Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg blir jo aldri ferdig med utflytting og innredning :lol: En stooor ting som enda mangler er spisebordstoler. Det er virkelig det viktigste neste kjøpet mitt. Noen som vet som et sted hvor de selger klappestoler? Jeg liker dette utseende, men kanskje helt i hvit?

14-114_l.jpg

Ellers er det litt ting på badet som enda trengs. Jeg syns det dusjforhenget jeg har er kjempe ekkelt, blitt helt rosa nede pga skitt sikkert (var her fra før, ble kokevarsket med en gang jeg flyttet inn) så jeg har sett litt i dag på nettet. Jeg syns det hadde vært litt kult med grønt, men har hørt at det blir litt mørkt inni dusjen til babering eks :P Men om dere ser noen grønne dusjforheng så bare tips meg! Ellers likte jeg dette:

http://jysk.no/bader...ndome-180x200cm

Dorullholder er ikke her, så jeg hadde kjøpt en. Men det er litt stress å skru opp på fliser, så jeg har sett litt på slike som står på gulvet. En billig fra hvit en fra ikea hvor man kan henge masse doruller på en stang, også henger den man bruker øverst.

enudden-toalettrullholder-magasin__0139868_PE299675_S4.JPG

Eller en dyr en fra Megaflis med dokost og dorullholder i ett!

20028_16993100_0_L.jpg

Hvilken skal jeg gå for?

I dag har vi hengt opp to lamper på veggen. De gir litt lite lys og det er litt knudrete å skifte pærer i de, men jeg syns de er veldig fine.

PWbF0.jpg

Jeg fikk et nytt bilde av mamma for litt siden. Jeg syns det er kjempe fint! I dag hang vi det opp der det egentlig skulle henge. Før hang det på en skrue over tv'en, så det kom litt bak tv'en. Nå syns jeg dens skjønnhet virkelig kommer fram! :)

HgkBn.jpg

Kjøkkenet er enda det samme. Jeg har bare tatt bort den stygge plastikkøsen, så de tingene som henger fremme er litt pene. Litt metall og litt tre :ahappy: Jeg digger kontrasten av det. Også elsker jeg å pynte med mat i gjennomsiktige krukker :)

xvjAb.jpg

I vindusplassen til Blondie er det blitt en jungel av blomster. To freds liljer og en aloevera plante. Alle ekte! Jeg som bare skulle ha falske blomster har ikke en eneste falsk blomst :lol: (gjemt bak blomstene er også en uglefigur som Hapzen kjøpte til meg bare fordi hun syntes det var moro :P)

MKYbx.jpg

To slike stilige lysestakene har fått plass i vinduet mitt :)

tjILh.jpg

Mamma kjøpte en fin serviettholder til meg da de var på bilferie i Europa for litt siden :)

9fSoR.jpg

Telyseholdere som passer til lampen :D

bT3kH.jpg

Knakkrekke på døren til Blondie ting så det ikke dekker over speilet, kjempe praktisk! Og min egen knagg like ved siden av :)

qqhAL.jpg

Jeg har kjøpt en fin tønne til Blondie sin mat :D Før hadde jeg en stygg orange en hvor jeg akkurat ikke hadde plass til alt foret som kom i en sekk..

a48vc.jpg

Jeg elsker å drive på å fikse med ting til leiligheten! Jeg blir helt gal om jeg går inn i interiørbutikker. Da kjenner jeg at det kribler i hele meg! :D Nå gleder jeg meg til desember kommer så jeg kan pynte litt til jul her :ahappy:

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I morgen skal jeg flytte ut, og dette blir aller første gang jeg flytter, så jeg føler meg litt alene og ensom. Derfor trenger jeg litt diverse tips fra dere. Alt som er nyttig når det kommer til det

Oppbevaringsplass får du aldri nok av!

Endelig en liten oppdatering, og den vil bestå mest av bilder! Hva syns dere? Først litt fra nabolaget mitt. Vi har bla Bergens største tønnebål her, som jeg var å tittet på Sankthans. En lite

Skrevet

Hvis du ikke får tak i stolene i hvitt, så er det jo bare å kjøpe disse og gi de to strøk med hvitmaling. Fort gjort :)

Joda.. Det var bare det å gidde da :whistle: Lat og sånn. Men joda. Vurderer også å bare ha de i den trefargen. Har noen trefargede møbler her fra før, men de er lysere da. I tillegg så skal jeg bruke beige puter på de, så da lysner de litt. Tenkte jeg skal se på de i dag :) Så kan jeg eventuelt male de senere om jeg vil.

