Gå til innhold
Hundesonen.no

Pyreneisk gjeterhund


Fillerya
 Share

Recommended Posts

Vurderer pyrineisk gjeterhund med korthåret hode, men vet utrolig lite om den. I beskrivelser på nettet står det ofte at de er reserverte og tilbaketrukket og har et stort behov for mental stimuli.

Vil en slik hund passe som en familiehund? Jeg er på jakt etter en hund som passer familielivet og som kan være med på alt og som klarer å slappe av selv om den ikke blir trent i konkuranse nivå.

Er den noen her som har lyst til å dele sin erfaring med rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig hva du gjør det til, som det er med de fleste hunder. Det er ihvertfall oppfatningen jeg har fått av pyrren. Jeg går veldig ofte tur med en pyreneisk gjeterhund m/kort hode. Han er hyper og har masse energi hele tiden som han vil få ut. Men eieren har vært veldig aktiv med han helt fra han var liten. Eieren har fortalt meg at andre pyrrer hun har hatt på besøk eller kjenner har ikke hatt like mye energi som han. De har vært mer avslappet. Men jeg tror likevel ikke du skal gå for pyrren om du ikke vil trene den til noe, for de krever litt mental stimuli ihvertfall.

De er litt reserverte. Man kan få en del lyd på dem. Pelsstellet er enkelt, de røyter ikke så fryktelig mye. Hmm, hva mer skal man si?

Jeg kan jo friste deg med et bilde av gutten jeg kjenner! :D

6206909675_a2ebb00aaf_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PyrEneisk gjeterhund! *host* :P

Jeg ville tatt kontakt med Åsa på kennel Ligth My Fire i Sverige, eller Seija og Osmo på kennel Tottakai i Finland.

Trivelige folk med masse erfaring :)

Edit; om du vil hilse på noen flere korhårspyrrer så kan du jo ta kontakt med Ellen eller Aina.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig hva du gjør det til, som det er med de fleste hunder. Det er ihvertfall oppfatningen jeg har fått av pyrren. Jeg går veldig ofte tur med en pyreneisk gjeterhund m/kort hode. Han er hyper og har masse energi hele tiden som han vil få ut. Men eieren har vært veldig aktiv med han helt fra han var liten. Eieren har fortalt meg at andre pyrrer hun har hatt på besøk eller kjenner har ikke hatt like mye energi som han. De har vært mer avslappet. Men jeg tror likevel ikke du skal gå for pyrren om du ikke vil trene den til noe, for de krever litt mental stimuli ihvertfall.

De er litt reserverte. Man kan få en del lyd på dem. Pelsstellet er enkelt, de røyter ikke så fryktelig mye. Hmm, hva mer skal man si?

Jeg kan jo friste deg med et bilde av gutten jeg kjenner! :D

6206909675_a2ebb00aaf_z.jpg

Det er jo ikke det av jeg ikke skal trene den, men at det jeg kan tilby kan være litt hverdagslig da jeg ikke har noen erfaring utover vanlig lydighetskurs. Jeg har selvsagt tenkt til å ta med denne også på kurs og sånn, men vet ikke helt om det blir tilstrekkelig.

Du burde snakke med "Pyrris" her på sonen, det gjorde jeg da jeg ville ha litt info om rasen, hun er kjempe flink! :)

Det skal jeg gjøre :)

PyrEneisk gjeterhund! *host* :P

Jeg ville tatt kontakt med Åsa på kennel Ligth My Fire i Sverige, eller Seija og Osmo på kennel Tottakai i Finland.

Trivelige folk med masse erfaring :)

Har rettet opp overskriften nå :P

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det av jeg ikke skal trene den, men at det jeg kan tilby kan være litt hverdagslig da jeg ikke har noen erfaring utover vanlig lydighetskurs. Jeg har selvsagt tenkt til å ta med denne også på kurs og sånn, men vet ikke helt om det blir tilstrekkelig.

*klippet

Har rettet opp overskriften nå :P

Takk for tips :)

Hunden vet jo ikke om den blir trent konkurranserettet eller på hobbybasis: Så lenge den får stimuli, enten det er triks i hagen eller andre mer konkurranserettede ting så vil nok hunden trives. En pyrre sier stort sett ja takk til det meste man har å tilby :)

Jeg hadde en langhårsgutt som ble trent i agility, lydighet (konk.rettet) og rundering på hobbybasis.

Ingen årsak :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hyggelig at du liker pyreneisk gjeterhund med korthåret hode, det er en utrolig herlig rase.

Hvis du vil ha info om rasen så kan du gå inn på min hjemmeside og lese litt

http://bergerdespyreneesafacerase.com/

Har også kull nå med valper på seks uker, har to gutter ledig .

Du kan ta en titt her på min offisielle kennelside på facebook :

https://www.facebook.com/pages/Kennel-Petit-Norvegien/204455739615371

Der setter jeg inn nesten daglig bilder og hva som skjer med valpene.

Og om du vil høre litt mer om rasen så ring meg gjerne eller send mail.

Tlf: 95066803

Mail : facerase@hotmail.com

Aina

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vet jo ikke om den blir trent konkurranserettet eller på hobbybasis: Så lenge den får stimuli, enten det er triks i hagen eller andre mer konkurranserettede ting så vil nok hunden trives. En pyrre sier stort sett ja takk til det meste man har å tilby :)

Jeg hadde en langhårsgutt som ble trent i agility, lydighet (konk.rettet) og rundering på hobbybasis.

