Gå til innhold
Hundesonen.no

konstant jokking og masing på hund som er på besøk


Mumriken
 Share

Recommended Posts

Hadde besøk av en annen hund i kveld, (andre gang for Mumrik at det er en annen hund på besøk hjemme hos han) og Mumrik som nå er straks 10 mnd maste og jokket på den andre hunden konstant hele kvelden. Snuste, slikket og jokket på den...Hunden som var på besøk var ca på samme størrelse som min og ca 3 år tror jeg. Den var ekstremt tålmodig og sa ifra mellom sikkert 10 og 15 ganger, men ikke tydelig nok og strengt nok til at min ga seg. Han var på den andre hunden i sikkert 3-4 timer, fra den kom til den dro. Den andre hunden er vandt med små barn og er derfor veldig tålmodig.

Lurer litt på hva man gjør i en sånn situasjon. Det blir veldig masete og man ser jo at den andre hunden vil bort og få være i fred, men den bør jo si ifra så min skjønner det eller?

Hva hadde dere gjort? Latt hundene styre selv, eller gjort noe med situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her viller jeg gått inn og nektet hunden min å stresse styre med den andre. Inne vil jeg ha ro. Ute tilater jeg mer herjing stressing men ikke i tre fire timer selv om hunden er 10 mnder og sikkert i en hormon alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk av en annen hund i kveld, (andre gang for Mumrik at det er en annen hund på besøk hjemme hos han) og Mumrik som nå er straks 10 mnd maste og jokket på den andre hunden konstant hele kvelden. Snuste, slikket og jokket på den...Hunden som var på besøk var ca på samme størrelse som min og ca 3 år tror jeg. Den var ekstremt tålmodig og sa ifra mellom sikkert 10 og 15 ganger, men ikke tydelig nok og strengt nok til at min ga seg. Han var på den andre hunden i sikkert 3-4 timer, fra den kom til den dro. Den andre hunden er vandt med små barn og er derfor veldig tålmodig.

Lurer litt på hva man gjør i en sånn situasjon. Det blir veldig masete og man ser jo at den andre hunden vil bort og få være i fred, men den bør jo si ifra så min skjønner det eller?

Hva hadde dere gjort? Latt hundene styre selv, eller gjort noe med situasjonen?

Hvorfor lot du dyret holde på slik? Og, dersom jeg leser rett, i 3-4 timer? :blink: Det hadde ikke jeg godtatt, hadde fjerna jukke-Per med det samme han hadde starta og gitt klar beskjed om at DET DER KAN DU FAKTISK DRITE I Å GJØRE. :angry:

Dyra må ikke bestandig ordne opp på egen hånd, det går an å gripe inn og fjerne krapylet og gi beskjed om at dette ikke er godkjent oppførsel. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt i fra til hunden min med en eneste gang at slik oppførsel ikke er aktuelt..

Ok, best å fjerne han og sette han på et eget rom da eller? Jeg gjorde nemlig det en liten stund, men da satt hunden som var på besøk utenfor døren og klynket og ville inn til "jokke-per".

eventuelt be begge hundene legge seg på hver sin plass, eller bare gå i mellom/ta hunden din vekk hver gang han prøver seg.

Den andre hunden hadde sikkert gitt seg med pipingen etterhvert uansett da.. Men du vil jo sikkert ikke sette hunden din inn på et eget rom hver gang du får besøk, så det er sikkert greit å prøve å ta jobben med å lære han å oppføre seg fra dag 1 ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, best å fjerne han og sette han på et eget rom da eller? Jeg gjorde nemlig det en liten stund, men da satt hunden som var på besøk utenfor døren og klynket og ville inn til "jokke-per".

Jeg ville bundet han fast et sted, satt han i bur, eller tatt han ut av rommet, ja. Og gitt beskjed om at syting/klynking ikke er lov. Hvis det er vanskelig for han, så er det en god mulighet for deg å trene litt på ro med han.

