Gå til innhold
Hundesonen.no

Voks.


Annegru
 Share

Recommended Posts

Har noen erfaring med voksing av legger?

På en skala fra 1-10, hvor vondt er det?

Hva er akseptabelt å betale for det?

Hor lang tid tar det før hårene vokser ut igjen?

Hvor lenge før man skal noe spesielt bør man gjøre det?

Greit med sånn hundeforum hvor man kan spørre om alt mulig rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har gjort det flere ganger tidligere, og synes ikke det er vondt overhodet selv.

Husker ikke hva jeg betalte for det, men kjøpte det på Vita om jeg husker riktig.

Eneste positive jeg selv ser, er at det går raskere å få fjernet alt av hår (med høvel må man gjerne gå over flere ganger for å fjerne hvert eneste), men det har alltid vokst ut kjapt på meg iallefall, ikke noe særlig lenger virkning enn barbering. Så 24 timer før en skal noe spesielt muligens, men sikkert lurt å prøve en gang på forhånd og se at en ikke reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det flere ganger tidligere, og synes ikke det er vondt overhodet selv.

Husker ikke hva jeg betalte for det, men kjøpte det på Vita om jeg husker riktig.

Eneste positive jeg selv ser, er at det går raskere å få fjernet alt av hår (med høvel må man gjerne gå over flere ganger for å fjerne hvert eneste), men det har alltid vokst ut kjapt på meg iallefall, ikke noe særlig lenger virkning enn barbering. Så 24 timer før en skal noe spesielt muligens, men sikkert lurt å prøve en gang på forhånd og se at en ikke reagerer på det.

Men har du gjort det selv?! Guri... Virker så skummelt. Jeg klarer såvidt å dra av et plaster, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men har du gjort det selv?! Guri... Virker så skummelt. Jeg klarer såvidt å dra av et plaster, jeg...

Åja, mente du profesjonelt? Har bare gjort det selv med slike kjøpt i pakning, ja.

Kommer vel an på hvor sensitiv man er, men jeg er det ikke med hår på leggene iallefall, så synes ikke det gjør vondt i det hele tatt. :) Forresten et minus med det (spesielt på sommertid, kanskje) er jo at en må la det vokse ut en stund før en kan vokse, for at hårene skal feste seg godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen er det ett hakk vondere enn å ta av plaster, men sånn etterhvert er det ikke vondt i det hele tatt.

Edit: her er den jeg bruker og en sånn boks er drøy og koster vel omtrent, tja.... 120,- eller noe? Kjøper det på f.eks. Cubus eller parfymerier. Har brukt den i mange år og er veldig fornøyd.

http://www.hildechristina.com/review-veet-varmvoks

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på salong. Betaler 250 for begge legger og 300 med overleppa. Synes ikke det er vondt, men svir litt på bakleggene.

Takler ikke å gjøre det selv.

Funker det bra eller vokser det ut igjen ganske fort? Har prøvd hjemmevoks før, synes ikke det funka noe bra, forventa vel egentlig at det skulle holde et par uker (naiv er ordet..). Men om det funker bedre på salong er det kanskje verdt å prøve (mulig jeg gjorde noe "feil").

Edit: Mens vi er inne på tema hårfjerning, kan noen forklare meg nøyaktig hvordan denne fungerer? Eller hva som er tanken bak.. Ser jo lur nok ut, spesielt når jeg er dritt lei høvel og synes voks blir for mye styr :P

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det bra eller vokser det ut igjen ganske fort? Har prøvd hjemmevoks før, synes ikke det funka noe bra, forventa vel egentlig at det skulle holde et par uker (naiv er ordet..). Men om det funker bedre på salong er det kanskje verdt å prøve (mulig jeg gjorde noe "feil").

Kommer nok an på hårveksten din hvor kort tid det tar før det vokser ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det bra eller vokser det ut igjen ganske fort? Har prøvd hjemmevoks før, synes ikke det funka noe bra, forventa vel egentlig at det skulle holde et par uker (naiv er ordet..). Men om det funker bedre på salong er det kanskje verdt å prøve (mulig jeg gjorde noe "feil").

Kommer nok an på hårveksten din hvor kort tid det tar før det vokser ut. :)

Jupp som Madam Mim sier ;) Jeg har kraftige sorte hår, som vokser fort ut igjen. Men etter 5-6 ganger blir de mykere og mindre synlige. Etter 9-10 ganger så får jeg mindre hårvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør somregel ikke vokse,men klarte å ta bikinilinjen for en stund tilbake(kanskje 3uker siden). *stolt* Resten ble barbert,og da fikk jeg virkelig se virkningen av voksing altså. Det har nettopp begynt å vise at håret er på vei tilbake,og det er bare såvidt.

