bånd, for han trekker og gjør stort sett som han vil. Uansett hvor standhaftige vi er med alt vi lærte på valpekurs. :)

Ico er forresten helt nydelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være noe som er typisk Samojeden, kanskje? Torkel på 5 månder er likedan. Trener vi lydighet er han superkonsentrert og har flott fokus på oss. Går vi tur er han helt fjern! Han er jo unge karen enda, så han blir jo lett distrahert under trening, men vi ser så godt forskjell på tur og trening. Vi har nesten gitt opp å gå pent i bånd, for han trekker og gjør stort sett som han vil. Uansett hvor standhaftige vi er med alt vi lærte på valpekurs. :)

Ico er forresten helt nydelig! :D

Det har nok mye med treningsmetoder. Jeg vet med meg selv at jeg er mye flinkere med godbiter og ros og lek og hele motivasjonspakka på trening enn på tur. På tur er det mer kjedelige krav, og på trening er det mer moro. Så ikke så rart han syns det er morsommere å fokusere på meg på trening enn på tur ;) Har prøvd å skjerpe meg på det, være litt morsommere, og jeg ser faktisk en del framskritt på det. Leke litt klovn :P

Men uansett - samojeden er jo en egenrådig rase som gjerne lever litt i sin egen boble. Ikke de letteste å motivere sånn sett. Men veldig gode hunder!

Takk for skryt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...