Ingen årsak :)

Nei det er sant, den vet jo ikke hva den trener for :P Dessuten om man får til så blir det mer gøy og da går man jo også fler kurs. Slet litt med en Old english sheepdog som var kresen i matveien og syntes ikke lek var så spennende heller og da mister man jo fort motivarsonen etter at hverdagslydigheten er på plass.

Hei

Hyggelig at du liker pyreneisk gjeterhund med korthåret hode, det er en utrolig herlig rase.

Hvis du vil ha info om rasen så kan du gå inn på min hjemmeside og lese litt

http://bergerdespyreneesafacerase.com/

Har også kull nå med valper på seks uker, har to gutter ledig .

Du kan ta en titt her på min offisielle kennelside på facebook :

https://www.facebook...204455739615371

Der setter jeg inn nesten daglig bilder og hva som skjer med valpene.

Og om du vil høre litt mer om rasen så ring meg gjerne eller send mail.

Tlf: 95066803

Mail : facerase@hotmail.com

Aina

Jeg har sendt deg melding på facebook :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant, den vet jo ikke hva den trener for :P Dessuten om man får til så blir det mer gøy og da går man jo også fler kurs. Slet litt med en Old english sheepdog som var kresen i matveien og syntes ikke lek var så spennende heller og da mister man jo fort motivarsonen etter at hverdagslydigheten er på plass.

De aller fleste pyrrer er kroniske matvrak, og veldig enkle å motivere når det kommer til mat :P

Man må bare passe på at de ikke får muilghet til å stjele alt de kommer over av mat sånn at de ikke er stappmett når treningsøktene begynner! *ler*

En poil long, men det får duge ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, fantastisk film! Tenk å ha en matvrak hund! Jeg bakte levergodis, hadde med roastbeef osv på trening, men hunden min gav fullstendig f og satte seg på rævva og så på de andre hundene trene på kurset. Hun var sosial da... :P

Edit: Hvordan er det med sykdom på rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på et spörsmål her jeg, hva er gjennomsnittlig störrelse på hannhunder? Ser at rasestandarden sier 40-54 og det er jo et ganske så stort intervall...

De fleste ligger på rundt 46-50 cm...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, har nemlig syntes en del av de jeg har mött har värt veldig små, men har bare mött tisper av rasen så da var jeg litt usikker på hvordan hannene lå til i höyde. De er kanllfine hunder...

Var inne på fb og titta på bilder... Repeterer höyt for meg selv: Skal ikke ha ny valp för om to år, skal ikke ha ny valp för om to år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år, så lenge til !

Tispene er jo litt mindre, men ikke mye. De fleste ligger nok rundt 45-48 cm. Men det fins noen små som ligger på grensa til standaren., ikke helt ønskelig med får små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desverre så må det bli et par år til - han jeg har nå ble akkurat ett og jeg vil ha litt aldersforskjell på dem så det ikke blir häla i taket og tenna i tapeten hele tiden ;)

De tispene jeg har mött har värt fra 42-3 til 45 tror jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på som nysgjerrig jeg også, innmarri spennende rase :D Lurer litt på det med vakt/vokting, har hørt at de kan være litt skarpe, uten at noen har utdypet det. Hvordan viser sånt seg i "dagliglivet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på som nysgjerrig jeg også, innmarri spennende rase :D Lurer litt på det med vakt/vokting, har hørt at de kan være litt skarpe, uten at noen har utdypet det. Hvordan viser sånt seg i "dagliglivet" ?

Når det gjelder vakt/vokting så er de på alerten. Ingen ting går en pyrre forbi. Min hanhund kan ligge ute hele dagen uten en lyd...men er det noen som kommer som ikke hører til, så sier han ifra.

Når jeg hadde min tidligere tispe Prizzi så var hun fin på den måten. Hun passet på og kom det noen så varslet hun med bjeffing. Min blandingshund gikk frem for å se hva det var og da trakk Prizzi seg tilbake... hun lot min bl. hund ordne opp. Det er vel sånn de jobber sammen...Pyreneerhunden og pyrren...den ene varsler og den andre tar avferde.

Hva som menes med skarphet vet jeg ikke...men aggresivitet har jeg ikke merket noe til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Kupper og livner til da tråden hadde en passende tittel :flowers:

Hvor vanlig er det med snorer på pyreneisk gjeterhund? :)15828231296_490f6c1079_b.jpg

Det kommer an på hvor i verden du er. I Storbritannia børstes de, det er også en oppdretter her på Vestlandet som børster sine hunder.

Når det er sagt: det er ønskelig med cadenetter/dreads/snorer (variasjoner i pelskvalitet og mengde pelsstell) på rasen, opprinnelig så beskytter disse kroppen for

1) vær - både snø, regn, sterk vind og sol

2) rovdyr - rasen skal jobbe ute sammen med pyreneerhunden. Pyrren gjeter flokken, samt varsler på fremmedfolk og rovdyr, mens pyreneerhunden vokter. Dersom pyrren jages av rovdyr så slipper cadenettene dersom rovdyret tar tak i bakparten med enten munn eller klør.

Edit: det er ikke uvanelig at de bruker 3-5 år på å utvikle korrekt struktur og farge i pelsen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...