Mens resten hadde jeg sikkert kunnet barbere et par tre,fire,fem ganger i mellomtiden liksom :P

Jeg skal ihvertfall fortsette med det. Må bare manne meg opp til å kunne rive av alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør somregel ikke vokse,men klarte å ta bikinilinjen for en stund tilbake(kanskje 3uker siden). *stolt* Resten ble barbert,og da fikk jeg virkelig se virkningen av voksing altså. Det har nettopp begynt å vise at håret er på vei tilbake,og det er bare såvidt.

Mens resten hadde jeg sikkert kunnet barbere et par tre,fire,fem ganger i mellomtiden liksom :P

Jeg skal ihvertfall fortsette med det. Må bare manne meg opp til å kunne rive av alt :P

Ps ps, rævva til å forklare :icon_redface:, men du bør liksom "holde igjen" huden foran der hvor du begynner å dra av stripsen så den ikke blir med. Da blir det ikke så vondt og det blir ikke så lett rødblå merker :ahappy: . Også er det veldig fint å smøre på med krem eller olje rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps ps, rævva til å forklare :icon_redface:, men du bør liksom "holde igjen" huden foran der hvor du begynner å dra av stripsen så den ikke blir med. Da blir det ikke så vondt og det blir ikke så lett rødblå merker :ahappy: . Også er det veldig fint å smøre på med krem eller olje rett etterpå.

Takk for tips!

Synes det har vært så vondt på midten der når jeg har prøvd før,men skal prøve å gjøre sånn du sier å se om det er litt bedre :D

Jeg husker en gang for maaange år siden,så skulle jeg prøve meg,og da ble jeg helt blåsvart der nede. Nydelig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Mens vi er inne på tema hårfjerning, kan noen forklare meg nøyaktig hvordan denne fungerer? Eller hva som er tanken bak.. Ser jo lur nok ut, spesielt når jeg er dritt lei høvel og synes voks blir for mye styr :P

Det der er en helt vanlig maskinhøvel. Personlig syntes jeg ikke de kutter hårene like inntil huden som en vanlig barberhøvel, og det går jo ikke akkurat spesielt mye raskere heller. Men du kan jo barbere uten å bruke skum og slikt, samt også barbere på tørr hud.

Jeg har et barbermaskin hode som følger med epilatoren min, og det hender jeg bruker den om jeg har glemt å barbere legger og plutselig kommer på at jeg skal ha på skjørt eller lignende.

Når det gjelder voks så syntes jeg det svei endel, men bare det sekundet de drar av strippen, etterpå kan det kanskje sammenlignes med å ha vært ute i solen litt for lenge (altså litt ømt). Jeg har dog bare gjort det en gang, og har selv gått over til epilator.

Et tips med voksing om man vil gjøre det billig er jo å gå sammen en venninne/venn og gjøre det på hverandre :)

Ang. varighet så varer ihvertfall epilator en ca 2 uker på meg, før jeg enten unngår å gå mye med bare legger, eller må gjøre noe annet. Vil tro det er omtrent det samme for meg med voksing, det går jo ut på det samme.

Jeg mener også at epilator er mer vondt, da det føltes som du fjerner et og et hår, mens med voksing går det mange samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokset i salong, husker ikke hvor mye jeg betalte men du får til gjengjeld silkemyke legger lenge. Hjemmevoksing er best om du kjøper skikkelig sett som du varmer opp voksen og gjør det litt mer proft. Eneste minuset jeg har merket etter at jeg begynte å vokse/eppilere er at hårene som vokser ut igjen er mye tykkere og mørkere enn de har vært før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte i uker for å vokse i salong, hadde hår igjen 1 uke etterpå. Mente jeg hadde for lyse og myke hår.

Så jeg har innsett at det er mer effektivt og billigere å gjøre det selv :)

(Dessuten slipper jeg å "spare", husker jeg sa "åhei, nå kjenner jeg vinden i håra" den siste uka :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokset i salong, husker ikke hvor mye jeg betalte men du får til gjengjeld silkemyke legger lenge. Hjemmevoksing er best om du kjøper skikkelig sett som du varmer opp voksen og gjør det litt mer proft. Eneste minuset jeg har merket etter at jeg begynte å vokse/eppilere er at hårene som vokser ut igjen er mye tykkere og mørkere enn de har vært før...

Jeg har en helt motsatt erfaring,at hårene blir lysere og mykere.:P Men det viser vel bare at en nesten bare må prøve for å finne ut om det er noe for akuratt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vokset og dratt ut hårene med rota noen ganger, vil de bli stadig spedere og svakere for hver gang. Det vil også da ta stadig lenger tid før de vokser ut igjen, fordi veksten er hemmet av at rota er dratt opp, gang på gang.

Etter et liv med å nappe ut hår fra leggene med rota, har jeg knapt hår igjen på leggene. Mengden hår på leggene nå er bare en tredjedel av hva det var f.eks. da jeg var i tjue-årene (nå er jeg førti-og-noe)...! Så det har helt klart hatt sin virkning på hårenes tilstand å bli røsket ut med rota jevnlig.