• 4 months later...
Skrevet

Jippi! Da er stoler på plass og bordet som jeg kjøpte for nesten 1 år siden er satt opp :D Stolene ble kjøpt på Ikea, men de ligner veldig på biltema sine.

66460_10151538163335610_970129789_n.jpg

Blondie må godkjenne stolene! :aww:

699_10151538167205610_1843374937_n.jpg

• Like 2
Skrevet

Takk Toril :)

Så koselig du har fått det, Marie. :ahappy: Skjønner at du trives der og det er jo akkurat passe stort også. :)

Ja, det er jo egentlig det. Likevel ser jeg etter noe som er større og bedre :lol: Jeg syns det er kjempe fint her, og det er jo akkurat passe til meg. Jeg tror ikke folk som er på besøk merker at det bare er 1 rom her en gang. Når man er på besøk hos folk så er man som oftest bare i stuen deres uansett. Selv merker jeg det heller ikke. Når jeg er på kjøkkenet er hele leiligheten kjøkken, når jeg er i "stuen" så er hele leiligheten en stue, når jeg legger meg er hele leiligheten et soverom :ahappy: Men klart, drømmen er jo å finne noe stort og billig og bedre :aww: Tror desverre ikke det finnes :lol:

Skrevet
Det ser hyggeligt ud... Er det okay jeg spørger hvad det koster og hvor stort det er?

Det går fint :) Det er 30 kvm og koster 4400 i måneden, ingenting inkludert.

• Like 1
Skrevet

:o Det varierer på priser ja.

Jeg hadde 50 kvm inkl strøm, tv og internett for samme pris.

Men fint, det har du! :D

Skrevet
:o Det varierer på priser ja.

Jeg hadde 50 kvm inkl strøm, tv og internett for samme pris.

Men fint, det har du! :D

Hehe, ja. Bergen er dyrt da. Jeg får mail fra Finn om lignende leiligheter under 6000 kr sånn tilfelle jeg finner noe bedre. Det finner jeg ikke for å si det sånn :P Enten stygge små som er dyrere enn min, eller større som også er dyrere og gjerne ligger langt uti gokk.

Skrevet

:shocked: Jeg havde 35kvm for 1900kr, varme inkluderet i Danmark... Jeg får kæmpe gæld af at studere i Norge kan jeg se... :|

Skrevet
:shocked: Jeg havde 35kvm for 1900kr, varme inkluderet i Danmark... Jeg får kæmpe gæld af at studere i Norge kan jeg se... :|

Hehe, ja. Det er dyrt! Jeg kjenner jeg misunner dem som orker å bo hjemme. Det er så ufattelig mye billigere.

Skrevet
Hehe, ja. Det er dyrt! Jeg kjenner jeg misunner dem som orker å bo hjemme. Det er så ufattelig mye billigere.

Ja, men det er bare heller ikke morsomt at bo hjemme. Jeg gør det nu - som 24 årig og er så lei det! Men får spare mine penge til Norge, for det er meget dyre end Danmark jo...

Skrevet

Ja, men det er bare heller ikke morsomt at bo hjemme. Jeg gør det nu - som 24 årig og er så lei det! Men får spare mine penge til Norge, for det er meget dyre end Danmark jo...

Min søster studerer i Danmark, og bruker mye mer penger på å bo enn hva jeg gjør. Hun bor i Århus. :)
Skrevet
Min søster studerer i Danmark, og bruker mye mer penger på å bo enn hva jeg gjør. Hun bor i Århus. :)

Jeg boede også i Århus, men hvis man må bo midt i byen er det også meget dyrt... Jeg boede 11km fra studiet og så kan man få en billigere lejlighet... Når jeg kigger på finn er boligerne mye dyre i Bø end hvor jeg boede i Århus...

Skrevet

Gratulere med leilighet :) Du har jo fått det kjempefint.

Husker første leiligheten min (for hundre år siden). Hadde stue på ene siden av felles gang, kjøkken og soverom på andre siden, toalett på gangen og dusj i kjelleren :teehe: men stortrivdes med å være selvstendig.

• Like 1
Skrevet

Jeg synes din leilighet var superbillig :| Jeg har betalt hh.vis 9500 for 45 kvm og 8900 for 30kvm... ingenting inkludert..

Skrevet
Jeg synes din leilighet var superbillig :| Jeg har betalt hh.vis 9500 for 45 kvm og 8900 for 30kvm... ingenting inkludert..

Oy, ja det var noe helt annet :o Hvor er det du har bodd? :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...