Min jokker lett selv, enten av hormoner eller noen ganger hvis han blir for giret i lek. Det kan være mange årsaker som ligger bak. Din er ung, og det er nok litt hormoner (og kanskje at han ikke er vant til besøk hjemme?) som slår ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gå og legg deg på plassen din. Og den andre kan legge seg ved sidenav. Her lekes det ute og er rolige inne altså inne så kan hundene få noe å gnage på hvis det ikke er resursforsvar på den besøkende. Og hundene kan forflytte seg rundt i gå tempo. Vil dem ikke høre på det så er det gå på plassen og bli der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han må jo slappe av og vær normal selv om andre hunder er på besøk, så skal binde han fast neste gang så han ikke får mulighet til å holde på sånn. ( Han fikk selvfølgelig kjeft, tilsnakk, satt på annet rom, holdt fast i fanget en stund osv... prøvde litt forskjellig.. men så fort han kom løs igjen var det rett på'n igjen...) Er sikkert en kombo av stress, ny situasjon og myyye hormoner.. Greit og vite at dere er såpass samstemte på at det ikke er greit å la hunden oppføre seg slik :) Da skal han definitivt ikke få gjøre noe sånn igjen. Er jo som Zera sier litt kjipt å måtte sette hunden sin på et annet rom når andre er på besøk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avbrutt atferden ganske raskt, og om hunden din fikk holde på i flere timer (?) ja da var nok stresset veldig høyt etterhvert og tilværelsen veldig utrivelig for den andre hunden :blink:

Min hund får ikke lov, han får oppføre seg og ved den minste antydning til at han bøller så blir han avbrutt av meg. Det er min jobb og ikke den andre hunden :) Så i ditt tilfelle ville jeg avbrutt og henvist hunden til sin liggeplass... Om han ikke klarer å forholde seg til dette så får du ha på bånd og feste han fast på "sin plass". God trening og til slutt vil det fungere greit :) Men forvent en del stress og mas i begynnelsen...

Neste gang så lar du hundene hilse, så avbryter du rett før ting begynner å eskalere. Dere kan sikkert med fordel tusle en liten tur med hundene først. Men hilse så er det nok, avbryt og henvis til plassen (fest han i bånd) og der kan han bare være hele besøket siden han tydeligvis ikke klarer å oppføre seg. :) Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han må jo slappe av og vær normal selv om andre hunder er på besøk, så skal binde han fast neste gang så han ikke får mulighet til å holde på sånn. ( Han fikk selvfølgelig kjeft, tilsnakk, satt på annet rom, holdt fast i fanget en stund osv... prøvde litt forskjellig.. men så fort han kom løs igjen var det rett på'n igjen...) Er sikkert en kombo av stress, ny situasjon og myyye hormoner.. Greit og vite at dere er såpass samstemte på at det ikke er greit å la hunden oppføre seg slik :) Da skal han definitivt ikke få gjøre noe sånn igjen. Er jo som Zera sier litt kjipt å måtte sette hunden sin på et annet rom når andre er på besøk.

Jeg antar slik som deg at hunden din reagerte som den gjorde fordi den ble oppgiret og stresset av å ha en kompis (eventuelt den kompisen) på besøk. Det å la hunden bedrive slikt er ikke greit for hverken hundene eller dere. Kjefting, mange forskjellige ting og så videre vil ofte bare understreke og forsterke stresset hos hunden, så jeg hadde villet sett på alternativer for tilnærming.

Jeg ville valgt å gå en tur sammen først, ha kortere besøk av hund(er) og avgrense området mellom hundene sammen med ro før det er et problem, gi de hver sin oksehale på hver sin plass (tygging er beroligende), belønn at de viste ro før ved å ta de utendørs for en løperunde (og avreageringer). Ikke sett kravene skyhøyt i starten (da mener jeg lengden for ro) før dere tar de ut eller skiller dem. Legg tilrette for mestring av nye situasjoner, jobbe litt i forkant av problemet og lære hunden riktig atferd via den veien, rett og slett.

Med gode vaner og tilvenning i unghundstida så vil dette neppe være noe sak senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater lek inne, og hadde nå helgen en valp på besøk.. og det er helt uaktuelt at hannhunden min jokker på en valp (eller andre hunder for den saks skyld). Jeg grep inn og fjernet han de gangen han prøvde seg, og trengte bare å gjøre det en 5-6 ganger før han skjønte at det lønte seg å legge seg på ryggen og la valpen herje oppå han istedenfor.

Hun var jo selvfølgelig ikke så lett å stoppe, men når jeg så at hun begynte å bikke fra lek til overtrøtt så fjernet jeg henne fra situasjonen og ba hunden min om å legge seg på plassen sin.

Men det er i mine øyne helt korrekt å ikke tillatte jokking! Kun en situasjon der det er lov, og det er parring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...