Jeg vil anbefale voksing som hårfjerning (bare til leggene), da det over tid vil gi mindre hårvekst. Barbering er å "trimme" hårene og nærmest stimulere til mer vekst, for de blir bare kvikket opp og vokser fortere og blir kraftigere enn før.

Om man ikke helt får til voksing på egenhånd, be om assistanse fra en venninne, søster eller mor. Det hjelper hvis en "assistent" står og drar av voks-stripsen for deg, da den skal rives i retning vekk fra kroppen. Denne vinkelen kan være vanskelig å få til på egenhånd i starten, inntil man har sett hvordan det best gjøres. Et stikkord; hurtighet! Det skal gjøres i èn eneste rask bevegelse, et enkelt riv. Jo raskere man klarer å rive, jo bedre.

Voksing av bikinilinjen anbefaler jeg ikke, etter en episode med betente hårsekker i ungdommen. Legen som behandlet meg og tømte de betente hårsekkene, sa at han hadde hatt flere jenter som pasienter pga de fjernet hårene med rota med voks. Det anbefalte han IKKE, bruk heller høvel akkurat rundt bikinilinjen, sa han, for da blir det ikke et hull i huden etter håret (og dette hullet gir rom for bakterier), og da unngår man betennelse.

Det var helt ******, for jeg klarte nesten ikke gå pga byller rundt trusekanten. Betennelsen ga svære byller som gjorde at jeg nærmest haltet bortover til legevakta. Aldri mer voksing av trusekanten, nei, der brukes det høvel..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vokset legger, men har så lite hår der at ved barbering så trenger jeg ikke barbere før flere uker etterpå. Noen mente at hvis jeg hadde vokset dem så hadde jeg sikkert aldri fått hår der igjen haha :P Under armene derimot, det hadde vært kjekt å sluppet å barbere seg så mye, men å vokse der er noe jeg IKKE føler noe for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vokset legger, men har så lite hår der at ved barbering så trenger jeg ikke barbere før flere uker etterpå. Noen mente at hvis jeg hadde vokset dem så hadde jeg sikkert aldri fått hår der igjen haha :P Under armene derimot, det hadde vært kjekt å sluppet å barbere seg så mye, men å vokse der er noe jeg IKKE føler noe for..

Jeg synes det er vondere å vokse leggene enn armhulene, det er jo bare en-to svosj og så er det over. Det som er dumt er at hårene i armuhlen vokser ut på bare noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokser leggene og under armene.

Håret skal være 0,5cm sånn ca før man vokser. Kjedelig med den perioden man sparer, men det er verdt det.

Huden skal ikke utsettes for sol på 24 timer etter voksing, samt at man de første timene/døgnet blir rød prikkete.

Jeg ville dratt og vokset i en salong først.

Jeg betaler 250kr for leggene og 150kr for under armene, det synes jeg det er verdt. Da blir det skikkelig utført og man slipper å drive med det selv (noe jeg synes er styr og klin)

Synes den første stripsen som rives av gjør litt vondt, men deretter går det fint. Under armene er ikke noe verre.

Og så slipper man hårstubber som stikker ut dagen etter barbering (som det gjør hos meg). Veldig deilig på sommerstid å være hårfri under armene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vondere å vokse leggene enn armhulene, det er jo bare en-to svosj og så er det over. Det som er dumt er at hårene i armuhlen vokser ut på bare noen dager.

Hos meg er de borte en stund. Nå er det 1,5 uke siden jeg vokset og fortsatt ingen hår, verken under armer eller beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vokset legger, men har så lite hår der at ved barbering så trenger jeg ikke barbere før flere uker etterpå. Noen mente at hvis jeg hadde vokset dem så hadde jeg sikkert aldri fått hår der igjen haha :P Under armene derimot, det hadde vært kjekt å sluppet å barbere seg så mye, men å vokse der er noe jeg IKKE føler noe for..

Jeg er SÅ misunnelig! Hos meg er det "ute igjen" på kvelden om jeg har barbert beina på morgen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off. Jeg synes nå det høres skummelt ut, jeg, da. Må tygge litt på det og se om jeg tør. Og så tror jeg nok det blir salong her, altså, for dette tør jeg ikke prøve selv. Ser for meg megakatastrofe på badet, med eller uten medhjelpere... :|

Utrolig praktisk å kjøpe brudekjole som går til midt på leggen, merker jeg nå, med de leggene mine... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off. Jeg synes nå det høres skummelt ut, jeg, da. Må tygge litt på det og se om jeg tør. Og så tror jeg nok det blir salong her, altså, for dette tør jeg ikke prøve selv. Ser for meg megakatastrofe på badet, med eller uten medhjelpere... :|

Utrolig praktisk å kjøpe brudekjole som går til midt på leggen, merker jeg nå, med de leggene mine... :P

Absolutt lurt å starte hos salong, og da er det ihvertfall ikke smerten det står på. Bare å forklare at det er første gangen osv, så har de sikkert noen gode metoder :)

Da ser du også litt hvordan de gjør, om du bestemmer deg for å prøve hjemme en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...